اقدامی که باید فرهنگ سازی شود؛

با بانک خون بند ناف نوزادان، بیش از ۸۰ بیماری منشأ خونی را درمان کنیم

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد البرز خبر داد از طریق نمونه گیری خون بند ناف نوزادان و سلول‌های بنیادی می‌توان در امر درمان بیماری‌های با منشأ خونی کمک کرد.
سرپرست جهاد دانشگاهی واحد البرز خبر داد از طریق نمونه گیری خون بند ناف نوزادان و سلول‌های بنیادی می‌توان در امر درمان بیماری‌های با منشأ خونی کمک کرد.
کد خبر: ۱۴۶۷۰۲۲

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین البرز،غلامرضا اسکندریان سرپرست جهاد دانشگاهی واحد البرز به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران گفت:در ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۹ نهاد جهاد دانشگاهی با هدف ایفا نقش در عرصه‌های تحقیقات، پژوهش و مطالعات آغاز به کار کرد و قرار بود که در زمینه‌های مسئله شناسی، توسعه امور فرهنگی جامعه و ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه با بخش‌های مختلف موثر واقع شود.
وی افزود:از زمانی که این نهاد شکل گرفت تا به امروز به اذعان بسیاری، جهاد دانشگاهی توانسته است به یک درخت تنومند تبدیل شود و به جرئت می‌توان گفت کمتر عرصه‌ای می‌باشد که صحبتی از پژوهش‌های کلان در سطح ملی بشود و نامی از جهاد دانشگاهی در میان نباشد. برای اثبات این ادعا اکتفا می‌کنم به یکی از بیانات مقام معظم رهبری که می‌فرمایند: «جهاد دانشگاهی یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ و حرکت می‌باشد». اگر بتوانیم این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم می‌توانیم به رشد و توسعه کشور امیدوار باشیم.
اسکندریان در ادامه اظهار داشت:در جهت تحقق اهداف از سال ۱۳۹۱ در استان البرز واحد جهاد دانشگاهی البرز آغاز به کار کرد و چهار عرصه پژوهش، آموزش، فرهنگ و خدمت تخصصی را به عنوان حوزه عملکرد خود مشخص کرد که به جرئت می‌توان گفت اقدامات بسیار مهم و تاثیرگذاری در این حوزه‌ها توسط جهاد دانشگاهی واحد البرز در استان رقم خورده است.
وی در رابطه با فعالیت‌های جهاد دانشگاهی واحد البرز در حوزه پژوهش توضیح داد:گروه پژوهش سه محور آسیب شناسی اجتماعی، برنامه ریزی و توسعه شهری و علوم شناختی را در اختیار دارد که در گروه آسیب شناسی در این سال‌ها به صورت تخصصی تمرکز بیشتر بر روی کودکان و آسیب‌های اجتماعی بوده است و تعاملات بسیار خوبی با نهاد‌های متولی این حوزه مانند استانداری، شهرداری و بهزیستی داشته است که می‌توان به طرح‌های همچون شناسایی و برآورد آسیب‌های اجتماعی کودکان، طرح جامع سلامت کودکان کار در سطح شهر کرج، سند ارتقاء زنان و خانواده در استان، طرح پیشگیری از اعتیاد و راهکار‌های مواجه اعتیاد زنان اشاره کرد.
وی در خصوص فعالیت گروه برنامه ریزی توسعه شهری گفت:این گروه موضوع برنامه ریزی و توسعه اجتماعی محور را باتوجه به مسئله شناسی که در استان مطرح بوده در دستور کار قرار داده و طرح‌های اجتماع محور بسیار موثری در سطح استان و حتی خارج از استان انجام داده است. هم اکنون در شهرداری تهران بحث سلامت شهری به جهاد دانشگاهی واحد البرز واگذار شده است که یکی از افتخارات ما بوده تا بتوانیم فراتر از استان فعالیت کنیم و همچنین اطلس فرهنگی و اجتماعی شهر‌ها در استان البرز از کار‌های این گروه می‌باشد.
اسکندریان در ادامه گفت:گروه علوم شناختی موضوع ارزیابی شناختی و بازتوانی شناختی به عنوان محور فعالیت خود قرار داده است و طرح‌های قابل توجهی در این مبحث انجام شده. آزمونی در زمینه نارساخوانی توسط این گروه تدوین شده و در حال حاضر به عنوان یک کار فناورانه به یک وب اپلیکیشن خواهیم رسید که تا پایان سال جاری از آن رونمایی می‌شود. مسئله تمرکز این آزمون بخشی از کودکانی هستند که به گونه‌ای شاید توان همراهی با سایرین در گروه سنی خود را ندارند که عمدتأ دلیل آن به هوش کودکان نسبت داده می‌شود. اما این آزمون مطرح می‌کند که همه این موارد می‌تواند به مواردی همچون ویژگی‌های فرهنگی، قومی و خانواده مربوط باشد.
وی در رابطه با عرصه آموزش که یکی دیگر از محور‌های فعالیت جهاد دانشگاهی واحد البرز است گفت:در این زمینه چهار دسته فعالیت شامل آموزش عمومی، تخصصی، مهارت محور و آموزش‌های بلند مدت مورد بررسی قرار می‌گیرد. گزارش‌های آماری ما در حوزه آموزش در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نزدیک به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت آموزش داشتیم که بخش زیادی از این میزان در حوزه آموزش عمومی بوده است و برنامه ما این است که آموزش‌های تخصصی و مهارتی را در سال‌های آتی پر رنگ‌تر کنیم. در مجموع در یک سال گذشته آموزش در قالب ۲۸۶۹ دوره بوده و بالغ بر ۴۰ هزار نفر در این دوره‌ها آموزش دیده اند.
اسکندریان تاکید کرد:قصد جهاد دانشگاهی البرز در حوزه آموزش توانمند سازی جامعه هدف است. یکی از فعالیت‌های ما در حوزه مشاغل خانگی بوده و تا به این لحظه ۲۷ هزارنفر ساعت در این زمینه آموزش دیده اند که عملأ از یک نیاز سنجی شروع می‌شود و به جامعه هدف که مشخصأ زنان سرپرست خانوار و یا بد سرپرست هستند آموزش‌های لازم ارائه می‌شود. در این بخش باتوجه به مدرک آموزشی هدایت می‌شوند که مجوز کسب و کار بگیرند. از سال ۱۴۰۳ به این افراد تسهیلات بانکی پرداخته می‌شود و با معرفی خود جهاد دانشگاهی سعی شده است که به شبکه بازار هم وصل شوند.
وی خبر داد:در بخش آموزش بلند مدت ما شعبه‌ای از دانشگاه علمی کاربردی را در اختیار داریم که از سال ۱۳۹۱ تا به امروز نزدیک به ۱۰ هزار دانشجو را جذب کردیم و توانستند فارغ التحصیل شوند.
سرپرست جهاد دانشگاهی واحد البرز در ادامه به یکی از حوزه‌های مهم این نهاد در استان اشاره کرد و گفت: در حوزه خدمات تخصصی بانک خون بند ناف نوزادان را داریم که پژوهشگاه رویان تنها نماینده در استان البرز در این بخش فعالیت می‌کند. از سال ۱۳۹۳ در این حوزه کوشش می‌کنیم که در این مدت بالغ بر ۵ هزار نمونه را از خون بند ناف گرفته ایم که بخش عمده آن از سال ۱۴۰۰ به بعد می‌باشد. اما برای سال ۱۴۰۳ هدف ۱۵۰۰ نمونه را برای خودمان تداعی کردیم و به شدت همکاران ما تلاش می‌کنند که فرهنگ سازی در این موضوع انجام شود.
اسکندریان در ادامه سخنان خود اضافه کرد:نکته مهمی که باید مطرح شود این می‌باشد که فقط در یک ساعت پس از تولد نوزاد فرصت است تا خون بند ناف نمونه گیری شود. سلول‌های بنیادی بند ناف زمانی که ذخیره سازی می‌شود برای بیمارانی که منشأ خونی دارند بسیار کارآمد و حائز اهمیت است و بالغ بر ۸۰ نوع بیماری خونی را می‌توان از طریق سلول‌های بنیادی درمان کرد.
وی افزود:خدمات دیگربخش خصوصی مرکز مشاوره است که بازهم جهاد دانشگاهی البرز تلاش می‌کند تا امر مشاوره گرفتن در استان فرهنگ سازی شود. از سال ۱۴۰۲ این فعالیت شروع شده و به تمام دستگاه‌های مختلف اطلاع رسانی شد که جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف اعم از خانواده، ازدواج و طلاق و کودک و نوجوان مشاوران شاخصی دارد که انتظار می‌رود تا این مرکز به همه معرفی شود و با ایجاد فرهنگی سازی مورد استقبال قرار بگیرد.
سرپرست جهاد دانشگاهی واحد البرز در پایان از فعالیت عرصه حوزه فرهنگی این چنین گفت:ما در این سطح عمدتأ در دانشگاه مستقر هستیم و جامعه هداف دانشجویان می‌باشند. به عنوان مثال جشنواره دفاع سه دقیقه‌ای از پایان نامه‌ها یکی از طرح‌های این حوزه می‌باشد که فرهنگ سازی می‌شود تا چگونه ایده در کوتاه‌ترین زمان، حداقل کلمات و همچنین اثرگذار‌ترین شکل ممکن ارائه شود و یا در جشنواره امیرکبیر به سراغ پایان نامه‌هایی رفتیم که توانستند از سوی صنعت مورد حمایت قرار بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها