
به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین سیستان و بلوچستان -
سیستان و بلوچستان سالها با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه بود؛ تراکم دانشآموزان در کلاسها بالا بود و بسیاری از مدارس فرسوده یا ناکارآمد بودند، اما در چهار سال اخیر وضعیت به طور بنیادین تغییر کرده است؛ نوسازی و ساخت مدارس جدید در این استان به گونهای برنامهریزی شده که نقاط محروم و کمبرخوردار در اولویت قرار گرفتهاند، به طوریکه دسترسی به آموزش برای دانشآموزان مناطق دورافتاده نیز به شکل ملموسی بهبود یافته است، این تحول نه تنها به معنای افزایش کمی فضاهای آموزشی بلکه نشاندهنده یک حرکت راهبردی در تحقق عدالت مکانی و اجتماعی در آموزش است.
در کنار ساخت کلاسهای جدید، نوسازی فضاهای قدیمی نیز با جدیت پیگیری شده است، تجهیز کلاسها به سیستمهای سرمایشی و گرمایشی استاندارد، ایجاد محیطهای آموزشی ایمن و مناسب و بازسازی مدارس فرسوده، موجب شده تا کیفیت یادگیری در تمامی مقاطع تحصیلی ارتقا یابد، این اقدامها، همراه با توجه به رفاه دانشآموزان، نشان میدهد که هدف نه تنها ساخت فیزیکی بلکه ایجاد محیطی استاندارد و باثبات برای آموزش است.
مشارکت سپاه، گروههای جهادی و خیران مدرسه ساز در این پروژهها، نقش حیاتی داشته، بسیاری از مدارس تازهساخته توسط این مجموعهها تجهیز شدهاند و عملیات رنگآمیزی و شادابسازی مدارس نیز توسط گروههای جهادی انجام گرفته است. این همافزایی باعث شده تا سرعت پیشرفت پروژهها افزایش یابد و پوشش آموزشی در مناطق محروم با کیفیت و سرعت بیشتری صورت گیرد و نمونه آن، تجهیز بیشاز ۲۷ هزار کلاس درس به سیستمهای استاندارد سرمایشی و گرمایشی است که معادل ۷۷ درصد کل کلاسهای استان سیستان و بلوچستان را در بر میگیرد.
با وجود این پیشرفتها، مسوولان اذعان دارند که مسیر همچنان طولانی است و نیاز به تخصیص بودجه مستمر، مشارکت فعال خیران و برنامهریزی دقیق برای نگهداری بلندمدت مدارس تازهساخته احساس میشود با این حال، تجربه چهار سال اخیر نشان داده که اگر مشارکت گروههای محلی، نهادهای دولتی و مردمی به شکل مستمر ادامه یابد، سیستان و بلوچستان میتواند الگویی موفق از تحقق عدالت آموزشی در کشور باشد، جایی که نه تنها تعداد مدارس افزایش بلکه کیفیت و استاندارد آنها نیز ارتقا پیدا کرده و فاصله محرومیت آموزشی در مناطق دورافتاده به طور محسوسی کاهش یافته است.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به پیشرفت نهضت توسعه فضاهای آموزشی در استان، افزود: هدفگذاری ما برای جبران کمبود فضای آموزشی در استان، ساخت هشت هزار و ۵۰۰ کلاس درس است که تاکنون حدود چهار هزار و ۸۰۰ کلاس به بهرهبرداری رسیده است.
وی بر لزوم همکاری مستمر مردم و دولت در پیشبرد این پروژهها اشاره کرد و گفت: پیشرفت در این مسیر بدون مشارکت مردمی ممکن نیست، مردم نیکوکار سیستان و بلوچستان در بسیاری از پروژهها، از تأمین مصالح تا مشارکت در ساخت، نقش مؤثری ایفا کردهاند.
منصور بیجار اظهار کرد: پروژه ساخت ۱۳۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان با هدف ارتقای زیرساختهای آموزشی در مناطق محروم، گامی مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی و کاهش تراکم دانشآموزی است.
وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در پروژههای عمرانی افزود: ساخت مدرسه، نهتنها توسعه زیرساختها بلکه سرمایهگذاری فرهنگی و اجتماعی برای نسلهای آینده استان به شمار میرود هر کلاس درس جدید، نماد امید و فرصتهای برابر برای تحصیل فرزندان این سرزمین است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستانوبلوچستان با اشاره بر اینکه ۲۰ درصد کل فضاهای آموزشی موجود استان در چهار سال اخیر ساخته شده است، این دستاورد را بزرگترین تحول آموزشی در تاریخ استان خواند و اظهار کرد: 6 هزار کلاس درس در این دوره ساخته یا نوسازی شده و سهم خیران، سپاه و گروههای جهادی در این پروژهها قابل توجه و مؤثر بوده است.
به گفته میثم لکزائی، تقریباً ۲۷ هزار کلاس درس به سیستمهای سرمایشی و گرمایشی استاندارد مجهز شدند که معادل ۷۷ درصد کل فضاهای آموزشی استان بوده و این اقدام موجب ارتقای کیفیت یادگیری و رفاه دانشآموزان شده است.
وی به اجرای طرح ملی «شهید عجمیان» اشاره کرد و گفت: با تأمین ۱۰۰ تن رنگ، عملیات رنگآمیزی و شادابسازی ۵۵۰ مدرسه توسط گروههای جهادی آغاز شده و پیشبینی میشود عملکرد آن نسبت به سال گذشته بیش از صددرصد افزایش یابد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس سیستان و بلوچستان افزود: تفاهمنامهای با سپاه برای ساخت ۶۸ کلاس درس جدید امضا شده است و پروژههایی مانند مدرسه ۱۸ کلاسه مسجد امام حسین(ع) در زاهدان و مدارس ۱۲ کلاسه در راسک و بنت در حال اجرا و بخشی از آنها به مراحل پایانی نزدیک شدهاند در واقع هدف اصلی این پروژهها «ایجاد رضایتمندی مردم و تحقق عدالت آموزشی در دورترین نقاط سیستان و بلوچستان است و مسیر ادامه این برنامه با حمایت سپاه، خیرین و گروههای جهادی دنبال خواهد شد.
در سال تحصیلی جاری بیش از یک هزار و ۳۰۰ کلاس درس جدید به ظرفیت آموزشی سیستان و بلوچستان اضافه شده و ۸۰۰ کلاس درس تکمیلشده نیز در اختیار دانشآموزان قرار گرفته است.
مدیرکل آموزشوپرورش سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به رشد جمعیت دانشآموزی در استان اظهار کرد: امسال بیش از ۸۶۲ هزار دانشآموز در استان ثبتنام کردند و این امر ضرورت توسعه سریع و گسترده فضاهای آموزشی را نشان میدهد که در چهار سال اخیر، ۸۰۵ کلاس درس جدید تحویل شده و ساخت بیشاز یکهزار و ۳۰۰ کلاس دیگر در دست اجراست و این میزان رشد، گامی بزرگ در ارتقای سرانه آموزشی استان به شمار میرود.
رسول صفرزائی افزود: در حوزه مدارس عشایری نیز، ۱۸ مدرسه جدید راهاندازی شده که چهار مدرسه شبانهروزی را شامل میشود و این اقدام موجب شده تا دانشآموزان مناطق صعبالعبور به تحصیل با کیفیت دسترسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ حدود ۳۰۰ تلویزیون هوشمند تعاملی در مدارس چندپایه نصب شده است تصریح کرد: خیران در تجهیز ۲۴۰ کتابخانه کلاسی مشارکت داشته و بیش از ۱۰ هزار بسته نوشتافزار میان دانشآموزان توزیع شده که این امر کیفیت یادگیری را افزایش و عدالت آموزشی را تقویت کرده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر منوچهر متکی در گفتوگوی اختصاصی با روزنامه جامجم ضمن تحلیل دشمنیهای اخیر آمریکا و تروئیکای اروپایی مطرح کرد:
گپوگفت خبرنگار جامجم با قصهنویس رادیو و «چشم شب روشن» تلویزیون که مدتی است از رسانه کناره گرفته است
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفتوگو با روزنامه «جامجم» خبر داد