در دو دهه گذشته ایران امکانات خود را در بنادر جنوبی کشور مانند بندرعباس، بندر شهید رجایی، بندر چابهار و بوشهر افزایش داده است. اکنون خطوط ریلی به بندر شهید رجایی و بندرعباس متصل است. زاهدان و چابهار نیز بهزودی از خطوط ریلی بهرهمند خواهند شد. در سمت شمال هم اینچهبرون از مرز زمینی به ترکمنستان متصل شده و هم بندر امیرآباد مازندران و بندر کاسپین بندرانزلی به خطوط ریلی کشور متصل شدهاند. اجرای بخش ریلی جمهوری آذربایجان نیز در خاک ایران به پایان رسیده است. احداث خط ریلی قزوین به رشت نیز به پایان رسیده اما از رشت به آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر مانده که نیمی از این مسیر آزاد و زمینها خریداری شده است که نیمه دیگر زمینها تا پایان راه خریداری خواهد شد تا مسیر برای ساخت راهآهن فراهم شود و این حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب هم به سرانجام برسد. نکته کلیدی این است که در دریای خزر ایران ظرفیت۳۰ میلیون تن بندر ایجاد کرده اما یک سوم آن استفاده میشود.دریای خزر از سمت بنادر شمالی ایران به ریل متصل است؛ با این حال باید توجه داشت در بخشهای بندر، فرودگاه و جاده امکانات زیرساختی قابل توجهی ایجاد شده است.هفته گذشته همراه با وزیر راه وشهرسازی اجلاس سهگانه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در باکو برگزار شد. مقامات آن کشورها هم اطلاع دارند و میدانند که بخش قابل توجهی از کریدور شمال- جنوب به اتمام رسیده. آنچه نیاز به اراده جدی دارد همان نخ تسبیح است که زیرساختهای فرودگاهی، بندری، جادهای وریلی رابه هم وصل کند تا کالا ازجنوب ایران به شمال ایران برسد.دستیابی به این هدف به بیمه،بانک و نرمافزار نیاز دارد تا کشورهای بالادست ایران وپایین دست ایران باهم درارتباط باشند.ماوقتی درباره کریدور شمال-جنوب صحبت میکنیم در بخش فیزیکی و سختافزاری اقدامات مناسبی انجام شده اما بخش نرمافزار تکمیل کننده آن است.