البته این برنامهها دغدغههای دانشآموزان را فراموش نکرده و همراستا با دیگر اهداف به امور معنوی، حقوقی و بالاخص آموزشی آیندهسازان کشورمان نیز تمرکز داشتهاند. در روند تهیه و تولید این دست برنامهها دستاوردهای اجتماعی و آموزشی سیستم آموزش نیز مورد کنکاش و برآورد قرار گرفته است. صاحبنظران بر این عقیدهاند که تغییر نگرشها در سالهای اخیر باعث شده که والدین بیشتر به علایق و استعدادهای فرزندان خود توجه کرده وازفشار برفرزندان برای انتخاب رشتههای خاص کاستهاند. این تغییرات به دانشآموزان اجازه میدهد تا در مسیرهای هنری و فنی پیشرفت کنند و مهارتهای جدید را یاد بگیرند. برنامه جدیدی که مصادف با هفته معلم از شبکه آموزش روی آنتن رفته، معلم خوب من به تهیهکنندگی احسان میرمحمدعلی است. این برنامه بر مبنای هفته قدردانی از زحمات معلمان تدارک دیده شد. بر این اساس جامجم گپوگفتی با تهیهکننده این برنامه داشته تا از این برنامه و برنامهسازی در حوزه آموزش صحبت شود.
تلاشی برای تجلیل از زحمات معلمان
تهیهکننده برنامه معلم خوب من درباره این برنامه، گفت: این فصل اول معلم خوب من است. نکتهای که وجود دارد اینکه این برنامه همنام با پویش معلم خوب من است. این پویش از طرف معاونت سیما به شبکهها ابلاغ شده است. یعنی این پویش در همه شبکههای سیما درحال فعالیتهای متناسب با سیاستهای کلی هر شبکه درحال انجام است. البته از آنجا که شبکه آموزش بهطور اختصاصی در حوزه آموزش فعالیت میکند برنامهای همنام با پویش را روی آنتن برده است. احسان میرمحمدعلی، تهیهکننده برنامههای تلویزیونی ادامه داد:سیاستهای شبکه آموزش بهطور کلی این است که آموزش راحق تمامی دانشآموزان و مردم ایران میداند، چه آنها که در نقاط مرزی هستند و چه کسانی که در مرکز کشور زندگی میکنند و حتی میان مردم دارا و ندار هم تفاوتی برای آموزش نمیبیند. بر این اساس برنامه معلم خوب من را طراحی کرده و تلاش کردیم از معلمان برتر سراسر کشور، نه فقط از تهران یا استان تهران، دعوت کرده تا بتوانیم از تجربیات آنها بهرهبرداری کنیم. سوءتفاهمی پیش نیاید. همه معلمها برایمان محترمند و جزئی از برترینهای حوزه آموزشی کشورند.
ادامهدهنده مسیر همشاگردی سلام
وی با اشاره به جشنوارهها و رویدادهای برگزار شده توسط وزارت آموزشوپرورش، اضافه کرد: بههر حال وزارت آموزشوپرورش، جشنوارههایی مثل جشنواره الفبا یا رویدادهایی در حوزه تعلیم و تربیت مانند جایزه معلم دارد که در حال برگزاری است. برنامه معلم خوب من تلاش کرد از این معلمان در سراسر کشور دعوت کند تا از آنها قدردانی و تشکر کند و به نوعی بار کوچکی از مسئولیتهای سیستم آموزشی کشور را بردارد.میرمحمدعلی این برنامه را در راستای برنامه همشاگردی سلام همین شبکه دانست و افزود: برنامه معلم خوب من به نوعی ادامهدهنده یکی دیگر از برنامههای شبکه سلامت به نام همشاگردی سلام است که تلاش کرده همزمان با هفته معلم و در تکمله اهداف شبکه و همراستا با همشاگردی سلام به نمایش جایگاه ویژه معلم در این یک هفته خاص بپردازد. هرچند که همشاگردی سلام نیز در ابتدای تولید فقط برای یک هفته برنامهریزی شده بود اما با توجه به توفیقات برنامه و توجه مخاطبان همچنان روی آنتن است و از برنامههایی است که توانسته در جذب مخاطب موفق ظاهر شود. بر همین مبنا امیدواریم هر چند که معلم خوب من هم در حال حاضر تنها برای یک هفته تدارک و تهیه شده، ولی بتواند با کسب رضایت مخاطب روی آنتن باقی بماند.
معرفی نظام آموزشی نوین ایران
این تهیهکننده تلویزیون در تشریح آیتمهای معلم خوب من اظهار کرد: در آیتمهای برنامهریزی شده، سعی کردیم مقام معلم را به تصویر بکشیم و در این جهت بستری باشیم برای انتقال تبریکهایی از دل جامعه برای معلمان. این تبریکها میتواند از طرف دانشآموزان، اولیا، مربیان و حتی چهرههای موفق اجتماعی، هنری و سیاسی باشد. در این آیتمها ما از آنها خواستهایم که خاطراتشان از معلمانشان یا دلایل موفقیتهایشان را که ممکن است با عاملیت معلمان باشد، بیان کنند. مثلا میتوانند از اینکه چقدر به معلمانشان مدیون هستند، بگویند. اعتقاد مااین است که هرفردی که درزندگی موفق شده، پس ازخانواده، حداقل مدیون یکی از معلمانش است. امیدواریم در این راستا برنامه بتواند از این معلمان قدردانی کرده یا حتی در مواردی معرفی کند. هدف این است که فضایی شاد و دور ازمشکلات معلمان ایجاد کنیم و یک هفته فقط به شادی و قدردانی از این قشر عزیز اختصاص دهیم.وی ادامه داد: همانطور که پیش ازاین گفتم قریب به اتفاق مهمانان برنامه ازبرگزیدگان جشنوارهها و رویدادهایی است که در آنها معلمان برتر توسط مخاطبان انتخاب شدهاند و از طریق همان مخاطبان به برنامه ما معرفی شدهاند. البته از آنجا که برنامه همشاگردی سلام هم از برنامههایی است که توسط بنده تهیه شده است، از آن طریق در یک سال گذشته بانک اطلاعاتی گستردهای از معلمان جمعآوری شده که مخاطبان معرفی کردهاند. هدف برنامه این است که نشان دهیم ذهنیتهای قدیمی که مربوط به دهههای ۶۰ و ۷۰ است، مثل تنبیهبدنی یا تدریس نامطلوب تغییر کرده و سیستم آموزشی کنونی ایران یک سیستم نوین و منظم است. ما میخواهیم به بینندگان نشان دهیم که سیستم آموزشی حال حاضر بهروزتر و مطابق با جدیدترین روشهای آموزشی در جهان است. اگر همهچیز عوض شده، سیستم آموزشی هم تغییر و رشد داشته است. این نکته مهمی است که معمولا در شلوغیهای کاری و رسانهای مغفولمیماند.
دانشآموزان با علاقههای خود پیشرفت میکنند
میرمحمدعلی با اشاره به تغییر رویکرد خانوادهها نسبت به تحصیل فرزندانشان اضافه کرد: بهعنوان مثال یکی از مدیران هنرستانی که در برنامه دعوت شده بود، آمار و ارقامی ارائه داد که نشان میدهد خانوادهها برخلاف گذشته که فرزندانشان را به رشتههای خاصی (ریاضی یا تجربی) ترغیب یا اجبار میکردند دیگر به بچهها نمیگویند که باید چه رشتهای بخوانند یا مانع تحصیل آنها شوند، یا به خاطر نداشتن علاقه به تحصیل از آنها انتقاد نمیکنند. در قدیم اگر فرزندی علاقهمند به تحصیل در رشتههای هنری بود معمولا با مخالفت خانواده روبهرو میشد. نگاه به این دانشآموزان معمولا این بود که آنها درسنخوان هستند یا دوست ندارند درس بخوانند. این چند سال نگاهها تغییر کرده است. در حال حاضر، دانشآموزان براساس علاقههای خود در حال پیشرفت هستند و این تغییرات بهوضوح در روند آموزشی دیده میشود. حالا دیگر کم نیستند کسانی که رشتههای هنری را دنبال میکنند. هرکس تدوین دوست دارد، میرود رشته تدوین و آن کسی که نقاشی دوست دارد بدون مانعی نقاشی را دنبال میکند. تهیهکننده معلم خوب من که برنامه همشاگردی سلام را نیز تدارک و تهیه کرده است درخصوص تعامل این دو برنامه، عنوان کرد: همشاگردی سلام در ابتدا قرار بود به مناسبت بازگشایی مدارس یک برنامه یکهفتهای باشد اما به لطف بینندگان و مدیران، این برنامه به یک برنامه روتین تبدیل شد تا در مناسبتهای خاص (سال تحویل) ویژهبرنامههای شبکه از طریق این برنامه روی آنتن برود. در همشاگردی سلام یک کلاس درس بهطور کامل پیادهسازی شده است. هدف ما در همشاگردی سلام، جبران تلخیهای گذشته است. در حال حاضر، ما یک کلاس درسی داریم که شامل ۳۰ دانشآموز به صورت زنده و مستقیم است و هر لحظه ممکن است سؤالاتی بپرسند که شاید در نگاه بالادستی درست نباشد اما تمام تلاش ما این است که دغدغههای این بچهها را حل کنیم و براساس آن پیش برویم.
یادگیری جذاب برای نسل جدید
وی اضافه کرد: معلمان از همه سطوح کشور شیوههای نوین تدریس را بهکار میبرند و مدلهایی را ارائه میدهند که کاملا متفاوت از گذشته است. بهعنوان مثال، اگر قبلا به دانشآموزان میگفتند که جدول مندلیف را حفظ کنند و این کار چند روز طول میکشید، اکنون معلم درکمتر از۱۰دقیقه به دانشآموزان نشان میدهدکه چگونه میتوانند پنج ستون را حفظ کنند. یا مثلا در گذشته برای یادگیری ضمایر عربی، دانشآموزان ممکن بود چهارروز تلاش کنند و درنهایت موفق نشوند اما اکنون این مباحث، فقط در پنج دقیقه تدریس میشود. ما در تلاش هستیم تا آموزشهای نوینی را که درحال حاضر درحال شکلگیری است بهگونهای جذاب برای دانشآموزان ارائه دهیم. همچنین میخواهیم نشان دهیم که رسانهملی هیچ خطقرمزی در راستای رفع دغدغههای دانشآموزان، بهویژه نسل زد، ندارد و به صورت زنده و مستقیم در این راستا فعالیت میکند.
کلید موفقیت برنامهسازی آموزشی در تلویزیون
میرمحمدعلی درخصوص برنامهسازیهای تلویزیونی در حوزه آموزش، توضیح داد: در برنامهسازی تلویزیونی لازم است ابتدا با نسل جدید دانشآموزان ارتباط قوی برقرار کنیم وبادغدغههای آنهاآشنا شویم. اگرما دربرنامهسازی برای دانشآموزان، دغدغههای خود را بهجای دغدغههای آنها درنظر بگیریم، بهدرستی نمیتوانیم نیازهای آنها را شناسایی کنیم. بنابراین برای برنامهسازی موفق، باید قبل از هر چیز با دانشآموزان دوست وهمراه بوده و در محیط مدرسه با آنها در ارتباط باشیم. این ارتباط نزدیک به ما کمک میکند تا سیستم آموزشی را به سمت جلو ببریم و برنامههای بهتری طراحی کنیم. این نکته، اولین و اساسیترین مرحله در این فرآیند است. نکته دوم اینکه در چند سال اخیر، سیستم آموزشی ما دچار تغییراتی شده است. قبلا فقط به آموزش مفاهیمی مانند انتگرال ومسائل مشابه میپرداختیم و این باعث شده بود که دانشآموزان از یادگیری مهارتهای عملی باز بمانند اما اکنون هنرستانها و کلاسهای جدید به میدان آمدهاند و بیشتر بر آموزش مهارتها تمرکز دارند. بهعنوان مثال اگر دانشآموزی در کلاس ریاضی درس میخواند، در زنگ بعدی به آزمایشگاه شیمی میرود تا بهصورت عملی آنچه را آموخته، تجربه کند. همچنین کلاسهایی مانند سفالگری و دیگر مهارتهای فنی در دسترس دانشآموزان قرار گرفته است. به نظر من این تغییرات اتفاقات مثبتی است که در حال رخ دادن است و به یادگیری مهارتهای جدید کمک میکند.