رنگین کمانی از باغ هنر ایران در رادیو

برنامه «باغ هنر»رادیو ایران بر مبنای رسالت اش به معرفی شاعران، نخبگان و پاسداشت زبان فارسی و رصد آنها در نشریات و فیلم ها و سریال ها می پردازد.
کد خبر: ۱۴۶۸۹۳۸
نویسنده تیمور کوشکی - کارشناس رسانه

صنعت رادیو قوی و در حال رشد است و چشم انداز پیشرفت و توسعه آن در آینده عالی است.

رادیو کماکان مردم و مخاطبان را به جامعه شان پیوند می دهد و شاید بیش از هر رسانه دیگری در این کار توفیق دارد.

یکی از آفت ها و آسیب هایی که برنامه سازان پس از مدتی به آن مبتلا می شوند، روزمرگی و عادی شدن برنامه سازی و نحوه پردازش موضوع است. 

به تعبیر دیگر قالب بندی که برنامه سازان به آن عادت کرده اند اما برنامه سازان رادیو درصدد هستند با بهره بردن از عناصر قالب بندی جدید منجر به رشد مخاطب شوند. از سوی دیگر صدا و سیما به تعبیر امام راحل (ره)، دانشگاه عمومی است.

از طرفی بزرگترین مجموعه رسانه ای کشور است که دارای امکانات فراوانی است.این درجه از اهمیت و اعتبار رسانه ای ایجاب می کند علاوه بر آنکه خود در طراز رسانه انقلاب اسلامی ظاهر شویم به آموزش عمومی و ارتقای و سواد رسانه ای جامعه بیندیشیم.

برنامه «باغ هنر»رادیو ایران، بر اساس این رسالت از روز شنبه تا روز چهارشنبه به معرفی شاعران، نخبگان و پاسداشت زبان فارسی و رصد آن در نشریات و فیلم ها و سریال ها می پردازد.

خیلی ها گمان می کردند که با ورود روزنامه در حدود 200 سال پیش ممکن است زبان فارسی آسیب ببیند و یا ارزشهای اجتماعی نادیده گرفته شوند ولی شواهد تاریخی گواهی می دهد که از مهمترین ابزارهای انقلاب ضد استبدادی مشروطه همان مطبوعات نوظهور بود که توانست هم ریشه استبداد را به لرزه در آورد و هم موجب تحولات سیاسی و فرهنگی شود و زبان فارسی با بهره گیری از همین مطبوعات، توسعه شگرف و غیر قابل تصوری پیدا کند. 

برنامه «باغ هنر» بخوبی به این مهم توجه دارد و با رصد زبان فارسی پاسدار این میراث گرانقدر است.آثار فاخر موسیقی در حوزه های پاپ، سنتی و فولکور و معرفی خوانندگان این آثار بخش دیگری از برنامه «باغ هنر» رادیو ایران است که در کنار کنکاش در لابلای لایه های حوزه فرهنگ و هنری تلاش خبرنگاران این سنجش را به همراه بررسی مشکلات آنان معرفی کند.

شاید کمتر شبکه رادیویی قدم در وادی نقدآهنگ و بررسی موسیقی توسط کارشناسان مجرب گذاشته باشد اما یکی از روزهای پخش برنامه باغ هنر در شبکه رادیویی ایران به این مهم اختصاص دارد. البته نباید فراموش کرد نقد فیلم ها و سریال ها از جمله بخش های این برنامه های رادیویی است. 

ضمن اینکه فراموش نکنیم کتاب مهمترین رسانه است که در دستور کار برنامه «باغ هنر» است و به معرفی تازه های نشر خواهد پرداخت. ما از این نگاه، پیرو دینی هستیم که معجزه اش رسانه است و صاحب تمدنی هستیم که قرن ها قبل از میلاد، صاحب کتاب و رسانه ومکتوبات بوده ایم.

مخاطبان برنامه «باغ هنر»، شنوندگانی فهیم و آموزش دیده اند که فرق رسانه خوب و بد را تشخیص می دهند و توقعشان از رسانه بالا می رود و برنامه «باغ هنر» برای اینکه مخاطب خود را حفظ کند و مخاطبان جدید و پایداری پیدا کند تلاش دارد به درک مخاطبانش احترام بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها