سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام مسئول در دولت بایدن:

واشنگتن قادر به انعقاد توافق یکجانبه با حماس نیست

تهدید مصر و قطر به کناره‌گیری از میانجیگری در مذاکرات غزه

مسئولان قاهره و دوحه به دولت آمریکا اعلام کرده‌اند در صورتی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح اخیر دولت بایدن برای معامله تبادل اسرا و آتش بس در غزه را ناکام بگذارد، از میانجی‌گری در مذاکرات غزه کناره‌گیری می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۷۱۴۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، مسئولان قاهره و دوحه به دولت آمریکا اطلاع داده‌اند که نقش آنها در پرونده میانجی‌گری برای مذاکرات آتش بس در غزه در سایه لجاجت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عدم توجه وی به فشارها برای ارائه امتیازاتی جهت تحقق معامله تبادل اسرا و آتش بس با حماس هر لحظه ممکن است به پایان برسد.

طبق گزارش رای الیوم، مصر و قطر تاکید کرده‌اند که نمی‌توانند در سایه جنگ ویرانگر کنونی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و عدم وجود هرگونه امیدی به امکان نرمش در موضع نتانیاهو و قبول معامله‌هایی که از سوی طرف آمریکایی مطرح می‌شود تا مدتی بی‌پایان به میانجی‌گری ادامه بدهند.

قاهره و دوحه به مسئولان آمریکایی اطلاع داده‌اند مذاکرات آتش بس با خطر بزرگی به دلیل نتانیاهو مواجه است و در صورتی که تل‌آویو با پیشنهاد جدید دولت بایدن برای آتش بس که احتمالا طی روزهای آینده اعلام خواهد شد، مخالفت کند، این دو کشور به نقش میانجی‌گری خود به صورت رسمی پایان خواهند داد.

در صورتی که نتانیاهو طرح جدید آمریکا را ناکام بگذارد و میانجی‌های مصری و قطری از مذاکرات کناره‌گیری کنند مذاکرات آتش بس غزه با معضل بزرگی مواجه خواهد شد و حلقه نجاتی برای نتانیاهو برای ادامه جنگ و تشدید نظامی در نوار غزه و کرانه باختری خواهد بود.

پیش از این دو مسئول آمریکایی و دو منبع امنیتی مصری به خبرگزاری رویترز گفته بودند کاخ سفید قصد دارد پیشنهاد جدیدی را برای آتش بس و تبادل اسرا در روزهای آینده ارائه کند که با هدف حل اختلافات اصلی در مذاکرات است.

یک مسئول ارشد در دولت جو بایدن چهارشنبه به خبرنگاران گفت که با بخش بزرگی از این توافق موافقت شده است اما مذاکره کنندگان همچنان به دنبال راه حل‌هایی برای دو مانع اصلی هستند؛ این دو مانع ابقای نیروهای اسرائیلی در محور فیلادلفیا و هویت افرادی است که قرار است در راستای تبادل اسرا آزاد شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها