مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز هشدار داد؛

پدیده فرونشست زمین چالش بزرگی برای زیرساخت‌های استان البرز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت:در البرز به صورت میانگین شاهد فرونشست ۶ سانتی متر می‌باشیم که از استاندارد‌های جهانی بسیار بالاتر است و این پدیده می‌تواند چالش و تهدید بسیار بزرگی برای زیرساخت‌های استان البرز ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت:در البرز به صورت میانگین شاهد فرونشست ۶ سانتی متر می‌باشیم که از استاندارد‌های جهانی بسیار بالاتر است و این پدیده می‌تواند چالش و تهدید بسیار بزرگی برای زیرساخت‌های استان البرز ایجاد کند.
کد خبر: ۱۴۶۹۴۲۹

به گزارش خبرنگار جام جم البرز، داوود نجفیان در جمع اصحاب رسانه استان البرز اظهار کرد:متاسفانه در طول سال‌های اخیر در بخش آب‌های زیرزمینی به دلیل برداشت‌های بیش از حد آبخوان‌ها چالش‌های بزرگی در استان ایجاد شده که برای جلوگیری از روند فعلی و بحران‌های آتی طرح‌هایی را تحت عنوان پروژه تعادل بخشی تعریف شده است.
وی افزود:یکی از مؤلفه‌های مهم پروژه تعادل بخشی موضوع انسداد چاه‌های غیر مجاز است که از سال گذشته تا به امروز حدود ۲۵۰۰ حلقه چاه بسته شده و نزدیک به ۹۶ میلیون متر مکعب جلوی برداشت غیرمجاز گرفته شده است.
نجفیان در ادامه خبر داد:در سال جاری هم تکلیف بسیار بزرگی بر عهده شرکت آب و منطقه‌ای استان سپرده شده است تا ۱۷۰۰ حلقه چاه انسداد شود که امیدواریم همه دستگاه‌ها به خصوص مردم شریف استان البرز که صاحب اصلی این ظرفیت آبی استان می‌باشند همکاری داشته باشند تا بتوانیم چشم انداز‌های مناسبی برای آبخوان‌های استان داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز یکی از پیامد‌های برداشت بیش از حد توان آبخوان‌ها را پدیده فرونشست دانست و بیان کرد:طبق استاندارد‌های جهانی اگر ۴ میلی متر در سال فرونشست داشته باشیم بحران آغاز می‌شود، اما در استان البرز به صورت متوسط ۶ سانتی متر فرونشست داریم که آمار بسیار بزرگی می‌باشد.
وی توضیح داد:در برخی از نقاط استان مانند نظرآباد، چهارباغ و هشتگرد میزان فرونشست به ۲۸ سانتی متر در سال می‌رسد که می‌تواند تهدید کننده مهمی برای زیرساخت‌های استان تلقی شود، اما امیدواریم با اجرای طرح تعادل بخشی شاهد جلوگیری از افزایش فرونشست در استان باشیم.
نجفیان در رابطه با یکی دیگر چالش‌های مهم استان در سنوات اخیر گفت:در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های استان البرز فقر زیرساخت‌های اصلی تأمین و توزیع آب شرب بود که اقدام بسیار خوبی رقم خورد و بر خلاف تصور همه که عملأ برخورداری از منابع آبی جدید سطحی از سد‌های طالقان و کرج را خیلی سخت می‌دانستیم با مطالعات جامعی که برای آب شرب و صنعتی شکل گرفت و همچنین تصویب وزارت نیرو توانستیم ۵۵ میلیون متر مکعب دیگر برای استان تخصص بدهیم که نزدیک به دو برابر میزان گذشته شد.
وی در رابطه با اجرای پروژه‌ها در سطح استان البرز توسط این شرکت گفت:خوشبختانه توانستیم در شهرستان‌های غربی استان با اجرای ۳ پروژه مجموعأ اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومان چالش‌هایی که بود را رفع کنیم و علی رغم تنش آبی و افزایش بیش از حد گرمایی که وجود داشت مشکل جدی در این ۳ شهرستان نداشته باشیم و همچنین در شرق استان البرز احداث تصفیه خانه شماره ۳ توسط شرکت آبفای البرز شروع شده که ما در حداقل زمان توانستیم خط انتقال این پروژه را اجرا کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در پایان اشاره کرد:سال ۱۴۰۳ برای اولین بار مردم محترم فردیس و گرمدره توانستند از منابع سطحی سد کرج برخوردار شوند و کیفیت منابع آبی که داشتند ارتقا پیدا کرد و یکی از اقدامات خوب دیگر این بود که در قانون بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که در سال جاری فاز اول رینگ سراسری استان البرز اجرا بشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها