معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بدهی‌های معوقه تئاتر تا پایان شهریور تسویه می‌شود

در حالی که در شش ماه نخست امسال شاهد برگزاری جشنواره‌های بزرگ و مهمی در عرصه تئاتر کشورمان نبودیم، از اواخر شهریور امسال تا اوایل آبان یعنی در فاصله حدود 50 روز، پنج جشنواره کشوری و بین‌المللی یکی پس از دیگری، هنرمندانی را که در ماه‌های ابتدایی سال فرصتی برای حضور در رویدادهای فرهنگی و هنری نداشته‌اند، غافلگیر می‌کند.
کد خبر: ۶۹۳۶۴۷
فصل شکوفایی تئاتر در ایران

به گزارش جام‌جم، جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره تئاتر شهر و جشنواره تئاتر ماه (سوره) از پایان شهریور امسال یکی پس از دیگری و در مدت زمان کمتر از دو ماه برگزار می‌شود.

این اتفاق سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان تئاتر و علاقه‌مندانی که جشنواره‌ها را پیگیری می‌کنند ایجاد می‌کند که آیا مدیران فرهنگی در سازمان‌های مختلف متولی حوزه فرهنگ و هنر نمی‌توانند با برنامه‌ریزی منسجم،زمان برگزاری این جشنواره‌ها را در سراسر سال پراکنده کنند تا در دیگر فصل‌ها و ماه‌ها هم شاهد برگزاری جشنواره تئاتر باشیم و از فشردگی برنامه‌ها هم قدری کاسته شود.

فال نیک جشنواره‌ها

شهرام کرمی، دبیر جشنواره تئاتر شهر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری درباره این اتفاق به جام‌جم می‌گوید: به نظر من این اتفاق آفتی برای تئاتر کشور محسوب نمی‌شود، چون تئاتر مخاطب وسیعی دارد و هر گروه هم می‌تواند در جشنواره‌ای که کارش به آن نزدیک است، شرکت کند. از طرف دیگر می‌توان برگزاری این جشنواره‌ها در شهرهای مختلف را به فال نیک هم گرفت.

او می‌افزاید: البته زمان برگزاری جشنواره‌ها به تناسب زمان افت و خیز هم دارد. مثلا جشنواره تئاتر شهر سه دوره در سه زمان متفاوت برگزار شده است. چون تغییر و تحولات مدیریتی بر آن تاثیر داشته و موجب این اتفاق شده است. البته ما با وجود همه تغییر و تحولات کاملا منسجم عمل کرده‌ایم و بهار امسال اعلام کردیم که جشنواره مهر برگزار خواهد شد.

سایه پررنگ تئاتر فجر

کرمی اظهار می‌کند: این نکته مهم را هم نباید نادیده گرفت که همه جشنواره‌ها تحت‌تاثیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قرار می‌گیرند. تقریبا از مهر به بعد گروه‌ها حاضر نیستند در جشنواره‌ای شرکت کنند و می‌گویند درگیر جشنواره فجر هستیم. چند ماه بعد از برگزاری جشنواره را هم ترجیح می‌دهند کمی استراحت کنند به همین دلیل کمتر حاضر به شرکت در جشنواره‌ها خواهند شد.

سمانه زندی‌نژاد، کارگردان جوان تئاتر هم تقریبا تا حدودی با کرمی موافق است. او به جام‌جم می‌گوید: به نظر من این‌که بخواهیم به برگزاری پنج جشنواره در مدت زمان کوتاهی انتقاد کنیم نگاه درستی نیست. چون این جشنواره‌ها هر کدام طیف خاصی از هنرمندان را در خود جای می‌دهند و فشردگی آنها نمی‌تواند آنان را دچار مشکل خاصی کند.

کارگردان نمایش «عروسک‌های سکوت» اظهار می‌کند: مساله اصلی ما این است که جشنواره‌ها به شکل خوبی برگزار نمی‌شوند و باعث ایجاد تداخل می‌شوند.

او می‌افزاید: ما در جشنواره‌ها با انبوهی از گروه‌ها روبه‌رو می‌شویم که باید با هم رقابت کنند، اما نتیجه این رقابت چندان فرقی به حالمان ندارد. چرا که حتی اگر به عنوان نمایش برگزیده هم انتخاب شویم برایمان امنیت بیشتر یا شرایط بهتری فراهم نمی‌شود. هیچ حمایتی نداریم و باید دوباره خودمان با دشواری کارمان را ادامه دهیم.

تئاتر رنگ و بوی رمضان گرفت

برای اولین بار در ایام مبارک ماه رمضان به طور همزمان در تهران و ده استان، نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای اجرا خواهد شد و همچنین نمایشنامه‌هایی از بهرام بیضایی، محمد چرمشیر و میلاد اکبرنژاد در تئاتر شهر خوانش می‌شود.بیشترین برنامه‌ها در این ماه تدارک برگزاری تعزیه است که در محوطه بیرونی تئاتر شهر برگزار خواهد شد. همچنین برای دو شب از ماه رمضان که با میلاد امام حسن(ع) مصادف است، مجالس تاریخی برگزار خواهد شد. در بخشی از این برنامه نمایش‌های خیابانی را داریم. نمایش‌های خیابانی در تهران ساعت 19 و 45 دقیقه آغاز می‌شود و همزمان در دیگر استان‌های کشور نیز در مکان‌های مشخص و زمان تعیین‌شده اجراهای خیابانی برگزار خواهد شد. نمایش محیطی «نفر دوم» به موضوع یکی از صحابه پیامبر(ص) می‌پردازد و هر روز ساعت 21 و 30 دقیقه در تئاتر شهر اجرا خواهد شد. همچنین امسال دو نقالی مرتبط با ایام ماه رمضان پیش‌بینی شده است که در ایام شهادت حضرت علی(ع) و لیالی قدر به تناسب موضوع اجرا می‌شود.

اجرای نمایشنامه‌خوانی سه گروه در شب‌های قدر در سالن اصلی تئاتر شهر، دیگر برنامه‌ای است که به آن باید اشاره کرد، یکی از این نمایش‌ها نمایشنامه «مجلس ضربت‌ زدن» نوشته بهرام بیضایی است که در روزهای سی‌ام و سی و یکم تیر توسط محمد رحمانیان و گروهش برای اولین بار خوانش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها