نقش بی‌بدیل رسانه در پیکار‌های کنونی جهان بیش از همیشه است

رئیس رسانه‌ملی امروز و در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه‌ملی شگفتانه و هدیه‌ای برای مدیران ارشد و همکاران سازمان صداوسیما داشت و با قرائت پیام رهبری خطاب به این اجلاس گفت: برای ورود به پیکار‌های کنونی جهان و وظیفه تاریخی و تمدنی که رهبری بر دوش ما گذاشتند باید طراحی دقیقی داشته باشیم.  
رئیس رسانه‌ملی امروز و در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه‌ملی شگفتانه و هدیه‌ای برای مدیران ارشد و همکاران سازمان صداوسیما داشت و با قرائت پیام رهبری خطاب به این اجلاس گفت: برای ورود به پیکار‌های کنونی جهان و وظیفه تاریخی و تمدنی که رهبری بر دوش ما گذاشتند باید طراحی دقیقی داشته باشیم.  
کد خبر: ۱۴۸۷۹۱۵

دکتر جبلی در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه‌ملی با عنوان «سیما در مسیر تحول» با بیان این‌که بنای ما برگزاری سالانه دو همایش افق تحول برای ارزیابی مداوم مسیر، آسیب‌شناسی و پیش‌بینی چشم‌انداز آینده بوده است، گفت: سیر تحولات و رویداد‌ها به‌ویژه از ابتدای امسال به‌قدری سریع، پراهمیت و سلسله‌وار بود که فرصت برگزاری همایش افق را در شش ماه اول امسال از ما گرفت.  

وی افزود‌: مصداق تحول در رسانه‌ملی را می‌توان در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ مشاهده کرد که نمونه‌ای از کار جسورانه، با جرات، دانش، کار جهادی، نگاه خط سبزی، مؤثر و فراگیر بود که افتخار بزرگی برای صداوسیما بود و جایزه فنی اجلاس ABU به آن تعلق گرفت.  

رئیس رسانه‌ملی با بیان این‌که از هفته دوم امسال اتفاقات بسیاری در ایران، منطقه و جهان رخ داد، گفت: ابتدای امسال پیش‌بینی کرده بودیم که همکاران با توجه به اتفاقات منطقه خود را برای سالی پرچالش آماده کنند، اما آنچه پیش‌بینی نمی‌کردیم حادثه تلخ شهادت رئیس‌جمهور بود که با تلاش همکاران در همه شبکه‌ها اقدام جامعی برای پوشش و اطلاع‌رسانی انجام شد. پس از آن، رسانه‌ملی از عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری هم سربلند بیرون آمد.  

جبلی ادامه داد: کمتر از یک ماه زمان برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اختیار داشتیم، با این‌حال اتفاق بزرگی رقم خورد و همه اقشار سرعت‌عمل و هوشمندی رسانه‌ملی را در چنین رویداد بی‌سابقه‌ای تحسین کردند و نشان داد رسانه‌ملی زیرساخت‌های لازم را برای انجام کار‌های بزرگ در اختیار دارد.  

وی به شهادت فرماندهان مقاومت، جنگ لبنان و بحران سوریه هم اشاره کرد و ضمن مروری اجمالی بر اقدامات رسانه‌ملی در این عرصه، مسیر طی‌شده تحول را در سه سال اخیر مورد توجه قرار داد و گفت: طی دوره‌های گذشته همایش افق تحول، تبیین گفتمان تحول را انجام دادیم و اکنون بعد از گذشت سه‌سال و نیم باید بررسی کنیم که چه کرده‌ایم و مصادیق تحول را بررسی کنیم.  

رئیس رسانه‌ملی ادامه داد: تحول زاییده اقتضائات، آسیب‌شناسی‌ها، اهداف و افق‌های ترسیم شده برای حرکت به‌سمت آینده و تبدیل‌شدن به آرمان در مرحله آتی است. ضروری است نسبت خود را با تحولات جهانی مشخص کنیم. مشابه شرایطی که در آن قرار داریم، صدسال پیش در منطقه ما رخ داد و شاهد افول قدرت سیاسی اسلام و قدرت در حال صعود غرب و سرمایه‌داری در حدود جنگ جهانی اول بودیم، اما در این دوره صدساله اخیر با ظهور اندیشمندان برجسته در جهان اسلام، اندیشه اسلامی رشد یافت و مسیر فکر و اندیشه نوآور و خلاق اسلامی سیر صعودی یافت و مردم‌سالاری دینی رقیب جدی مردم‌سالاری سکولار شد.  

جبلی شگفتانه و هدیه‌ای نیز برای مدیران ارشد رسانه‌ملی و همکاران سازمان داشت و با اشاره به این‌که صبح روز گذشته یادداشت کوچکی را خدمت رهبرمعظم‌انقلاب ارسال و از ایشان خواستم باتوجه به برگزاری ششمین همایش افق تحول، رهنمودی خطاب به همکاران عنایت کنند، گفت: ایشان به فاصله چند ساعت از این درخواست یادداشتی به این شرح برای ما ارسال فرمودند: «بسمه‌تعالی. جناب آقای جبلی، شما و این حضرات، نقش بی‌بدیل رسانه و تبلیغ را در پیکار‌های کنونی جهان که بیش از همیشه است، می‌دانید. امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گفتن و رساندن پیام و روایت او از واقعیت رقم می‌زند. بسیار پیش و بیش از آن‌که ابزار‌های نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است. ۱۰/۱۰/۱۴۰۳»

وی سخنانش را بر پایه پیام رهبرمعظم‌انقلاب ادامه داد و با اشاره به چهار نقش آسایشگاهی، قرارگاهی، آوردگاهی و دانشگاهی رسانه‌ملی، گفت: در این بین، نقش آوردگاهی ما براساس پیام رهبری، برجسته‌تر است و باید اهتمام بیشتری برای آن داشته باشیم. برای ورود به پیکار‌های کنونی جهان و وظیفه تاریخی و تمدنی که رهبری بر دوش ما گذاشتند باید طراحی دقیقی داشته باشیم.  

رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: وظیفه ما بازسازی و تحکیم سنگر‌های ذهنی مخاطبان و افکارعمومی در جامعه است. اگر دشمن در عرصه نرم‌افزاری پیشروی کند، تعرض نظامی‌اش دیگر سخت نخواهد بود. باید دارای سازوکار و شاخص برای اعمال دقت، هوشیاری، تمرکز، وحدت ذهنی باشیم و از حاشیه پردازی‌ها و سم‌پاشی‌های بیرونی دوری کنیم. بار‌ها تلاش شد روحیه همکاران ما را تخریب کنند که موفق نشدند.  

جبلی درباره شاخص‌های عملکردی مبتنی‌بر پیام رهبر فرزانه انقلاب گفت: شاخص به تئوری و تحلیل نیاز دارد. طراحی عملیات بعد از اطلاعات عملیات انجام می‌شود. نیازمند راهبرد، سازوکار و رصد جامع فعالیت‌های جبهه دشمن هستیم که قطعا عملکرد فعلی کفایت نمی‌کند.  

وی به خوانش تاریخی دوره معاصر در گسترده‌تر شدن جبهه مقاومت هم اشاره کرد و گفت: باید افق‌های نگاه‌مان همسو شود تا روی آنتن هم به تحلیل واحدی برسیم.  
رئیس رسانه‌ملی با بیان این‌که لازمه تلاش، خسته‌نشدن است، گفت: باید فضای معنوی ایمان و توکل به خداوند را حفظ و تقویت کنیم. تازه‌گردانی روحی، فکری و معنوی، تعاون، تواصی، هم‌افزایی، توجه به تجارب گذشته، ابتکار و شجاعت برای کشف سرزمین‌های ناشناخته نیز لازمه مثمرثمر شدن تلاش است. در این بین نیازمند مشورت و بهره‌مندی از اندیشه نخبگانیم. هرگاه از محافظه‌کاری دور شدیم و طرحی نو درانداختیم به‌سمت موفقیت حرکت کرده‌ایم. ریسک‌پذیری در به‌کارگیری روش‌ها و افراد را نیز نباید فراموش کرد.  

جبلی افزود: امروز به فردوسی‌های بسیاری نیاز داریم که قهرمانان و مفاخر ملی را در قالب رستم‌ها، هنرمندانه به تصویر بکشند. هنر ما و شما این است که نقش قرارگاهی‌مان را در این لحظات حساس تمدن ایرانی و اسلامی به‌خوبی ایفا کنیم. تحول دیگر برای ما یک گزینه نیست، یک ضرورت است. تحول شعار نیست، بلکه یک فراگرد، زایش و فرآیند رو به جلو است. تحول یعنی همفکری، هم‌افزایی و هم‌افقی.

عملیاتی شدن جدول پخش جامع سیما در آینده نزدیک

معاون سیمای رسانه‌ملی با تأکید بر این‌که برای ایفای وظایفمان در این جنگ ترکیبی، ناگزیر به طی مسیر تحول هستیم، گفت: اگر متحول نشویم مضمحل می‌شویم. اگر بخواهیم محتوای پاک و سالم در اختیار مردم قرار دهیم باید هم‌افزا شویم و به‌جای رقابت داخلی، هماهنگ و یکپارچه حرکت کنیم تا از رقابت رسانه‌ای داخلی و خارجی عقب نیفتیم.  

محسن برمهانی در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه‌ملی با عنوان «سیما در مسیر تحول» در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، با بیان این‌که ۳۰۰ شبکه معاند داریم که علیه کشورمان تولید محتوا می‌کنند و بی‌سابقه است، گفت: از سوی دیگر در شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای خاصی قرار داریم و برای ایفای وظایفمان در این جنگ ترکیبی، ناگزیر به طی مسیر تحولیم. اگر متحول نشویم مضمحل می‌شویم.  

وی افزود: آیا می‌توانیم در چنین شرایطی قاب خنثی در تلویزیون داشته باشیم؟ قطعا خیر. البته هنوز در وضعیت مطلوب نیستیم و برای بازدهی بالاتر باید حرفه‌ای‌تر، به‌روزتر و دقیق‌تر عمل کنیم. اگر بخواهیم در قیاس با دیگر رسانه‌ها محتوای پاک و سالم در اختیار مردم قرار دهیم باید هماهنگ و یکپارچه حرکت کنیم. امروز همدل‌ترین تیم در سیما را داریم که وظیفه دارم از همکاران عزیزم قدردانی کنم.  

در ادامه، سلیم غفوری، قائم‌مقام معاون سیما با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی متفاوت در حوزه سیما گفت: این مهم در سه قرارگاه طراحی، تولید و پخش انجام شد. از گذشته این بحث مطرح بود که شبکه‌ها به علت نیازمندی آنتن از صبحگاه تا شبانگاه باید برنامه‌ریزی کنند و لازم بود فشار آنتن را از شبکه برداریم. تأسیس مرکز سیمرغ با همین نیت انجام شد که به شکل مستقیم درگیر آنتن نباشد و با دست بازتری تولیداتش را پیش ببرد.

وی ادامه داد: سیمرغ در دو حوزه نمایشی و غیر نمایشی شکل گرفت و خانه تولیدات جوان باشگاه که از عوامل رشد سازمان در آینده خواهد بود، تاکنون کار‌های قابل توجهی تولید کرده است.  

غفوری درباره علت تحویل فیلمنامه پلمب شده به سیمافیلم گفت: تصمیم سازمان این بود که هیچ سریالی بدون متنِ کامل وارد تولید نشود. در گذشته تهیه‌کننده متن کاملی در دست نداشت و مدیران نمی‌دانستد سرانجام کار چه خواهد بود. سیاست پلمب شدن به همین علت اجرایی شد.  

وی با اشاره به وجود ۲۰ شبکه ذیل معاونت سیما گفت: مرکز تولید آثار کوتاه (تاک) نیز تشکیل شده تا به معرفی برنامه‌های تلویزیون در قالب بسته‌های بازرگانی کوتاه بپردازد. یک بخش جدی کار مرکز تاک به معرفی آثار شبکه‌های سیما اختصاص یافته است. همچنین با تولید انبوه میان‌برنامه‌ها و موشن‌گرافی‌ها رنگ‌آمیزی آنتن را متحول کرده است.

قائم‌مقام معاون سیما ادامه داد: بستر پخش شبکه جام‌جم هم متناسب با شرایط روز تغییر کرد. رسانه‌های نوین و روابط‌عمومی هم ادغام شد که اقدام مثبت و روبه‌جلویی بود.  

غفوری با بیان این‌که جدول پخش جامع سیما با احصای نیاز‌های روز طراحی شد، گفت: حسن جدول پخش جامع این است که از هم‌پوشانی جلوگیری می‌کند و به‌زودی وارد فاز دقیق عملیاتی و اجرایی خواهد شد. این کار مانع هدررفت منابع سازمان خواهد شد. از این به بعد از جدول پخش به تولید می‌رسیم و نه برعکس. بودجه سیما نیز بر‌اساس همین جدول پخش بسته خواهد شد.

افق تحول سیما بر مدار ذائقه مخاطب ایرانی

فرشید شکیبا، مدیر دوبلاژ تلویزیون نیز به مناسبت برگزاری ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه‌ملی با عنوان «سیما در مسیر تحول» در یادداشتی نوشت: در دنیای امروز، تلویزیون به عنوان یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها، نقش بسزایی در شکل‌دهی فرهنگ و آگاهی عمومی دارد. با پیشرفت فناوری و تغییرات در سلیقه مخاطبان، برنامه‌های تلویزیونی نیز دستخوش تحولات عمده‌ای شده‌اند. تغییرات در محتوای برنامه‌ها یکی از مهم‌ترین راهبرد‌ها در شبکه‌های مختلف تلویزیونی بوده است که از آن جمله می‌توان به تنوع ژانر‌ها اشاره کرد. با افزایش تقاضا برای محتوای متنوع، شبکه‌ها به تولید برنامه‌هایی در ژانر‌های مختلف مانند مستند، کمدی، درام، پویانمایی و رئالیتی پرداخته‌اند که این تولیدات از شبکه‌های مختلف پخش شده یا به زودی پخش خواهد شد.

محتوای بومی یکی دیگر از برنامه‌های مهم معاونت سیما بوده است که این مهم با همکاری معاونت استان‌ها شکل جدیدی گرفته و هر روز مردم کشور، ایران خود را از شبکه‌های مختلف سیما تماشا می‌کنند. توجه به فرهنگ و آداب و رسوم محلی باعث شده تولیدکنندگان بیشتر به سمت ساخت برنامه‌هایی با مضامین بومی بروند.

یکی از بخش‌هایی که بیش از پیش به آن توجه شده تحول در دوبله است. کیفیت بالاتر با استفاده از صداپیشگان حرفه‌ای‌تر و تجهیزات پیشرفته‌تر موجب افزایش کیفیت دوبله‌ها شده است و این مهم با حضور بزرگان دوبله ایران در دوبلاژ سیما، باعث شده هنرمندان بزرگ در کنار جوانان علاوه بر حضور در فضای دوبله به انتقال تجربه نیز بپردازند. همچنین شناسایی و رصد سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی جذاب و به‌روز در اداره کل تامین برنامه و دوبله و پخش آن‌ها از شبکه‌های مختلف سیما سبب شده ذائقه مخاطب مورد توجه قرار گیرد.

تحول در برنامه‌های تلویزیون و دوبله‌ها نه تنها یک ضرورت بلکه یک فرصت برای ارتقای کیفیت محتواست. با توجه به تغییرات سریع در فناوری و سلیقه مخاطبان، شبکه‌های سیما همواره آماده پذیرش نوآوری هستند تا بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند و ارتقا دهند.

۴۴ مجموعه نمایشی در مراحل مختلف تولید است

رئیس مرکز سیمافیلم دستاورد‌های تحول در مجموعه‌های نمایشی را برشمرد و گفت: درحال حاضر ۱۵ سریال در مرحله تولید، ۲۱ سریال در مرحله پیش‌تولید و هشت سریال در مرحله پس‌تولید هستند. دو سریال الف ویژه را با عنوان «سلمان فارسی» و «موسی کلیم ا...» در حال تولید داریم. دو سریال الف ویژه «پوریای ولی» و «حضرت معصومه» در مرحله پیش‌تولید هستند و نگارش سریال «چمران» نیز در حال انجام است.  

مهدی نقویان در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه‌ملی با عنوان «سیما در مسیر تحول» با بیان این‌که تحول دارای دو بخش ساختاری و محتوایی است، اظهار کرد: در مسیر اصلاح، موانع پیش روی سیما در سریال‌سازی و برنامه‌سازی در دوره تحول ساختار‌های جدیدی، چون سیمرغ و دفتر فیلمنامه تشکیل و مرکز سیمافیلم نیز یکپارچه شد.  
وی به موضوع جدایی فیلمنامه از تولید اشاره کرد و گفت: نظام تولید در دنیا این‌گونه است که این تفکیک انجام شده و تولیدات با این ساختار پیش می‌روند. منظور از پلمپ فیلمنامه هم این است که فیلمنامه یک سریال از قسمت اول تا انتها نوشته شده باشد. البته که فیلمنامه یک موجود زنده است و درحین تولید امکان تغییر آن وجود دارد و علت این تصمیم این بود که کاری بدون فیلمنامه کلید نخورد.  

رئیس مرکز سیمافیلم به ادغام گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها در مرکز سیمافیلم اشاره کرد و ضمن اعلام خبر تشکیل گروه کودک و نوجوان در مرکز سیمافیلم، گفت: از دستاورد‌های تحول در مجموعه‌های نمایشی می‌توان به حذف بروکراسی اضافی، ساماندهی نرخ‌ها، جلوگیری از موازی‌کاری، افزایش سرعت تولید، جلوافتادن تولید از آنتن، تنوع ژانر، احیای مناسبت‌ها، فصل‌دوم‌سازی، ساماندهی منابع انسانی، ساماندهی زیرساخت‌ها، قراردادها، بانک اطلاعات، وب‌سایت، لباس و اکسسوار اشاره کرد.  

نقویان ادامه داد: اکنون هشت مجموعه نمایشی در مرحله پس تولید داریم و دیگر تولید در گروگان آنتن نیست و امکان کیفی‌سازی و مراقبت در حین پس‌تولید هم وجود دارد. تنوع ژانری نیز مد نظر است و مجموعه‌های نمایشی در گونه‌های مختلف پلیسی، امنیتی، ورزشی، طنز، اتفاقات روز، اجتماعی، جمعیت و زندگی‌نامه‌ای در دست تولید هستند. به احیای مناسبت‌ها نیز بی‌توجه نیستیم و برنامه‌ریزی‌های لازم برای مناسبت‌های مختلف انجام شده است. همان‌گونه که امسال شاهد پخش «طوبی» و «تانک‌خورها» بودیم.  

وی به احیای برند‌ها و نهضت فصلِ دوم‌سازی نیز اشاره کرد و گفت: زیرخاکی، نون خ، پایتخت، کارآگاه علوی ۳، بهترین تابستان من ۲، دودکش و آژانس دوستی در دستورکار هستند. تولید فصل دوم «رخنه»، «طوبی» و «مهیار عیار» نیز در دستورکار قرار دارد.  

رئیس مرکز سیمافیلم به استفاده از هنرمندان جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و باسابقه هم اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ درصد از تولیدات ما توسط چهره‌های جوان انجام شده است. شُبهه ژورنالیستی عدم‌حضور هنرمندان نیز صحیح نیست و بازیگران بسیاری با ما همکاری می‌کنند. ۱۵ سریال در مرحله تولید، ۲۱ سریال در مرحله پیش‌تولید، هشت سریال در مرحله پس‌تولید و ۹ فیلمنامه در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها