همه با هم

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی در پانزدهمین روز از تیرماه، به انجام رسید و آقای دکتر مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا، عهده‌دار این مسئولیت خطیر شد.
کد خبر: ۱۴۶۳۷۷۴
نویسنده مسعود رضایی / تحلیلگر مسائل سیاسی
 
در این حال رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، نکاتی را متذکر شده‌اند که جا دارد در حد مقدور این نوشتار به آنها پرداخته شود.

برگزاری انتخابات در مدت کوتاه قانونی: با توجه به شهادت آقای رئیسی و لزوم تعیین رئیس‌جمهور جدید طی حداکثر ۵۰ روز، تمامی امکانات کشور برای انجام این وظیفه قانونی بسیج گردید و اگرچه انتخابات به دور دوم نیز کشیده شد، با سعی و تلاش فراوان مسئولان، روند برگزاری انتخابات به‌گونه‌ای پیش رفت که در مدت زمان قانونی، رئیس‌جمهور جدید قادر به شروع کار باشد. این مسأله حاکی از عزم جدی رهبری بر رعایت قانون در کشور به‌ویژه برای تضمین جمهوریت نظام و جلوگیری از تأخیر حتی یک‌روزه در این امر خطیر است.
 به یاد داریم هنگامی که تعلل‌هایی از سوی دولت وقت در برگزاری انتخابات مجلس هفتم به چشم خورد، رهبری با تأکید بر انجام به‌موقع انتخابات در زمان مقرر قانونی، از بروز خلل در این زمینه که می‌توانست در دوره‌های بعدی نیز به بهانه‌های گوناگون تکرار شود و حتی به یک رویه مبدل گردد و جمهوریت نظام را خدشه‌دار سازد، جلوگیری به عمل آوردند. این بدان معناست که تعطیلی حتی یک روزه جمهوریت نیز ممنوع!

انتخابات آزاد و شفاف: حضور نمایندگان از طیف‌های مختلف فکری و با رویکردها و راه‌حل‌های متفاوت، یک انتخابات واقعی را در ایران رقم زد و به‌ویژه فراهم‌آمدن فرصت برای کاندیداها به منظور طرح دیدگاه‌های خود از طریق رسانه‌ملی بدون هیچ‌گونه محدودیت و همچنین حضور در میان هواداران خود در شهرها و مناطق مختلف کشور، فضای بسیار مناسبی را برای مردم به‌وجود آورد تا بتوانند آزادانه و آگاهانه دست به انتخاب بزنند و یکی را از آن میان برگزینند. از طرفی، تمامی مراحل انتخابات به صورتی کاملا شفاف در پیش روی مردم و به‌ویژه ناظران و نمایندگان کاندیداها در جریان بود تا مبادا شبهه و شائبه‌ای در این زمینه برای کسی به وجود آید.

امانت کامل: بی‌تردید یکی از اصول تردیدناپذیر و مستحکم در نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدای تأسیس تاکنون، صیانت از رأی مردم به‌عنوان حق‌الناس بوده و هست و این یکی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام محسوب می‌شود.این در حالی است که البته بعضا کسانی از سر غفلت یا خودخواهی، اتهاماتی را در مقاطعی به نظام وارد ساخته‌اند اما وجدان عمومی جامعه طی ده‌ها بار برگزاری انتخابات که به جابه‌جایی قدرت در بین گروه‌ها و افراد مختلف انجامیده است، به‌خوبی از این حقیقت آگاه است که امانت‌داری در انتخابات، خط قرمز نظام و رهبری محسوب می‌شود و هیچ‌گاه به هیچ دلیل و بهانه‌ای از آن تخطی نشده و نخواهد شد.

احساس مسئولیت مردم در قبال غوغای تحریم انتخابات: به یقین می‌توان گفت که انتخابات در ایران از یک لحاظ منحصر به‌فرد است و آن حجم تبلیغات منفی‌ای است که دشمنان ما در قبال آن به راه می‌اندازند. این حجم گسترده از جنگ روانی با صرف هزینه‌های کلان برای جلوگیری از حضور مردم در عرصه انتخابات را بی‌تردید در مورد هیچ کشور دیگری نمی‌توان مشاهده کرد؛ بنابراین هنگامی که میزان مشارکت در انتخابات در ایران و یک کشور دیگر با هم مقایسه می‌شوند، جا دارد این عملیات گسترده تخریبی و تحریمی نیز به‌عنوان یک عامل مهم دراین زمینه مد نظر قرار داشته باشد. با این همه مردم ایران با حضور درپای صندوق‌های رأی، امید طراحان و حامیان و مجریان این‌گونه تحریم‌ها را زائل ساختند وآنهارابه هذیان‌گویی‌های بعد ازیک ضربه سهمگین واداشتند.

همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت ایران: اگرچه ذات و ماهیت انتخابات همواره با رقابت و چالش همراه است که گاه حتی به برخی تندروی‌ها نیز کشیده می‌شود اما بلافاصله بعد از انتخاب رئیس‌جمهور، رقابت‌ها باید به رفاقت و همکاری و مودت و خیرخواهی برای آینده کشور تبدیل شود و همه برای پیشرفت و عزت ایران عزیز کوشش کنند. این به معنای بسته‌شدن باب نقد و انتقاد نیست. اتفاقا نقدهای سازنده و انتقادهای عالمانه و خیرخواهانه، نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد دولت مستقر ایفا می‌کند و مبادا روزی که سکوت جایگزین چنین نقد و انتقادهایی شود.

ادامه‌ راه شهیدرئیسی وبهره‌بردن ازظرفیت‌های فراوان کشور:طبیعی‌است که هرکاندیدایی پس‌ازرسیدن به جایگاه ریاست‌جمهوری، برنامه‌های خاص خود را دارد و برای تحقق آنها می‌کوشد اما آنچه مسلم و ضروری است، بهره‌بردن از ظرفیت‌های فراوان کشور به‌ویژه منابع انسانی جوان و انقلابی و مؤمن در مسیر تحقق برنامه‌ها و آسایش مردم و پیشرفت کشور است. منش و بینش شهید رئیسی نیز همواره بر این اصل استوار بود و در عین تلاش برای گسترش روابط بین‌الملل و استفاده از ظرفیت تعاملات جهانی اما همواره نگاهش به داخل بود و هیچ‌گاه از ظرفیت‌های فراوان کشور و بهره‌بردن از منابع انسانی جوان و انقلابی و مؤمن غافل نبود. بدون شک ادامه این راه و حرکت در این مسیر، توقع همه مردم از رئیس‌جمهور منتخب است و آحاد ملت انتظار دارند تا دکتر مسعود پزشکیان، ضمن توجه ویژه به همکاری‌های بین‌المللی، حتی یک لحظه هم از ظرفیت‌های داخل کشور و منابع انسانی جوان و انقلابی و مومن و ادامه راه شهید رئیسی غافل نشود.

تبدیل رفتارهای رقابتی به هنجارهای رفاقتی: اگرچه ممکن است سمت و سوی این توصیه بیشتر متوجه کاندیداهای ریاست‌جمهوری باشد اما از رویکرد اجتماعی و فراگیر این توصیه نیز نباید غافل شد. در طول رقابت‌های انتخاباتی، طبعا جامعه به دو بخش بزرگ طرفدار این یا آن کاندیدا تبدیل می‌شود. چه‌بسا که حتی در درون یک خانواده نیز چنین اتفاقی روی دهد. 

این همه نه‌تنها هیچ عیب و ایرادی ندارد، بلکه جزو ذات یک انتخابات آزاد به‌شمار می‌رود. اشکال و ایراد آنجاست که این رفتارهای رقابتی در دوران بعد از انتخابات نیز در سطح جامعه امتداد یابد و زمینه‌ای را برای افتراق و اختلاف و تنش فراهم آورد که در این صورت یقینا دشمنان ملت ایران، از این موقعیت بهره‌های خاص خود را خواهند برد. در فرهنگ اسلامی ما مردم ایران، مودت و برادری و رفاقت با یکدیگر، یک اصل اصیل و بسیار ریشه‌دار است و همین امر است که ملت بزرگ ایران را در طول تاریخ در مقابل دشمنانش، متحد و یکپارچه نگاه داشته و حسرت شکست و تجزیه ما را بر دل آنها نهاده است. اینک وقت آن است که بعد از یک انتخابات پرشور، ما مردم ایران، همه با هم، به سمت قله پیشرفت و تعالی حرکت کنیم که راه چندانی برای رسیدن به آن در پیش رو نداریم. ان‌شاءا... .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها