مدرس و هنرمند مشهدی مطرح کرد:

دستیابی به سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی با برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان

یک مدرس و هنرمند مشهدی گفت: اگر به طور عمیق به موضوع تئاتر کودک و نوجوان بیندیشیم و از این طریق برای کودکان سرمایه‌گذاری انجام دهیم، بی‌شک آنها در آینده دارای رشد فرهنگی و اجتماعی بیشتری خواهند بود.
کد خبر: ۱۵۱۷۹۹۰

 دستیابی به سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی با برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان

به گزارش جام جم آنلاین، محمد جهانپا، مدیر گروه ادبیات نمایشی موسسه آموزش عالی فردوس مشهد که به‌تازگی و با حکم معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان معرفی شده است، در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان یکی از معتبرترین رویداد‌های عرصه تئاتر کودک و نوجوان به شمار می‌رود که در تاریخچه ۳۰ساله این جشنواره، افراد سرشناس و دارای سابقه درخشان از سراسر کشور به چشم می‌خورد. همدان بیش از دیگر استان‌های کشور توانسته این رویداد مهم هنری را در مرکز استان خود به خوبی حفظ کند.

وی افزود: از همدان می‌توان به عنوان شهری که دوستدار کودک و نوجوان است نام برد. از جمله کار‌هایی که در طول این سال‌ها برای این جشنواره انجام شده است می‌توان به احداث چندین سالن و حمایت‌های مالی متناسب با ظرفیت‌های این موقعیت اشاره کرد. اجرا‌های این جشنواره امسال در آذرماه به روی صحنه خواهد رفت تا دانش آموزان هم در نوبت صبح قادر به تماشای اجرا‌ها باشند.

هم‌نشینی اساتید و شرکت کنندگان از نقاط قوت این جشنواره به‌شمار می‌رود

این مدرس و هنرمند مشهدی ادامه داد: افرادی که به عنوان اعضای شورای سی‌امین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان توسط معاونت امور هنری انتخاب شدند شخصیت‌های برجسته‌ای هستند که اکثرا نویسنده، پژوهشگر و صاحب سبک در حوزه تئاتر کودک و نوجوان هستند که تا پیش از این سابقه شرکت در جشنواره‌هایی از این قبیل را نیز داشته‌اند. حضور این افراد با دیدگاه‌ها و سبک‌های متفاوت باعث می‌شود که جشنواره از استاندارد‌های بیشتری برخوردار باشد.

جهان‌پا با اشاره به ظرفیت‌های فراوان این جشنواره، خاطرنشان کرد: شورای جشنواره که بیش از سه دهه از آغاز آن می‌گذرد باید مسیری را در پیش بگیرد که اجرا‌ها و روند کلی این رویداد نسبت به گذشته دارای انسجام بیشتری باشد. هم‌نشینی اساتید و شرکت کنندگان از نقاط قوت جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان محسوب می‌شود که این اتفاق در این سالیان باعث شده است تا احساس رقابت در این فضا کمرنگ‌تر شود و به جای آن حس رفاقت نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

وی ادامه داد: استفاده از تجربیات افراد دارای صاحب سبک و هنرمندان در جلسات و کارگاه‌های گوناگون، باعث تاثیرگذاری بیشتر این جشنواره نیز شده است. هرچند که اگر این رویداد، ویژگی رقابتی خود را از دست بدهد بازخورد مناسب خود را از محیط یک جشنواره ارائه نخواهد داد. بهتر است به جای آنکه تعداد زیادی از گروه‌های شرکت کننده در جشنواره راه پیدا کنند فقط گروه‌هایی که دارای شایستگی کافی و لازم هستند در این رویداد حضور یابند؛ چراکه در دوره‌های گذشته باتوجه به حجم بالای شرکت کنندگان مثل نهاد‌های بهزیستی یا معلولان جسمی، اجرا‌های بسیار زیادی پذیرفته شدند که بازخورد چندان مثبتی از سوی داوران و همچنین تماشاگران دریافت نکردند.

جهان‌پا افزود: گروه‌های متنوع کودکان مثل دانش آموزان یا معلولان جسمی، هر کدام دارای تعدادی جشنواره هنری هستند که از کیفیت خوبی هم برخوردار است. هر چقدر بتوانیم بر اهداف جشنواره تمرکز کنیم می‌توانیم فضای این رویداد هنری را ارتقا دهیم. با دعوت تعداد زیادی از هنرمندان و پذیرش گروه‌های متعدد تئاتر، مجریان جشنواره کنترل لازم را بر روند اتفاقات نخواهند داشت؛ چراکه حتی از لحاظ فنی و کیفیت داوری دچار ضعف خواهیم شد؛ بنابراین اجرا‌های مناسب حتی اگر تعداد آنان بالا نباشد، سبب ارتقای کیفیت جشنواره خواهد شد.

کمبود امکانات، مهم‌ترین چالش جشنواره‌های هنری کودک و نوجوان است

مدیر گروه ادبیات نمایشی موسسه آموزش عالی فردوس ادامه داد: بیشترین چالشی که جشنواره‌های هنری کودک و نوجوان با آن مواجه هستند کمبود امکانات و ظرفیت‌های لازم در طول سال است. گذشته از آن باتوجه به گروه سنی اجراگران و همچنین تماشگران، فضایی که از ابتدای جشنواره تا انتهای آن ایجاد می‌شود در مقایسه با جشنواره‌های بزرگسالان کاملا متفاوت بوده و تجربه لذت‌بخشی را رقم خواهد زد.

محمد جهانپا با تاکید بر ضرورت برگزاری تئاتر کودک و نوجوان بیان کرد: همان‌طور که مارک تواین اشاره کرده است، بزرگ‌ترین ابداع بشر در قرن بیستم تئاتر کودک و نوجوان است. اگر عمیق به این موضوع بیندیشیم و برای کودکان سرمایه‌گذاری انجام دهیم، آنان در آینده دارای رشد فرهنگی و اجتماعی بیشتری خواهند بود که بخشی از این اتفاق به واسطه تماشای تئاتر و همذات پنداری با اشخاص نمایش رخ خواهد داد.

وی افزود: برخورد با جریانات این نوع از نمایش‌ها موجب می‌شود که کودکان در تصمیم‌گیری‌های خود کمتر دچار اشتباه شوند و با آگاهی پیشین دست به انتخاب بزنند. در دوران بزرگسالی نیز ما با تماشاگری مواجه خواهیم شد که تبدیل به یک بیننده حرفه‌ای تئاتر و تربیت‌یافته شده است که به دلیل تجربه موقعیت‌های مختلف از طریق اجرا‌هایی که در دوران کودکی خود دیده است مسیر بهتری را در زندگی شخصی و اجتماعی‌اش طی می‌کند.

سی‌امین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۴ تا ۲۰ آذرماه در شهر همدان برگزار خواهد شد و ثبت‌نام آن از ۱۵ شهریور در بخش‌های خردسال، کودک، نوجوان، نمایش خیابانی، دیگر گونه‌های اجرایی، نمایشنامه‌نویسی حرفه‌ای، نمایشنامه‌نویسی دانش‌آموزی و مقالات در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها