رأی مردم به صندوق رأی

پس از یک ماه و اندی از آغاز جنب وجوش‌های انتخاباتی، بالاخره روز موعود سر رسید و ملت سرافراز ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی کار نیمه‌تمام ۸تیرماه را به پایان رسانده و همچون ۴۵سال گذشته سهم خود در تعیین مقدرات کشور را ایفا کردند.
کد خبر: ۱۴۶۳۶۰۴
نویسنده امین صبحی - دبیر گروه سیاسی
 
دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در۵۹هزار شعبه درسراسرکشوربرگزار شد و مردم شهرها و روستاهای کشور در قالب اقوام و مذاهب مختلف به شعب اخذرأی مراجعه کردند تا باردیگر جلوه‌ای از وحدت ایرانی برای پایبندی به آرمان‌های ملی را به نمایش بگذارند. طبق روال مرسوم در همه انتخابات برگزارشده، حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با آغاز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رأس ساعت ۸ صبح رأی خود را در صندوق ۱۱۰ انداخته و با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری فرمودند: اگر این‌گونه باشد، خرسندکننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند.
   
سد مردم در برابر پروژه تحریم انتخابات
انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی که با اندوه بی‌پایان ملت درپی شهادت سیدالشهدای خدمت و همراهانش آغاز شده بود، روز گذشته با افزایش مشارکت مردم تبدیل به رویدادی شیرین در تقویم انقلاب اسلامی شد تا ملت ایران در چهاردهمین دوره انتخابات، مصداقی روشن از این تعبیر که «غم بزرگ را به کار بزرگی تبدیل کنیم» شوندواین سرمایه اجتماعی که زمینه‌ساز اقتدار و سربلندی ایران در عرصه‌های مختلف است را حفظ و تقویت کنند. در این دوره از رقابت‌ها حتی برخی از شکست‌خوردگان سیاسی که در انتخابات  مجلس شورای اسلامی همصدا با معاندان، خواستار تحریم انتخابات بودند نیز متوجه خطای راهبردی خود شده و از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کردند. سیاه‌نمایی و یاس‌آفرینی در آستانه هر انتخاباتی از برنامه‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و پیاده‌نظام داخلی آنها بوده، به نحوی که از هفته‌ها و حتی ماه‌ها قبل به‌صورت هدفمند با انتشار محتواهای هدفدار سعی بر این داشتند که افکار عمومی را به این سمت‌وسو، سوق دهند که صندوق رأی، امری تشریفاتی بوده و تعیین‌کننده نیست تا به‌این‌ترتیب انتخابات با کمترین میزان مشارکت برگزار و خوراک خبری آنها برای نشر اخبار دروغ و مغشوش فراهم شود بلکه با این اقدام، براندازان بتوانند رویای متوهمانه خود در رویگردانی مردم از نظام اسلامی را محقق کنند. البته حماسه مردم در انتخابات نه‌فقط توطئه آنها را بر هم زده، بلکه باعث شده تا مردم متوجه عناد آنها با ملت ایران شوند؛ چراکه این گرگ‌هایی  که در لباس میش ظاهر می‌شوند در بزنگاه‌های مهم که ملت ایران از تحریم رنج می‌برد، در کنار دولت‌های غربی و تحریم‌کنندگان هستند.طبق گزارش‌های موجود در این دوره از انتخابات که به مرحله دوم کشید نیز هشتگ‌هایی مثل رأی بی‌رأی ترند شد و بدخواهان مردم ایران با استفاده ابزاری از مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در تلاش بودند تا رای‌دهندگان را از حضور در شعب اخذ رأی دلسرد کنند اما نقاط آسیب‌پذیر کشور با حضور قاطع خود در انتخابات نشان دادند که بازیچه اپوزیسیون و ضدانقلاب نمی‌شود و این جشن سیاسی را تحت‌الشعاع تبلیغات رسانه‌های آن‌ور آبی نمی‌کند؛ البته این حضور دلگرم‌کننده، نافی وجود برخی از مشکلات و کم‌کاری‌ها نیست و باید مورد توجه مسئولان امر به‌ویژه منتخب ملت قرار گیرد تا با مدیریت منابع و شناخت ظرفیت‌های کلان موجود در کشور، راهکارهایی را برای خروج از مشکلات موجود و بحران‌های پیش‌رو اتخاذ کند.۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ یکی دیگر از روزهای زرین تقویم کشورمان است که شاهد حضور پرشور و شعور مردم در پای صندوق‌های رأی بودیم که به تبلیغات ضدایرانی مُهر باطل زد و سند دیگری از رسوایی دشمنان در مقابل عزم ملت را عیان کرد؛ دشمنانی که با ابزارها و شگردهای گوناگون سعی در مشروعیت‌زدایی و ناکارآمدی نظام دارندوازهرفرصتی برای القای شکاف میان مردم و مسئولان استفاده می‌کنند تا بذر ناامیدی و یاس را در میان مردم ما بپاشند اما بومرنگ این اقدامات بدخواهانه نصیب خودشان شده ونتیجه‌اش درپرونده سیاه‌شان ثبت وضبط می‌شود.
   
بازگشت به صندوق رأی برای ایجاد تغییر و تحول
رای دادن، حقی است که قانون برای همه افراد واجد شرایط قائل است تا با استفاده از آن بتوانند اراده خود در اداره کشور را محقق کنند. مطابق آمارهای موجود از انتخابات مختلف، مشارکت مردم برای انتخاب رئیس قوه مجریه به ۷۲درصد رسیده است ومردم سهم بسزایی دراین خصوص داشته‌اند وهرگز دراین زمینه منفعل نبوده‌اندوبا بهره‌مندی از حق رای، خواسته‌های خود را به گوش مسئولان امررسانده‌اند.کشورمادرمنطقه‌ای قراردارد که اکثرسیاستمداران فارغ ازتوجه به مطالبات ملت منتصب می‌شوندازهمین‌رو برخورداری از حق رأی نوعی تاکید بر مردم‌سالاری دینی است که امام راحل، بنیانگذار آن بودند ورهبر معظم انقلاب به‌عنوان خلف صالح ایشان رهرو همین سیره بوده و خواستار حضورحداکثری مردم درانتخابات هستند.تجربیات موجود مبین این مسأله مهم است که تغییرات مورد نظر مردم درسپهر سیاسی کشورباید به‌صورت تدریجی انجام شودتا ماندگارباشد ازهمین‌رو مشارکت سیاسی درانتخابات بهترین راه برای اجرای تحولات بنیادین است؛ مشارکت سیاسی مردم در انتخابات مختلف حکایت از این واقعیت دارد که مردم جامعه در برخی مسائل دغدغه‌مند و خواستار طرح وبرنامه نوهستند؛ پس برای اصلاح امور از یک فرصت حقوقی وقانونی مغتنم باعنوان حق رأی استفاده می‌کنند تابه شرایط ایده‌آل مد‌نظر اکثریت جامعه دست پیداکنند. تجربه سال‌های مختلف نشان می‌دهد هرجا ملت به‌طور جدی در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کرده‌اند، توانسته‌اند تا حد زیادی نتیجه را مطابق آنچه که مطلوب‌شان بوده رقم بزنند. به‌همین‌دلیل مشارکت در انتخابات، عاقلانه‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و عملی‌ترین راه ایجاد تغییرات مطلوب است.
   
شرکت در انتخابات نوعی تعهد شهروندی است
انتخابات یکی از مهم‌ترین عناصر دموکراسی و حاکمیت مردمی است. امکان می‌دهد که مردم نظرشان را در مورد مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیان و نمایندگان خود را برای اداره کشور انتخاب کنند. انتخابات همچنین موجب می‌شود که حاکمان پاسخگوی عملکرد خود باشند و با نظارت مردمی مواجه شوند. مشارکت در انتخابات یکی از حقوق و وظایف شهروندی و نشان‌دهنده احترام به خواست مردم، تعهد به نظام جمهوری اسلامی، پیروی از ولایت‌فقیه و تقویت انسجام ملی است و باعث می‌شود که مردم در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور دخیل باشند و حس مسئولیت و تعلق به جامعه را تقویت کنند.رهبر معظم انقلاب بارها بر این نکته مهم تاکید داشته‌اند که کشور ما مبتنی بر آرای مردم است؛ بنابراین رأی‌دادن علاوه بر احقاق یکی از حقوق شهروندی به پیشرفت و توسعه کشور منجر می‌شود که رابطه مستقیمی با افزایش کیفیت زندگی مردم و کارآمدی نظام دارد. مردمی‌سازی مقدرات کشور و جلب مشارکت مردم در انتخابات از سوگیری‌ در تصمیم‌گیری‌ها می‌کاهد و به چرخش نخبگان کمک می‌کند تا حدی که عزم مردم بر ناکارآمدی‌ها غلبه کرده و سیاستمداران زبده عهده‌دار امور می‌شوند و همین امر بهترین سنگ‌بنا برای تقویت امنیت کشور و اداره بهتر امورات است. برخورداری و استفاده از حق رأی به قدری سودمند است که سران اصلاحات که خالق ایده تحریم انتخابات بودند نیز با شیوه‌های روزنه‌گشایانه وارد این عرصه شدند، چراکه اتکا به مردم‌سالاری دینی تنها راه رفع مشکلات و خروج از بحران‌های مختلف است. آنها که روزی با دروغ تقلب در انتخابات بر طبل آشوب‌ها کوبیدند و بعدها در خلوت و جلوت منکر تقلب شدند حالا پس از گذشت بیش از یک دهه دوباره به صندوق رأی بازگشته‌اند، زیرا به این فهم و درک رسیده‌اند که نمی‌توان مدعی اصلاح بود و علیه انتخابات مردمی کمپینی ساخت.

«شنبه برادری» برای ساخت ایران
حالا دیگر انتخابات به پایان رسیده و مردم نقش خود را در صحنه‌گردانی آبرومندانه آن ایفا کردند، حالا نوبت برنامه‌ریزی‌های جدید و تداوم برنامه‌های موفق قبلی برای توسعه ایران است.همه مردم فارغ از تعلقات حزبی و جناحی به منتخب اکثریت مردم احترام می‌گذارند تا در عمل ثابت کنند که بعد از۴۵سال همچنان به آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب که فرمود «میزان رأی ملت است» وفادار هستند و حمایت ازجمهور راوظیفه خود در روزها وماه‌های پساانتخابات می‌دانند. حمایت قاطع از ارکان نظام، پذیرش دولت منتخب مردم و راهبرد اتحاد، مهم‌ترین وظیفه در چهار سال آتی است تا کابینه جدید فارغ از حواشی به وظیفه اصلی خود که خدمت به مردم است بپردازد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها