گفت‌وگو با پژوهشگری که فرمانده میدانی نبرد سوریه بوده است(قسمت دوم)

مشکلات جهان اسلام بارهبری واحد،حل می‌شود

قسمت اول گفت‌وگو با سردار«ه.س» پژوهشگر، محقق و از فرماندهان نبرد سوریه را هفته گذشته در صفحه پایداری تقدیم کردیم. سردار«ه.س» که ازفرزندان مازندران قهرمان است، در زمینه ‌تکفیری‌ها مطالعات گسترده‌ای داشته و حالا در این زمینه کتابی نیز نوشته است. ادامه این گفت‌وگو را با هم مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۶۶۹۱۳
نویسنده میثم رشیدی مهرآبادی - دبیر گروه پایداری
 
درباره وضعیت سوریه قبل از جنگ می‌گفتید...
ما یک منطقه داشتیم در شیخ‌نجار که دو۳-۲ هزار کارخانه داشت. سال ۹۲یا۹۳ آنجا را پس گرفتند. ترکیه آمد و تمام کارخانه‌ها را دزدید و بُرد! جبهه النصره این کارراانجام داد. اگر جنگ سوریه نبود، امروز ترکیه پوشاکش خوابیده بود. اصلا سوریه گام گرفته بود که بشودرتبه یک پوشاک خاورمیانه و داشت پیش‌می‌رفت.نامردهانگذاشتند.درکشاورزی هم داشت به یک قطب مهم تبدیل می‌شد. یعنی کاری که بشار اسد کرد، یک هزارمش را پدرش حافظ‌اسد نکرد. تسطیح اراضی انجام داد و خیلی از زمین‌های بایر را آماده کرد...
 
آماده‌سازی زمین‌ها برای زراعت و کشاورزی؟
بله؛ در زمین‌های آنجا، قلوه‌سنگ‌های بزرگی وجود دارد. مثلا سنگ‌هایی دارد اندازه وانت‌نیسان! ارتش آمد وسط و در تمام روستاها سنگ‌ها را جمع کرد. کی؟ قبل از جنگ. من نمی‌دانم چرا این نامردها خوشی، دلشان را زده بود؟!
 
این بحث خدمات کشاورزی در کدام مقطع زمانی بود؟
برای سال‌های ۸۵، تا ۸۷ میلادی؛ بعد از حافظ اسد.
 
مخصوص کدام مناطق سوریه بود؟
در کل سوریه اجرا شد.
 
پس یک اقدام انقلابی بود...
انقلابی بود که بشار‌اسد انجام داد. بشاراسد خیلی زحمت کشید. واقعیت را بگویم یعنی هرکسی می‌آمد نگاه می‌کرد، می‌فهمید.خیلی‌خیلی بیشتر از کشورهای اطرافش زحمت کشید. در تمام روستاها مدرسه ساخت. در تمام روستاها موسسه فرهنگی (که آنها می‌گویند ثقافی) راه اندازی کرد. همه‌جا موسسه فرهنگی تأسیس کرده بود. ما در برخی محلات شهر تهران مدرسه کافی نداریم اما او در همه روستاها هم مؤسسات فرهنگی ساخت. باید به مردم سوریه می‌گفتیم آخر آبتان کم بود، نان‌تان کم بود، چرا این کار را با کشورتان کردید؟ مملکت را این‌طوری زدید نابود کردید. سوریه نابود شد. یعنی بشاراسد زحمت‌هایی کشید که من با این‌که اهل آنجا نیستم، می‌گویم عجب زحمتی کشید. مثلا در تمام روستاها حتی آسفالت هم رفته بود.
 
یعنی سیستم جاده‌ها و ارتباطات زمینی‌ که زیرساخت توسعه‌ است، آنجا فراهم‌شده بود؟
بله؛ همه‌چیز مرتب، در روستاها همه امکانات درمانی، فرهنگی مهیا و همه زیرساخت‌ها را فراهم کرده بود. ترکیه دید سوریه دارد بالا می‌رود، در کشورهای عربی هم این ترس پدیدار شد و اسرائیل هم آمد وسط.تکفیری فلان‌فلان شده! تو می‌بینی اسرائیل در قلعه موت در قنیطره و اینها دارد جبهه النصره را پشتیبانی می‌کند؛ پس مشخص است دشمن تو اسرائیل نیست.وقتی دشمنت را ایران می‌بینی و به این سمت خم شده‌ای پس دقیقا جیره‌خوار آمریکا و  اسرائیل هستی؛ چون هم مداوایت می‌کنند، هم به تو  سلاح می‌دهند، هم برایت شناسایی می‌کنند. پس مشخص است شما هم اسرائیلی هستید و این بحث قوم‌گرایی هم کار آمریکا و اسرائیل است.

یک‌چیز جالب در کتابتان، همین شناختن این اقوام و گروه‌هاست.
جنگ، به نام اقوام و قومیت و دین آمد اما این نبود. آنها دنبال این بودند که محور مقاومت را قطع کنند. ما یک‌چیزی داشتیم به نام بهار اسلامی که به نظرم اصلش بهار عربی بود. آنها بهار عربی داشتند که از تونس و لیبی و این‌گونه کشورها شروع شده بود.

به‌نظر شما با چه هدفی؟
با هدف این که تمام کشورهای داخل خاورمیانه و آفریقا و آن قسمت تونس و لیبی، همه درگیر بشوند و با‌هم ضعیف شوند و آن بحث کاندولیزا رایس بود که می‌گفت، ما می‌خواهیم خاورمیانه جدید تاسیس کنیم. سوریه به چهار قسمت تقسیم شود؛ عراق به سه‌قسمت و بحث اسرائیل اصلا فراموش شود. ماجرا این بود. تا‌جایی هم موفق بودند. مثلا در عراق، شیعه با مشکلاتی روبه‌رو شد. تازه حکومت نوپایش تا امروز همه‌اش درگیر است، لبنان همه‌اش درگیری تا امروز، لیبی درگیری تا همین امروز، بن‌قاضی و طرابلس همه‌اش درگیری شد. همه درگیر شدند. سوریه درگیر شد تا امروز. بهترین ثمره و استفاده را  چه کسی برده؟! اسرائیل. من آخر آن کتاب نوشتم ای‌کاش همه‌با‌هم بودیم بر علیه اسرائیل؛ ای‌کاش مسلمین همه‌با‌هم بودند! نشد دیگر...
جهان اسلام باید بفهمد که مشکلاتش با یک رهبری واحد حل می‌شود؛ همان آقا امام‌زمان باید بیاید. آقا امام‌زمان بیاید و با نفس گرمش همه به‌خط شوند. ما چون شیعه هستیم،‌ رهبری حضرت آقا را پذیرفته‌ایم و به‌همین‌دلیل موفقیت‌های زیادی به‌دست آورده‌ایم اما باید کل جهان اسلام به این اهمیت پی ببرند. بقیه جهان اسلام به‌عنوان بعضی مباحث تئوری، سیاسی ما را قبول دارند اما متاسفانه زیر یک پرچم، متحد نمی‌شوند تا در برابر جهان کفر ایستادگی کنند چون بیشتر اهل سنت هستند. حماس سنی است، اینها که در فلسطین هستند، سنی‌اند اما باز هم می‌فهمند شیعه‌ها دارند از آنها طرفداری می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها