75 کلان برنامه در تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری 1403 چهارمحال و بختیاری گنجانده شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تدوین 75 کلان برنامه در تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری استان در سال 1403 گفت: جایزه هنر و ادبیات آیینی با عنوان عمان سامانی نخ تسبیح و رمز اصلی برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ماه‌های محرم و صفر است.
کد خبر: ۱۴۶۴۰۸۴
نویسنده متین کاویانی

75 کلان برنامه در تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری 1403 چهارمحال و بختیاری گنجانده شده است

به گزارش جام جم آنلاین _چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی روز یکشنبه در نخستین گردهمایی نوازندگان و خوانندگان موسیقی آیینی و مذهبی این استان با عنوان «نوای محرم» در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد افزود: هفدهمین سوگواره عاشورایی استان از جمله برنامه‌های هنری فرهنگی در نظر گرفته شده برای اجرا در ایام عزاداری شهادت امام حسین (ع) به شمار می‌رود که پس از چندین سال وقفه، امسال در اوایل ماه صفر با حضور گروه‌های شبیه‌خوان در شهرکرد برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: سوگواره عاشورایی استان به نام و یادبود سید عبدالباقی صولت دهکردی از مفاخر هنر شبیه‌خوانی برگزار می‌شود.

احمدی در ادامه برپایی همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی با همکاری دانشگاه شهرکرد در مرداد امسال را از دیگر برنامه‌های محوری این اداره کل در حوزه پاسداشت مفاخر ادبی استان بیان کرد و گفت: قرار است در بخش ویژه این همایش به شعر و اندیشه داراب رئیسی شاعر آیینی، نویسنده و پژوهشگر برجسته چهارمحال و بختیاری پرداخته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به صدور مجوزهای متعدد برای گروه‌های شبیه‌خوان و تعزیه‌گردان استان در ایام عزاداری شهادت امام حسین (ع) افزود: این گروه‌ها در ماه‌های محرم و صفر، برنامه‌های معنوی و حسینی مختلفی را در جای‌جای چهارمحال و بختیاری برپا می‌کنند.

وی با بیان اینکه رویدادهای ادبی با محوریت عمان سامانی هم برای اجرا در استان پیش‌بینی شده است، یادآور شد: در صورتی که فرصت لازم برای طرح‌ریزی برنامه جدیدی فراهم شود، تلاش خواهد شد ویژه‌برنامه‌ای به نام فرخی بروجنی حماسه‌سرای دینی و آیینی استان در نظر گرفته شود.

احمدی در خصوص برنامه نوای محرم نیز گفت: این برنامه به پیشنهاد انجمن موسیقی چهارمحال و بختیاری و با عنوان نخستین گردهمایی نوازندگان و خوانندگان موسیقی آیینی و سنتی پیشنهاد شد که با توجه به قوت و اولویتی که بر آن حاکم بود به عنوان یکی از برنامه‌های هنری و فرهنگی، در آغازین روزهای محرم به اجرا درآمد.

وی تصریح کرد: امید می‌رود تجربه برگزاری این رویداد، اسباب آن را فراهم کند که سال‌های آینده برنامه فاخر نوای محرم به شکلی پرشورتر در تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری استان جای بگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مردم برای حضور در انتخابات اظهار داشت: با وجود مشکلات مختلفی همچون مسائل اقتصادی و هجمه‌های تبلیغی دشمنان، مردم بار دیگر از جمهوریت نظام جمهوری اسلامی پاسداری و رئیس دولت چهاردهم را انتخاب کردند.

احمدی با گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله رئیسی، برای رئیس‌جمهور جدید ایران اسلامی آرزوی موفقیت کرد و ادامه داد: امام حسین (ع) در خطبه منا فرازی را بیان کرده‌اند که باید سرلوحه تمامی خادمان ملت باشد.

وی سخن امام سوم شیعیان در این خطبه را این‌چنین بیان کرد: خدایا تو میدانی که آنچه از ما سر زد برای رقابت در فرمانروایی و نیز دستیابی به مال و ثروت بی‏ارزش دنیا نیست بلکه از آن روست که نشانه‌های آئین تو را بر همگان نمایان سازیم و در سرزمین اسلامی شرایطی را به وجود آوریم که بندگان ستمدیده تو آسوده شوند و بستر فراهم گردد تا مردم به احکام و فرایض و دستورات و سنن تو عمل کنند.

75 کلان برنامه در تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری 1403 چهارمحال و بختیاری گنجانده شده است

گفتنی است، در برنامه نوای محرم به عنوان نخستین گردهمایی نوازندگان و خوانندگان موسیقی آیینی و مذهبی چهارمحال و بختیاری از 2 آهنگ تولیدی هنرمندان استان به نام‌های «آغلرم» با صدای مجید خدادادی طاقانکی و «سرزمین عشق» با نوای سیدصابر موسوی، جواد فاتحی و امیرحسین محمدی رونمایی شد.

75 کلان برنامه در تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری 1403 چهارمحال و بختیاری گنجانده شده است

همچنین شرکت‌کنندگان در این برنامه در نشستی با حضور منصور قربانی از پژوهشگران حوزه موسیقی به بررسی و آسیب شناسی موسیقی عاشورایی پرداختند.

 

75 کلان برنامه در تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری 1403 چهارمحال و بختیاری گنجانده شده است

تجلیل از مختار احمدی، حمید بهرامی، عباس خدابنده سامانی، احمدعلی بهرامی و یزدان آقابابایی به عنوان پیشکسوتان موسیقی آیینی استان و همچنین نواختن گروهی مارش عزا و برافراشتن بیرق عزاداری امام حسین (ع) نیز از دیگر بخش‌های اجرا شده در این برنامه به شمار می‌رود.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها