الهام با بیان اینکه ایران مسیر ایران در جهت رسیدن به فناوری هستهای صنعتی است ، فعالیت ایران را به سمت فناوری صنعتی
کد خبر: ۱۵۲۲۶۷
و رسیدن تولید و تامین نیازهای نیروگاهها عنوان کرد.
غلامحسین الهام سخنگوی دولت صبح امروز سهشنبه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به آغاز دور دوم سفرهای استانی و تأثیر آن بر تحرک بخش خصوصی و حمایتهای دولت در سرمایهگذاریهای این بخش اظهار داشت: هدف دولت این است که نقش عمده را در سرمایهگذاریها به بخش خصوصی بدهد و در همین راستا بعد از 119 مصوبه و 80 هزار تصمیم وزراء در خصوص این بخش بوده است.
وی 65 مصوبه دولت را به صورت مستقیم جهت تقویت بخش غیر دولتی و خصوصی عنوان کرد و افزود: 3 هزار و چهارصد مصوبه در بخش خصوصی وجود دارد که تصویب، مطالعه و اجرای 124 طرح پالایشگاهی و پتروشیمی ، 215 شهرک صنعتی ، 236 پروژه راههای اصلی، 33 فرودگاه، 64 خط راهآهن، 44 نیروگاه، 66 سد بزرگ و کوچک، 149 طرح فاضلاب و آبرسانی و گازرسانی به 38 شهر از جمله این اقدامات میباشد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اکنون 80 هزار طرح عمرانی در کشور در عرصه بخش خصوصی در حال اجرا است که 20 هزار پروژه ملی و 60 هزار پروژه استانی از جمله آنها میباشد، تصریح کرد: اکنون 27 هزار تعاونی بزرگ با سرمایهگذاری مستقیم و اولیه بخش خصوصی با رقمی بیش از 5 هزار و دویست میلیارد ریال ایجاد شده که در حال فعالیت و اشتغالزایی میباشد.
الهام با بیان اینکه تأسیس 642 هزار و 735 مرکز صنعتی و خدماتی جدید در کشور در بخشهای کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات خود اشتغالی از دیگر اقدامات این بخش میباشد، تأکید کرد: این موارد از جمله اقداماتی است که برای تحرک در بخش خصوصی مهیا شده است.

وی رقم تسهیلات اختصاص داده شده از آبان 84 تا آبان 86 از سوی دولت تصریح کرد: این تسهیلات با ظرفیت ایجاد 780 هزار اشتغال مستقیم و با بودجه 450 هزار میلیارد ریال انجام شده است.
سخنگوی دولت هدف دولت نهم را از اینگونه اقدامات تحرک اقتصادی برای بخش خصوصی اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود؛ این ظرفیتسازیها که در جهت تحرک بیشتر بخش خصوصی میباشد، بتواند نظر دولت را در خصوص رویکرد یک اقتصاد مردمی و فراگیر که برای بسترسازی اجرای اصل 44 قانون اساسی میباشد فراهم نمایند.
وی تأکید کرد؛ دولت این اقدامات را با تمام توان و ظرفیت انجام میدهد تا با انتقال تصدیگری دولت به بخشهای غیردولتی و خصوصی یک اقتصاد مردمی و فراگیر فراهم شود.

برگزاری انتخابات رایانهای
هنوز منتفی نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس ، غلامحسین الهام در ادامه جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه شورای نگهبان اظهار داشته که شمارش رایانهای انتخابات منتفی شده ولی وزارت کشور بر اجرای رایانهای انتخابات مجلس تاکید دارد، اظهار داشت: انتخابات مکانیزه یک فرایند متعددی دارد که بخشهای مختلفی درگیر آن هستند ، چرا که استفاده از ظرفیت رایانهای در این بخشها متفاوت است.
وی با بیان اینکه اکنون نیز بخشهایی از انتخابات عملا9 با استفاده از ظرفیتهای ماشینی انجام می شود بیان داشت: رأیگیری که یک شبکه وسیع دقیق و پیچیدهتری دارد که نقطه بحث در این حوزه میباشد که بخشهایی از آن نیاز به اصلاح قوانین دارد.

وی مباحثی از جمله شکایات، سلامت انتخابات ،آموزش عمومی برای مشارکت و زیرساختهای مخابراتی فنی را از جمله این دلایل عنوان کرد و افزود: این موارد مسایل پیوستهای هستند که باید در این زمینه نهایی شوند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارت کشور هنوز مهلت دارد تا برنامههای خود را در این زمینه به شورای نگهبان اعلام کند تاکید کرد: این مسئله آن همه هم حاد نیست منتفی نشده و هنوز امید وجود دارد.

هیچ شرایط ویژه و نگران کنندهای در کشور وجود ندارد

غلامحسین الهام همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص اینکه برخیها میگویند که کشور در شرایط ویژهای قرار دارد و آیا نظر دولت اینگونه نیست بیان داشت: اگر نظر آنها با نشاط، با امید در حال تحرک بودن، اتحاد ملی و مردمی برای تحقق اهداف و حقوق مسلم مردم به خصوص در بحث هستهای میباشد بله کشور در وضعیت ویژه است.
وی با بیان اینکه کشور و دولت شرایط خوب و مناسبی دارد و سازمانهای بینالمللی تاکنون تا این اندازه با ایران همکاری نکرده بودند، تاکید کرد: امریکاییها به هیچ وجه در ذهنشان نیست که جنگ کنند حتی خود آنها به هر نحوی میخواهند خود را از این ننگ تهدید نظامی تطهیر کنند چرا که میدانند، اینگونه اقدامات مخل صلح و آسایش جهانی است.
الهام با تاکید بر اینکه ما فکر نمیکنیم شرایط نگرانکننده و تهدیدی وجود داشته باشد که کشور در معرض آن قرار داشته باشد، تا مردم نگران باشند گفت: ما شرایط را به هیچ وجه اینگونه نمیبینیم و معتقدیم آمریکاییها نیز نمیخواهند در مواجهه با منطق مستحکم حقوقی و کاملا مورد قبول افکار عمومی جهان که در راستای صلح جهانی میباشد قرار گیرد.
وی استراتژی ایران را اینگونه عنوان کرد که باید همیشه هوشمند، با دقت و مراقب بود تا کشور به پیش برود، افزود: تهدیداتی که مخالفان انسانیت، صلح، انقلاب و اسلامیت گاهی در جهان مطرح میکند امری تازه نیست.

پرونده ایران در یک روال حقوقی در آژانس دنبال میشود

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت با تدبیر به پیش میرود و نشان از یک تحول و تهدیدزدایی جهانی را نشان میدهد که روال مثبتی است به پرونده هستهای ایران اشاره کرد و گفت: پرونده ایران در یک روال حقوقی در آژانس دنبال میشود.
الهام در خصوص اینکه آیا ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را از 3 هزار تا افزایش خواهد داد یا خیر تاکید کرد: سیاستهای ما به درستی جلو میرود و القای نگرانی به مردم وجهی ندارد و در بحث هستهای نیز اعلام کردیم که مسیر ما رسیدن به فناوری صنعتی است و این فناوری را برای استفاده در نیروگاه هستهای به صورت صلحآمیز و در چارچوب مقررات میخواهیم.
سخنگوی دولت فعالیت ایران را به سمت فناوری صنعتی و رسیدن تولید و تامین نیازهای نیروگاهها عنوان کرد.
الهام در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص تحریم کالاهای اسراییلی از سوی کشورهای اسلامی بیان داشت: قانونی که برای حمایت از نهضت فلسطین مورد تصویب مجلس قرار گرفت و مصوبهای که سازمان کنفرانس اسلامی در این زمینه دارد، شرکتهای صهیونیست را معرفی میکند و امکان ندارد ما با شرکتهای صهیونیستی وارد معامله شویم.
وی طرح مباحثی از جمله عقد قرارداد با شرکت صهیونیستی را تبلیغات صهیونیستها برای مطرح کردن خود عنوان کرد و افزود: وزارت خارجه مسئول این کار میباشد و دولت نیز در این زمینه حساسیت لازم را به خرج میدهد و کارگروهی نیز در این زمینه تشکیل داده است.

دولت به هیچ وج پروژهای را
برای باج دادن انجام نمیدهد

الهام در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه گفته میشود دولت پروژههای کارشناسی را انجام میدهد، گفت: برنامههای دولت، تمرکز برای پیشرفت پروژهها میباشد که کارهای بسیار خوب و زیربنایی در استانها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: کارهای دولت شفاف و در ارتباط مستقیم با مردم است و هیچ نیازی برای بازیهای صوری و اجرای پروژههای صوری ندارد.
وی با بیان اینکه دولت در حوزه اقتصادی کارهای مثبتی را انجام داده که در جهت منافع مردم است، تاکید کرد؛ دولت به هیچ وجه هیچ پروژهای را برای باج دادن و راضی کردن فرد یا گروهی انجام نمیدهد و فشار ناپذیر است.

اگر نگرانیها برطرف شود
اصلاح دانشگاه آزاد آغاز میشود

غلامحسین الهام سخنگوی دولت در ادامه نشست امروز سه شنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی پیرامون نارضایتی مجلس از ادغام شوراهای دولتی گفت: تحلیل و اظهار نظر از سوی نمایندگان مجلس امر خوبی است و ما هم پاسخ داده و مذاکره میکنیم، اما همانطور که رئیس مجلس اشاره داشتند، نمایندگان حقوق ویژه و حق اظهار نظر دارند، اما اظهار نظر یک نماینده اظهار نظر مجلس نیست.
وی خاطرنشان کرد: دولت با مبنای قانونی عمل میکند و توجیه دولت در چارچوب قوانین مدون است و ریاست دستگاه اجرایی با شخص رئیس جمهور است و دولت نیز در برابر مردم مجلس و رهبری پاسخگو است.
الهام اضافه کرد: مجلس هم حق نظارتی خود را دنبال میکند و اصل قانونی بودن اقدام دولت مخدوش نیست و تمام شده است.
سخنگوی دولت درباره این سؤال که چرا دبیر فعلی شورای امنیت ملی بر خلاف دو دبیر سابق، نماینده رهبر انقلاب نیستند، گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی وظایف و کارکردهایی دارد و اگر مسئول دبیرخانه فردی باشد که در جای دیگر نیز مسئولیت دارد، مثل نماینده رهبر معظم انقلاب بودن، کارکرد و وظایف او را کاهش یا افزایش نمیدهد و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز تضعیف نشده است، سعید جلیلی هم خوش فکر، تحلیلگر، جوان و توانمند است که لاریجانی هم بر این ویژگیهای جلیلی تأکید دارد.

سخنان رئیس جمهور از روی صداقت است

سخنگوی دولت در مورد برخی ناگفتهها که از زبان احمدی نژاد در سخنرانیهای عمومی بیان میشود، تاکید کرد: رئیس جمهور حق دارد با مردم حرف بزند، گاهی حرفهای انباشتهای در دل یک مسئول وجود دارد که با اشاراتی از آن میگذرد. اشارات در جهت رشد و حرکت است و یا بیان برخی مشکلات. سخنان رئیس جمهور از روی صداقت است، ولی صراحت در این جایگاه همواره نه ممکن است نه مفید.
الهام درباره اختصاص درآمد اضافه نفت به محرومان گفت: درآمد نفتی کشور هر چقدر باشد دولت جز در حد قانون بودجه اجازه استفاده را ندارد، سقف استفاده از منابع نفتی منوط به سقف بودجه است و مابقی به حساب ذخیره ارزی که در دست مجلس است، واریز میشود، ممکن است افزایش آثار خود را بر افزایش قیمت بگذارد، اما اعتبارات دولت فرقی نمیکند، دولت نیز در تلاش است، از محل صرفه جویی بنزین و یا دیگر درآمدها در راستای کمک به محرومان گام بردارد. سخنگوی دولت در مورد اصلاحات جدید دولت در مورد دانشگاه آزاد گفت: دولت همواره دوست دارد در یک فضای مناسب به وضع مشکلات مردم بپردازد هر موقع نگرانی در مورد برخی حرکتها برطرف شود اقدام دولت در مورد دانشگاه آزاد آغاز شود.

دولت مصرف گازوئیل را بیش از حد میداند

الهام در مورد سهمیه بندی گازوئیل گفت: کلیات سوخت برای گازوئیل مطرح است، اما در یک مدت زمان معین حدود 5 ساله، مطرح شده که یارانه بنزین برداشته شود، دولت مصرف گازوئیل را بیش از حد میداند، الان هم تنها بحث کارت سوخت مطرح است که میتواند مصرف را مدیریت کند.
وی همچنین درباره امضای لایحه مدیریت خدمات کشوری گفت: اجرای این لایحه در اختیار رئیس جمهور قرار داده شده تا معاونتهای ریاست جمهوری این موضوع را پیگیری میکند و روز گذشته این لایحه از مجلس ابلاغ شده و اکنون منتظر امضای رئیس جمهور است. دستگاه هایی نیز از هم اکنون مشغول تدوین آیین نامهها هستند.
سخنگوی دولت در مورد نحوه جدید بودجه نوین گفت: تصویب بودجه در اختیار مجلس است و مجلس این ردیفها را خیلی روشنتر میتواند ارزیابی کند. در وضع قبلی کمتر میشد آنها را بحث کرد، بسیاری از تبصرهها، قانون است و ارائه هر سال آن بودجه را مختل میکند. مجلس از طریق تصویب و تفریغ، بر بودجه نظارت دارد. در وضعیت جدید، وزیر راحتتر در مقابل مجلس پاسخگو است. قبلا9 احکام بودجه تصویب میشد اما الان بودجه تصویب میشود.
الهام در پایان در مورد تعیین نرخ بودجه گفت: هنوز زود است قیمت نفت در بودجه آینده را تعیین کنیم و فعلا9 در حال بررسی هستیم، سیاست دولت همواره کاهش اتکا به منابع نفت و حرکت به سمت تولید داخلی است. وی همچنین اعلام کرد تبصره 13 تبدیل به قانون شده است.

لایحه قانون مجازات اسلامی تقدیم مجلس شد

غلامحسین الهام سخنگوی دولت در حاشیه جلسه این هفته خود با خبرنگاران در پاسخ به زمان ارجاع لایحه قانون مجازات اسلامی به مجلس اعلام کرد: این قانون که از طرف قوه قضائیه به هیئت دولت ارائه شده بود امروز با قید یک فوریت برای بررسی به مجلس تقدیم شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها