پایان تاریخ مصرف ژنرال‌های کاغذی

بدون شک یکی از اصلی‌ترین بازندگان میدان جنگ غزه و لبنان، ژنرال‌های ارشد ارتش رژیم اشغالگر قدس هستند. از زمان اشغال فلسطین درسال ۱۹۴۸ میلادی تاکنون، ژنرال‌های صهیونیست نقش وجایگاه پررنگی درتصمیم‌سازی‌های کلان میدانی وحتی سیاسی در تل‌آویو ایفا کرده و افرادی از جمله موشه دایان، عامیر پرتز، آویگدور لیبرمن و گالانت بیش از آن‌که یک سیاستمدار باشند، نظامیانی جنگ‌طلب محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۷۷۰۸۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
در یک‌سالگی جنگ غزه، منابع صهیونیستی بر حقیقتی به نام «شکست طرح ژنرال‌ها» در فلسطین مهر تایید زده‌اند. بر این اساس، استواری فلسطینیان ساکن جبالیا و رد دستورات ارتش اشغالگر در مورد تخلیه، اجرای طرح موسوم به «طرح ژنرال‌ها» با هدف تخلیه ساکنان شمال غزه را ناکام می‌گذارد.
 
بحران در ارتش شیطان 
شکل‌گیری میادین متعدد جنگ در منطقه(که با تعمیم جنگ غزه به لبنان شاهد آن هستیم)، درحالی صورت گرفته که هیچ یک از اهداف ترسیم شده توسط ژنرال‌های ارتش رژیم اشغالگر قدس در غزه وکرانه باختری تحقق پیدا نکرده و در جنگ زمینی و موشکی با حزب‌ا... نیز صهیونیست‌ها شکست‌های سنگین و غیرقابل انتظاری را متحمل شده‌اند. هفته پیش با آغاز عملیات زمینی در جنوب لبنان، نوار غزه رسما به منطقه جنگی ثانویه ارتش اشغالگر تبدیل شد. در حالی که از آغاز جنگ در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، نوار غزه «میدان اصلی جنگ» قلمداد می‌شد و درگیری‌ها در مرزهای شمالی با لبنان «میدان جنگ ثانویه» بود. آحارانوت تاکید کرده است که ارتش رژیم اشغالگر، تیپ نظامی فرماندهی جنوب را برای یورش به جبالیا در غزه نگه داشته و این بار قرار است به دلیل اصرار ساکنان برای تخلیه نکردن جنوب، این لشکرکشی برای چند هفته ادامه داشته باشد. نیروهای صهیونیستی برای مقابله با ده‌ها هزار ساکن غزه که اکثر آنها با تخلیه جنوب مخالفند، روزهاست شهر جبالیا را محاصره کرده‌اند.
 
طرح ژنرال‌ها چه بود؟
طرح ژنرال‌ها، کاهش جمعیت شمال غزه و جایگزینی صهیونیست‌هاست. این طرح، از سال‌ها قبل مطرح شده و در برهه کنونی، تل‌آویو در راستای عملیاتی‌سازی آن تلاش کرده است. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت با بیان این‌که ارتش اشغالگر از سال ۲۰۲۳ دو مرتبه در ماه‌های نوامبر و دسامبر به صورت زمینی به جبالیا یورش برده است، نوشت نیروهای حماس با کمین با استفاده از نارنجک و شلیک موشک ضد تانک‌، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهند.این روزنامه عبری نوشت، پایداری ساکنان جبالیا و امتناع آنها از درخواست ارتش رژیم صهیونیستی برای تخلیه، اولین تجربه عملی را در اجرای طرح موسوم به «طرح ژنرال‌ها» که خواستار کاهش جمعیت شمال نوار غزه است، خنثی می‌کند. این عملیات اکنون نسخه کوچک‌تر و اولیه ابتکار سرلشکر (بازنشسته) گیورا ایلند است که پیشنهاد کرد حدود ۳۰ هزار نفر از ساکنان باقیمانده غزه در شمال آن، به ویژه در شهر غزه، از طریق بازرسی در گذرگاه نتزاریم به جنوب غزه منتقل شوند. ایلند اوایل سپتامبر گذشته، آنچه را که طرح ژنرال‌ها برای تخلیه ساکنان شمال نوار غزه خواند، اعلام کرد. ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی ۶ اکتبر، ساعاتی پس از حمله شدید به مناطق شرقی و غربی شمال غزه، آغاز عملیات نظامی در جبالیا را به بهانه «جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد جنبش حماس در منطقه» اعلام کرد .ارتش رژیم‌صهیونیستی در آن زمان، به فلسطینی‌های ساکن جبالیا و دو شهرک بیت‌حانون و بیت‌لاهیا دستور داد منازل خود را تخلیه وبه جنوب غزه بروند.همزمان وزارت داخلی وامنیت ملی غزه ازشهروندان خواسته بود فریب رژیم‌صهیونیستی را نخورند و منازل خود را ترک وتخلیه نکنند.اکنون تحت تاثیر جنگ لبنان، جبهه جنگ در غزه و کرانه باختری، تبدیل به جبهه جنگ ثانویه شده‌ است. پیام این وضعیت مشخص است: اهداف رژیم صهیونیستی از جنگ غزه برخلاف واقع، عملی شده است. 

محاسبات نظامی صهیونیست‌ها بر هم ریخته است 
طراد حماده، وزیر سابق لبنانی در گفت‌وگو باجام‌جم، از شکست و ناکامی ارتش رژیم اشغالگر قدس در دو میدان غزه و لبنان سخن به میان آورده و می‌گوید: ارتش رژیم صهیونیستی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند که میان اهداف آن و واقعیتی که امروز در میدان جنگ وجود دارد، تناقضی اساسی وجود دارد. سند موسوم به طرح ژنرال‌ها در شمال غزه، تحقق پیدا نکرده و به صورت همزمان،صهیونیست‌ها میدان جنگ جدیدی رادرلبنان بازکرده‌اند.تمرکز‌زدایی ازشکست درغزه، اصلی‌ترین هدف صهیونیست‌هاست. با این حال لبنان نیز به زودی تبدیل به مصداق شکست جدید تل‌آویو در منطقه خواهد شد. رژیم صهیونیستی که توهم تسخیر نیل تا فرات را بارها در دکترین‌ها و فرضیات خود مطرح می‌کند، اکنون ماه‌هاست در جنگ غزه ناتوان مانده و اساسا تحقق اهداف آن نیز امکان‌پذیر نیست. فراتر از آن، همان رژیمی که در عرض شش روز توانست در سال ۱۹۶۷ بر اعراب چیره شود، اکنون در اشغال نوار غزه و حتی نفوذ زمینی به جنوب لبنان ناتوان مانده است. مهارت‌های نظامی و لجستیک گروه‌های مقاومت، جایی برای پیشبرد طرح ژنرال‌ها در غزه و دیگر مناطق باقی نگذاشته و در مقابل، بر شدت آشفتگی در ارتش رژیم‌صهیونیستی می‌افزاید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها