نگاهی به خواص هندوانه ابوجهل برای درمان بیماری‌ها

ابوجهلی که خاصیت دارد!

هندوانه ابوجهل یک گیاه علفی یک‌ساله باساقه خزنده با نام علمی Citrulus colocynthis Schrad که ازتیره کدو(Cucurbitaceae)بوده و به‌صورت بوته‌هایی گسترده روی زمین است. این گیاه درمناطق جنوبی ایران مانندجزیره قشم،بلوچستان،جهرم وبعضی نقاط دیگر می‌روید.
کد خبر: ۱۴۶۶۶۲۲
نویسنده لیلا ونکی  - خبرنگار چاردیواری​​​​​​​
 
در طب اسلامی
ازنظرظاهر شباهت زیادی به هندوانه‌های معمولی داشته اما ازنظر سایز و اندازه نسبت به آنها کوچک‌تر است. طعم هندوانه ابوجهل، تلخ است. علاوه‌بر سایز و اندازه، اصلی‌ترین تفاوت این گیاه با هندوانه معمولی، طعم تلخ آن است. بوته‌های این گیاه دارویی معمولا بسیار میوه می‌دهد. حنظل یا هندوانه ابوجهل دارای پوسته نازک و سبز یا زردرنگ و همچنین دانه‌های قهوه‌ای‌رنگ و شفاف است. دانه‌های موجود در داخل این میوه‌، مصرف دارویی داشته و دراکثرعطاری‌ها می‌توانید ازاین دانه‌ها پیداکنید.ازخواص هندوانه ابوجهل می‌توان به مواردی مانند ضدبیماری بلغم، مسهل بسیار قوی، درمان‌کننده کبد، آنتی‌بیوتیک قوی، ضد نقرس،درمان‌کننده صدای گوش، ضد سردردودردشقیقه،درمان‌کننده سیاتیک،درمان بیماری صرع،ضدبیماری قند،ضدخارش پوست،درمان‌کننده سفیدشدن مو، جلوگیری ازسکته مغزی، قاعده‌آور،ضدکرم معده و کرم کدو، پادزهر سم عقرب وماراشاره کرد.هندوانه ابوجهل که درطب اسلامی وطب سنتی به آن حنظل نیز می‌گویند، دارای طبع گرم و خشک است. برای دیابت افراد با مزاج سرد کاربرد موثری دارد.

دیابت
یکی ازخواص‌هندوانه ابوجهل کمک به کاهش‌وتنظیم قندخون است.این گیاه دارویی می‌تواندبه ترشح انسولین‌وتنظیم قندخون کمک کند.
 
دستگاه گوارش 
یکی دیگر ازخواص بی‌نظیر هندوانه ابوجهل، کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش است. هندوانه ابوجهل می‌تواند به درمان یبوست، مشکلات کبدی و مشکلات کیسه صفرا کمک کرده و برای دستگاه گوارش مفید باشد. این گیاه مانند ملین عمل می‌کند و برای درمان یبوست مفید و موثر است اما توجه داشته باشید که مصرف آن برای افرادی که مبتلا به ورم روده هستند، توصیه نمی‌شود.

درمان سنگ کلیه
هندوانه ابوجهل یک روش طبیعی و تایید شده طب سنتی برای درمان سنگ کلیه است.

عوارض هندوانه ابوجهل
در کنار تمام خواص و فواید فوق‌العاده‌ای که هندوانه ابوجهل برای بدن دارد، مضرات و عوارضی نیز به دنبال زیاده‌روی در مصرف این گیاه وجود دارد. ازجمله اثرات سمی هندوانه ابوجهل می‌توان به احتمال آسیب رساندن این گیاه به قلب، کبد چرب و دستگاه گوارش اشاره کرد. زیاده‌روی و افراط درمصرف هندوانه ابوجهل اثرات مضری مانند درد معده، مدفوع آبکی یا خونی، استفراغ و نبض ضعیف را دارد و در صورت زیاده‌روی علائمی مانند ضعف،غش،اختلالات حسی، گیجی، هذیان و اختلالات گردش خون مشاهده خواهد شد.
مصرف هندوانه ابوجهل در حیوانات آزمایشگاهی نیز عوارضی مانند سمی شدن سلولی به شکل اثرات جهش‌زایی ایجاد می‌کند و بروز برخی عوارض دیگر مانند اگزمای پوستی، التهاب حاد کولون و سمیت کبدی و کلیوی نیز مشاهده و ثبت شده است.
 استفاده از هندوانه ابوجهل در خانم‌های باردار در طول بارداری به علت احتمال سقط جنین و در مادران شیرده به دلیل احتمال ورود مواد سمی هندوانه ابوجهل به شیر مادر و از این طریق به کودک ممنوع است.
یکی دیگر از عوارض هندوانه ابوجهل این است که محرک خونریزی شدید مخاط گوارشی است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها