استایر زمانی قدرت را در دست می‌گیرد که انگلیس با مجموعه‌ای ازچالش‌ها مواجه است

حقوقدان انگلیسی ساکن خانه شماره۱۰

وزارت دفاع انگلستان:

اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های انگلیسی در داخل روسیه را ندارد

وزارت دفاع انگلستان پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که انگلستان به اوکراین اجازه نداده است که از موشک‌های دوربرد انگلیسی «سایه طوفان» در حمله به خاک روسیه استفاده کند.
وزارت دفاع انگلستان پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که انگلستان به اوکراین اجازه نداده است که از موشک‌های دوربرد انگلیسی «سایه طوفان» در حمله به خاک روسیه استفاده کند.
کد خبر: ۱۴۶۴۶۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین چهارشنبه ادعا کرد که به او اجازه داده شده است که از موشک‌های استراتژیک کروز در روسیه استفاده کند.

وی با انتشار تصویری از خود و کر استارمر، نخست‌وزیر جدید انگلستان در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «امروز صبح من متوجه شدم که اجازه استفاده از موشک‌های سایه طوفان علیه مواضع نظامی در روسیه داده شده است. امروز این فرصت را داشتم که راجع به اقدام عملی درباره این تصمیم (با نخست‌وزیر انگلستان) گفتگو کنم.»

با وجود اعلام نخست‌وزیر انگلستان مبنی بر کاهش محدودیت‌ها در استفاده از این موشک‌ها، دولت انگلستان به ناچار در این باره شفاف‌سازی کرد و گفت که کی‌اف اجازه استفاده از این موشک‌ها در منطقه کریمه و مناطق تصرف شده داده شد و اوکراین اجازه هدف قرار دادن اهداف داخل روسیه را ندارد.

مقامات انگلیسی نگران هستند که این اقدام موجب تشدید تنش‌ها و ورود انگلستان به جنگ با روسیه شود. یکی از مقامات دفاعی انگلیس در این باره گفت که اوکراین باید پیش از استفاده از این موشک‌ها از سه کشور از جمله انگلستان و فرانسه اجازه بگیرد و شلیک این موشک‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

موشک سایه طوفان، موشک کروز دوربرد هوا به زمین است که توسط انگلستان، فرانسه و ایتالیا ساخته می‌شود. این موشک‌های ۱۳۰۰ کیلوگرمی توسط هواپیما‌های جنگنده شلیک می‌شود و در جنگ‌های عراق، سوریه و یمن استفاده شده است.

در اردیبهشت ۱۴۰۲ انگلستان اعلام کرد که این موشک‌ها را در اختیار اوکراین خواهد گذاشت که این امر موجب افزایش برد موشکی جنگنده‌های اوکراینی شد. روسیه نیز دو روز بعد از آن، استفاده از این موشک‌ها در حمله اوکراین به منطقه لوهانسک را تأیید کرد.

در اردیبهشت ۱۴۰۳ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که اجازه استفاده از این موشک‌ها در حمله به خاک روسیه را به اوکراین داده است و نخست‌وزیر انگلستان نیز در تیر ۱۴۰۳ اعلام کرد اوکراین اجازه استفاده دفاعی از این موشک‌ها را در خاک روسیه دارد. این امر موجب واکنش وزارت دفاع انگلستان و انکار آن شد که بر خلاف سخنان نخست‌وزیرشان است.

با این وجود، کر استارمر در نشست سران ناتو در واشنگتن بر لزوم حمایت کامل از اوکراین در جنگ با روسیه تأکید کرد. وی در این باره گفت که انگلستان ۳ میلیارد دلار در سال از اوکراین حمایت خواهد کرد و سرعت ارسال کمک‌های تسلیحاتی را افزایش خواهد داد.

جنگ روسیه و اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ به دلیل تلاش‌های دولت اوکراین برای عضویت در سازمان نظامی ناتو آغاز شد. این جنگ به خاطر حمایت‌های مالی و تسلیحاتی کشور‌های اروپایی و ایالات متحده آمریکا از اوکراین تاکنون ادامه پیدا کرده استحملات موشکی و پهپادی دو کشور به یکدیگر منجر به کشته شدن غیر‌نظامیان متعددی از هر دو کشور شده است و مذاکرات آتش‌بس تاکنون به نتیجه نرسیده است. اتحادیه اروپا مخالفت خود را با هر گونه مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نشان داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها