راه هموار از بهارستان تا بهارستان

دولت چهاردهم سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم را به‌عنوان گزینه پیشنهادی خودبه مجلس معرفی کرده است.درنخستین جلسه‌ای که بین کمیسیون فرهنگی مجلس و وزیر پیشنهادی ارشاد برگزار شد، صالحی که فرصت کافی برای تدوین برنامه اجرایی نداشته، در این جلسه بیشتر بر اجرای احکام برنامه هفتم توسعه تاکید کرده، این شرایط رویکردهای ضد‌و‌نقیضی را ازسوی اعضای کمیسیون فرهنگی نسبت به اصلح‌بودن این‌گزینه‌پیشنهادی‌برای تصدی وزارت فرهنگ‌و ارشاداسلامی به‌دنبال‌داشته است.
کد خبر: ۱۴۶۸۷۹۹
نویسنده فاطمه رستمی - گروه فرهنگ و هنر

 
برنامه وزیر؛ اجرای احکام برنامه هفتم توسعه
طبیعتا اجرای احکام برنامه هفتم توسعه را می‌توان یکی از راهبردهای صحیح برای تمامی کابینه دولت چهاردهم دانست امااین مهم نمی‌تواند ازباراهمیت برنامه‌های مدیریتی واجرایی مخصوص هرکدام از وزرا،کم کند.درهمین راستا احمد راستینه،سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در نشست این کمیسیون باسیدعباس صالحی حاضر بود، درگفت‌وگو با جام‌جم در مورد برنامه‌های مطرح‌ شده از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: یکی از دغدغه‌های نمایندگان در کمیسیون فرهنگی مجلس، برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای احکام برنامه هفتم توسعه است. در این برنامه احکام متقنی با هدف توسعه و حمایت از عرصه فرهنگی و هنر و فعالان آن پیش‌بینی شده است و اعضای کمیسیون فرهنگی مصرانه دنبال این هستند که وزیر پیشنهادی، برنامه‌های جدی برای اجرایی‌سازی این احکام داشته باشد. در جلسه کمیسیون فرهنگی، سیدعباس صالحی برنامه‌های خود را اعلام کرد و ما در استماع این سیاست‌ها، انطباق آن با احکام را مورد‌تاکید قرار داده‌ایم. با این‌که سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید، تاکید صالحی بر اجرایی‌سازی احکام برنامه هفتم توسعه نکته مثبتی است اما حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید با این‌که صالحی طرح‌هاوبرنامه‌هایی داشت اما نظرات نسبت به این گزینه متفاوت و متناقض است. وی در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: برخی از اعضای کمیسیون از پیشنهاد وی برای تصدی وزارت فرهنگ راضی بودند امابرخی نکاتی نسبت به صالحی داشتند.بنابراین تصمیم‌گیری مجلس درخصوص این گزینه بستگی دارد که کمیسیون فرهنگی به چه جمع‌بندی‌ای برسدوصالحی در جلسه بعدی چطور حاضر شود. 
با این‌حال راستینه معتقد است: صالحی تقریبا در کلیات برنامه‌ها توانسته نظر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را جلب کند.  حجت‌الاسلام محمد میرزایی هم در رابطه با جلسه بررسی برنامه‌های سیدعباس صالحی برای رسیدن به وزارت فرهنگ، به جام‌جم این‌طور گفت: صالحی معیارهایی کافی برای اداره وزارتخانه مهمی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد و از آنجا که وی در کشور به عنوان چهره‌‌ای فرهنگی شناخته می‌شود و پیش از این نیز سابقه وزارت داشته، ممکن است رای‌اعتماد مجلس را بگیرد. 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا صالحی با برنامه مشخصی به جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس آمده بود؟ گفت: صالحی در این جلسه اعلام کرد یک روز قبل به او خبر داده‌اند برای معرفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ وارشاد اسلامی به مجلس و کسب رای‌اعتماد انتخاب شده و به همین دلیل هنوز برنامه‌ای ندارد. فکر می‌کنم بهترین برنامه برای صالحی این است که برنامه هفتم توسعه و احکام مربوط به عرصه فرهنگ و هنر را باجدیت دنبال کند. 
اسماعیل سیاوشی، دبیردوم کمیسیون فرهنگی مجلس هم معتقد است حضور صالحی در تشکیلات فرهنگی کشور می‌تواند به او برای برنامه‌ریزی سریع‌تر کمک کند. البته وی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد: صالحی تجربه و اطلاعات دارد، ولی ضعف وی این است که بدون تحقیق و بررسی و بدونه تدوین یک برنامه در کمیسیون حضور داشت. باید دید این گزینه چه طرح مدیریتی دارد و براساس این طرح‌ها می‌تواند وظیفه خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌درستی انجام دهد؟ میرزایی اما می‌گوید با وجود عدم تدوین برنامه مدون از سوی صالحی، وی توانسته تا حدی به سوالات اعضای کمیسیون فرهنگی پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای بدهد. به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی، گرچه برخی از اعضا سوالاتی داشتند که در جلسه نخست با صالحی به پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن نرسیدند اما در مجموع توضیحات صالحی رضایت‌بخش بوده و این قابلیت را دارد که از کمیسیون فرهنگی اکثریت آرا را به‌دست‌آورد. 
     
وزیر فرهنگ و تداوم راه شهید رئیسی
این‌که صالحی، وزیر پیشنهادی که هنوزبرنامه‌ای نداردوبعید است ظرف چند روز بتواند برنامه مدونی تدوین کند، ادامه‌دهنده رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم باشد احتمال چندان دوری نیست. درواقع شاید صالحی قرار است تکمیل‌کننده برنامه‌های نیمه‌کاره فرهنگی دولت قبل باشد.  راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در همین رابطه این‌طور گفت: در دولت سیزدهم و دوران ریاست‌جمهوری شهید رئیسی، اصلاح ساختاری بخش‌های گوناگون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است. یکی از وجوه این اصلاحات، در شورای سیاست‌گذاری و ضوابط تایید تولیدات سینمایی صورت‌گرفت. همچنین در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی‌هایی برای حمایت از توسعه و اعتلای سینمای خانگی و نظارت برآن به‌وجود‌آمد واعضای کمیسیون فرهنگی رویکردصالحی و برنامه‌هایی که برای ادامه این رویه دارد را مورد تاکید قرار دادند. میرزایی نیز به نحو دیگری در خصوص احتمال ادامه‌ راه مدیران فرهنگی دولت سیزدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جدید اظهار کرد: مسعود پزشکیان؛، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم نیز بارها تاکید کرده که برنامه‌ای ندارند و برنامه اصلی ایشان اجرایی‌سازی احکام برنامه هفتم توسعه است. سیدعباس صالحی نیز چنین معیاری دارد. اتفاقا اگر واقعا بتوانند برنامه هفتم توسعه را کامل اجرایی کنند، همین برنامه بهترین دستورکار است. میرزایی همچنین تاکید کرد: برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی در مورد معاونت‌های وزارتخانه حرف و حدیث‌هایی داشتند و حتی از عده‌ای اسم بردند و تاکید داشتند چه ملاحظاتی باید در اولویت قرار بگیرد. صالحی نیز اظهارکرد به هیچ‌کس قولی برای معاونت نداده و نمی‌دهد. وی تاکید داشت که اگر تابه‌حال گمانه‌زنی‌هایی در مورد معاونت‌ها صورت گرفته، صرفا طرح مسأله از جانب برخی اشخاص بوده و خودش هنوز در مورد گزینه‌های پیشنهادی برای معاونت‌ها تصمیم قطعی و قابل طرحی نگرفته است. 
     
مطالبه تولید آثار سینمایی فاخر از وزیر آتی
طبیعتا بررسی توان مدیریتی صالحی مبتنی بربرنامه‌های آتی،یکی ازنکات مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی خواهد بود. راستینه در مورد رویکرد جلسه باصالحی وبررسی این نکته گفت:مطالبات کمیسیون فرهنگی این است که وزیر آینده چه هدف‌گذاری مشخصی برای تولید آثارفاخر و استراتژیک سینمایی با محوریت جبهه مقاومت، امیدآفرینی در کشور و روایت پیشرفت‌ها دارد؟عنوان کرد: سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برنامه زمان‌بندی‌شده سالانه و پیشنهادی خود درخصوص این موضوعات را در جلسات بعدی ارائه کند. 
     
قانون عفاف و حجاب را اجرایی‌ کنیم
وی ادامه داد: آنچه در برنامه‌های صالحی مورد بحث قرار گرفت، زمینه‌سازی و راهبری رشد فضایل اخلاقی و اجرایی‌سازی قانون عفاف وحجاب بود.البته این قانون هنوز ابلاغ نشده اما تاکید کمیسیون فرهنگی این است که وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و متصدی آن درآینده به وظایف خوددراین‌خصوص عمل کند.به گفته راستینه،درجلسه نخست بین وزیرپیشنهادی وکمیسیون فرهنگی شرح‌وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در‌خصوص قانون حمایت ازخانواده وجوانی جمعیت ونقش این وزارتخانه در تبلیغات محیطی، مکتوبات و بصری ارائه شده و برنامه‌های صالحی دراین زمینه موردبررسی قرار گرفته است. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم در تشریح دیگر موارد مطرح شده درجلسه کمیسیون با وزیر پیشنهادی فرهنگ وارشاد اسلامی،گفت: در بحث تداخل مسئولیت‌های وزارتخانه با ساترا درخصوص نظارت بر آثار تولید نمایش خانگی مقرر شد: براساس احکام قانون برنامه هفتم توسعه به‌صورت جدی به خط افراض مسئولیت‌ها توجه شودودستگاه‌ها براساس آیین‌نامه تنظیم‌شده درشورای عالی انقلاب فرهنگی به وظایف خود عمل کنند. 
     
تقدم قدرت مدیریتی بر تخصص
با این حال رویکرد سیاوشی، دبیر دوم کمیسیون فرهنگی مجلس بر این اساس بود که وزیر غیر از تخصص باید قدرت مدیریتی داشته باشد. وی در این رابطه عنوان کرد: وزیر اگر قدرت مدیریتی داشته باشد،می‌تواند درمواقعی که مشکل تخصصی پیش می‌آید، خودش به‌درستی مدیریت کند ضمن این‌که از مشاوران متخصص بهره ببرد. وزیر باید ازهمه ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف خود بهره بگیرد و در این مورد برخی معتقد بودند که صالحی این ویژگی‌ها رادارد وبرخی هم مخالف بودند و اعتقاد به چنین توانی در صالحی نداشتند.این عضو کمیسیون فرهنگی اضافه کرد:صالحی قول دادپیش از تدوین برنامه وبودجه تمام موارد را با کمیسیون فرهنگی مجلس هماهنگ کندوهرزمان اشکالی پیش آمد، با کمک کمیسیون فرهنگی مجلس در‌صدد رفع آن اقدام کند. این رویکرد نقطه مثبتی دردیدگاه صالحی است که نشانگر ازاشراف واطلاع وی ازظرفیت‌های‌کمیسیون فرهنگی مجلس برای پیشبرد فعالیت‌هاست و می‌تواند توان مدیریتی وی را افزایش دهد. 
 
صالحی دست به قلع و قمع مدیران فعلی نمی‌زند
میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی دولت دوازدهم هم یادآوری کرد: صالحی قرار نیست دست به قلع و قمع مدیران فعلی بزند و جز در مواردی بسیار خاص و محدود، مختصر و مفید تغییراتی درچیدمان افراد خواهد داشت.همچنین به گفته صالحی، وی در ادوار قبلی نیز همین روند را داشته و اصولا موافق جابه‌جایی عمده در نیروهای انسانی فعلی دردستگاه‌های فرهنگی دردولت جدید نیست. احتمالا این رویه در قدرت مدیریتی این گزینه پیشنهادی در وزارتخانه تأثیرات خاص خود راخواهدداشت.به گفته میرزایی، در نخستین جلسه بین صالحی و کمیسیون فرهنگی،کلیات قضیه مطرح شده وهرنماینده‌ای فقط دو دقیقه توانسته صحبت کند و صالحی نیز حدود یک ربع توضیحاتش را ارائه کرده و یک ربع نیز به سؤالات نمایندگان پاسخ داد. وی گفت: قطعا در جلسه دوم با صالحی وارد جزئیات بیشتری خواهیم شد و رویکرد مدیریتی این گزینه برای همه ما روشن‌تر می‌شود. 
     
وزیر بدون اقناع کمیسیون فرهنگی رای‌اعتماد نمی‌گیرد
راستینه نیز ازاهمیت برش مدیریتی یاد کرد و متذکر شد: کمیسیون فرهنگی مجلس اگر در پاسخ به مطالبات و معیارهایی که مد‌نظر قرار داده بتواند پاسخ‌های قانع‌کننده وبرنامه‌هایی اجرایی،متقن وتازه‌ای را ازصالحی دریافت کند،ازچنین گزینه‌ای برای تصدی حمایت می‌کند امادرصورت‌ عدم‌اقناع کمیسیون فرهنگی ومجلس،جمع‌بندی متفاوتی خواهیم داشت. وی بیان کرد: در جلسه دومی که با وزیر پیشنهادی خواهیم داشت،قطعاجزئیات برنامه‌های وی برای اجرایی‌سازی تمامی مواردمطالبه خواهدشد.طبیعتا پیشینه عملکرد سیدعباس صالحی دردولت دوازدهم درسمت وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی وکارنامه اجرایی وی درمعاونت فرهنگی وزارتخانه در رای اعتمادی که از مجلس کسب می‌کنند، مؤثر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها