کامران نجف‌زاده، از گزارشگری تا گفت‌وگوهای بی‌‌پرده در شبکه نسیم

چالش‌های بیشتر در فصل جدید برمودا

شاید بسیاری تصور نمی‌کردند که کامران نجف‌زاده، چهره شناخته‌شده تلویزیون که سال‌ها در عرصه گزارشگری و اخبار فعالیت داشته، روزی در یک برنامه گفت‌وگومحور به آنتن شبکه نسیم بازگردد. به‌ویژه پس از شایعات عجیب‌وغریب فضای مجازی درباره مهاجرت و پناهندگی او به آمریکا و بازگشتش به تلویزیون در این قالب جدید و غیرمنتظره، برای بسیاری از مخاطبان جذاب و شگفت‌انگیز بود. «برمودا»، با شعار «به وقت پیداشدن»، از دی‌ماه گذشته روی آنتن رفت. نجف‌زاده که پیش از این با گزارش‌های خود در برنامه‌های پرمخاطب خبری سالیان سال برای مردم آشنا بود، این‌بار در برنامه‌ای جدید و متفاوت به نام «برمودا»، به تلویزیون بازگشت. برمودا برخلاف بسیاری از دیگر برنامه‌های گفت‌وگومحور که در آنها سؤالات تکراری مطرح می‌شود، به گفت‌وگوهایی بی‌پرده، صریح و غیررسمی پرداخته است.  این رویکرد، نه‌تنها باعث جذابیت بیشتر برنامه شده، بلکه توانسته است مخاطبان خود را ترغیب کند تا در هر قسمت شاهد مکاشفه‌های جدید و بی‌پرده‌ای از مهمانان مختلف باشند. یکی از ویژگی‌های نجف‌زاده در این برنامه، توانایی‌ او در ایجاد فضایی آزاد و صمیمی است. برخلاف بسیاری از مجریان که برنامه‌های‌شان با سؤالات ازپیش‌تعیین‌شده و قالب‌های یکنواخت پیش‌می‌رود، نجف‌زاده با استفاده از مهارت‌های خاص خود در ژورنالیسم، فضایی به وجود آورده که مهمانان می‌توانند ‌راحت و بدون ترس از قضاوت‌های رسانه‌ای، در یک محیط امن و صمیمی صحبت کنند. این ویژگی باعث شده تا بسیاری از رازها در این برنامه افشا شوند. اما آنچه این برنامه را بیش از پیش متمایز می‌کند، فصل سوم آن است که به‌زودی پخش خواهد شد. به گفته نجف‌زاده، این فصل قرار است با تغییرات چشمگیر و اتفاقات جدید، جذاب‌تر از همیشه باشد.  در فصل جدید نه‌تنها شاهد حضور چهره‌های جدید و متنوع خواهیم بود، بلکه نحوه طراحی سؤالات و پرداختن به شخصیت‌ها نیز به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار خواهد گرفت. به گفته نجف‌زاده، این فصل در پی آن است تا مخاطبان را با سؤالاتی تازه، جذاب و گاه بی‌پرده به دنیای جدیدی از گفت‌وگوها وارد کند. نجف‌زاده در گفت‌وگو با جام‌جم، از چالش‌های بزرگی که در تغییر قالب از یک مجری خبری به مجری یک برنامه سرگرمی با آن مواجه بوده می‌گوید. مجری برمودا به‌خوبی می‌داند که مردم او را با گزارش‌های خبری و مستندهای ماندگار می‌شناسند و ورود به برنامه‌ای که حتی گاهی جنبه‌های کمیک و سرگرم‌کننده نیز دارد نیازمند تغییرات اساسی است.
شاید بسیاری تصور نمی‌کردند که کامران نجف‌زاده، چهره شناخته‌شده تلویزیون که سال‌ها در عرصه گزارشگری و اخبار فعالیت داشته، روزی در یک برنامه گفت‌وگومحور به آنتن شبکه نسیم بازگردد. به‌ویژه پس از شایعات عجیب‌وغریب فضای مجازی درباره مهاجرت و پناهندگی او به آمریکا و بازگشتش به تلویزیون در این قالب جدید و غیرمنتظره، برای بسیاری از مخاطبان جذاب و شگفت‌انگیز بود. «برمودا»، با شعار «به وقت پیداشدن»، از دی‌ماه گذشته روی آنتن رفت. نجف‌زاده که پیش از این با گزارش‌های خود در برنامه‌های پرمخاطب خبری سالیان سال برای مردم آشنا بود، این‌بار در برنامه‌ای جدید و متفاوت به نام «برمودا»، به تلویزیون بازگشت. برمودا برخلاف بسیاری از دیگر برنامه‌های گفت‌وگومحور که در آنها سؤالات تکراری مطرح می‌شود، به گفت‌وگوهایی بی‌پرده، صریح و غیررسمی پرداخته است. این رویکرد، نه‌تنها باعث جذابیت بیشتر برنامه شده، بلکه توانسته است مخاطبان خود را ترغیب کند تا در هر قسمت شاهد مکاشفه‌های جدید و بی‌پرده‌ای از مهمانان مختلف باشند. یکی از ویژگی‌های نجف‌زاده در این برنامه، توانایی‌ او در ایجاد فضایی آزاد و صمیمی است. برخلاف بسیاری از مجریان که برنامه‌های‌شان با سؤالات ازپیش‌تعیین‌شده و قالب‌های یکنواخت پیش‌می‌رود، نجف‌زاده با استفاده از مهارت‌های خاص خود در ژورنالیسم، فضایی به وجود آورده که مهمانان می‌توانند ‌راحت و بدون ترس از قضاوت‌های رسانه‌ای، در یک محیط امن و صمیمی صحبت کنند. این ویژگی باعث شده تا بسیاری از رازها در این برنامه افشا شوند. اما آنچه این برنامه را بیش از پیش متمایز می‌کند، فصل سوم آن است که به‌زودی پخش خواهد شد. به گفته نجف‌زاده، این فصل قرار است با تغییرات چشمگیر و اتفاقات جدید، جذاب‌تر از همیشه باشد. در فصل جدید نه‌تنها شاهد حضور چهره‌های جدید و متنوع خواهیم بود، بلکه نحوه طراحی سؤالات و پرداختن به شخصیت‌ها نیز به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار خواهد گرفت. به گفته نجف‌زاده، این فصل در پی آن است تا مخاطبان را با سؤالاتی تازه، جذاب و گاه بی‌پرده به دنیای جدیدی از گفت‌وگوها وارد کند. نجف‌زاده در گفت‌وگو با جام‌جم، از چالش‌های بزرگی که در تغییر قالب از یک مجری خبری به مجری یک برنامه سرگرمی با آن مواجه بوده می‌گوید. مجری برمودا به‌خوبی می‌داند که مردم او را با گزارش‌های خبری و مستندهای ماندگار می‌شناسند و ورود به برنامه‌ای که حتی گاهی جنبه‌های کمیک و سرگرم‌کننده نیز دارد نیازمند تغییرات اساسی است.
کد خبر: ۱۵۲۴۹۱۳
نویسنده مجتبی برزگر - گروه رسانه

شما مدت‌ها در عرصه گزارشگری و اخبار تلویزیونی فعالیت داشتید و برای مخاطبان به‌عنوان یک چهره جدی شناخته می‌شدید، اما برمودا یک کامران نجف‌زاده دیگر را نشان داد که بیشتر به گفت‌وگوهای غیررسمی و گاهی حتی لحظات کمیک می‌پردازد؛ چطور توانستید از آن قالب خبری خارج شوید؟
تعارف که نداریم. اولش نگران بودم، اما سعی کردم فقط خود خودم باشم. همین که در یک مسیر تلاش کنید، با مردم و مهمان صادق باشید و از خودتان فاصله نگیرید و گرفتار ادا و اطوار نشوید نصف راه را رفته‌اید.
یکی از دلایل اصلی موفقیت برنامه شما سؤالات غیرتکراری و جذاب است. درعین‌حال، در برنامه‌های گفت‌وگومحور قوانینی برای پرسش‌ها وجود دارد که باید رعایت شوند. شما چطور توانسته‌اید این دو را به‌خوبی ترکیب کنید؟ یعنی هم از سؤالات تازه و جذاب در برمودا استفاده کنید و هم حرارت و جذابیت گفت‌وگو نیز 
حفظ شود.
یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت هر برنامه، طرح پرسش‌هایی است که هم تازه باشند و هم با روحیه مخاطب ارتباط برقرار کنند. من شخصا پیش از هر برنامه، ساعت‌ها یا حتی روزها روی موضوعات تحقیق می‌کنم.
اگر با فراز و فرودهای زندگی سوژه آشنا نباشید یا سؤالات تکراری بپرسید هم مصاحبه‌شونده و هم مخاطب احساس می‌کند وقتی که صرف کرده هیچ ارزش‌افزوده‌ای به همراه نداشته است. مهم این است که بتوانید تا آخر مخاطب را همراه داشته باشید. تحقیق و پژوهش عمیق قبل از برنامه باعث می‌شود گفت‌وگوی تلویزیونی از حالت یکنواخت و تکراری خارج شود. مردم پای تلویزیون ننشسته‌اند که مجری موعظه کند، آنها می‌خواهند به لایه‌های پنهان شخصیت مهمان دست‌یابند. فضای گفت‌وگو هم باید صمیمانه باشد. مچ‌گیری، افشاگری یا شوخی غیرمحترمانه خط قرمز ماست. شاید هم گاهی دچار اشتباه شویم اما دست‌کم بین خودمان این قرار را داریم که حرمت مهمان و مردم باید حفظ شود.
امروزه، بخشی از موفقیت برنامه‌ها وابسته به فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی است، به‌خصوص بخش‌هایی از گفت‌وگوها که در اینستاگرام وایرال می‌شوند. این موضوع چقدر برای شما مهم است و چطور می‌توانید این تاثیر را در برنامه‌های خود مشاهده کنید؟
وایرال مثل تیتر روزنامه است زمانی که ربع قرن قبل در تحریریه بودیم. خودش جای خودش را پیدا می‌کند. اما نباید برای این قصه‌ها و به نیت وایرال‌شدن فلان سؤال یا بهمان جواب جلو رفت. گفت‌وگو اگر خوب باشد خودش به ذات خودش می‌تواند تیتر، لید، سوتیتر، عکس، تعلیق و گره مناسب ایجاد کند.
در برنامه‌های خبری و سیاسی، مجریان معمولا با سؤالات تند و گاهی چالش‌برانگیز روبه‌رو می‌شوند. در برمودا، چطور توانستید فضای گفت‌وگو را به گونه‌ای مدیریت کنید که هم جذاب و هم احترام‌آمیز باشد؟
یکی از مهم‌ترین نکات در اجرای یک برنامه موفق، احترام به مهمان و مخاطب است. ما هرگز نمی‌خواهیم از مهمان پرسشی که تمایلی به پاسخ‌دادن آن بپرسیم. فضای برمودا نیز به‌گونه‌ای طراحی‌شده تا مهمانان در آن احساس راحتی کرده و بدون هیچ فشاری به گفت‌وگو بپردازند. وقتی شما این احترام را برای مهمان و مخاطب خود حفظ کنید، خودبه‌خود فضای گفت‌وگو طبیعی و گرم می‌شود. 
شما به‌عنوان یک ژورنالیست حرفه‌ای، همیشه با برنامه‌های خبری و جدی شناخته می‌شدید اما حالا در برنامه‌ای مانند برمودا که فضای صمیمی و گاهی کمیک دارد، چطور این تغییر سبک را مدیریت کرده‌اید؟
من سال‌ها مجری برنامه‌های زنده بودم. از‌جمله مجری گفت‌وگوی ویژه خبری یا خط آزاد در 20:30. چندان با این فضا غریبه نیستم، اما خداحافظی با حرفه‌ خبرنگاری و ورود به دنیای تاک‌شو چالش‌های عجیبی به همراه داشت و نگرانی‌های زیادی برایم ایجاد کرد، به‌ویژه با وسواس‌هایی که دارم. خدا را شکر، همه‌چیز به خیر گذشت.
وقتی شما به‌عنوان یک مجری شناخته‌شده وارد فضای جدید می‌شوید ممکن است توقع برخی این باشد شما از شخصیت خود فاصله بگیرید اما به نظر می‌رسد شما با برمودا همچنان خودتان باقی مانده‌اید. چطور توانستید این اصالت را حفظ کنید؟
این دقیقا همان چیزی است که برایم اهمیت داشت. حتی با تغییراتی که در مسیر حرفه‌ای‌ام داشتم، همیشه تلاش کرده‌ام خودم باشم و از هویتم فاصله نگیرم.
در برمودا گاهی با چهره‌های سیاسی و مهمانان برجسته‌ای گفت‌وگو می‌کنید. چطور توانسته‌اید در کنار موضوعات جدی، فضای سرگرم‌کننده و حتی لحظات کمیک هم ایجاد کنید؟ 
برمودا نتیجه‌ یک کار گروهی است. زحمات آقای مهدی مینایی، تهیه‌کننده، کارگردان، مدیر تولید و سایر عوامل، نقش بسیار مهمی داشته است. حقیقت این است که در این مسیر، حمایت‌های فراوانی از همکارانم دریافت کردم. یکی از کسانی که کمک شایانی به من کرد، آقای دکتر خوشرو بود. او فردی خوشفکر، دقیق و گاهی سختگیر است. راهنمایی‌های ارزشمند آقای خوشرو، به‌عنوان شخصیتی فرهنگی و هوشمند، تأثیر بسزایی در موفقیت این برنامه داشت.
فصل جدید برمودا چطور پیش خواهد رفت؟ چگونه می‌توان برنامه‌ای که هم فضای خبری دارد و هم جنبه سرگرم‌کننده، جذاب نگه داشت تا در نهایت مخاطب احساس کند در حال تماشای یک برنامه جامع و متنوع است؟
فصل جدید چالش‌های بیشتری خواهد داشت. به نظرم هر فصل، باید از فصل قبل جذاب‌تر و متفاوت‌تر باشد. یکی از اهداف ما این است که به‌روز باشیم و همیشه تلاش کنیم که محتوا و فضایی جدید و متنوع به مخاطبان ارائه دهیم.  همین‌طورکه می‌دانید، هر فصل برنامه می‌تواند تجربه‌های جدیدی برای مجری و مخاطب داشته باشد. فصل جدید برمودا هم ان‌شاءالله لحظات جذاب و چالش‌برانگیزی خواهد داشت. 
تا چه حد به سؤالات کلیشه‌ای حساس هستید؟
مردم گزینه‌های زیادی برای تماشا دارند و حوصله برنامه‌ای که حس و حال خوب، اطلاعات مفید یا اخبار ارزشمند ارائه نکند، ندارند. باید در انتخاب مهمان، طراحی پرسش‌ها و ایجاد چالش‌های جذاب، تمام توان خود را به کار بگیریم. پاسخ به این حجم از محبت مردم، این است که ما نیز همه تلاش خود را معطوف کنیم.
شما به جزئیات بسیار اهمیت می‌دهید و حتی ممکن است برای یک سؤال خاص چند روز تحقیق کنید. چطور می‌توانید این دقت نظر را در طول برنامه حفظ و با مهمانان راحت ارتباط برقرار کنید؟
چشم‌ها حرف نمی‌زنند ولی حرف برای گفتن زیاد دارند. پیش آمده  در طول برنامه گاهی حواسم به جزئیات جدیدی پرت می‌شود که اصلا در مطالعات و پژوهش قبلی وجود نداشت. نباید مثل طوطی پرید و سؤال بعدی را پرسید. باید بیشتر از درست پرسیدن، هنر خوب گوش دادن داشت و از صحبت‌های مهمان سؤالات جدید طراحی کرد و پنجره‌هایی دیگر گشود. اینها که گفتم را خودم بلد نیستم ولی تلاش می‌کنم یاد بگیرم. 
تا به حال اتفاق افتاده مهمانی از برنامه‌ای که در آن حضور داشته، ناراضی باشد یا بعد از برنامه در فضای مجازی انتقاد کرده باشد؟ 
خوشبختانه هیچ‌وقت چنین اتفاقی در برمودا نیفتاده است. همیشه سعی کرده‌ایم با مهمانان خود تعامل خوبی داشته باشیم. ما همیشه تأکید داریم که مهمان در کنار خانواده‌اش برنامه برمودا را تماشا می‌کند و باید احترام او حفظ شود اما در عین حال، پرسش‌های مردم را نیز مطرح کنیم. گاهی چالش‌هایی هم داشته‌ایم که روی لب خط‌قرمزهای خودمان بوده و گاهی شده خودمان از یک موقعیت ایجاد شده در برمودا ناراحت شویم یا بازتاب منفی بگیریم اما اشتباه ما یک اتفاق است و سریع باید درد را درمان کنیم.  در تمام این سال‌ها، از ۱۰۴ قسمت برمودا که پخش کردیم، کسی نیامده و از این‌که در برنامه حضور داشته، ناراضی باشد. خیلی‌ها گفته‌اند که بهترین گفت‌وگوی زندگی‌شان بوده و جالب است از بسیاری چهره‌هایی که شاید باورتان نشود درخواست حضور مجدد در برمودا داریم که کاش می‌شد ما دوباره دعوت شویم، چون حرف‌هایی داشتیم یادمان رفت بگوییم!
جای برمودا به‌عنوان شاخص‌ترین برنامه گفت‌وگومحور تلویزیون در شرایطی که در فضای مجازی ده‌ها برنامه تاک‌شو راه افتاده خالی است. چقدر این موقعیت برمودا و محبوبیتش را مدیون دوران خبرنگاری خود می‌دانید؟
موفقیت برمودا را از صمیم قلب مدیون کار گروهی می‌دانم. دوستان همدل و همراهی داشتم که... «یارب نظر تو برنگردد... برگشتن روزگار سهل است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها