رضا پورتراب‌زاده رودسری:

متون نمایشی تئاتر کودک و نوجوان بر چگونگی اجرای اثر موثر است

رضا پورتراب زاده رئیس هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان می‌گوید موضوع کیفیت در آثار کودک و نوجوان بسیار برای ما  مهم است، چون کوچک ترین اشتباه در این حوزه باعث اثر بخشی منفی بسیار بر کودک و نوجوان خواهد شد و بیشترین آسیبی که تئاتر کودک و نوجوان را تهدید می کند، بحث انتخاب و نگارش متون نمایشی است که این امر بر چگونگی اجرای اثر نیز تاثیر بسیاری دارد.
رضا پورتراب زاده رئیس هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان می‌گوید موضوع کیفیت در آثار کودک و نوجوان بسیار برای ما مهم است، چون کوچک ترین اشتباه در این حوزه باعث اثر بخشی منفی بسیار بر کودک و نوجوان خواهد شد و بیشترین آسیبی که تئاتر کودک و نوجوان را تهدید می کند، بحث انتخاب و نگارش متون نمایشی است که این امر بر چگونگی اجرای اثر نیز تاثیر بسیاری دارد.
کد خبر: ۱۴۷۲۱۷۵
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان رضا پورتراب زاده رودسری، نویسنده، کارگردان، بازیگر، طراح و گرافیست گرگانی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره موسسه فخر هنر گرگان زمین، مدتی است به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان انتخاب شده است. پورتراب زاده کارشناسی ارشد بازیگری را از دانشگاه تربیت مدرس تهران دریافت کرده و این روزها در دانشگاه لامعی گرگان تدریس می‌کند. در ادامه گفتگوی خبرنگار جام جم  با رضا پورتراب زاده را می‌خوانید.

به تازگی کارگاه آموزش نویسندگی و کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان به همت انجمن هنرهای نمایشی و معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین موسسه فخر هنر گرگان زمین با هدایت استاد سید حسین فدایی حسین در گرگان برگزار شد. ارزیابی شما به عنوان رییس انجمن هنرهای نمایشی استان و مدیرعامل موسسه فخر هنر گرگان زمین به عنوان برگزارکننده ی این رویداد از وضعیت تئاتر کودک در استان و همچنین برگزاری این قبیل کارگاه ها چیست؟

بی تردید تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یکی از پایه ترین روش های تربیتی در دنیا دارای اهمیت فراوانی است، در راستای کیفیت بخشی به آثار کودک و نوجوان و ضعفی که در چند سال گذشته در تولید آثار در استان گلستان به وجود آمده بود ، با مشورت اعضای هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان تصمیم بر آن شد که دو کارگاه تخصصی نویسنگی و کارگردانی برای فعالان حوزه نمایش کودک و نوجوان برگزار گردد تا این گونه نمایشی را به دوران اوج خود بازگردانیم، در همین راستا از استاد سید حسن فدایی حسین که یکی از بهترین نویسندگان و مترجمان  آثار  کودک و نوجوان کشور هستند دعوت شد تا در یک ورکشاپ پنج روزه به عنوان مدرس به کیفیت بخشی این حوزه در استان کمک کنند.

آیا برای بالابردن سطح کیفی آثار نمایشی کودک در استان برنامه‌ای دارید؟ 

قطعا موضوع کیفیت در آثار کودک و نوجوان بسیار برای ما  مهم است، چون کوچک ترین اشتباه در این حوزه باعث اثر بخشی منفی بسیار بر کودک و نوجوان خواهد شد، حال می خواهد این اثر بخشی در فرم باشد یا محتوا، بیشترین آسیبی که تئاتر کودک و نوجوان را تهدید می کند، بحث انتخاب و نگارش متون نمایشی است که این امر بر چگونگی اجرای اثر نیز تاثیر بسیاری دارد. این ورکشاپ ها قدم اول برای کیفیت بخشی آثار کودک و نوجوان در سطح استان است و قرار است با تشکیل کارگروه و دفتر تئاتر کودک و نوجوان در انجمن هنر های نمایشی استان بر تولید آثار در سطح استان با کمک تحصیلکردگان و متخصصان این حوزه، نظارت و راهنمایی هایی به گروه های تولید کننده انجام گیرد.

گروه‌های نمایشی استان پیشینه ی خوبی در حضور و درخشش در جشنواره های تئاتر کودک در سطح ملی داشته اند اما متاسفانه چند سالی است که این حضور کم رنگ شده است. شما حضور در این رویدادها را در روند پیشرفت کمی و کیفی چقدر تاثیرگذار و موثر می‌بینید؟

بی تردید استان گلستان یکی از پتانسیل های خوب تئاتر کودک و نوجوان است و در سال های دور هنرمندان و گروه های گلستانی موفقیت های زیادی را در این حوزه در جشنواره های ملی و بین المللی کسب نموده اند، این رویداد ها بستر خوبی برای گردهمایی بهترین های این گونه نمایشی هستند و باعث کسب تجربه و گفتگو های تخصصی بین هنرمندان می گردد، زیرا با به اشتراک گذاشته شدن تجربیات جدید بین هنرمندان میتوان گام های خوبی به سوی پیشرفت در این حوزه  برداشت، اما چند وقتی هست که این اتفاقات کم رنگ شده است که مهم ترین عامل آن را می توان تجاری شدن آثار در استان دانست، اما تورم و گران شدن متریال برای ساخت و ساز دکور و دوخت لباس ها و ... را نباید نادیده گرفت. همچنین به واسطه گیشه ی بهتری که در آثار کودک و نوجوان وجود دارد معمولا سالن های اجرا مبلغ بیشتری را از هنرمندان جهت اجاره سالن دریافت می کنند که باعث می گردد هنرمندان از کیفیت متریال اجرا بزنند و این موارد بعضا باعث پایین آمدن سطح اجرا می‌شود.

 تئاتر در تربیت کودکان و نوجوانان چقدر و چطور میتواند به جامعه کمک کند؟ 

به طور کلی هنر های نمایشی یکی از بهترین راه ها برای آموزش فرهنگ است و می توان از آن به عنوان یکی از شاخصه های اصلی شکل گیری تمدن ها در طول تاریخ یاد کرد. به واسطه شکل گیری شخصیت و فرهنگ در سنین کودک و نوجوان در هر جامعه، تئاتر کودک و نوجوان یکی از مهم ترین عوامل شکل گیری شخصیت و تعالی اجتماعی هر کشور است. متاسفانه در سال های گذشته در آموزش و پرورش این موضوع کم رنگ شده است و مدارس خیلی خوب کار نکرده اند، در حالی که در سال های دور این امر با قوت بیشتری انجام می گرفت. باید برنامه ریزی  در سطح کلان کشور صورت گیرد و مثل تمام دنیا و در کشور های پیشرفته هنر نمایش به عنوان یکی از دروس در آموزش و پرورش به دانش آموزان ارائه گردد.

 در آخر اگر مطلبی مد نظر شماست که تمایل دارید به گوش مخاطبان تئاتر گلستان برسد بفرمایید؟

پیشرفت هر جامعه یک اتفاق جمعیست و باید هر جامعه کوچک و بزرگی با تلاش گروهی و اعتماد و صداقت به سوی پیشرفت حرکت کند و این مهم، نخست از هر فرد شروع می گردد. امیدوارم جامعه بزرگ هنرهای نمایشی استان گلستان به همدلی برسد و در راستای کیفیت بخشی و بازگشت به دوران اوج خود گام بردارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها