«احیای اعتماد و امید در مردم»همواره مورد تایید رهبر انقلاب و سرلوحه سفارشات ایشان به دولت ها بوده است

ماموریت اساسی دولت جدید

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت قابل قبول مردم برگزار شد و رئیس جمهور منتخب مهیای مراسم تحلیف و حکم تنفیذ است تا فعالیت رسمی خود را برای اعتلای ایران سربلند آغاز کند.
کد خبر: ۱۴۶۴۲۹۱
 
در این یک ماه و چند روز که کشور در تب و تاب انتخابات بود، دشمنان نیز به سبک و سیاق خود مشغول مسموم کردن فضای حاکم بر جامعه بودند تا مردم را نسبت به اهمیت حضور پای صندوق‌های رای دور و دلسرد کنند اما حضور نزدیک به ۵۰ درصدی مردم در انتخابات زمینه ناکام ماندن بدخواهان مردم و نظام را در این عرصه فراهم آورد‌. آنها در موسم پس از انتخابات نیز فعالیت‌های هدفمندی را کلید زده‌اند تا نشاط حاصل از این حماسه سیاسی را کم‌فروغ کنند و به جامعه پالس منفی دهند.

بررسی این شرایط و تلاش‌های منسجم در این خصوص نشان‌دهنده اهمیت توجه به توصیه رهبر انقلاب در زمینه «احیای امید و اعتماد در جامعه به ویژه در میان جوان‌هاست». تاکید مکرر به مردم‌سالاری دینی در بیانات بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب و اجرایی کردن آن در اداره کشور، باطل‌السحر همه فعالیت‌های معاندان در زمینه فرمایشی بودن انتخابات و بی‌اهمیتی رای و اراده مردم در اداره کشور است؛ به ویژه که آمارهای مرتبط با انتخابات ـ که در این روزها منتشر می‌شودـ دلالت بر این نکته دارد که پیشگویی‌های یاس‌آور آنان درخصوص کاهش نرخ مشارکت و رویگردانی مردم ازصندوق‌های رای امری متوهمانه بود.
   
سیاه‌نمایی و دوقطبی‌سازی؛ شیوه دشمنان در ناامیدی
از سوی دیگر حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و نقش تعیین‌کننده آن در معادلات منطقه‌ای به هیچ وجه خوشایند دشمنان قسم خورده ملت ایران نیست؛ زیرا به این حقیقت رسیده‌اند که کنشگری سیاسی جمهوری اسلامی، نقش تأثیرگذاری در تغییر نظم نوین جهانی دارد و کشورمان از قدرت‌های مدعی در این خصوص است بنابراین بی‌دلیل نیست که با انتشار وارونه اخبار و دمیدن بر اخبار دروغین که نقش بارزی در سیاه‌نمایی اوضاع دارد، می‌خواهند به صورتی غرض‌ورزانه دستاوردها و نقاط قوت موجود در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی، دفاعی، بین‌المللی و ... را نادیده انگاشته و با انتشار این تفکر مسموم که سیاست‌ها و راهبردهای نظام عامل تشدید مشکلات است، تحریم‌ها و دشمنی نظام سلطه را بایکوت کنند و زمینه‌ساز بروز اختلاف و دو قطبی شدن در کشور شوند تا ازآن به عنوان دستاویزی برای مهار اقتدار ایران بهره‌برداری کنند. به همین دلیل تزریق حس امید و تقویت اعتماد عمومی درهمه ارکان، سطوح و لایه‌های جامعه بسیار مهم و ضروری است و کمک شایانی به احیای سرمایه اجتماعی کشور ـ که بخشی از آنها در انتخابات شرکت نکردند ـ می‌کند.ترویج امید در جامعه انگیزه مغتنمی را به شهروندان منتقل می‌کند تا برای دستیابی به توفیقات بیشتر و رسیدن به قله از تلاش مایوس نشوند و برای رسیدن به نقطه مطلوب، فعالیت حداکثری کنند. احیای اعتماد، به مثابه بذر امیدی است که نوید یک آینده روشن را به ملت می‌دهد و به غرور ملی، حس وطن‌دوستی و اعتماد به نفس آنها ضریب می‌بخشد تا با یک عزم عمومی به برداشتن آواری از مشکلات بپردازند. جامعه امیدوار، آینده را روشن‌تر از حال می‌بیند و خواستار شتاب برای پیشرفت و رسیدن به اهداف خرد و کلان در عرصه حکمرانی و موارد مورد نیاز جامعه است؛ از همین رو حس امید و اعتماد به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی جوامع، عزیمت مطلوب از موقعیت کنونی به جایگاه مطلوب و ایده‌آل است تا بهبود و پیشرفت را به ارمغان بیاورد. 
   
حربه تحریف در خدمت ترویج بی‌اعتمادی
یکی دیگر از ابزارهای دشمنان برای کم سو کردن بارقه‌های امید در جامعه، توسل به حربه تحریف است؛ «تحریف» در لغت به معنای چرخاندن سخن و تغییر معنای آن است. جریان تحریف درصدد است تا با نادیده گرفت نقاط مثبت کشور آن را به نقطه ضعف تبدیل کند، چه برسد به مشکلات و نابسامانی‌هایی که دشمنان با رصد مداوم اوضاع و تکرار و بزرگنمایی آنها، می‌خواهد مردم را از پیشرفت‌ها و توفیقات غافل کنند. جریان تحریف علاوه بر فرصت‌طلبی از نقاط ضعف، تلاش مضاعفی می‌کند تا بر ظلم‌هایی که از سوی نظام سلطه نصیب ملت‌ها می‌شود سر پوش بگذارد و از دیدن و ارزیابی ضعف‌ها و شکست‌های دشمنان در عرصه‌های مختلف غافل کند، متاسفانه عملیات‌های انجام شده در این خصوص حکایت از این واقعیت ناراحت‌کننده دارد که جریان تحریف صرفا در خارج از کشور نیست بلکه ایادی و بازوهایی در داخل دارد تا برنامه‌های پیش‌بینی شده را مو به مو دنبال و اجرا کند.
این موضوع در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب نیز مطرح شده است، رهبر معظم انقلاب این‌گونه آن را توصیف فرموده‌اند: «در طول این ۴۰سال - و اکنون مانند همیشه - سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن، مایوس‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه‌ صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است؛ و البته دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند.» 
از این رو گزاف نیست بگوییم هر اقدامی با هر عنوان و بهانه‌ای که قصد دارد جامعه را از راه طی شده‌اش پشیمان و آینده را تلخ و یاس‌آور روایت کند، خواسته یا ناخواسته در خدمت جریان تحریف است؛ فرقی نمی‌کند که این کار توسط چه جریان و تفکری انجام شود. جریان تحریف، جریانی است که امید جامعه را با اغراض مختلفی که گاه براندازی است و بعضا اصلاح امور نامیده می‌شود، به یاس و ناامیدی تبدیل می‌‌کند و این همان آب در آسیاب دشمنان ریختن و حرکت در مسیر پیش‌بینی شده آنهاست.

وظیفه خطیر دولت چهاردهم برای امیدآفرینی
حالا که دولت چهاردهم با مشارکت حداکثری مردم انتخاب شده، وظیفه بسیار خطیری در راستای امیدآفرینی و احیای اعتماد عمومی بر عهده دارد؛ این امر مهم نیز به واسطه جهاد تبیین و بیان دستاوردهای نظام قابل تحقق است تا این گونه بر توطئه‌های دشمنان در این عرصه فائق شود. دولت شهید رئیسی با وجود موانع و محدودیت‌هایی که از سوی دشمنان خارجی، بدخواهان داخلی و فرصت‌طلبان تحمیل می‌شد، در طول عمر کوتاه اما پربرکت خود منشأ تحولات بسیاری بود و با اقدامات تعیین‌کننده داخلی و خارجی، موفق عمل کرد و آنچنان خوش درخشیدکه موفق به کسب نمره قبولی ازسوی رهبرمعظم انقلاب شد.ازهمین رو رئیس جمهور منتخب نیز باید این عملکرد را پیش روی خود نهاده و اعتلای ایران را در راس برنامه‌های خود قرار دهد.به نظر می‌رسد دشمنان ملت ایران این بار نیز با همه توان به میدان آمده‌اند تا به بهانه‌های مختلف، امید ملت را به ناامیدی بدل سازند بنابراین دولت باید هوشمندانه عمل کرده و با اقدامات امیدآفرین توطئه‌های پی‌درپی دشمن راخنثی کندواز انجام اقدامات شبهه‌انگیز که موجب سوء‌استفاده دشمن شود، بپرهیزد. بی‌تردید دادن وعده‌های قابل اجرا در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یکی از راهکارهای امیدآفرینی در میان ملت است البته این قبیل برنامه‌ها در صورتی مؤثر خواهد بود که معطوف به عمل باشد. گفت‌و‌گوی رئیس جمهور و مسئولان امر با مردم و پاسخ به سوالات و ابهامات موجود از دیگر اولویت‌هایی است که می‌تواند به امیدآفرینی و احیای اعتماد در میان گروه‌های مردمی کمک کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها