پیام رهبر انقلاب؛ حجت شرعی برای همه مسلمانان

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حمایت از محور مقاومت و رزمندگان حزب‌ا... لبنان، به منزله صدور فتوا برای مقابله با رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۱۴۷۵۴۱۳
نویسنده آیت‌ الله سید‌ حسن عاملی - عضو مجلس خبرگان رهبری

جهاد البته مشروط به آن است که انسان، استطاعت داشته باشد و طبعا استطاعت در افراد، جوامع و دولت‌ها، مختلف بوده و ممکن است فرضا اکنون، شرایط برای به دست گرفتن سلاح برای مقابله با رژیم صهیونیستی برای برخی افراد مهیا نباشد و اگر زمانی این شرایط فراهم شد، طبق این فتوا، حتی یک روز هم نمی‌توان اجرایی‌کردن آن را به تاخیر انداخت.

با این وصف با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی حمایت از مردم فلسطین و لبنان را یک فرض دانستند، این پشتیبانی می‌تواند شیوه‌های گوناگون داشته باشد و ابعاد مالی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را دربر بگیرد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که خطاب این فتوا به عموم مردم جهان و جوامع اسلامی است و به منزله یک حجت شرعی محسوب می‌شود و تخلف از آن جایز نیست؛ در واقع اصلی‌ترین مخاطب این فتوا، دولت‌های اسلامی هستند که به‌رغم داشتن امکانات فراوان، از کمک کردن به مردم غزه و لبنان خودداری می‌کنند و شاید یکی از عوامل مصائب مسلمانان در این روزگار، این است که دولت‌های عربی به کمک مردم مظلوم و دفاع از قدس نشتافتند.

خداوند به‌صراحت در آیه 75 از سوره مبارکه نساء، از مسلمانان خواسته به دفاع از مردم ستم‌دیده و مستضعف برخیزند. بنابراین در هر موقعیت که جوامع اسلامی مورد‌تعرض دشمنان قرار گرفتند، براساس فتوای تمام مشارب فقهی، دفاع از آنان، بر همه مسلمانان واجب است تا شر را از حوزه تمدنی اسلام دفع کنند.

اخیرا بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که برای بسط اشغالگری خود، به تمام غرب آسیا دسترسی دارد و به‌صراحت آمادگی خود را برای نقض حاکمیت ملی مسلمانان اعلام کرد، اما سازمان ملل با چشم‌پوشی، از کنار این اظهارات به‌راحتی می‌گذرد.

نکته دوم اینکه کاملا مشخص است که این ادعا، مستظهر به پشتیبانی غرب، هواپیماهای آمریکایی، تامین سوخت از سوی برخی کشورهای عربی و سازش‌کاری برخی دولت‌های حاشیه‌ای خلیج‌فارس است. از این‌رو تا زمانی که برخی دولت‌های اسلامی، همچنان به بسط مراودات تجاری و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بپردازند، نتانیاهو و امثال او، در طرح چنین ادعاهایی گستاخ‌تر می‌شوند.

اینکه در دین مبین اسلام، بر رهبری صالح تاکید می‌شود، به علت همین بی‌تدبیری‌های برخی دولتمردان کشورهای اسلامی است که حاضرند به ‌دلیل حفظ منافع خود، چشم‌شان را نسبت به فجایع رژیم صهیونیستی در غره و لبنان ببندند و اگر این روند، ادامه پیدا کند، عزت جهان اسلام با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد.

یمنی‌ها با آن فقر اقتصادی، تمام کشتی‌های تجاری به سمت اراضی اشغالی را مورد‌هدف قرار می‌دهند، اما برخی کشورهای اسلامی مثل امارات، عربستان و اردن برای تامین مایحتاج غذایی و سوخت رژیم صهیونیستی، به‌سرعت دست به‌کار شدند تا این رژیم، دچار بحران اقتصادی نشود.

از زمانی که کابینه جدید رژیم صهیونیستی پا گرفت، شهید سیدحسن نصرا... تصریح کرد که افراطی‌ترین کابینه، سرکار آمده چون به‌خوبی می‌دانست نتانیاهو و امثال او از هیچ‌گونه جنایاتی فروگذار نیستند و این در‌حالی است که برخی کشورهای اسلامی همچنان به سکوت خود ادامه می‌دهند و اگر هم برخی دولتمردان عربی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کنند، به‌مثابه یک بازی تبلیغاتی است تا مسلمانان دنیا، ایران را الگوی خود قرار ندهند بنابراین با توجه به صدور این فتوا از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت‌های مسلمان در برابر دولت‌هایی که رژیم اسرائیل را همراهی می‌کنند، مسئولیت سنگینی دارند.

جامعه ایران هم زمانی زیر ستم طاغوت بود، اما سنگین‌ترین هزینه‌ها را پرداخت کرد تا رژیم وابسته شاهنشاهی را کنار بگذارد. با قطعیت می‌توان گفت که اگر همه ملت‌ها و دولت‌های مسلمان، با همدیگر علیه رژیم اسرائیل متحد شوند، در یک روز، شر رژیم صهیونیستی دفع خواهد شد و این موضوع، حقیقت وعده الهی در قرآن است.

فتوای مهم رهبر انقلاب حتما در تاریخ به یادگار خواهد ماند و این وظیفه برعهده تمام نهادهای روحانیت در سراسر جوامع اسلامی است که در این خصوص روشنگری کنند تا زمینه برای همه مسلمانان برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها برای زیر پا گذاشتن کرامت انسانی و اسلامی فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها