با حضور نمایندگان نامزد‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری

سبک زندگی اسلامی ایرانی و راهبرد‌های دولت آینده با حضور نمایندگان پزشکیان، قالیباف، زاکانی و پورمحمدی تشریح شد

این قسمت از برنامه «پاستور شماره ۱۴» رادیو معرف با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی و راهبرد‌های دولت آینده با حضور سید محمدکمیل حسینی رستمی نماینده ستاد محمدباقر قالیباف، زهرا بهروز آذر نماینده ستاد مسعود پزشکیان، محمدصادق کاظمی نماینده ستاد علیرضا زاکانی و محمودرضا احمدی نماینده ستاد پورمحمدی به روی آنتن رفت.
این قسمت از برنامه «پاستور شماره ۱۴» رادیو معرف با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی و راهبرد‌های دولت آینده با حضور سید محمدکمیل حسینی رستمی نماینده ستاد محمدباقر قالیباف، زهرا بهروز آذر نماینده ستاد مسعود پزشکیان، محمدصادق کاظمی نماینده ستاد علیرضا زاکانی و محمودرضا احمدی نماینده ستاد پورمحمدی به روی آنتن رفت.
کد خبر: ۱۴۶۱۸۳۲

به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و قومیتی از اولویت‌های دولت آقای پزشکیان
زهرا بهروز آذر سبک زندگی را از زیرمجموعه‌های فرهنگ عمومی کشور برشمرد و گفت: فرهنگ عمومی جامعه ایرانی شامل باورها، ارزش‌ها، هنجارها، سنت‌ها و قواعد رفتاری است که در جامعه ما حاکم است.

وی متذکر شد: تعبیر سبک زندگی اسلامی ایرانی، بیشتر از آن که باید و یا هنجاری باشد که از بالا به جامعه القا شود، یک توصیف از زیبایی‌هایی است که در جامعه و در کشورمان داریم. در ایران هر منطقه و قومی، سنت‌ها و آداب‌ورسوم و سبک زندگی خودشان را دارند که با وجود این تنوع، حول دو مفهوم اسلام و ایران به همدیگر چسبیده‌اند و این هویت را شکل داده‌اند.

نماینده ستاد مسعود پزشکیان به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و قومیتی در کشور را از اولویت‌های دولت آقای پزشکیان بیان کرد که پیگیری خواهد شد و افزود: در این دولت درصدد هستیم تا به همه این تنوع بدون این‌که تبعیض یا تفاوتی برای هرکدام قائل شویم به نفع استقرار و توسعه آن سبک زندگی اسلامی ایرانی احترام بگذاریم.

تفاوت نسلی و تحولات اجتماعی در اولویت بالایی برای دولت پزشکیان قرار دارد
وی با بیان این‌که تفاوت نسلی و تحولات اجتماعی برای ما حتماً در اولویت بالایی قرار دارد، اظهار کرد: هسته اصلی این‌ها قطعاً نگاه اسلامی ایرانی است، اما ممکن است شاخ و برگ‌هایی داشته باشند که ویژگی‌های سبک زندگی نوجوان و جوان ایرانی است. سبک زندگی این نسل از نسل قبلی متفاوت است و باید آن را به رسمیت بشناسیم. نگذاریم احساس کنند طرد شدند.

بهروز آذر تأکید کرد: باید تفاوت‌های فردی را بپذیریم و وظیفه دولت است که به همه افراد احترام بگذارد و نه‌تن‌ها مانع بروز نوع‌آوری‌ها و خلاقیت‌هایی که ممکن است در همین محور وجود داشته باشد، نشود بلکه حمایت هم بکند تا آن چیزی که عصاره شادی و نشاط اجتماعی است در ذیل سبک زندگی اسلامی ایرانی در جامعه جاری و ساری کنند.

دولت آقای پزشکیان در حرف و عمل ایرانی اسلامی خواهد بود
وی با بیان این‌که مردم با نظام‌های ارزشی که دارند و باور‌هایی که در ذهن‌شان شکل می‌گیرد، فرهنگ عمومی در جامعه شکل می‌گیرد و ذیل آن سبک زندگی‌شان تعریف می‌شود، گفت: باور منابع و منشأ‌های مختلفی دارد و بخش عمده‌ای از این باور را ما از طریق رسانه‌ها القا می‌کنیم و یا برخی موارد از طریق عملکردمان که اکثراً منفی است در ذهن مردم شکل می‌دهیم که روی نظام ارزشی‌شان اثرگذار است و در مرحله آخر تصمیم می‌گیرند که سبک زندگی‌شان را تغییر دهند.

نماینده ستاد مسعود پزشکیان افزود: اولویت اول دولت آقای پزشکیان این خواهد بود که در حرف و عمل خود دولت، دولت ایرانی اسلامی باشد. اولویت دوم، این است که از مداخله در امور فرهنگ خود بنیاد مردم جلوگیری کند و به حریم خصوصی شهروندان احترام خواهد گذاشت.

وی با اظهار به این‌که ارتباطات جهانی ممکن است جریان‌های سویی را به سبک زندگی ایرانیان وارد نماید، گفت: راهکار این است که ما هم منبع‌مان را سالم نگه داریم و هم جریان‌هایی که قرار است این تنوع فرهنگی ما را حفظ کنند و شدت دهند، کمک کنیم تا زاینده باقی بماند.

بهروز آذر متذکر شد: تازمانی که تنوع‌های فرهنگی را در کشور به رسمیت نشناسیم و به آن‌ها میدان ندهیم که تفکر و ایده‌های خودشان را وارد جریان رسمی سبک زندگی که داریم در مجاری رسمی کشور تبلیغ می‌کنیم وارد نکنیم به‌مرور این جریان کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

به‌هیچ‌وجه کسی را حذف نکنیم
وی بیان کرد: یکی دیگر از راهکار‌های مهم این است که به‌هیچ‌وجه کسی را حذف نکنیم. دولت هرچقدر هم تلاش کند به خاطر محدودیت‌هایی که به لحاظ قانونی و حتی نگرشی دارد نمی‌تواند تنها منبع پویا برای تولید سبک زندگی باشد. احتیاج به هنرمندان و افراد متخصص حوزه فرهنگ دارد تا محتوای فرهنگی را تولید کنند.

نماینده ستاد مسعود پزشکیان با اشاره به برنامه‌های پزشکیان در حوزه بانوان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در مسئله زنان وجود دارد این است که ابتدا فهم کنیم زنان چه چیز‌هایی را ناامنی احساس می‌کنند، تعریف می‌کنند و وجود آن‌ها بر زندگی شخصی و زندگی اجتماعی و حتی اقتصادی آن‌ها خدشه وارد می‌کند.

وی در خصوص چرایی کاهش تمایل به فرزند آوری در میان زنان شاغل گفت: نظام حمایتی خانواده به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده و زن احساس تنهایی می‌کند و از طرفی در محیط کار احساس ناامنی می‌کند که کار و موقعیت شغلی خود را از دست بدهد این دغدغه‌ها در ذهن زنان وجود دارد و، چون امید در ذهنشان برای آینده کم‌رنگ شده تمایلشان برای فرزند آوری و مادری کاهش پیدا کرده است.

بهروز آذر اظهار کرد: دولت با ترویج گفتمان و اندیشه می‌تواند به این افراد کمک کند. همچنین نظام‌های حمایتی را فعال کند تا ترس‌ها و نگرانی‌های به حقی که این زنان و مخصوصاً زنان خانه‌دار دارند کم‌رنگ شود.

لزوم تبادل فرهنگی و گفتگو برای هر برنامه
در ادامه محمودرضا احمدی با بیان این‌که سبک زندگی هر فرد در جامعه قابل تعقیب به معنای مدیریت کردن یا سلطه گری بر آن نیست، گفت: ما باید در ابتدا تمامی تفاوت‌ها را ببینیم و بر هویت انسان مسلمان ایرانی تأکید کنیم. هویت ریشه‌ای است که در تاریخ ما جریان دارد. تاریخی که بخشی از آن در ملیت ما و بخشی از آن در دین ما نهفته است. چیزی که تمدن ایران اسلامی را می‌سازد.

وی با اظهار به این‌که سبک زندگی می‌تواند متأثر از مسائل دیگری هم باشد، توضیح داد: یعنی زمینه‌هایی که خارج از حیطه فرهنگ شکل می‌گیرد که می‌تواند از نوع برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و نوع مدیریت‌های ما در دستگاه‌ها و سیستم اداری ما ناشی می‌شود، از آن‌ها هم می‌تواند تأثیر بگیرد.

نماینده ستاد پورمحمدی افزود: ما زمانی می‌توانیم از مدیریت و برنامه دولت برای سبک زندگی سخن بگوییم که از شکاف دولت و ملت رنج نبریم. در جامعه‌ای که دولت و ملت با همدیگر ممکن است در بعضی مسائل زاویه دارند، برنامه برای مسائل فرهنگی ازجمله سبک زندگی صحبت کنیم. باید بخش مهمی از مسائلی که امروز بین دولت و ملت شکاف ایجاد کرده، قبل از هر چیزی مرتفع شود.

وی متذکر شد: دیالوگ، نه بر اساس گفتن که بر اساس شنیدن شکل می‌گیرد. پس لزوم تبادل فرهنگی و گفتگو برای هر برنامه‌ای برای ما پیش‌شرط اساسی و ضروری است.
احمدی اظهار کرد: ما باید المان‌های فرهنگی خود را شناسایی کنیم و بر این باوریم که فرهنگ نمی‌تواند با دستکاری ادامه پیدا کند. فرهنگ یک سیستم خود بنیان است. فرهنگ از درون خود رشد می‌کند و دولت می‌تواند در این بین با شناختن ظرفیت‌های ایرانی اسلامی و بر پایه تمدن ایرانی اسلامی که با انقلاب رقم خورده و ما اعتقاد داریم در آینده نه‌چندان دور حتماً پایه‌های آن مستحکم می‌شود، می‌توانیم سبک زندگی ایرانی اسلامی را به عنوان یکی از مدل‌های زندگی، نه‌تن‌ها در ایران بلکه در دنیا معرفی و عرضه کنیم.

معتقد به آزادی به معنای حکومت‌مندی و حکمرانی هستیم
وی ضمن بیان این‌که آزادی هر فرد به نحوی کامل بر اساس فرمان هشت ماده‌ای محترم می‌شماریم، اما معتقد هستیم باید‌ها و نباید‌ها در یک حکمرانی فرهنگی شکل می‌گیرد، گفت: دولت باید با استفاده از نهاد‌های مردم‌نهاد مانند مساجد، بسیج، ان جی او می‌تواند باید‌ها و نباید‌ها را به نحو اغنایی در جامعه مدیریت کند.

نماینده ستاد پورمحمدی تأکید کرد: ما معتقد نیستیم برای هر امر فرهنگی ما می‌توانیم از حکومت به معنای گاورمنت استفاده کنیم. ما معتقدیم باید فضایی را فراهم کنیم که در آن باید‌ها و نباید‌هایی را ریشه در هویت تاریخی و فرهنگی هر ایرانی دارد در آن جامعه رشد، نمو و ظهور پیدا کند. آزادی اگر به معنای نوعی رهایی یا واگذاری یک جامعه باشد، ما نمی‌توانیم و فکر نمی‌کنم در دنیا هیچ کشوری به این آزادی اعتقاد داشته باشیم. اما ما به آزادی به معنای حکومت‌مندی و حکمرانی اعتقاد داریم.

دولت با حکمرانی فرهنگی باید‌ها و نباید‌ها را در جامعه ایجاد می‌کند
وی افزود: ما نمی‌توانیم به شکل سلطه‌گرانه در مورد فرهنگ، حکم کنیم، اقدام و عمل کنیم. اما آنچه که برنامه دولت می‌تواند باشد این است که ضمن احترام به تمام سلایق و رویکرد‌های فرهنگی، ما می‌توانیم با نوعی حکمرانی فرهنگی به شکلی باید‌ها و نباید‌ها را در جامعه ایجاد کنیم.

حراج سخاوتمندانه ظرفیت‌های فرهنگی
احمدی با بیان این‌که ظرفیت‌هایمان را سخاوتمندانه در این سال‌ها حراج کرده‌ایم، تصریح کرد: وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم و مشاهده می‌کنیم هیچ‌گونه برنامه‌ای که مفرح باشد و برای جامعه جذاب باشد ندارد، این باعث شده است من شهروند عادت کنم وقتی می‌خواهم شاد باشم کانال دیگری را غیر از صداوسیما روشن نمایم. این سبب می‌شود یکی از منابع مهم فرهنگی ما جلوی ما مسدود شود و ما امکان کنشگری در حوزه فرهنگ را از دست بدهیم.

وی متذکر شد: در حوزه فرهنگ مسئله ما بیشتر از هر چیزی استراتژی است. اصلاً نمی‌دانیم در این فضا چه‌کاری انجام می‌دهیم و به شکلی به کار‌های نمادی، مناسکی و کاملاً دم دستی روی آورده‌ایم و نمی‌خواهیم وارد لایه‌های زیرین فرهنگی شویم. نداشتن این استراتژی باعث شده تا ما منابع‌مان را از دست بدهیم و امروز متأسفانه در بخش‌هایی از فرهنگ دچار آسیب شویم.

نماینده ستاد پورمحمدی با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی باعث شد تا زنان ارتقای مهمی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور داشته باشند، گفت: انقلاب اسلامی همواره در مورد زنان جدیت و تأمل گفتمان داشته و در مورد این مسئله نظر داده است.

وی اظهار کرد: بخشی از مسئله ما به خاطر قانون‌گذاری درست است. ما در مورد بسیاری از بزه‌های اجتماعی قوانین خوبی داریم، اما آیا می‌توانیم بگوییم در مورد حوزه زنان و خطراتی که به شکل احتمالی زنان را تهدید می‌کند از این قاطعیت قانون برخوردار هستیم و یا خیر؟ اگر این‌طور باشد آن‌وقت می‌توانیم با ایجاد نوعی سیستم مراقبت و تنبیه در شهر و در کشور از آسیب‌های احتمالی زنان کمتر کنیم. اما به‌هرحال ظرفیت‌های حوزه‌های زنان همواره ظرفیت‌های پویایی بوده و همواره به انقلاب کمک کردند.

در ادامه محمدصادق کاظمی از سبک زندگی به عنوان محل گره خوردن و نزدیک شدن لایه‌های زیرین اعتقادی و فرهنگی با اتفاقات روزمره زندگی یاد کرد و گفت: سبک زندگی در طول تاریخ فرهنگ ما، فرهنگ دینی و ادبیات ما همواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ممکن است سبک زندگی حاکم بر کشور ضعف‌ها و خطا‌هایی داشته باشد، اما باید با افتخار و با بزرگی از آن یاد کنیم، اظهار کرد: در دولت خدمت معتقد بر این هستیم علی‌رغم بعضی سیاه نمایی‌هایی که بعضی از افراد غیر دوست با ملت ایران، نسبت به رفتار‌های اجتماعی و فرهنگی مردم دارند، اما رفتار‌های اجتماعی و فرهنگی مردم ایران همراه با تعالی و آموزه‌های دینی است.

نماینده ستاد علیرضا زاکانی تأکید کرد: آنچه در طول چهل و اندی از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور اتفاق افتاده و نکات مثبت این مسئله بود، حتماً در دولت خدمت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به فرهنگ در سه‌پایه قرار دارد، عنوان کرد: این سه‌پایه عبارتند از عدالت فرهنگی؛ اسلام و احکام دین؛ مردم پایه بودن فرهنگ. ما در دولت آقای زاکانی، سبک زندگی را خانواده محور، شاد و توأم با معنویت ادامه خواهیم داد.

کاظمی در باره تفاوت‌های نسلی گفت: ما این تفاوت‌ها را می‌پذیریم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم. حتماً استفاده از ابزار‌های نوین در عرصه انتقال مفاهیم فرهنگی به نسل‌های آینده مورد توجه دولت قرار خواهد گرفت.

وی با رد شکاف بین نسلی در کشور تصریح کرد: فرهنگ والای کشور که فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی است مانع از بروز شکاف‌های عمیق نسلی شده است.

نماینده ستاد علیرضا زاکانی با اشاره به این‌که مشکلات اجتماعی در شهرداری دکتر زاکانی احصا شده است، بیان کرد: در سطح شهر تهران به حل مشکلات اجتماعی پرداخته شده است. منظور از مشکلات و معضلات اجتماعی، آن مواردی است که مانع از بروز سبک زندگی و مانع از خانه محوری، شادی و معنویت می‌شود. ازجمله اعتیاد و طلاق.

اجرایی کردن عدالت فرهنگی در ابعاد مختلف فرهنگی در کشور
وی با بیان این‌که قصد داریم عدالت فرهنگی را در ابعاد مختلف فرهنگی در کشور اجرا نماییم، گفت: معضل جدی که آلان در حوزه فرهنگ وجود دارد، تجمیع امکانات فرهنگی و بهره بردن از امکانات فرهنگی، چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری و چه حتی بهره بردن از انتقال مفاهیم فرهنگی در برخی از نقاط کشور و فقر این مسئله در برخی دیگر از نقاط کشور است. این مسئله در حوزه‌های مختلف فرهنگی، حتی در حوزه‌های آموزشی خودش را دارد نشان می‌دهد.

ضرورت اصلاحات ساختاری در حوزه فرهنگ
کاظمی با اظهار به این‌که برای اجرایی شدن عدالت فرهنگی چهار محور مدنظر است، عنوان کرد: اولاً باید اصلاحات ساختاری جدی در حوزه فرهنگ صورت بگیرد؛ واسطه‌های میان مردم و دستگاه‌های فرهنگی و سیاست‌گذاران فرهنگی در کشور زیاد است. گاهی بودجه‌های فرهنگی از جایی که به تصویب می‌رسد تا به دست مردم برسد آن‌قدر دچار مشکل می‌شود که عملاً این اتفاق نمی‌افتد و شرکت‌های واسطه فرهنگی شکل گرفته و رفتار ضد فرهنگی در حوزه اقتصاد فرهنگ شکل گرفته است.

وی افزود: این اصلاح ساختار به این معناست که ما واسطه‌های بین مردم و دستگاه‌های سیاست‌گذار فرهنگی را حذف کنیم. البته مردم هم به معنای توده مردم و هم به معنای مؤسسات فرهنگی است.

نماینده ستاد علیرضا زاکانی محور دوم را همراهی و همیاری مردم خواند و گفت: در حوزه سبک زندگی ما حتماً نیاز به اقداماتی برای شکل‌گیری هویت جمعی داریم.
وی افزود: اصلاحات قانونی محور سوم است. در این بخش، علی‌رغم این‌که مانع از شکل‌گیری مجدد قانون‌های متعدد و دست و پاگیر شویم باید قوانینی که تجمیع و اصلاح می‌شود، خانواده به جای دولت و فرهنگ به جای حقوق بنشیند.

مدیریت عوامل مخرب فرهنگی
کاظمی اظهار کرد: محور چهارم، مدیریت عوامل مخرب فرهنگی است. بنگاه‌های ضد فرهنگی که شکل اقتصادی به خود گرفته‌اند حتماً باید مدیریت شوند و به سمت حوزه فرهنگی هدایت شوند.

وی با اشاره به این‌که تداخل‌های فرهنگی گاهی به دلیل عدم همخوانی‌های فرهنگی چه در حوزه اعتقادی و چه در حوزه رفتاری سبب بروز اختلالات فرهنگی شده است، گفت: اگر کسی خودش نماینده این اختلال فرهنگی است و به خاطر جمع کردن رأی و مخاطب بیشتر مورد انتقاد قرار بگیرد که چرا او را در ایجاد اختلال فرهنگی در سطح جامعه کنترل مهار می‌کنید جای تعجب دارد.

مدیریت فرهنگی کشور شوخی‌بردار نیست
نماینده ستاد علیرضا زاکانی با تأکید بر این‌که مدیریت فرهنگی کشور شوخی‌بردار نیست، بیان کرد: ما امانت‌دار فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی هستیم و نباید به خاطر رأی بیشتر بخواهیم اختلال فرهنگی و افرادی که مسائل فرهنگی را مختل می‌کنند مرتب میدان دهیم و از این رویکرد فرهنگی عدم صیانت کنیم.

ضرورت ایجاد الگو‌های شادی و نشاط درونی
وی خاطرنشان کرد: در دولت آقای زاکانی معتقد هستیم که حتماً محوریت شادی و نشاط در عرصه فرهنگ، می‌تواند مانع بزرگی در بروز مشکلات فرهنگی که از بیرون وارد می‌شود، باشد. ما باید بتوانیم الگو‌های شادی و نشاط درونی ایجاد کنیم.

کاظمی با بیان این‌که کرامت زن در ادبیات دینی ما محور صحبت در مورد بانوان است، گفت: وقتی مسئله کرامت زنان را محور قرار دهیم حتماً حوزه امنیت زنان ذیل آن مسئله قرار می‌گیرد، ولی همه مسئله نخواهد بود.

وی افزود: در مسئله کرامت زنان، محوریت به مسئله گسترده کردن و توجه جدی و برگرداندن مقام بالای مادری در برنامه‌های فرهنگی کشور است که ضعف بسیار جدی دارد.

باید امکان تجمع‌های زنانه را در کشور افزایش دهیم
نماینده ستاد علیرضا زاکانی تأکید کرد: ما باید امکان تجمع‌های زنانه را در کشور افزایش دهیم تا امنیت ذهنی زنان را بیشتر کنیم.

وی با ذکر این نکته که حل مسئله بی‌توجهی به زنان خانه‌دار و متأسفانه کاهش مقام والای زن در جامعه را با نگاه به حقوق زنان شاغل نخواهیم حل کنیم، بیان کرد: ما باید مسئله را از این‌سو ببینیم که به دنبال ایجاد نظامی هستیم که یک مادر در خانه و جامعه جایگاه بزرگی داشته باشد، اگر خانه‌دار شد چه مزایایی مشوق او خواهد بود و اگر به هر دلیلی در جامعه حضور داشت چه قوانینی تصویب کنیم که مزاحم نقش مادری‌اش نشویم. در واقع به نقش مادری اولویت دهیم.

ناکارآمدی‌های گذشته باعث کاهش سرمایه اجتماعی شده است
در ادامه سید محمدکمیل حسینی رستمی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ چند بحران داریم که جامعه را تهدید می‌کند؛ گفت: سرمایه اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند زمینه رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یک جامعه باشد. متأسفانه ناکارآمدی‌های گذشته باعث کاهش سرمایه اجتماعی شود.

وی افزود: در کنار سرمایه اجتماعی، معضل قطبی‌سازی جامعه شد کل گرفته است. این معضل باید جدی گرفته شود؛ چون می‌تواند خشم اجتماعی، تنش و نارضایتی را شکل دهد؛ بنابراین زمینه‌های کاهش سرمایه اجتماعی در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای باید شناخته شود.

نماینده ستاد محمدباقر قالیباف از بحران خانواده به عنوان معضل دیگر نام برد و بیان کرد: آمار‌های حیاتی کشور ازجمله ازدواج، طلاق، مرگ و تولد نشان می‌دهد وضعیت جامعه ما تقریباً در بحرانی‌ترین و یا بدترین حالت تاریخ آماری خودش است. میزان طلاق‌ها به نسبت بالا رفته و تعداد ازدواج و تولد‌ها کاهش پیدا کرده است.

نظام دیوان‌سالاری در حوزه فرهنگ نیازمند بازسازی است
وی به نظام دیوان‌سالاری فرهنگ در کشور پرداخت و گفت: ما نظامی خسته و ناکارآمد در حوزه فرهنگ و در وزارتخانه‌های مختلف داریم که اساساً از این نظامی که روزآمد نشده، کنش فعالانه درست‌وحسابی فرهنگی درنمی‌آید. هزاران میلیارد بودجه در این حوزه تخصیص داده می‌شود، ولی در کف جامعه چیزی را نمی‌بینید و این نشان می‌دهد که نظام دیوان‌سالاری ما در حوزه فرهنگ نیازمند بازسازی است.

حسینی رستمی افزود: در این نظام بروکراتیک، مهم‌ترین حوزه نظام تعلیم و تربیت است. اگر می‌خواهیم سبک زندگی ایرانی اسلامی را شکل دهیم باید از ظرفیت آموزش‌وپرورش استفاده کنیم.

وی فرهنگ را پویا برشمرد و گفت: این پویایی برای حاکمیت، مردم و اجتماع فرصت‌های زیادی را ایجاد می‌کند. مهم این است که رشد و بلوغ را داشته باشیم و با فرهنگ درست برخورد نماییم و ظرفیت‌هایش را بشناسیم و به‌درستی استفاده کنیم.

نماینده ستاد محمدباقر قالیباف اظهار کرد: متأسفانه در رویکرد‌های اخیر صداوسیما شاهد هستیم ظرفیت‌هایی که باید شناخته می‌شد، مغفول مانده و بسیاری از زمان‌ها از دست رفت و مخاطبین صداوسیما و همین‌طور تأثیرگذاری‌اش کاهش پیدا کرده است. این برای یک جامعه مناسب نیست. برعکس در جا‌هایی که به مردم اطمینان کردیم و کار سپردیم شاهد اتفاقات خوبی هستیم.

محرومیت و تبعیض موجب آزار زنان جامعه شده است
وی با اشاره به این‌که محرومیت و تبعیض موجب آزار زنان جامعه شده است، گفت: در موضوع محرومیت، یک خانم از زن بودن خود احساس رضایت ندارد و معضلات زیادی را در جامعه ایجاد کرده است ازجمله هویت جنسیتی. این احساس نارضایتی را با امکانات خاصی که برای زنان فراهم می‌کنیم می‌توانیم رفع کنیم.

حسینی رستمی در باره تبعیض بیان کرد: یک زن نباید احساس کند به علت جنسیتی که دارم مورد تبعیض قرار گرفته‌ام و از یک سطح بالاتر نمی‌توانم بروم. زنان باید بر این باور برسند که با تلاش خود می‌توانند ارتقا یابند و موقعیت شغلی‌شان هم افزایش یابد.

وی با بیان این‌که فضای حاکمیت باید بسترسازی شود و باید فضا را برای فرزندآوری فراهم کنیم، گفت: ما باید فرزند خانواده داشته باشیم و خانواده تصمیم بگیرد که بچه می‌خواهد یا خیر؟ حاکمیت فقط شرایط را فراهم می‌کند.

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، گفتنی است برنامه پاستور شماره ۱۴، که مناظره میان نمایندگان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری است در معاونت صدا و هر روز از یک شبکه رادیویی از ساعت ۱۳ تا ۱۶:۳۰ به روی آنتن می‌رود.

رادیو معارف روی موج fm ردیف ۹۶ مگاهرتز شنیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها