دبیر علمی نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای:

ایران در علوم و فنون هسته‌ای سرآمد خاورمیانه است

در جهان امروز کاربردهای فناوری هسته‌ای نقش مهمی در تأمین انرژی پایدار و پاک، تشخیص و درمان بیماری‌ها، بهبود تولید و نگهداری مواد غذایی، ارزیابی و کنترل هوا، آب و سایر آلاینده‌های زیست‌محیطی و بسیاری موارد دیگر ایفا می‌کند. بنابراین دنبال کردن بحث فناوری هسته‌ای در کشور آن‌هم به شکل پایدار به هدف‌گذاری نظام جمهوری اسلامی در این حوزه برمی‌گردد که سیاست فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه؛ سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۱۴۶۶۰۷۷
 
لذا گزارش پیشرفت‌های ایران و دستاوردهایی که درحوزه هسته‌ای ازجمله غنی‌سازی به‌دست آمده است، ضرورت برگزاری همایشی علمی وفنی بین محققان ومتخصصان شاغل در زمینه‌های مرتبط با علوم و فنون هسته‌ای را ایجاد می‌کرد که در اردیبهشت‌ماه امسال بادرایت رئیس سازمان انرژی اتمی وهمت انجمن هسته‌ای ایران وپژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای درقالب نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم وفنون هسته‌ای درشهر تاریخی اصفهان برگزارشد.ازجمله اهداف این کنفرانس که ازجمله رویدادهای پیشرودرارائه پیشرفت‌های جدید و مهم علوم و فنون هسته‌ای به‌شمار می‌رود، بهبود تکنیک‌های مرتبط با علوم هسته‌ای و تبادل‌نظر بین محققان و متخصصان داخلی و خارجی بود که درخصوص آثار و نتایج آن با دکتر حسین آفریده، دبیرعلمی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران به گفت‌وگو نشستیم و نظرات ایشان را جویا شدیم.

آقای دکتر این کنفرانس با استقبال بسیار زیاد دانشمندان هسته‌ای و حضور چشمگیر آنها در اصفهان همراه شد. در این خصوص توضیح بفرمایید؟ 
بله. مستحضر هستید که ایران دارای فرهنگ بسیار غنی‌ای است و دانشمندان بسیار برجسته‌ای از کشورمان برخاسته‌اند. ضمن آن‌که دارای تمدن بسیار کهنی است و بسیاری از مردم دنیا علاقه‌مندند که این تمدن را از نزدیک ببینند. از طرفی دانشمندان هم جزو افراد خاص و نخبه جوامع خود محسوب می‌شوند، لذا آنان بیش از سایرین به درک این موضوع علاقه‌مندند. از این موضوع که بگذریم، در حال حاضر ایران در علوم و فنون هسته‌ای در خاورمیانه سرآمد دیگر کشورهاست و این نقطه عطفی است که این کنفرانس بین‌المللی با استقبال بسیار زیاد دانشمندان خارجی مواجه شود.
 
وجود تحریم صنعت هسته‌ای ایران ازسوی آمریکا ومتحدانش و ایجاد محدودیت‌ها برای حضور دانشمندان هسته‌ای در این کنفرانس تا چه میزان درحضور صاحب‌نظران هسته‌ای تأثیرگذار بوده است؟ 
مطمئنم اگر فشارها و مخالفت‌های موجود نبود، تعداد زیادتری از متخصصان و دانشمندان در این کنفرانس حضور داشتند، البته دانشمندان زیادی هم به‌صورت مستقل شرکت کرده‌ بودند که تمایل به هم‌اندیشی و همکاری با دانشمندان ایرانی داشتند. اساسا این تبادل اطلاعات دوسویه بوده و این کنفرانس به محفلی تبدیل شد که اطلاعات و یافته‌های علمی با یکدیگر تجمیع شده و دانسته‌های جدیدی هم به دنیا عرضه شد که می‌تواند مردم سراسر دنیا را به‌سوی زیست بهتر سوق دهد.
 
حدود ۸۰۰ شرکت‌کننده علمی در این همایش بین‌المللی حضور داشتند و تقریبا ۴۲۰ مقاله و بیش از۶۰ مهمان خارجی در این کنفرانس فرصت ارائه مطالب و یافته‌های علمی خود را یافتند. به نظر شما این کنفرانس چه نتایج و دستاوردی در پی داشت؟
نتایج به‌دست آمده بسیار مفید بود، چرا که در این کنفرانس مسائل بسیار نوینی در زمینه کاربرد پرتو‌ها، گداخت، رآکتور، چرخه سوخت، فیزیک هسته‌ای، شتابگرها و... مطرح شد و تبادل افکار و اطلاعات به‌درستی صورت گرفت. ضمن این‌که سطح کیفی مقالات ایرانی ارائه‌شده بسیار بالا بود و در مقام مقایسه تفاوت چندانی میان مقالات ایرانی و خارجی مشاهده نشد. حتی به‌زعم مهمانان خارجی این کنفرانس به‌مثابه استانداردهای کشورهای اروپایی برگزار شد.این مسأله نشان از آن دارد که ما در علوم و فنون هسته‌ای جلوتر از سایرین گام برمی‌داریم. نیروی انسانی متخصص و جوانان فکور ما با در اختیار داشتن فرصت‌ها در علوم و فنون هسته‌ای بسیار شکوفا عمل کرده‌اند. خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی برای جوانان ما این فرصت فراهم شده و جناب آقای مهندس اسلامی، ریاست محترم سازمان دیدگاه روشنی در‌خصوص این هم‌افزایی علمی داشته است.به این ترتیب وقتی روی این جوانان علمی در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود آنها امیدوار و علاقه‌مند شده و پویایی علمی خود را نشان خواهند داد؛ بنابراین مدیریت باید ما به‌گونه‌ای باشد که در نگه‌داشت این سرمایه‌ها تدبیر و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته باشد.
 
آیا بر این خبر که بیش از ۵۰ دانشگاه داخلی برای ارائه مقاله در این کنفرانس شرکت کرده بودند، صحه می‌گذارید؟ 
بله همین‌طور است. خوشبختانه عمده دانشگاه‌های ما که در زمینه علوم و فنون هسته‌ای فعال هستند، در این کنفرانس حضور جدی داشتند و مقالات برتری هم که از میان این دانشگاه‌ها برگزیده شد، نشان از مشارکت بالای دانشگاه‌ها و مراکز علمی در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای دارد.
 
به‌عنوان پرسش آخر بفرمایید مقالات و اطلاعات ارائه‌شده در این رویداد تا چه میزان در توسعه دانش هسته‌ای تأثیرگذار بوده؟ 
بسیار بسیار مؤثر بوده است، چراکه در این گردهمایی سه‌روزه شاهد بودیم اطلاعات و مقالات بسیار به‌روز جدیدی ارائه شد که بعضا برای نخستین‌بار بود که به اطلاع صاحب‌نظران جهانی و علاقه‌مندان به دانش هسته‌ای رسیده است.مقالات فراوانی هم توسط دانشجویان ارائه شد که هم شامل مقالات خارجی و هم داخلی بود و ان‌شاءا...بنا داریم که در آینده نزدیک مطالب و مقاله‌های ارائه‌شده به دبیرخانه کنفرانس را درقالب کتابچه‌ای منتشر سازیم. بنده هم بسیارامیدوارم که برنامه‌ریزی برای تداوم برگزاری چنین رویدادهای علمی توسط سازمان انرژی اتمی و انجمن هسته‌ای ایران مستمر باشد تا رتبه علمی ما را در سطح منطقه خاورمیانه فراتر از جایگاه فعلی قرار گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها