یک کاریکاتوریست و طنزپرداز عنوان کرد:

کاریکاتور در خدمت بازنمایی پیشرفت کشور

«سید محمدجواد طاهری» کاریکاتوریست و طنزپرداز همراه با گروهی از هنرمندان و برخی از اصحاب رسانه، در قالب چهارمین سفر راویان پیشرفت اداره‌کل روابط‌عمومی صداوسیما از مجموعه معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان بازدید کرد. این هنرمند جوان معتقد است: باید به توانمندی‌های متخصصان ایرانی باور داشته باشیم و تحت‌تاثیر فشارها قرار نگرفته، تصور نکنیم که عرصه برای ما مهیا نبوده و بعضی از دستاوردها برای ما و کشور قابل دستیابی نیست. ما باید با همت بالا و ایمان قلبی به سمت اهداف پیش‌برنده و توسعه‌بخش در کشور حرکت کنیم. از نظر من مجموعه گل‌گهر سیرجان، نمونه کاملی از باور به شعار ما می‌توانیم است.
«سید محمدجواد طاهری» کاریکاتوریست و طنزپرداز همراه با گروهی از هنرمندان و برخی از اصحاب رسانه، در قالب چهارمین سفر راویان پیشرفت اداره‌کل روابط‌عمومی صداوسیما از مجموعه معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان بازدید کرد. این هنرمند جوان معتقد است: باید به توانمندی‌های متخصصان ایرانی باور داشته باشیم و تحت‌تاثیر فشارها قرار نگرفته، تصور نکنیم که عرصه برای ما مهیا نبوده و بعضی از دستاوردها برای ما و کشور قابل دستیابی نیست. ما باید با همت بالا و ایمان قلبی به سمت اهداف پیش‌برنده و توسعه‌بخش در کشور حرکت کنیم. از نظر من مجموعه گل‌گهر سیرجان، نمونه کاملی از باور به شعار ما می‌توانیم است.
کد خبر: ۱۴۸۲۰۰۳

طاهری با بیان این‌که بازدید از گهرپارک، معادن سنگ آهن، ماشین‌آلات سنگین و فوق‌پیشرفته و ... تنها بخشی از پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: واقعا نمی‌توانم دیدگاه برخی افراد که مدام می‌گویند «ما نمی‌توانیم» را درک کنم. اصلا هیچ‌وقت این شعار منفی به دلم ننشسته است. یکی از دلایلی که موجب اطمینان من از توانمندی متخصصان ایرانی و علاقه‌مندان به توسعه کشور شده، وجود زمینه‌ها و زیرساخت‌های غنی و بی‌بدیل در کشور است. مردم باید از میزان ظرفیت‌های کشور اطلاع داشته باشند تا کمتر دچار ناامیدی شوند یا تحت‌تاثیر اخبار منفی و ناامیدکننده قرار بگیرند.

این کاریکاتوریست ضمن اشاره به این‌که پس از سفر به گل‌گهر تصوراتش از برخی موانعی که سر راه توسعه وجود دارد، تغییر کرده، افزود: واقعا در قبال عظمت عمران و آبادی چنین صنایعی باید گفت به حق چیزهای ندیده! در این بستر عظیم معدنی و صنعتی و حتی مجموعه‌های تفریحی، توسعه به معنای واقعی و همه‌جانبه صورت گرفته است و آنچه به عنوان دستاورد منطقه به ما نشان داده شد، واقعا جای حیرت داشت و در انسان احساس غرور و افتخار ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هنر کاریکاتور این ظرفیت را دارد که برای بیان پیشرفت‌ها هم از آن بهره‌مند شد؟ توضیح داد: هنر کاریکاتور بازتاب‌دهنده و بازنمای حقیقت است و از آنجایی که برخی حقایق تلخ و برخی مثبت است، می‌توان برای روایت هر دو نوع حقیقت از کاریکاتور استفاده کرد. با این‌که روایت در قالب مکتوب و انواع روایت‌های داستانی و نمایشی تاثیرگذاری عمیق و منحصر‌به‌فردی دارند اما گاهی می‌توان با زبان تصویر حتی تاثیرگذارتر و عمیق‌تر از نوشتار و روایت کتبی بر مخاطب اثرگذاری کرد.

به گفته طاهری؛ مخاطبان امروز از آثار بصری استقبال بیشتری می‌کنند و کاریکاتور به عنوان یک هنر تصویری، در چنین شرایطی می‌تواند حضور متفاوتی در تبیین موضوعات و روایت اتفاقات داشته باشد.

وی ادامه داد: به نظرم همان‌گونه که از کاریکاتور برای نقد استفاده می‌شود، برای بیان توسعه و تبلیغ هم می‌شود از آن استفاده کرد. ضمن این‌که کاریکاتور همراه با طنز و شیوه‌های روایتگری مهیجی است که می‌توان از آن برای بیان اتفاقات مربوط به توسعه و پیشرفت‌های کشور برای گروه‌های سنی نوجوان و جوانان استفاده کرد. همچنین کاریکاتور قالبی از روایت است که مراحل تولید آن هم نسبتا از برخی تولیدات دیگر کوتاه‌تر و ارزان‌تر است و می‌تواند با سرعت بیشتری و به‌هنگام، وقایع را روایت کند و گستره وسیعی از مخاطبان به‌واسطه تلفن‌های همراه و فضای مجازی و... به آثار کاریکاتور دسترسی پیدا می‌کنند؛ درنتیجه به کمک این ابزار هنری و فرهنگی، می‌توان شرایطی ایجاد کرد که جامعه بزرگ‌تری از مخاطبان از روایت‌های پیشرفت باخبر شوند.

این کاریکاتوریست یادآوری کرد: به دلیل چنین ویژگی‌هایی کاریکاتوریست‌ها می‌توانند از توانمندی خود برای بیان حقایق مربوط به ظرفیت‌های کشور استفاده کنند و در مقابل هجمه‌های خارجی برای مخاطبان ایرانی تولیدات امیدآفرین داشته باشند. در مجموعه گل‌گهر هم ایده‌های بسیاری برای روایت در قالب کاریکاتورهای باکیفیت وجود دارد.

طاهری با تاکید به این‌که وقتی هنرمندی می‌خواهد ابزارها و امکانات خود را برای بیان حقایق دستاوردهای کشور به‌کار بگیرد، ابتدا خودش باید از این توسعه پیشرفت مطمئن باشد، اظهار کرد: اگر قلب انسان نسبت به تحولات و دستاوردهای کشور قرص باشد، آن‌گاه که قرار است با مردم ارتباط برقرار کند و محتواهای گوناگونی را به آنها برساند، تولیداتش موثرتر و جذاب‌تر خواهد بود. در این حالت دیگر روایت‌ها شبیه شعار نیست و مردم پیام را از شخصی که فضا را لمس کرده، پذیراترند. کارکرد اصلی سفرهای راویان پیشرفت برای هنرمندان و اهالی رسانه به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام، همین است و قطعا نتایج این سفرها در تبادل اطلاعات دقیق به مخاطبان در قالب‌های جذاب برای مخاطب به مرور مشاهده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها