جنگ زرگری خودرو‌سازان و شورای رقابت برای گرانی

طی یک ماه گذشته بیشترین بازاری که نوسان داشته بازار خودرو بوده؛ به‌طوری که خبر آزادسازی واردات باعث شده قیمت خودروها طی چند روز با کاهشی ۵ تا ۱۵ میلیون تومانی روبه‌رو شود اما یکباره خبر مربوط به موافقت با افزایش محصولات سایپا و ایران‌خودرو سبب شد که بازار خودرو دوباره به شیب افزایشی تمایل پیدا کند، به‌طوری که این جهش گسترده خودرو دیروز نیز در بازار به‌وضوح احساس شد.
کد خبر: ۱۴۶۶۵۷۳
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
اوایل هفته گذشته مدیرعامل سایپا رسما اعلام کرد که در کمیته خودروی وزارت صمت مصوبه افزایش قیمت محصولات خود را گرفته و در نامه‌ای به محمد مخبر، سرپرست سابق ریاست‌جمهوری درخواست افزایش ۳۰درصدی این خودروها را داده‌ایم.از طرف دیگر ایران‌خودرو نیز قیمت شش محصول خود را در اواخر هفته گذشته به‌صورت رسمی افزایش داد، به تبع این امر مدیران‌خودرو نیز قیمت خودروهای خود را افزایش داد که همین امر زمینه‌ساز نگرانی‌های فراوانی در بازار خودرو شد و بسیاری از مردم به این افزایش قیمت‌ها اعتراض کردند و در این وضعیت بازارخودرو کامل متلاطم شده ودلالان درآن جولان می‌دهند.درواقع دو خودروساز کشور در شرایطی قیمت‌های جدید محصولات خودرامنتشرکرده‌اند که احمد آقایی، معاون حمل‌و‌نقل وزیر صمت به‌صراحت اعلام کرده این وزارتخانه هیچ ابلاغ رسمی به ایران‌خودرو و سایپا در رابطه با افزایش قیمت نداشته‌ است.وی خاطرنشان کرد: بنابراین هیچ‌گونه افزایش قیمتی ایجاد نشده و صرفا اگر تغییر قیمتی هم بوده، از جهت تغییر حقوق ورودی بوده که به تصویب هیات وزیران رسیده است.برخی کارشناسان بر این باورند گرانی محصولات خودرو‌سازان با چراغ سبز شورای رقابت است. این در حالی است که جلسه هفته گذشته اعضای کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت به بحث پیرامون قیمت خودرو نیز اختصاص داشته، ولی وزارت صمت اعلام کرده فعلا افزایش قیمتی در خودروهای داخلی اتفاق نیفتاده؛ بنابراین خودروسازان هم باید در موضوع افزایش قیمت خودرو دست نگه دارند و اگر تصمیم به افزایش قیمت دارند، این موضوع را به واسطه شورای رقابت اعمال کنند. در این شورا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان وناظران مجلس حضوردارند وشورای رقابت است که باید برای قیمت خودرو‌های داخلی تصمیم‌گیری کند.بد نیست بدانیم که ازدی‌ماه سال گذشته، مسئولیت ابلاغ و اعلام قیمت محصولات خودروسازان براساس آنچه سازمان حمایت بررسی وتایید می‌کند،به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.با وجود آن‌که به نظر می‌رسد مردم همچنان باید انتظارکاهش قیمت خودرو رابکشند،اماهمه‌چیز به عهده دولت چهاردهم گذاشته شده که آیا با تداوم واردات خودرو زمینه‌ساز کاهش قیمت محصولات داخلی خواهد شد یا با گران‌کردن قیمت خودروها همچنان مردم باید به خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی اکتفا کنند.
   
موج سهمگین افزایش قیمت خودرو در بازار
به عنوان نمونه پراید۱۵۱مدل۱۴۰۳ با افزایشی پنج میلیون تومانی، ۳۳۵ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۲ این خودرو نیز با همین میزان افزایش ۳۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد.قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش پنج میلیون تومانی، ۶۴۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ نیز پنج میلیون تومان صعود کرد و ۷۵۵ میلیون تومان به فروش رفت. این در حالی است که پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵T مدل ۱۴۰۳درحدود پنج میلیون تومان گران شد و ۹۹۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش پنج میلیون تومانی، ۶۶۰میلیون تومان قیمت پیدا کرد اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ با افزایش۱۰میلیون تومانی به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم در حدود ۱۰ میلیون تومان گران‌تر شد و ۸۴۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.از طرف دیگر تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش پنج میلیون تومانی به قیمت ۹۰۵ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش پنج میلیون تومانی، ۷۵۵ میلیون تومان قیمت خورده است.دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳درحدود پنج میلیون تومان گران‌تر شد و ۹۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل۱۴۰۲هم پنج میلیون تومان گران‌تر شدو۹۲۵میلیون تومان قیمت خورده است.راناپلاس مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۱۰میلیون تومانی،۶۱۰میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش پنج میلیون تومانی در بازار ۵۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار در حدود ۴۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است اما سمند سورن‌پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ با افزایش پنج میلیون تومانی در بازار ۷۶۵ میلیون تومان فروخته شد.شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش پنج میلیون تومانی، ۸۳۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین کوئیک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان به فروش رفت.

با خودروسازان برخورد می‌شود
سخنگوی شورای رقابت گفت: با توجه به افزایش چشمگیر شکایت‌های مردمی درباره افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی محصولات خودرویی، مرکز ملی رقابت در حال بررسی نحوه محاسبه قیمت این خودروهاست.سپهر دادجوی توکلی تاکید کرد: مرکز ملی رقابت پس از بررسی‌های انجام‌شده، گزارش خودش براساس مصوبه شماره۶۳۳به شورای رقابت ارائه خواهد داد. توکلی گفت: در صورتی که از نتایج بررسی‌ها مشخص شود که تخلفی صورت گرفته، شورای رقابت با خودروسازان متخلف برخورد خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها