دکتر امین‌الحطیط، تحلیلگر مسائل امنیتی _ نظامی لبنان در گفت‌وگو با «جام‌جم»‌:

حزب‌ا... موازنه جنگ را تغییر داد

رژیم اشغالگر قدس باوجود استمرار جنایات خود در جنگ غزه، به هیچ‌یک از اهداف خود در این جنگ از جمله آزادی اسرای صهیونیست و نابودی حماس نرسیده، از سوی دیگر، نتانیاهو در راستای بقای خود در معادلات قدرت، درصدد بسط دامنه میدان جنگ و درگیرساختن بازیگران متعدد در آن است.
کد خبر: ۱۴۷۰۶۶۰
حزب‌ا... موازنه جنگ را تغییر داد
اقدامات تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس در تهران و بیروت، بیانگر همین مسأله است. حزب‌ا... لبنان، اولین گام انتقامی خود را بابت ترور شهید فواد شکر صورت داد که به حیرت و وحشت صهیونیست‌ها  منجر شد. 

رژیم اشغالگر قدس علی‌رغم استمرارجنایات خود در جنگ غزه، به هیچ‌یک از اهداف خود در این جنگ از جمله آزادی اسرای صهیونیست و نابودی حماس نرسیده، از سوی دیگر، نتانیاهو درراستای بقای خود در معادلات قدرت، درصدد بسط دامنه میدان جنگ و درگیرساختن بازیگران متعدد در آن است. اقدامات تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس در تهران و بیروت، بیانگر همین مسأله است. حزب‌ا... لبنان، اولین گام انتقامی خودرابابت ترورشهید فواد شکر صورت داد که به حیرت و وحشت صهیونیست‌هامنجر شد. این عملیات نشان دادکه رصدهوشمندانه‌ای درخصوص منافذومصادیق آسیب‌پذیری رژیم اشغالگرقدس دارد.در‌این‌خصوص گفت‌و‌گویی با دکتر امین‌الحطیط، تحلیلگر مشهور حوزه امنیتی _نظامی در لبنان صورت داده‌ایم که ازنظرتان‌می‌گذرد:
حزب‌ا... موازنه جنگ را تغییر داد

 پاسخ حزب‌ا...لبنان به رژیم اشغالگر قدس، ابعاد سخت و پیچیده‌ای داشته و سید‌حسن‌نصرا...نیز در سخنانش بر همین مسأله تاکید کرده است. نظر شما در این‌خصوص چیست؟
عملیات اخیر حزب‌ا... موازنه میدان نبرد را تغییر داده و سکوت تل‌آویو نیز نشأت‌گرفته از همین حقیقت است. در گام نخست، لازم است به تحلیل اقدامات تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی که با واکنش قاطعانه و چندمرحله‌ای حزب‌ا... مواجه‌شده و خواهد شد، بپردازیم. من این حملات و اقدامات رژیم صهیونیستی را واکنشی نابخردانه و بی‌هدف می‌دانم که با هدف تغییر قواعد درگیری در منطقه صورت می‌گیرد. در تحلیل چرایی این تصمیم و انتخاب از سوی صهیونیست‌ها، باید بر مختصات و شرایط جاری در اراضی اشغالی تمرکز کرد. بحران بی‌کفایتی علیه نتانیاهو و کابینه‌اش، ناتوانی در بیرون‌آمدن از باتلاق جنگ غزه، ساختار سیاسی آشفته و شکاف‌های پررنگ شکل‌گرفته میان ساکنان اراضی اشغالی، صهیونیست‌ها را بر آن داشته تا با ابراز رفتارها و اقدامات غیرقابل توجیه و پرهزینه، نسبت به این شرایط پاسخ دهند. بنابراین؛ منشأ این حوادث، استیصال تل‌آویو در قبال شرایط داخلی و منطقه‌ای است. در تحلیل رفتارهای رژیم اشغالگر قدس، باید این مثلث شکست(عوامل سه‌گانه ذکر شده) را مدنظر قرار داد. اما حزب‌ا... توانست با اقدام بهنگام و دقیق خود، موازنه میدان نبرد را تغییر دهد. 
 
در این معادله، نقش و جایگاه نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس چگونه است؟ چرا نتانیاهو مانع از تحقق آتش‌بس دائمی در غزه می‌شود؟
دلیل این موضوع کاملا مشخص است؛ اگر جنگ غزه پایان پیدا کند، نتانیاهو نیز پایان پیدا می‌کند. نتانیاهو ثبات زندگی سیاسی خود را در تداوم بحران و گسترش جنگ می‌داند، اما معتقدم برخی تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی در اراضی اشغالی نمی‌خواهند دامنه درگیری را گسترش دهند. از سوی دیگر، ارتش اسرائیل نمی‌تواند وارد جنگ فرسایشی دیگری در شمال شود زیرا جنگ با حزب‌ا...،برشدت شکست صهیونیست‌ها خواهد افزود وبحران‌های غیر‌قابل‌پیش‌بینی دیگری بر پیکره تل‌آویو تحمیل خواهد کرد. زمانی که مجموع این موارد را کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، نسبت به شرایط پیچیده و سختی که صهیونیست‌ها در آن قرار دارند واقف می‌شویم. در حقیقت، صهیونیست‌ها، مدیریت تحلیل و اقدام درقبال بحران‌های گسترده وچندلایه جاری دراین رژیم را از دست داده‌اند. 
 
ساکنان اراضی اشغالی در اعتراضات گسترده و همچنین در نظرسنجی‌های گوناگون، مخالفت خود را با شرایط جاری در میدان جنگ ابراز کرده و اکثرا خواستار آتش‌بس دائمی و آزادی اسرای صهیونیست هستند. در همین راستا شاهد اعتراضات گسترده خیابانی در تل‌آویو و حیفا هستیم. دلیل این مسأله چیست؟
همان‌گونه که اشاره شد، اسرائیل امروز در محاصره بسیاری از چالش‌های ترکیبی، اعم‌از اقتصادی، منطقه‌ای، سیاسی و نظامی قرار دارد. استیصال و ناتوانی صهیونیست‌ها درمواجهه با بحران‌های جاری، موضوعی نیست که از دید ساکنان اراضی اشغالی پنهان مانده باشد، آنها نیز این شکست و ناتوانی را حس می‌کنند. در این میان، اکثر ساکنان اراضی اشغالی نسبت به عملکرد نتانیاهو و رویکرد سیاسی وی در جنگ غزه شدیدا ناراضی هستند. آنها معتقدند نتانیاهو در راستای بقای سیاسی خود، بر ادامه جنگ اصرار می‌ورزد و هرروزه بر شدت هزینه‌های شکست اسرائیل می‌افزاید. از سوی دیگر، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس قصد دارد بخشی از نیروهای ارتش و ظرفیت‌های تسلیحاتی در نوارغزه را به سمت شمال اراضی اشغالی(محل منازعه با حزب‌ا... لبنان) هدایت کند. این به معنای بسط و گسترش دامنه جنگ است اما ساکنان اراضی اشغالی شدیدا با آن مخالف هستند. ناتوانی نتانیاهو در دستیابی به اهداف اعلامی‌اش در جنگ غزه، به آن منجر شده تا ساکنان اراضی اشغالی نسبت به هرگونه اقدام پرهزینه و ریسک جدید در دیگر مناطق، گاردی بسته داشته باشند. ضمن آن‌که توانایی‌های حزب‌ا... در میدان جنگ، برای صهیونیست‌ها بارها به اثبات رسیده است. این توانایی‌ها به گونه‌ای‌ است که قواعد منازعه را (به ضرر تل‌آویو) برهم می‌زند و شرایط غیرقابل پیش‌بینی و سخت‌تری را بر پیکره صهیونیست‌ها تحمیل می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها