فیلم مقاومت مهمان تازه جشنواره تهران

یکی از قالب‌های هنری که می‌تواند جهان‌بینی ما را نسبت به دنیای اطراف منعکس کند، فیلم کوتاه است. فیلم کوتاه در زمانه پرسرعت امروز که مخاطبان به‌دلیل استفاده از فضای مجازی، دنبال خوراک‌ها و نتیجه‌های سریع و بدون تعلل هستند، بیشترین جواب را می‌دهد اما این کار، هنر و مهارت ویژه‌ای می‌طلبد؛ همچنان که نظامی گنجوی در خمسه لیلی و مجنون خود بیت «کم گوی و گزیده گوی چون در/ تا از اندک تو جهان شود پر» را دارد که امروز تبدیل به ضرب‌المثل شده است. کوتاه گفتن و به هدف زدن کاری است که تنها از عهده فیلمسازان کوتاه برمی‌آید و بسیاری از فیلمسازان بزرگ ما مانند کیارستمی، سعید نجاتی و... در آغاز فیلم کوتاه ساختند و بعد جذب سینمای بلند شدند. براساس همین مبنا و برای شناسایی استعدادهای جوان و تازه‌نفس و البته حمایت از آنها حدود ۴۱ دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده است که امسال از ۲۷ مهر تا دوم آبان دوره ۴۲ را به دبیری بهروز شعیبی برگزار می‌کند. اولین نکته مثبت این جشنواره حضور شعیبی به‌عنوان مدیر و فیلمساز شاخصی است که خودش از درد دل فیلمسازان کوتاه باخبر است و نشست خبری چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز با حضور او در کوشک باغ هنر برگزار شد.  
یکی از قالب‌های هنری که می‌تواند جهان‌بینی ما را نسبت به دنیای اطراف منعکس کند، فیلم کوتاه است. فیلم کوتاه در زمانه پرسرعت امروز که مخاطبان به‌دلیل استفاده از فضای مجازی، دنبال خوراک‌ها و نتیجه‌های سریع و بدون تعلل هستند، بیشترین جواب را می‌دهد اما این کار، هنر و مهارت ویژه‌ای می‌طلبد؛ همچنان که نظامی گنجوی در خمسه لیلی و مجنون خود بیت «کم گوی و گزیده گوی چون در/ تا از اندک تو جهان شود پر» را دارد که امروز تبدیل به ضرب‌المثل شده است. کوتاه گفتن و به هدف زدن کاری است که تنها از عهده فیلمسازان کوتاه برمی‌آید و بسیاری از فیلمسازان بزرگ ما مانند کیارستمی، سعید نجاتی و... در آغاز فیلم کوتاه ساختند و بعد جذب سینمای بلند شدند. براساس همین مبنا و برای شناسایی استعدادهای جوان و تازه‌نفس و البته حمایت از آنها حدود ۴۱ دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده است که امسال از ۲۷ مهر تا دوم آبان دوره ۴۲ را به دبیری بهروز شعیبی برگزار می‌کند. اولین نکته مثبت این جشنواره حضور شعیبی به‌عنوان مدیر و فیلمساز شاخصی است که خودش از درد دل فیلمسازان کوتاه باخبر است و نشست خبری چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز با حضور او در کوشک باغ هنر برگزار شد.  
کد خبر: ۱۵۲۲۵۳۲
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ
 
حضور ۵۷ اثر در بخش فیلم‌های داستانی 
این نشست با کار حرفه‌ای که معمولا از جانب جشنواره‌های دیگر اجرا نمی‌شود آغاز شد و آن هم معرفی اعضای هیأت انتخاب و داوران بخش‌های مختلف جشنواره است. پس از آن، بهروز شعیبی به‌عنوان دبیر جشنواره چهل و دوم فیلم کوتاه تهران با تسلیت فوت محمد کاسبی و تشکر از تلویزیون و محسن برمهانی معاون سیما و دیگر پلتفرم‌های تسهیل‌کننده جریان نقد، بررسی و دیده شدن فیلم کوتاه، در ضرباهنگی سریع و پرشتاب تعداد آثار را در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی کرد و گفت: در بخش سینمای ایران ۵۷اثر در بخش فیلم‌های داستانی، ۲۰اثر در بخش انیمیشن، ۲۰اثر در بخش تجربی، ۲۱اثر در بخش فیلم مستند، ۳۵اثر در بخش فیلم‌های اقتباسی، ۵۳اثر در بخش مسابقه عکس و در بخش بین‌الملل ۹۴اثر از پنج کشور داشتیم. بخش نشست‌های تخصصی ما جزو برنامه‌های جنبی این رویداد است و سعی شد با نگاه متفاوتی از اساتید و فرهیختگان دعوت شود. دو سانس اول هر روز مختص فیلمسازی است و دو سانس پایانی بینارشته‌ای است. 
 
برگزاری نمایشگاه عکس کنار جشنواره 
با کمک معاونت زنان ریاست جمهوری نمایشگاه عکسی برگزار می‌شود. امسال تعامل با هنرستان‌ها را آغاز کردیم و در کنار بخش استعداد نو یک کارگاه با حضور بچه‌های هنرستان‌های سینمایی برگزار و در زمان‌هایی موسیقی محیطی اجرا می‌کنیم.  دبیر جشنواره فیلم کوتاه درباره جایزه مردمی این رویداد گفت: طبق سال‌های قبل آرا با مدیریت سعید نجاتی جمع‌آوری می‌شوند. گروهی که تجربه این کار را داشتند دعوت شدند و جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم نیز اهدا می‌شود. 
 
حجم زیاد آثار در بخش بین‌الملل 
او در ادامه درباره بخش بین‌الملل نیز تشریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران این است که اسکار آن را تایید می‌کند و ما با حجم بالای آثار در بخش بین‌الملل مواجه بودیم. امسال نیز کشورهای چین، اسپانیا، هند و آمریکا بیشترین درخواست را داشتند. 
 
آینده را بر پایه اندیشه‌ورزی با هم می‌سازیم 
شعیبی در پاسخ به این‌که آیا خط قرمزی برای انتخاب آثار دارد، گفت: هر اتفاقی امروز در سینمای کوتاه ما رقم می‌خورد، مدیون مدیران سابق انجمن است. این دوستان تمام توان‌شان را برای فیلم کوتاه گذاشتند و رویکردها در ادوار مختلف متفاوت بوده است و هر کسی با هر تفکری سعی می‌کرد به فیلم کوتاه بپردازد. من خودم سال‌ها جای بچه‌های فیلم کوتاه بودم و اولین اولویت ما این بود که حداکثر آثار در جشنواره به نمایش دربیایند. ما نیاز داریم آینده را بر پایه خرد و اندیشه‌ورزی با هم بسازیم‌. در نتیجه اولین اولویت ما توجه به کیفیت و حفظ فیلمسازان بود و سعی کردیم تعامل خوبی با فیلمسازان داشته باشیم‌. او درباره همکاری با ایسفا بیان کرد: من از دوستان ایسفا دعوت کردم امسال نیز کنار ما باشند و مدال ایسفا را اهدا کنند. آنها قرار شد این پیشنهاد را بررسی کنند و امیدوارم دعوت ما را بپذیرند. 
 
افزایش تعداد باکس فیلم‌ها 
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: باید این قاعده را بپذیریم که جشنواره، باکس و سانس‌های مشخصی دارد و داوران باید این آثار را داوری کنند. امسال مجبور شدیم به‌دلیل کیفیت خوب فیلم‌ها از باکس معمول ۸۰۰دقیقه در کل به باکس حدود ۱۰۰۰دقیقه برسیم‌. فیلم کوتاه به‌دلیل پویایی و تلاش فیلمسازان همواره با مسائل روز درگیر است و ما امسال نیز وقتی با تعداد زیاد آثار درباره مسأله مقاومت، غزه و جنگ ۱۲روزه مواجه شدیم، مجبور بودیم یک باکس ویژه برایش درنظر بگیریم. معتقدم نشان دادن آثار بخش مقاومت کم از بخش مسابقه ندارند و شاید از چند اثر نیز تجلیل کنیم‌. 
 
دعوت از مدیران هنری چهار دوره قبل 
شعیبی در پاسخ به این‌که آیا سیاست‌گذاری در کیفیت و محتوای آثار بخش بین‌الملل نقش داشته‌اند، توضیح داد: در بخش بین‌الملل دو رویکرد داریم که یکی مرور جشنواره‌هاست. در این بخش مدیران هنری چهار دوره از جشنواره را دعوت و تعدادی از آثار برگزیده را به نمایش می‌گذاریم که غیررقابتی است. در بخش مسابقه اولویت ما کیفیت آثار است و هر فیلمی که فاقد کیفیت لازم باشد به جشنواره راه پیدا نمی‌کند. حتی سعی کردیم آثار ایرانی را هم با سختگیری به بخش بین‌الملل راه دهیم.  وی در پاسخ به این سوال ‌که محدودیت سیاسی اجتماعی در انتخاب آثار وجود داشت، گفت: خوشبختانه خود فیلمسازان بسیار دقیق و درست فیلم ساخته بودند و ما مشکلی نداشتیم. تلاش ما و هیأت انتخاب این بود که از سطحی‌ بودن فیلم‌ها برای انتخاب پرهیز کنیم. 
 
بازی درخشان بازیگران فیلم کوتاه 
دبیر جشنواره در پاسخ به این‌که آیا سراغ فیلمسازان و فیلم‌هایی رفته است که از مسیرهای دیگر فیلم ساخته‌اند، توضیح داد: ما با جشنواره‌ای طرف بودیم که حدود ۱۹۵۳اثر در آن ثبت‌نام کرده بودند. دوستان فیلم‌های خوبی ساخته‌اند که برای حضور در جشنواره درخواست نکرده بودند. در انتخاب آثار نیز با مضمون و محتوای خاصی برخورد نکردیم که برای ما مشکل باشد. جشنواره امسال دو ویژگی بسیار مهم دارد. نکته اول ساخت فیلم‌های اول بسیار باکیفیت و نکته دوم بازی‌های درخشان برخی بازیگران است و این رشد در فیلمسازان کوتاه برای ما بسیار عجیب بود. 
 
۷۳ درصد آثار مختص استان‌ها بود 
شعیبی درباره سهم بچه‌های شهرستان از این رویداد گفت: از آثار بخش ملی حدود ۷۳درصد مختص بچه‌های استان‌ها بود. از ۵۷شهر ما ‌ ۱۳۶۶فیلم دریافت کردیم که عدد قابل توجهی است. انجمن سینمای جوان در طول سال میزبان کارگردانان شاخص جشنواره خواهد بود تا بتوانند فیلم‌شان را تولید کنند. 

اضافه شدن بخش مقاومت به جشنواره 
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: دوستان فیلمخانه ملی امسال تعامل خوبی با ما داشتند و قرار است نسخه‌های اصلاح رنگ شده فیلم‌های کوتاه را از دهه ۳۰ به بعد نمایش دهیم. همچنین با کمک سوینا اکران ویژه نابینایان را خواهیم داشت. فیلم‌های برگزیده پویش «وطن به روایت من» نیز ۱۸اثر در یک یا دو بخش در جشنواره به نمایش درمی‌آیند. شعیبی در ادامه تصریح کرد: فیلم‌هایی به جشنواره ارسال شدند که کیفیت خوبی داشتند اما در باکس مستند جا نمی‌شدند. در نتیجه بخش مقاومت را اضافه کردیم تا این آثار نیز دیده شوند. 
newsQrCode
برچسب ها: جشنواره
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرصت تاریخی عبور از تحریم

دکتر مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «جام‌جم» به تشریح ظرفیت‌های دوران ‌گذار جهانی برای کشورمان پرداخت

فرصت تاریخی عبور از تحریم

نیازمندی ها