اتصال خودپردازها و کارتخوان‌های ایران و روسیه

اخیرا قرارداد پیمان پولی میان ایران و روسیه منعقد شده  و بر اساس آن، از ابتدای شهریورماه شبکه بانکی ایران به شبکه بانکی «میر» روسیه (سیستم پرداخت ملی روسیه) متصل می‌شود که بی‌شک می‌تواند نقش مهمی در حذف دلار از مبادلات تجاری و بانکی میان کشورها ایفا کند.
کد خبر: ۱۴۶۵۸۲۹

 
امکان ارسال پیام استاندارد بانکی و توسعه زیرساخت پیام‌رسان بانکی میان دو کشور، یکی از اقداماتی بوده که اخیرا بستر آن فراهم شده است. اتصال شبکه کارتی میر روسیه به شبکه کارتی ایران از هفته اول شهریورماه سال جاری یکی از بندهای توافق‌نامه پولی - بانکی میان ایران و روسیه است. به‌عبارتی از هفته اول شهریور مسافران ایرانی و روسی می‌توانند از کارت‌های بانکی خود هم در دستگاه‌های خود‌پرداز و هم دستگاه‌های کارتخوان در دو کشور استفاده کنند. 
   
معنای دلارزدایی از تجارت
از آنجا که دلار و یورو به‌عنوان ارزهای مسلط در تجارت‌جهانی، قابلیت ایجاد شرایط تحریمی برای کشورهای غیر همسو با سیاست‌های آمریکا و اروپا را داشته و از آنجایی که حجم غالب تجارت جهانی از طریق دلار و یورو انجام می‌شود، کنار گذاشتن دلار به‌عنوان ارز واسطه‌ای میان کشورهای تحریمی می‌تواند، نقش مهمی در کاهش و خنثی‌سازی تحریم‌ها داشته باشد.محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی در این رابطه می‌گوید: دلارزدایی یعنی کنارگذاشتن دلار از مبادلات تجارت خارجی و ما هم  در حال کنار گذاشتن کارکرد واسطه‌ای دلار هستیم. رویکرد دلارزدایی که باعث خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌شود، به‌معنای کنار گذاشتن واحد پول دلار به‌عنوان واسطه رابطه‌ای تجارت خارجی بین دو یا چند طرف تجارت است.
   
لزوم توسعه پیمان‌های پولی
گفتنی است، برای کاهش تورم در اثر ایجاد تقاضا برای پول ملی در پیمان‌های پولی با کشورهای خارجی، باید به دو نکته حجم مناسب تجارت و توسعه یک شبکه از پیمان‌های پولی توجه داشت. به عبارتی، باید ظرفیت مناسبی از تجارت میان طرفین را برقرار ساخته تا متعاقب آن تقاضا برای پول‌های ملی دو طرف افزایش داشته باشد؛ چراکه به هر میزانی که تقاضا برای پول ملی کشوری بالا باشد، به همان میزان شاهد کاهش تورم هستیم.لازمه دلارزدایی و کاهش اثر تحریمی ارزهای تحریم‌پذیر مثل دلار و یورو، ایجاد ساختاری گسترده از تجارت بین کشورهای همسو با یکدیگر است. علاوه بر این، نقش پیمان پولی میان برخی کشورها، نشان از روابط مطلوب میان آنها دارد و می‌توان با پیمان‌های پولی و ایجادیک شبکه بانکی میان کشورهای دوست وهم‌نظر،اثر تحریم‌های اقتصادی را در تجارت بین‌الملل به شکل مطلوبی کاهش داد؛ چراکه در این شرایط هزینه خنثی‌سازی تحریم برای هر کشوری به حداقل می‌رسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها