مدیر عامل آب منطقه‎ای یزد:

تضمین آینده یزد در گروی تامین آب است

اضافه برداشت آب باعث فرو نشست زمین در دشت های استان یزد

یزد- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: به علت اضافه برداشت آب با افت سالانه سطح آب مواجه هستیم و همین امر موجب فرو نشست زمین در دشت های استان شده است.
کد خبر: ۱۴۶۹۸۴۳
نویسنده کاظم صادقپور

 به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، جواد محجوبی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: از ۱۹ دشت استان که دارای آب باکیفیت هستند، ۱۶ دشت به علت برداشت اضافه از آبهای زیرزمینی در شرایط ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد و سه دشت آزاد باقی مانده نیز از نظر کیفی دارای آب شور هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه بیشتر دشت‌های استان به علت اضافه برداشت آب با افت سالانه سطح آب مواجه هستند، گفت: همین امر موجب فرو نشست زمین در دشت های استان شده است.

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین مساحت فرونشست در دشت یزد _ اردکان به عنوان بزرگترین، پرجمعیت ترین و مهمترین دشت استان اتفاق افتاده است.

محجوبی گفت: راهکارهایی برای تعادل بخشی و احیا آبخوان استان در دستور کار قرار دارد و در این زمینه مدیریت مصرف آب چاه های مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت از آبخوان ها و همچنین جلوگیری از حفر و برداشت چاه های غیرمجاز در استان است که در این زمینه اقدامات مختلفی در دست اجرا قرار دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد مجموع برداشت منابع آب زیر زمینی استان از چاه، چشمه و قنات را سالانه حدود ۸۲۰ تا ۸۴۰ میلیون مترمکعب آب بیان کرد و افزود: کمتر از ۷۰۰ میلیون مترمکعب از این آب معادل ۷۸ درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.

محجوبی سهم حوزه صنعت و معدن از آب تولیدی منابع زیر زمینی استان را ۶۰ تا ۶۵ میلیون مترمکعب بیان کرد و اظهار داشت: سهم بخش شرب هم در تمام شهرها و روستاهای استان با جمعیت نزدیک به یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر ۸۰ میلیون مترمکعب آب است.

وی گفت: همچنین ۶۰ میلیون مترمکعب آب انتقالی بین حوزه‌ای از محل کوهرنگ برای بخش آب شرب و بهداشتی تامین می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد افزود: حدود ۴۰ درصد آب مورد نیاز استان از خارج از حوزه آبخیز استان تامین می‌شود، که این نشان دهنده وابستگی استان در آب شرب و بهداشت به آب انتقالی است.

محجوبی ارزش اقتصادی آب مصرفی استان از منابع داخلی یزد را حدود ۳۰۰ برابر بودجه فعلی سالانه استان بیان کرد و گفت: منابع زیرزمینی محلی آب استان به هیچ وجه کفاف نیاز استان را نمی دهد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد در مورد اقدامات صورت گرفته برای تامین آب مورد نیاز استان ، گفت: علاوه بر خط اول انتقال آب بین حوزه‌ای، عملیات خط دوم انتقال آب بین حوزه‌ای از سد خرسان در حال اجرا و ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی از اجرای خط اول انتقال آب از دریا برای بخش صنعت و سهم ۲۲ درصدی استان از این خط برای انتقال ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال خبر داد.

محجوبی با اشاره به عملیات خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های یزد و کرمان در دی ماه ۱۴۰۱ با ظرفیت ۲۰۰ میلیون مترمکعب، گفت: سهم استان یزد از این خط انتقال سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب است که تاکنون از سمت یزد ۳۳ کیلومتر از فاز اول این خط که ۶۶ کیلومتر است ، اجرا شده و مابقی تا پایان سال با اعتبار چهار هزار میلیارد تومان اجرا می شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها