به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، از همان ماههای ابتدایی جنگ غزه و بعد از پیوستن جنبش انصارالله یمن به جبهه حمایتی از نوار غزه که منجر به محاصره دریایی رژیم اشغالگر صهیونیستی توسط نیروهای مسلح یمن شد، بندر ایلات اشغالی، آنگونه که نهادهای مربوطه اسرائیلی گزارش میدهند در مرز ورشکستگی قرار گرفت.
در نتیجه هدف قرار دادن کشتیهای صهیونیستی و همچنین کشتیهایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت میکنند توسط نیروهای مسلح یمن، دریای سرخ کاملا به روی صهیونیستها بسته شده است. همچنین از زمان آغاز جنگ غزه و معادلهای که یمن برای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین ترسیم کرده، ترافیک کشتیرانی در بندر ایلات اشغالی ۸۵ درصد کاهش یافته است که یک خسارت هنگفت برای اسرائیل به همراه دارد.
در سایه فلج شدن حرکت کشتیرانی و فعالیت تجاری در بندر ایلات اشغالی برای بیش از ۸ ماه و نگرانی فزاینده درباره ورشکستگی آن، مدیریت بندر تهدید کرد که به زودی در صورت عدم تخصیص فوری و ویژه بودجه برای این بندر، مجبور میشود از ۱۲۰ کارکن خود ۵۰ تا ۶۰ نفر را اخراج کند؛ زیرا ادامه جنگ در غزه منجر به تعطیلی بندر ایلات خواهد شد.
اهمیت راهبردی بندر ایلات اشغالی برای صهیونیستها
طی یک دهه گذشته میزان کشتیها در بندر ایلات اشغالی افزایش چشمگیری داشته است و بندری که در ابتدا برای کشتیهای نسبتاً کوچک طراحی شده بود، به اندازهای گسترش پیدا کرد که کشتیهای حاوی ۱۴ تا ۲۰ هزار کانتینر را در خود جای میدهد.
بعد از آن کابینه رژیم صهیونیستی طرحی را برای توسعه بندر ایلات با اسکلهای به طول ۴۰۰ متر برای کانتینرها تهیه کرد تا آن را به خط آهنی به سمت مناطق مرکزی و شمالی فلسطین اشغالی متصل کند، اما این پروژه به دلیل آغاز جنگ در غزه، به حالت تعلیق درآمد.
ایلات تنها بندر فلسطین اشغالی محسوب میشود که در سواحل دریای مدیترانه قرار ندارد و کشتیهایی که از جنوب و شرق به آن میآیند، نیازی به عبور از کانال سوئز ندارند؛ بنابراین بندر ایلات یک منطقه کاملاً استراتژیک و منحصر به فرد برای رژیم صهیونیستی محسوب میشود.
این بندر در درجه اول به وارد کنندگان خودرو خدمات میدهد؛ زیرا وسایل نقلیهای که از شرق آسیا میآیند؛ از آن عبور میکنند. بندر ایلات همچنین نقطه آغازی برای صادرات پتاس به خاور دور به ویژه هند و چین محسوب میشود. همچنین کشتیها و کانتینرهایی که حامل کالاهای مورد نیاز برای بازار رژیم صهیونیستی هستند، از جمله تجهیزات، ماشین آلات و مواد خام، مواد غذایی و مواد اولیه، کالاهای وارداتی مختلف و... وارد بندر ایلات میشوند.
بندر ایلات در سال ۲۰۱۳ خصوصی شد و بازرگانان یهودی، آن را با پول خود به مبلغ ۱۲۲ میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) معادل با ۳۳ میلیارد دلار خریدند. خصوصی شدن این بندر به عنوان بخشی از توافق تا سال ۲۰۲۸ میان بازرگانان مذکور با کابینه اسرائیل است و میتواند تمدید شود. در حال حاضر حدود ۱۲۰ نفر تحت قراردادهای جمعی و حدود ۷۰ نفر امنیتی به شکل مستقیم در این بندر کار میکنند.
دو سال قبل از آغاز جنگ غزه، بندر ایلات اشغالی شاهد دورهای از رونق قابل توجه بود و میزان کالاهای عبوری از این بندر به شکل چشمگیری افزایش یافت و این بندر اصلیترین نقطه ورود وسایل نقلیه به فلسطین اشغالی محسوب میشود.
ضربه کاری یمن به ایلات اشغالی
در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶۶ هزار وسیله نقلیه وارد بندر ایلات شد و این تعداد در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰ هزار وسیله نقلیه رسید. این در حالی است که در سال ۲۰۲۴ و در حالی که در میان جنگ غزه قرار داریم، طبق دادههای رسمی صادر شده از سوی اداره بندر ایلات، هیچ خودرو و وسیله نقلیهای وارد این بندر نشده است.
در سایه ادامه عملیاتهای نیروهای مسلح یمن علیه کشتیهای اسرائیلی و کشتیهایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت میکنند، بندر ایلات اشغالی تبدیل به یک منطقه بحران زده شده و در همین راستا «آوی هورمیرو» رئیس هیئت مدیره و مالک این بندر نامهای فوری برای «مری ریگیو» وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی صادر کرده و خواستار برگزاری یک جلسه اضطراری درباره وضعیت بندر ایلات جهت بررسی راهکارهای جلوگیری از ورشکستگی این بندر شد.
رئیس هیئت مدیره و مالک بندر ایلات اشغالی در نامه خود خطاب به وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بندر ایلات به دلیل جنگ و بسته شدن خط کشتیرانی در بابالمندب توسط یمنیها، در وضعیت بحرانی قرار دارد و همین مسئله بار سنگینی را بر دوش هیئت مدیره برای ادامه کار تعمیر و نگهداری بندر و همچنین پرداخت دستمزد کارکنان گذاشته است.
وی افزود: هیچگونه شرکت تجاری وجود ندارد که با چنین چالشی مواجه شود؛ جایی که بندر ایلات؛ زیرساخت کشتیرانی اسرائیل را تشکیل میدهد و یک دارایی استراتژیک برای آن است، اما میبینیم که هیچ گونه بودجه یا حمایت مالی از سوی کابینه دریافت نمیکند.
این مسئول ارشد بندر ایلات اشغالی تصریح کرد: در این شرایط ما چارهای نداریم، جز اینکه حدود ۵۰ تا ۶۰ کارگر را ا خراج کنیم.
در ماه مارس گذشته اداره بندر ایلات اشغالی اعلام کرد که مجبور است همه کارگران را اخراج کند، اما بعداً مذاکراتی با اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی انجام شد که طبق آن کارکنان تا اطلاع ثانوی به کار خود ادامه دادند؛ زیرا کمیته اقتصادی کنست؛ مالکان این بندر را تهدید کرد که اگر کارکنان را اخراج کنند باید بندر را تحویل کابینه بدهند.
خسارات میلیونی بندر ایلات اشغالی در جنگ غزه
با تشدید عملیاتهای نیروهای مسلح یمن علیه کشتیهای صهیونیستی و همه کشتیهایی که عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، بندر ایلات کاملاً تخلیه شده و کارکنان آن تهدید به اخراج میشوند و همزمان با آن کابینه تهدید میکند که این بندر را از بخش خصوصی خارج خواهد کرد.
در این میان «گدعون گولبر» مدیرعامل بندر ایلات اشغالی که با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم میکند گفت: هیچگونه فعالیت تجاری و کشتیرانی در بندر ایلات وجود ندارد و این به دلیل سوء مدیریت یا غیرحرفهای بودن کارکنان آن نیست؛ بلکه دلیل اصلی این امر جنگ غزه و عملیاتهای نیروهای یمنی است؛ جایی که ما ماهانه بین ۶ تا ۱۰ میلیون شیکل معادل با دو و نیم میلیون دلار خسارت میدهیم.
وی تاکید کرد: بندر ایلات مهمترین زیرساخت داخلی اسرائیل است که از طریق آن مبادلات تجاری با اروپا و شرق آسیا انجام میشود و مهمترین گذرگاه مرزی دریایی اسرائیل (فلسطین اشغالی) است. در این شرایط اگر یک جنگ همه جانبه در جبهه شمالی اتفاق بیفتد و موشکها به بندر حیفا و اشدود برسند، اسرائیل در محاصره قرار میگیرد و به همین دلیل باید فوراً گذرگاه ایلات باز شود.
این مسئول ارشد صهیونیست در ادامه تاکید کرد که اقدامات نیروهای ائتلاف بینالمللی به رهبری آمریکا در دریای سرخ، تاثیر قابل توجهی نداشته و شرکتهای کشتیرانی به این ائتلاف اعتماد ندارند و نمیتوانند کشتیهای خود را به سمت بنادر اسرائیل (فلسطین اشغالی) بفرستند.
وی با بیان اینکه هیچکس حاضر نیست ریسک کند و قیمت بیمه بسیار بالاست، گفت: در این وضعیت من نمیفهمم واقعاً چرا اسرائیل راه حلی پیدا نمیکند؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد