توسط پاسداران گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه عاشورا؛

باند بزرگ ترانزیت مواد مخدر در تبریز منهدم شد

سریال پلیسی با محوریت مبارزه با قاچاق و پولشویی از امشب روی آنتن شبکه دو می‌رود

جدال در بارانداز

پولشویی و قاچاق کالا پس از سریال‌های پول کثیف، بازپرس و... بار دیگر سوژه یک سریال تلویزیونی شد.
کد خبر: ۱۴۷۱۱۹۲
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
 
علی یاور به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان، مجموعه «بار‌انداز» را با نگاهی تازه روی آنتن برده تا از امشب ساعت ۲۱:۳۰ همراه مخاطبان شبکه دو سیما باشد.
این سریال درباره پلیس امنیت اقتصادی است که به مسأله قاچاق کالا و پولشویی می‌پردازد و با به تصویر کشیدن این مسائل از جنبه‌های مختلف، سعی می‌کند مخاطب را با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی این نوع قاچاق در جامعه آشنا کند.
در این مجموعه چهره‌های بسیاری حضور دارند. از جمله: بازیگرانی چون سام قریبیان، پندار اکبری، شبنم قلی‌خانی، مونا کرمی، محمد نادری، علی مسلمی، محمدرضا رهبری، وحید شیخ‌زاده، اتابک نادری و... که در این اثر حضور تقریبا متفاوتی دارند. سریال پلیسی بارانداز به سفارش موسسه فرهنگی هنری ناجی هنر تولید شده است.
 
روایت یک کارتل بزرگ قاچاق کالا
علی یاور که پیش از این به‌عنوان تهیه‌کننده با مجموعه‌های عملیات رعد، ساحل‌نشین و چشم روشنی همکاری داشته و سال‌هاست در حوزه سینمای اجتماعی فعالیت می‌کند، در گفت‌و‌گو با جام‌جم در‌خصوص ساخت این سریال بیان می‌کند: نگارش این سریال سه سال قبل آغاز شد و قرار بود درباره فعالیت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر ساخته شود، اما بعد از این‌که نگارش فیلمنامه آغاز شد، دوستان ناجا که در آن زمان مسئول بودند، تصمیم گرفتند درباره پلیس امنیت اقتصادی سریالی ساخته شود، ما هم بازنویسی نهایی را انجام دادیم و بعد از نگارش شروع به تولید این مجموعه ۱۳ قسمتی کردیم.
وی در ادامه درباره قصه این مجموعه می‌افزاید: کارتل بزرگی که در داخل و خارج ایران در پوشش چند هلدینگ فعالیت می‌کند در کار قاچاق کالاست و قصه در مورد نشان‌دادن نحوه کار و چگونگی لو رفتن آن است.
ساخت چنین سریال‌هایی قطعا با چالش‌هایی روبه‌روست که وی در این‌باره توضیح می‌دهد: واقعیت این است زمانی که ما این کار را شروع کردیم، پرونده‌های مختلفی در این زمینه وجود داشت که در اختیار ما قرار دادند. دوستانی که در گمرک و در مرکز پلیس امنیت اقتصادی بودند، پرونده‌هایی را به ما می‌دادند، اما نمی‌توانستیم به‌دلایلی عین همان اتفاقات و پرونده‌های واقعی را در این سریال به تصویر بکشیم. به‌هر حال محدودیت‌هایی در فضا و ساختار داشتیم و همین مسأله باعث می‌شد بازنویسی کنیم تا بتوانیم به آن ایده‌آل برسیم. ضمن این‌که قرار بود بخشی از کار در بندرعباس مقابل دوربین برود که متاسفانه این امکان میسر نشد، چون به اغتشاشات برخوردیم و باید در مراکز مهمی کار می‌کردیم که ما نمی‌توانستیم برای فیلمبرداری وارد آنجا شویم. از این‌رو حدود دو ماهی کار متوقف شد و بعد از آن کار را ادامه دادیم. البته در تهران و حومه تهران سکانس‌ها را مقابل دوربین بردیم.
 
یک پلیس متفاوت و جذاب
یاور درباره این‌که چقدر داستان این سریال براساس پرونده‌های واقعی است ادامه می‌دهد: قصه براساس پرونده‌های واقعی نوشته شد، اما اسامی را عوض کردیم.
وی درباره انتخاب بازیگرانی که در این مجموعه حضور دارند هم عنوان می‌کند: ما در پیش تولید بارانداز بودیم که برای نمایش خانگی هم یک سریال تولید می‌کردیم که این بازیگران در آن مجموعه هم حضور داشتند، چون با آن بازیگران در ارتباط بودم، بازنویسی را بر‌اساس توانایی‌های آنها انجام دادم و با دوستان ناجا نیز در تعامل برای انتخاب بازیگران برای نقش‌های قصه بودیم. بر‌اساس هماهنگی‌هایی که انجام دادیم، تلاش کردیم با بازیگران به نتیجه برسیم و تست گریم بگیریم. در آن زمان من سریال عملیات رعد را هم کار می‌کردم. به همین خاطر یکسری از بازیگران سر آن سریال بودند و ما توانایی بازیگری آنها را در زمینه پلیسی می‌دیدیم و دوست داشتیم در این سریال هم حضور داشته باشند، اما موافقت نشد و این اتفاق نیفتاد. اگر می‌توانستیم این اتفاق را رقم بزنیم، کار ما پربازیگرتر هم می‌شد. با این حال بازیگران خوب و حرفه‌ای با ما در این سریال همکاری داشتند و ما تعامل خوبی با همدیگر در کار داشتیم. البته در این سریال بچه‌های ناجا هم با ما همکاری داشتند که به نظرم بازیگران مستعدی هستند.
 
ازدریچه ۴ دوربین تا هلی‌شات
معمولا کارهای پلیسی به معمایی و اکشن و تعقیب و گریز تقسیم می‌شوند که یاور درباره ساختار این سریال می‌گوید: کار پر از صحنه‌های اکشن است. البته به گفته دوستان معمولا پلیس‌های امنیت اقتصادی کمتر دست به اسلحه می‌شوند و خیلی از آن استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین سعی کردیم صحنه‌های تیراندازی را به اندازه در کار داشته باشیم تا به واقعیت نزدیک‌تر شود. البته سکانس‌های درگیری داریم، اما سعی کردیم از درگیری فیزیکی و رزمی استفاده کنیم که فکر می‌کنم اولین‌بار است که در تلویزیون با چنین مدلی کار ساخته می‌شود، چون این مدل کار پلیسی نداشتیم و به همین دلیل فکر می‌کنم مخاطب با این سریال ارتباط برقرار خواهد کرد. در عملیات هم سعی کردیم از بدلکارها و دوستان پلیس در درگیری‌ها استفاده کنیم؛ بنابراین فکر می‌کنم خروجی خوبی خواهد داشت.وی در پاسخ به این سؤال که بارانداز با توجه به مضمونی که دارد، چقدر می‌تواند مورد توجه مخاطب قرار بگیرد و آیا آنها با داستان و شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند هم عنوان می‌کند: به هر حال قاچاق مواد غذایی و دارو باعث می‌شود مردم در زندگی‌شان با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند و هزینه‌های روزمره زندگی‌شان بالاتر برود. به همین دلیل قصه کاملا می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و مورد پسندشان قرار بگیرد. ضمن این‌که برای خودم هم چالش و تجربه متفاوتی بود و از این نظر این سریال را دوست دارم، چون فیلمساز اجتماعی هستم و برای نخستین‌بار بود که سریال پلیسی می‌ساختم و با کارهای قبلی‌ام خیلی تفاوت داشت. من از دوران نوجوانی که وارد سینمای جوان شدم، همیشه دوست داشتم کار پلیسی بسازم، اما این اتفاق نیفتاده بود. تا این‌که در بارانداز این شرایط مهیا شد. به همین دلیل این سریال را خیلی دوست دارم. در دکوپاژ هم سعی کردم نسبت به کارهای قبلی‌ام متفاوت عمل کنم. در بعضی جاها از چهار دوربین استفاده کردم. گاهی هم از هلی‌شات، تا بتوانیم سکانس‌های شسته رفته‌ای دربیاوریم. با این‌که امکان اسکان در گرمسار وجود نداشت و مدام با تیم در رفت‌و‌آمد بودیم، با این حال امیدوارم همان‌طور که من این سریال را دوست دارم، مخاطبان هم دوست داشته باشند و با داستان و شخصیت‌ها همراه شوند.

بازیگران و نقش‌ها:
مونا کرمی: د ر این سریال نقش یک خبرنگار جسور را بازی می‌کند؛ نقشی که به  نظر می‌رسد در کارنامه کاری او اثری متفاوت را رقم بزند
وحید شیخ زاده: نقش یک نخبه را در سریال بارانداز بازی می‌کند. این شخصیت کار حساس ردیابی گروه خلافکاران را برعهده دارد
شبنم قلی خانی: در این سریال نقش منفی بازی می‌کند. شاید برای نخستین‌بار است که  وی در قالب چنین نقشی دیده می‌شود
اتابک نادری: نقش سرهنگ و سر تیم این گروه پلیس را بازی می‌کند.  شخصیت نادری در سریال هدایت‌کننده تیم تجسس است
پندار اکبری: نقش یک نخبه هکر را بازی می‌کند. او عضو تیم پلیس است  و برنامه‌ای را طراحی می‌کند که به پلیس گمرک کمک می‌کند
محمدرضا رهبری: ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی در این سریال است. شخصیت یک پلیس فعال و هوشمند که  نقش موثری در قصه دارد
سام قریبیان: نقش مامور پلیس اصلی سریال را بازی می‌کند. او بسیار پلیس هوشمندی است که هم درگیر خانواده و هم درگیر اتفاقات شغلی‌اش  می‌شود
محمد نادری: در این سریال ایفاگر یک نقش منفی است. نقشی که پیش‌تر کمتر از این بازیگر  در قاب سینما و تلویزیون سراغ داشته‌ایم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها