نقشه‌راه صالحی برای وزارت

سیدعباس صالحی، گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیات برنامه خود را در چهار کلان‌برنامه شامل مردمی‌سازی و عدالت فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و توسعه صادرات فرهنگی، کاربست فناوری‌های نوین برای بهبود تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری، پاسداشت و تقویت اصالت و هویت ایرانی ــ اسلامی ارائه کرده است.
کد خبر: ۱۴۶۸۹۶۴
نویسنده فاطمه رستمی - گروه فرهنگ وهنر
 
این چهار کلان‌برنامه دقیقا به مفادی از برنامه هفتم توسعه اشاره دارند؛ به‌عنوان مثال مردمی‌سازی و عدالت مطابق ماده ۷۵ قانون برنامه هفتم توسعه تکلیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، رونق اقتصاد فرهنگ و توسعه صادرات فرهنگی نیز در ماده ۷۶ همین برنامه مورد تاکید واقع شده، همچنین کاربست فناوری‌های نوین برای بهبود تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری و پاسداشت و تقویت اصالت و هویت ایرانی ــ اسلامی جزو اهم موضوعات حوزه فرهنگ و هنر در چشم‌انداز توسعه کشور در پنج سال آینده است. 
     
پیشروی حکمرانی فرهنگی
در برنامه صالحی به چالش‌های پیشروی حکمرانی فرهنگی کشور هم اشاره شده و به افول کنشگری و میدان‌داری مردم در آفرینش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، تغییر موازنه مصرف فرهنگی در کشور به نفع محصولات فرهنگی غیرایرانی، عدم شکل‌گیری زیست‌بوم اقتصاد فرهنگ به واسطه مداخلات تصدی‌گرایانه بازیگران دولتی و شبه‌دولتی و بروز شکاف عمیق و سریع فناورانه تا سطح کنشگری هوش مصنوعی در تولید فرهنگی و هنری تاکید شده است.مبتنی بر برنامه‌ای که صالحی ارائه داده؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم همت خود را مصروف چند کلان‌برنامه اولویت‌دار خواهد کرد تا ضمن پاسخگویی به مسائل فوق، بهبود وضعیت در شاخص‌های عملکردی مندرج در برنامه هفتم توسعه و نیز شاخص‌های پیامدی ناظر بر پاسداشت و تقویت اصالت و هویت ایرانی ــ اسلامی را در پی داشته باشد. 
     
اجرایی‌سازی احکام برنامه هفتم توسعه 
رویکرد وزیر پیشنهادشده برای سکانداری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به نگاه کلان رئیس‌جمهور که چشم به اجرایی‌سازی احکام برنامه هفتم توسعه، مصوب مجلس شورای اسلامی و قوانین بودجه و سیاست‌های کلی نظام به‌عنوان قوانین بالادستی دارد، نزدیک است، بر این اساس سیدعباس صالحی هم قطعا بر اساس قوانین بالادستی درحوزه فرهنگ و هنرحرکت خواهد کرد.برنامه ۹صفحه‌ای صالحی نشانگر دیدگاه این فرد به ایجاد همدلی میان اهالی فرهنگ و هنر، رسانه و مخاطبان، افزایش امید و نشاط در جامعه، حوزه‌ها و بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به نظر می‌رسد برنامه عملی سیدعباس صالحی که تماما بر اجرای احکام برنامه هفتم توسعه و چشم‌انداز‌های فرهنگی و هنری آن تاکید دارد، احتمالا با واکنش مثبت کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم مواجه خواهد شد و این ظرفیت را دارد که با اقناع نمایندگان ملت، موفق به اخذ رای اعتماد شود. 
     
در حوزه فرهنگ عقب‌ماندگی نظری و عملیاتی داریم
نقشه‌راهی را که سیدعباس صالحی برای رسیدن به وزارتخانه ارائه داده،ازدیدگاه حجت‌‍‌الاسلام حسنعلی اخلاقی‌امیری،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بررسی کردیم. وی درگفت‌وگو باجام‌جم درمورد دیدگاه خود نسبت به برنامه صالحی، گزینه پیشنهادی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس، یک کمیسیون اصلی است. صالحی در نوبت اولی که به کمیسیون آمد، فرصت تدوین برنامه مستقلی نداشته است.حجت‌الاسلام اخلاقی‌امیری گفت: برنامه مکتوب صالحی همان برنامه دوره پیشین وزارت وی است، ولی به این دلیل که گفت‌وگوها در کمیسیون فرهنگی شفاف و صریح است، وی برنامه‌هایی را که در نظر داشت، در جلسه نخست ارائه داد، اما برنامه مکتوب جدیدی نداشت.این عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه اضافه کرد: صالحی علاوه بر این‌که چهره‌ای فرهنگی و علمی است، شخصیت آرامی دارد. وی باتجربه است و دغدغه‌های کمیسیون فرهنگی را قبول دارد، ولی باید برنامه عملیاتی خودرابرای برطرف‌کردن این دغدغه‌ها مطرح کند.موضع صالحی در حوزه فرهنگ به خاطر تجربه چندساله برای رسانه‌ها هم مشخص است و این نکته مثبتی محسوب می‌شود. بخشی از دغدغه‌هایی که در کمیسیون مطرح شد، در خصوص تثبیت محوریت فرهنگ هیات دولت بود.این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد:صالحی درباره رسیدگی به هنرمندان به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم وزارتخانه هم نکاتی داشت. استفاده ازعناصر جوان در بدنه کاری وزارتخانه نیز بخش دیگری از برنامه‌های وی بود. البته این گزینه پیشنهادی در صحبت‌های خود برتدبیر درکارهاتاکیدکرد و گفت باید در کنار جوانان بود و همزمان تجربه را نیز مورد توجه قرار داد.
حجت‌‍‌الاسلام اخلاقی‌امیری در ادامه یادآوری کرد: در جلسه نخست بین کمیسیون و صالحی، درباره موضوع بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگو شد و صالحی بر کم‌کاری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای تاکید کرد. همچنین اختلاف ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح شد که صالحی گفت باید مصوبات موجود رامدنظر داشت ودرباره شفافیت آن بیشتر گفت‌وگو کرد. به گفته نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، کشور در حوزه فرهنگ وارشاد عقب‌ماندگی دارد که هم شامل بحث‌های نظری و هم بحث‌های عملیاتی می‌شود. وی تصریح کرد: به نظر من فرهنگ محور تمام تلاش‌های دولت‌هاست؛ یعنی دولت‌ها اگر در دیگر عرصه‌ها مانند اقتصاد بخواهند موفق شوند، باید از مسیر فرهنگ بگذرند. ایران کشور فقیری نیست و ثروت‌های زیادی در اختیار ما قرار دارد، اما مدیریت و بهره‌وری کم است. مثلا همین که مشارکت مردم پایین است،ریشه در فرهنگ دارد. صالحی هم اذعان کرده که محوریت فرهنگ را در هیات دولت وبین وزرا دنبال می‌کند.وی خاطرنشان کرد:بخش هنروسینما به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین ارکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موردتاکید کمیسیون فرهنگی قرارداردوباید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای دراین بخش ازسوی وزیر آینده صورت بگیرد. 
در پایان حجت‌الاسلام اخلاقی‌امیری بر موضوع صبوری وزیر تاکید کرد و گفت: هنرمندان معتقد به ارزش‌های دینی و انقلابی هستند، با این حال شاید امروز دغدغه‌هایی داشته باشند. لازم است با مدیریت فرهنگی و باحوصله با آنها تعامل کرد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها