یک کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

ایران عامل اصلی افول ایالات متحده در منطقه

فواد ایزدی تحلیلگر حوزه روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین درباره دلایل ضعف توان ایالات متحده در ائتلاف سازی در سطح بین المللی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی آمریکا به همراه رژیم صهیونیستی در حال نسل کشی در منطقه است و همراه شدن با یک رژیم نسل کش چندان کار راحتی نیست.
کد خبر: ۱۴۷۰۱۰۱
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

ایران عامل اصلی افول ایالات متحده در منطقه

 

وی ادامه داد: یکی از سران منطقه در یکی از مصاحبه‌های خود اظهار کرده بود که اگر بخواهد موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل را دنبال کند در کشورش از سوی مردم اعدام انقلابی خواهد شد. از این رو باید گفت که تنفر نسبت به نسل کشی در سراسر دنیا بسیار گسترده است و در سطح منطقه این جو بسیار فراگیر است و کشوری که همراه رژیم صهیونیستی دست به اقدامات جنایتکارانه می‌زند طبیعی است که برای ایجاد ائتلاف با دیگر دولت‌ها با ناکامی همراه خواهد بود.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی با اشاره به همدلی و همراهی سیاستمداران آمریکایی با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: علت این حمایت‌ها از سوی مقامات ایالات متحده کاملا مشخص است. آن‌ها هم مشکلات مالی دارند و هم وابستگی مالی و به لحاظ فکری هم با لابی صهیونیسم در آمریکا هم پیوند‌هایی برقرار کردند و از این رو، ناچارند که پشتیبانی خود از اسرائیل ادامه دهند، اما واقعیت آن چیزی است که الان در خیابان‌های شیکاگو می‌بینیم و مردم آمریکا از نسل کشی در غزه ناراحتند و مردم منطقه هم روز به روز نفرتشان از آمریکا بیشتر می‌شود و برخی از پادشاهی‌های منطقه هم می‌دانند که در صورتی که به روند ائتلاف سازی ایالات متحده بپیوندند حتما با مشکلات جدی در کشور‌های خود مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه اعلام همراهی برخی از کشور‌های منطقه با آمریکا بیشتر جنبه ظاهری دارد گفت: ممکن است که در این مسیر کنفرانس‌هایی به صورت نمادین و تحرکات جزیی صورت بگیرد، اما این اقدامات به هیج وجه به معنای آن نیست که قرار است ائتلافی به رهبری آمریکا در منطقه شکل بگیرد. نمونه آن را ما در ماجرا یمن دیدیم که در نهایت بسیاری از کشور‌های عربی با آمریکا و انگلیس همراه نشدند و آن‌هایی هم که به این ائتلاف پیوستند هم درخواست کرده بودند که اسمشان اعلام نشود، چون بخوبی می‌دانند که همکاری با آمریکا هزینه دارد و تنفر جهانی به همراه می‌آورد و همه فهمیدند که همراهی و همدلی با یک سیاست شکست خورده نتایج خوبی برای کسی نخواهد داشت.

ایزدی نقش ایران و محور مقاومت در کاهش توان ائتلاف سازی آمریکا را بسیار تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی افول ایالات متحده، ایران بود و اگر آن‌ها در عراق، افغانستان و سوریه موفق می‌شدند قطعا می‌توانستند در دهه‌های آینده جایگاه خود را در منطقه و دنیا حفظ کنند و علت ناکامی آن‌ها در منطقه غرب آسیا به خاطر فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران و اقدامات شهید قاسم سلیمانی بود که باعث توقف سلطه آمریکایی‌ها در منطقه شد و آبروی ایالات متحده را در دنیا برد و به همین خاطر است که آمریکایی‌ها بشدت از جمهوری اسلامی ناراحتند و دیدیم که خانم کامالا هریس نامزد انتخابات ریاست جمهوری در کمپین دموکرات‌ها به ایران حمله کرد و می‌دانیم در دشمنی با کشورمان میان احزاب دموکرات و جمهوری خواه تفاوتی وجود ندارد، چون جمهوری اسلامی بحق اجازه نداده است که ایالات متحده به اهدافش در منطقه غرب آسیا برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها