گفتگو با رییس پلیس فتا استان بوشهر در خصوص کلاهبرداری با ارسال پیام جعلی حاوی لینک آلوده؛

راههای تشخیص اعتبار یا جعلی بودن پیام و توصیه های پیشگیرانه

در صورت دریافت پیام و قبل از هر اقدامی باید دقت کنیم که آیا متن دریافت شده از طریق رسانه های رسمی نظیر صداوسیما اطلاع رسانی شده است یاخیر و آیا در سایت معتبر دستگاه و سازمان متولی نیز انتشار یافته است؟
کد خبر: ۱۴۶۵۴۵۴
نویسنده زهرا ماندنیان فرد-خبرنگار

با توجه به هشدار اخیر رییس مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا کشور مبنی بر شکل گیری کلاهبرداری تحت عنوان بسته معیشتی رییس جمهور منتخب، آیا این نوع کلاهبرداری یا مشابه آن نیز در استان بوشهر تاکنون اتفاق افتاده است؟

ج-  بر اساس رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی و بخشی از شکواییه‌های قضایی واصله به پلیس فتا استان در سنوات اخیر،متاسفانه مشاهده شده که کلاهبرداری از طریق ارسال پیام های جعلی حاوی لینک های آلوده در مواقع خاص نظیر مناسبت های تقویمی یا آغاز شروع یک طرح رفاهی یا خدمات عمومی و حتی عملیاتی شدن یک مرحله دیگر از طرح قدیمی دولتی و مرتبط با دستگاهها و سازمانها، توسط مجرمین سایبری صورت می گیرد و برای مثال و به تکرار پیام هایی به اشکال مختلف تحت عناوینی همچون ثبت نام سبد معیشتی،تخصیص کالابرگ و یارانه،ارائه اینترنت رایگان،مشاهده ابلاغ الکترونیک قضایی،برخورداری از بسته حمایتی دولتی،تخصیص معافیت مالیاتی و... طراحی و معمولا در شبکه های اجتماعی یا پیام رسان و حتی بصورت پیام کوتاه عادی نیز برای شهروندان ارسال و با فریب آنها به اهداف مجرمانه خود دست می یابند.

  • با توجه به اینکه بخشی از فرآیند اطلاع رسانی عمومی از طریق ارسال پیامک برای شهروندان صورت می گیرد، چگونه باید متوجه شوند پیامی که دریافت کرده اند معتبر است یا جعلی و از سوی مجرمین طراحی شده است ؟

 

ج- در صورت دریافت پیام و قبل از هر اقدامی باید دقت کنیم که آیا متن دریافت شده از طریق رسانه های رسمی نظیر صداوسیما اطلاع رسانی شده است یاخیر و آیا در سایت معتبر دستگاه و سازمان متولی نیز انتشار یافته است؟ البته پیام هایی که معمولا با اهداف مجرمانه طراحی و برای شهروندان ارسال می شود عموما دارای ویژگی های مشترکی است که با دقت به آنها می توان تقریبا یقین پیدا کرد که منبع ارسال پیام معتبر است یا جعلی. برای آگاهی مخاطبین شما چند نشانه مشترک پیام های جعلی را عرض می کنم:

1-عموماً از شماره های شخصی پیام ارسال می‌شود. 2-حاوی لینک جعلی هستند.

3-یک اپلیکیشن جعلی را نصب می‌کنند. 4-معمولا متن پیامک کاملا غیراداری و غیررسمی می‌باشد.

5-آدرس سایت داخل پیامک جعلی می‌باشد. 6-درگاه‌های بانکی هدایت شده توسط کلاهبرداران باSHAPARAK.IR آغاز نمی‌شوند.

 

  • در صورت دریافت پیام های جعلی و آلوده به لینک های مخرب و بدافزار،چه توصیه هایی به شهروندان برای مصون ماندن از هرگونه آسیب پذیری و تحمل زیانهای احتمالی دارید ؟

 

1-در صورت دریافت اینگونه پیام‌ها بدون کلیک کردن بر روی لینک اقدام به حذف کردن پیام مربوطه کنید.

2-از نصب نرم‌افزارهای معرفی شده در لینک، خودداری شود.

3-در صورتی که به هرعلتی وارد لینک شده و نرم افزاری را نصب کردید، از ارائه اطلاعات شخصی خودداری و نرم افزار نصب شده را حذف کنید.

4-در صورتی که پس از نصب نرم‌افزار طراحی شده توسط هکر، متوجه شدید که از طریق شماره همراه شما، پیامک مشابه آنچه که دریافت کرده‌اید برای مخاطبین یا دیگر شماره‌ها ارسال شد، در اولین فرصت نسبت به حذف نرم‌افزار اقدام و بوسیله ارسال پیامک یا انتشار وضعیت در یکی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی که عضو هستید به  آنها اطلاع‌رسانی کنید.

5-در برخی موارد نرم‌افزارهای طراحی شده توسط هکر، در لیست نرم‌افزارهای تلفن همراه شما مشاهده نمی‌شود، بنابراین توصیه می‌شود به یک متخصص مورد اعتماد مراجعه تا نسبت به حذف و سالم‌سازی فنی تلفن همراه شما اقدام نماید.

6-اگر به هرعلتی به درگاه جعلی بانک هدایت و اطلاعات حساب خود را وارد کردید، موجودی حساب بانکی خود را تخلیه و از طریق خودپرداز یا مراجعه به بانک عامل، کارت خود را مسدود و کارت بانکی با cvv2 جدید دریافت کنید.

  • در خصوص پیام های جعلی و کلاهبرداری با این شیوه ،اگر موضوع و صحبت دیگری با مخاطبین و مردم دارید،بیان بفرمایید ؟

ج- از شهروندان فهیم و گرانقدر استان درخواست می شود صرفا بعلت دریافت پیام های جعلی،نگران نشوند و بدون هیچ دغدغه و با حفظ آرامش،پیام دریافتی را قبل از هرگونه اقدامی حذف نمایند و همچنین در صورت مشاهده هرگونه موارد مشابه و مشکوک با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس fata.gov.ir ،موضوع را گزارش تا توسط کارشناسان سایبری پلیس فتا پیگیری و رسیدگی شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها