سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد
کابل در اولین نگاه
دیدار از بنیاد آرمانشهر
ژورنالیست های مایوس
در کنار مزار سیدجمال اولین برنامه مشترک هیات ایرانی ، بازدید از دانشگاه کابل بود که صبح روز چهارشنبه 14 شهریور صورت گرفت. هدف ما هم دیدن دانشگاه بود هم زیارت مقبره سیدجمال الدین اسدآبادی که در محل این دانشگاه قرار دارد. دانشگاه کابل ، در سال 1304 تاسیس شده است و این خود نکته قابل تاملی است . تحولاتی که تحت عنوان نوسازی و مدرنیزاسیون کشورهای اسلامی در اوایل قرن 20 آغاز شد ، در سه کشور ترکیه ، ایران و افغانستان به دست آتاتورک ، رضا شاه و امان الله خان وارد برنامه های حکومت شد و جالب این است که دانشگاه کابل به عنوان یکی از نمادهای این تحولات ، پیش از دانشگاه تهران تاسیس شد البته رخدادهای 30 سال اخیر افغانستان ، دانشگاه کابل را از اهمیت و رونق انداخت و نه تنها فعالیت های آن گسترش نیافت بلکه هم رشته های تحصیلی آن محدودتر شد ، هم میل به تحصیل در آن کاهش یافت و هم از نظر ظاهری و فیزیکی ، تخریب شد. دانشگاه کابل ، بسیار وسیع تر از دانشگاه تهران است و درختان بیشتری دارد و اگر به گل و گیاه و ظاهر خیابان کشی های داخل آن توجه شود جذابیت بسیار بالایی دارد. به اقتضای دانشگاه بودن ، دانشجویان پسر و دختر ، امروزی تر به نظر می رسند و لباس های سنتی افغانی کمتر دیده می شود. تعدادی از دانشجویان به سراغ ما می آیند و از ما درباره نحوه ادامه تحصیل در تهران می پرسند. توضیحاتی در حد دانسته های خود می دهیم که چندان مفید نیستند. گروهی از آنان هم دعوتنامه مراسم بزرگداشت شهید احمدشاه مسعود را به ما می دهند و اصرار دارند که شرکت کنیم. ظاهرا دانشجویان به صورت خودجوش این مراسم را در محل دانشکده حقوق برگزار می کنند و سخنران جلسه آنان هم بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران است. به محل دفن سیدجمال الدین اسدآبادی یا به قول آنان سیدجمال الدین افغانی می رسیم که در بخشی از حیاط دانشگاه کابل قرار دارد و با بنای یادبودی مشخص است. این بنا و فضای گل و گیاه اطراف آن هم از آفات جنگ و ناامنی های کابل مصون نمانده و بی توجهی به آن ، محسوس است و به همین دلیل ، جذابیت ظاهری لازم را ندارد البته برای ما که سیدجمال را بیدارگر بزرگ مشرق زمین می دانیم و عظمت و بزرگی واقعی صاحب آن مزار را مدنظر داریم ، این نقیصه ظاهری در نگاه اول به چشم نمی آید و ما به مرور فعالیت های روشنگرانه مردی می پردازیم که مسلمانان سراسر جهان را مدیون خود ساخته است. دوستان افغان (آقایان غیاثی و خلیلی) توضیح می دهند که سیدجمال در استانبول از دنیا رفت و در همانجا دفن شد اما در سال 1342 شمسی با درخواست رسمی دولت افغانستان ، جنازه وی به کابل انتقال یافت. ظاهرا همزمان دولت های ایران و مصر هم خواستار انتقال جنازه سیدجمال به کشورهایشان بودند اما سرانجام با تغییر رای دولت مصر به نفع افغانستان ، جنازه سیدجمال الدین اسدآبادی در کابل دفن شد. در چهار طرف قبر سیدجمال تابلویی به چهار زبان فارسی ، پشتو ، عربی و انگلیسی قرار دارد که اشاره ای مختصر از شخصیت این احیاگر شرق و جهان اسلام در آن قید شده است. مطابق این تابلو ، سیدجمال در ولایت کنر افغانستان به دنیا آمده است. به آنها توضیح دادم که ما در ایران ، او را از اهالی اسدآباد همدان می دانیم. دوستان افغان گفتند که مرکز ولایت کنر افغانستان هم اسدآباد نامیده می شود. اضافه کردم که مرحوم محیط طباطبایی ، دلایل فراوانی گردآورده که نشان می دهد سیدجمال ، ایرانی است. دوستان افغان با خنده گفتند که ما هم دلایل زیادی داریم که او افغان است ولی بهتر است که به خواست خود سیدجمال الدین ، او را متعلق به همه مسلمانان بدانیم. سخن به جایی بود و ما هم بحث را ادامه ندادیم. تا قبل از ظهر به هتل محل اقامت خود برگشتیم. |
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
یک تحلیلگر مسائل بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
سید رضا صدرالحسینی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد