لحظه‌به‌لحظه با کربلا

«با کربلا» عنوان برنامه‌ای است که در زمان پیک برنامه‌های تلویزیون و در ساعت ۲۰ که ابتدای شب است و معمولا مردم در منزل به‌دنبال کسب آرامش هستند از «شبکه آموزش» پخش می‌شود و روح و جان عاشقان اباعبدا...(ع) در ایام محرم و صفر را با آیتم‌های متنوعی که دارد به امام حسین(ع) و کربلا گره می‌زند.
کد خبر: ۱۴۶۶۷۱۰
نویسنده عزیزا... محمدی - گروه رسانه
 
با کربلا (مدرسه عشق) در۵۰قسمت۶۰دقیقه‌ای تاپایان ماه صفر ازشبکه آموزش روی آنتن می‌رود.این برنامه همزمان از دو استودیو واقع در تهران و کربلا به‌صورت زنده پخش می‌شود. دکور برنامه به‌صورت کلاس طراحی شده و علاوه بر مجری و مهمانان، دانش‌آموزان، دانشجویان وسایر گروه‌های مردمی دراستودیو حضوردارند.«با کربلا» برنامه‌ای تعاملی است که مخاطبان آن می‌توانند عکس، دلنوشته و فیلم‌های خود را به شماره ۰۹۱۰۸۹۹۴۲۴۴ ارسال کنند. 
   
گرمای تابستان؛ همسفر زائران اربعین
وجه تسمیه این برنامه از این باب است که در آن سعی می‌شود مخاطب خودش را حاضر در کربلا ببیند و با لحظه‌لحظه‌های حضور یا سفر به کربلا خود را همراه کند و با موارد مبتلابه و شرایط موجود خود را تطبیق دهد.شاید در نگاه اول این سؤال برای هر بیننده‌ای پیش بیاید که چرا این برنامه از شبکه آموزش پخش می‌شود و وجوه ارتباطی نوع برنامه مذهبی و معارفی چگونه به این شبکه پیوند خورده است. پاسخ به این سؤال و شرح ویژگی‌های «با کربلا» را تهیه‌کننده این برنامه، علی‌اکبر کریمی با صمیمیتی خاص از عرض ارادت به شیفتگان سید و سالار شهیدان، چنین مطرح می‌کند: با توجه به انطباق ایام پیاده‌روی اربعین با تابستان گرم سال گذشته، تصمیم بر آن شد تا در کنار برنامه‌های آموزشی جهت افزایش سلامت معنویت برای زائران، برنامه‌ای نیز به جهت آموزش سلامت جسمی و تسهیل سفر زائران تولید شود که نتیجه آن شد با کربلا. سال گذشته محور برنامه، انتقال تجربیات مهمانان بود که سفر اربعینی را تجربه کرده بودند و ندا ملکی تحت عنوان مجری با مهمانان به گفت‌وگو می‌پرداخت و شرح دلدادگی و موانع و چالش‌های مسیر را نیز در حوزه‌های بهداشت فردی یا جمعی به سمع و نظر مخاطبان می‌رساند. با توجه به این‌که بزرگ‌ترین چالش زائران اربعین گرمای هوا بود و کماکان نیز هست؛ در کنار انتقال تجربه مهمانان تعداد زیادی موشن‌گرافی با موضوعات بهداشتی نیز تولید شده بود که در فرصت‌های ممکن تقدیم مخاطبان عزیز برنامه می‌شد و هزاران نکات ناگفته را به هر طریق ممکن بازگو کردیم تا زائران محترم، به‌ویژه جوانان و نوجوانان بتوانند این مسیر را به‌راحتی و با مشکلات کمتری تا کربلا طی کنند. بر همین اساس حتی از بزرگ‌ترین مستندسازان نیز دعوت کردیم تا با حضور در استودیو و ضبط تجربه مهمانان بتوانند مستندهای خوبی بسازند که از آنها بشود تحت عنوان تجربه‌ای برای سال‌های بعد استفاده کرد.
   
شعارهای حک‌شده روی کوله‌پشتی‌ها
کریمی که دو سال است در این ایام خود را خادم امام حسین(ع) وزائران آن حضرت درحوزه رسانه می‌داند، در خصوص ویژگی‌های برنامه امسال با کربلا که از اوایل محرم شروع به پخش در شبکه آموزش کرد، می‌گوید: من یاد گرفتم که اگر با ذائقه مردم برنامه‌ای ساخته شود، فرقی نمی‌کند در چه شبکه‌ای باشد، مردم حتما از آن استقبال خواهند کرد و این برنامه سال گذشته با ذائقه مردم همراه بود و توانست جایگاه ویژه و مردم‌پسندی نزد مخاطبان برای خود کسب کند که شاهد مثال آن شرکت گسترده مردم در پویش شعار روی کوله‌پشتی‌های زائران بود که عکس‌های بی‌شماری از شعارهای حک‌شده روی کوله‌پشتی‌های زائران را دریافت کردیم. همین استقبال و لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهی‌بخشی و آموزش دقیق به زائران، ما را بر آن داشت که امسال نیز این برنامه را به مرحله تولید و پخش برسانیم که پیش‌بینی شده تا آخر ماه صفر در حدود۵۰قسمت بتوانیم هر شب به‌صورت زنده مهمان نگاه‌های مردم در شبکه آموزش باشیم و آیتم‌های مختلفی را از استودیو تهران با اجرای خانم زینب پورابراهیم و از استودیو کربلا با اجرای آقای سیدکاظم احمدزاده داشته باشیم.
   
قابی از مهمان‌نوازی عراقی‌ها
از آنجایی که با کربلا یک برنامه تعاملی و دوسویه با مردم است، محور اصلی برنامه و نقش اصلی آن را مردم بر عهده دارند و با ارسال عکس‌هایی از سفر اربعینی یا فعالیت‌های جانبی خود به روند شکل‌گیری محتوا در طول برنامه کمک می‌کنند. تهیه‌کننده برنامه توضیح می‌دهد: در راستای تکریم مهمان‌نوازی مردم عراق و موکب‌ها بخشی نیز به بازگویی مهمان‌نوازی مردم عراق و به‌ویژه شهرهای نجف و کربلا اختصاص پیدا کرده که مخاطبان یا با دلنوشته‌ها، اشعار و داستانک‌های خود با ما همراه هستند یا تصاویر و ویدئوهای خود را با ما به اشتراک می‌گذارند. امسال با توجه به این‌که استقبال مردم و بالاخص جوانان و نوجوانان از پیاده‌روی اربعین رو به افزایش است، در دوره تحولی جدید به ما ماموریت خاص آموزش و پرورشی داده شده تا بیشتر وارد حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی بشویم که بر همین مبنا استودیو ما کاملا شکل و فرم و طراحی خاص به خود گرفته و به‌اصطلاح هنری‌ها و تئاتری‌ها در یک «بلک‌باکس» با طراحی صحنه کلاسی، برنامه ضبط و تولید می‌شود و عوامل داخل صحنه نیز خود از دانش‌آموزان و دانشجویان هستند و به‌عنوان بازوی اجرایی و کمک مجری، بعضی از آیتم‌ها را اجرا می‌کنند.
   
تعامل با مخاطبان؛ محور اصلی برنامه
توجه به دو گروه دانش‌آموزی و دانشجویی پسر و دختر، فضای استودیو و صحنه مقابل دوربین را به یک توازن و وزانت رسانده که در آن یک گروه دونفره از پسرها آیتم‌های مرتبط با دریافت اطلاعات از شبکه‌های مجازی را اجرا می‌کنند و گروه دیگر (دختران) با حرارتی پرشور از دوره نوجوانی اخبار مربوط به سفر اربعین را که لحظه‌به‌لحظه از سوی نهادهای مختلف و خبرگزاری‌ها مخابره می‌شود، به اطلاع بینندگان می‌رسانند و با محور قرار دادن سؤالات مردم نسبت به بعضی از موانع و محدودیت‌ها تلاش می‌کنند پاسخ درخور شأن و رفع نیاز کننده‌ای را به مخاطبان ارائه دهند.  کریمی ادامه می‌دهد: حفظ تعامل با مخاطبان در طول اجرای برنامه از ویژگی‌های اصلی با کربلاست که تحریریه حاضر در استودیو می‌کوشد تصاویر دریافتی را به‌صورت سوگواره همزمان با ریتم حرکتی برنامه و مجری، روی نمایشگرهای بزرگ داخل استودیو پخش یا اخبار دریافتی را متضمن به اسناد خبری بکند.

بازخوانی تاریخ آیین‌های مذهبی
یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها وآیتم‌های برنامه با کربلا بخش تطبیقی سفرهای اربعینی زمان حال با دوران سابق است که همواره دارای موانع، خطرها و تهدیدهای بی‌شماری بوده؛ در بخشی از برنامه به بازخوانی تاریخ پیاده‌روی اربعین پرداخته می‌شود که چه روند و مسیری را طی کرده که امروز از سرتاسر جهان خیل مشتاقان به این سمت سرازیر می‌شوند و صحنه‌هایی بی‌بدیل از عاشقی را رقم می‌زنند. تهیه‌کننده با کربلا بیان می‌کند: توجه‌دادن مخاطبان به مهربانی، مشارکت وهمدلی، از اولویت‌های برجسته عوامل با کربلاست که برهمین اساس بخشی ازبرنامه تحت عنوان«بخش مهربانی»به دستگیری ازکودکان یتیم ونیازمندان ومستحقان اختصاص دارد که این بارنیزمجری وعوامل برنامه بازهم بارویکرد تعاملی ازمردم جهت همراهی درامورخیریه دعوت می‌کنندومکمل برآن گزارش‌های ازاستودیو کربلا نیززیبایی لحظه‌های ارادت به امام حسین(ع)راصدچندان می‌کند.بازخوانی تاریخ برخی از آیین‌های مذهبی و شکل و شمایل سوگواری بر مبنای تصاویر دریافتی ازمردم، توسط تحریریه نوجوان و جوان حاضر در استودیو، گویاسازی بسیار ارزشمندی است که به ترغیب بازگویی آیین‌ها و آداب و رسوم و شیوه‌های سوگواری اقوام مختلف می‌انجامد و مردم در پویش ارسال تصاویر عزاداری جمعی و فردی این وجه از فرهنگ بومی خود را در برنامه با کربلا بیشتر معرفی می‌کنند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها