امروز ساعت ۱۰صبح با حضور رئیس سازمان صدا و سیما صورت می گیرد

رونمایی از برنامه‌های انتخاباتی رسانه‌ملی

گفت‌وگوی «جام‌جم» با دست‌اندرکاران ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی رادیو

صدای اقتدار در مسیر سربلندی

در تشییع پیکر شهیدان خدمت، شاهد وحدت و انسجام خوبی بین مردم بودیم، بی‌شک در انتخابات پیش رو هم حضور حداکثری و باشکوه مردم را شاهد خواهیم بود. به همین منظور رادیو و تلویزیون در یک همپوشانی با هدف افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به نامزدها و انتخاب فرد اصلح می‌کوشد.
کد خبر: ۱۴۶۱۴۹۸
نویسنده مریم کریمی‌ - گروه رسانه
 
در این گزارش سراغ برخی از دست‌اندرکاران و برنامه‌سازان ‌برنامه‌های انتخاباتی رادیو رفتیم که با تدارک ویژه‌برنامه‌های متعدد و راه‌اندازی رادیو انتخاب، تلاش می‌کنند ضمن اطلاع‌رسانی، در جهت آگاهی‌بخشی گام‌های موثری را بردارند.
     
رادیو انتخاب، صدای مردم
رضا کوچک‌زاده تهمتن، دبیر ستاد انتخاباتی معاونت صدا و مدیر رادیو انتخاب درباره اهداف و رویکردهای راه‌اندازی این شبکه رادیویی به جام‌جم می‌گوید: با شعار صدای مردم رادیو انتخاب، پنجم خرداد شروع به کار کرد، این رادیو با توجه به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری در پی شهادت آیت‌ا... رئیسی و همراهان‌شان فعالیت می‌کند و تلاش دارد تا صدای دغدغه‌ها و مطالبات مردم باشد. برنامه‌سازی در این شبکه رادیویی با تکیه بر چهار مولفه مهم ارتباط (مردم با مردم، مردم با مسئولان، مسئولان با مردم، مسئولان با مسئولان ) شکل گرفته است و ارتباط موثر با مردم یکی از ارکان این شبکه رادیویی است.مدیر رادیو انتخاب به«مشارکت حداکثری» توجه ویژه‌تری دارد و عنوان می‌کند: مشارکت حداکثری همواره یکی از عناصر و اولویت‌های اساسی در برگزاری انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی ایران بوده که باعث تولید قدرت، اقتدار و اعتبار برای کشور در برهه‌های حساس شده و خواهد شد. حضور پرشور مردم به‌عنوان یکی از ارکان مهم نظام اسلامی، ناامید‌سازی دشمن و شکست پروژه‌های آن را به‌دنبال داشته و خواهد داشت. مشارکت حداکثری مردم در تعیین مدیران اجرایی و سیاسی؛ ضامن تداوم، بقا و مقبولیت بیشتر نظام خواهد بود، از سوی دیگر مشارکت سیاسی، سبب تقویت انگیزه افراد نسبت به مسئول بودن آنها در مقابل جامعه و تعیین سرنوشت، ثبات سیاسی، قانونمندی و مشارکت نخبگان خواهد شد. به همین دلیل است که مشارکت حداکثری به‌عنوان یک عنصر کلیدی همواره در بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) مورد تاکید قرار گرفته است. در همین راستا، در جهت حفظ و تقویت این رسالت، رادیو انتخاب به صورت ۲۴ساعته با برنامه‌هایی متنوع در جهت افزایش آگاهی مخاطبان تا نهم تیرماه فعالیت خواهد کرد.
   
کمک به افزایش مشارکت مردم
 پیام امیری، قائم مقام و مدیر گروه تاریخ و معارف شبکه رادیویی تهران درباره اهداف و رویکردهای برنامه‌های انتخاباتی توضیح می‌دهد: تقویت وحدت و انسجام ملی، ترویج هویت انقلابی، امیدآفرینی، ارتقای سرمایه اجتماعی و انعکاس مطالبات مردم از دولت آینده از جمله اهداف و رویکردهای ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی است. با توجه به حساسیت‌های محتوایی برنامه‌های سیاسی و انتخابات و ضرورت رعایت اصل بی‌طرفی در رسانه‌ملی، مدیر گروه، نظارت مستقیم بر روند تولید محتوا و پخش آن از آنتن دارد. ابلاغ سیاست‌های ستاد انتخابات رسانه‌ملی به عوامل برنامه، نظارت مستقیم بر روند اجرای برنامه مطابق طرح پیش‌بینی شده، برگزاری جلسات اتاق فکر و اندیشه‌ورزی با حضور کارشناسان رسانه‌ای، حوزه سیاسی ــ اجتماعی و همچنین ارائه سوژه‌های مناسب برای پیگیری در برنامه از جمله وظایف مدیر گروه است.در پایان امیدوارم با تلاش مضاعف اهالی رسانه به‌ویژه همکاران متعهد و متخصص‌مان در رسانه‌ملی در ایام تبلیغات رسمی نامزدها، علاوه بر کمک به افزایش مشارکت مردم در صحنه مهم انتخابات ریاست‌جمهوری بتوانیم وظیفه قانونی خود را در آگاهی‌بخشی به مخاطبان برای شناخت و انتخاب نامزد اصلح به‌خوبی انجام دهیم.
   
شماره معکوس تا انتخابات 
 کیاوش کمالی‌فر، ایده‌پرداز و سردبیر برنامه انتخاباتی «شمارش معکوس با میم خبرچی» از رادیو صبا درباره برنامه انتخاباتی طنزش می‌گوید: این برنامه روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷ تا ۱۸ به صورت زنده روی آنتن رادیو صبا می‌رود. از آنجا که مهم‌ترین رسالت رادیو صبا نشاط‌آفرینی است، بنابراین شمارش معکوس هم با لبخند و در فضایی شاد به استقبال انتخابات می‌رود. زبان طنز همیشه اثربخشی بیشتری دارد و این مهم‌ترین وجه تمایز این برنامه است. این برنامه شاد و طنازانه در قالب طنز، حرف‌های مهم و بسیار جدی می‌زند. میم خبرچی همراه مخاطبان به‌طور ملموس اهمیت انتخاب شایسته‌ترین‌ها را بررسی می‌کند تا هم برای گروه اجرایی خود انتخاب‌های شایسته‌ای داشته باشد و هم به طور موازی اخبار و اتفاقات مهم انتخابات ریاست‌جمهوری را شاد و پر شور پوشش دهد.وی معتقد است: ایجاد پرسش و چرایی رأی دادن برای جامعه مردمی، برجسته‌سازی اهمیت تحقیق و انتخاب درست، بالا بردن آگاهی مردم در اهمیت مشارکت مدنی توسط کارشناسان و بسته‌های صوتی، تهییج مشارکت مردمی در جامعه‌ای پویا، پر امید و همچنین ایجاد احساس مسئولیت اجتماعی و نقد منفعل‌بودن در جامعه با زبان طنز در این برنامه، از جمله مواردی است که می‌تواند ان‌شاءا... به بالا بردن مشارکت و برگزاری انتخاباتی پرشور و مردمی کمک کند. امیدوارم که مردم ایران با وظیفه‌شناسی خود مانند همیشه انتخاباتی پر شور و حماسی را بیافرینند.
   
انتخاب اصلح از دیدگاه امامین انقلاب
 سیده‌منیره موسوی، تهیه‌کننده رادیو معارف درباره برنامه انتخاباتی«در مسیر سربلندی» می‌گوید: برنامه در مسیر سربلندی تا هفتم تیر ماه، ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه روی آنتن رادیو معارف می‌رود.این برنامه معیارها واصول انتخاب اصلح از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) را بررسی خواهد کرد. پویش رأی‌اولی‌ها و الگوی خدمت را طراحی کرده‌ایم که بیانگر اقدامات و دستاوردهای دولت‌های قبل را درقالب فیچر ارائه می‌دهد. گزارش‌های مردمی و پرسش‌های مشارکتی مخاطبان یکی دیگر از بخش‌های این ویژه برنامه انتخاباتی است. علاوه بر اینها؛ اخبار داغ انتخابات را هر روز تقدیم شنونده‌ها می‌کنیم. مسابقه پیامکی ویژه مخاطبان طراحی‌شده که هر روز دو نفر برنده خواهند شد. کارشناس برنامه به تبیین اصول اخلاق انتخاباتی، معیار و اصول یک انتخاب اصلح می‌پردازد. گزارش و سوال مشارکتی هم در همین راستا خواهد بود.ایجاد فضای شاد و امید‌آفرین و ایجاد پویش برای رأی‌اولی‌ها جهت تشویق به مشارکت در رأی‌گیری از تدابیری است که اتخاذ شده و امیدوارم مثل همیشه با اقتدار در مسیر سربلندی کشور قدم بردارند و بهترین فرد را برای ریاست‌جمهوری انتخاب کنند.

خاطرات و حواشی ستاد انتخابات
مائده علاقه‌مند، گزارشگر ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی رادیو با بیان خاطرات وحواشی تهیه گزارش‌های انتخاباتی می‌گوید: یکی از جذاب‌ترین صحنه‌هایی که ما گزارشگران در این دوره از انتخابات درستاد انتخابات با آن مواجه بودیم، حضور کاندیداهایی بود که دردقیقه۹۰ اعلام حضورکردند،شور وهیجان انتخاباتی بیشتری درپی داشت.همه بیشتر پیگیر این بودیم که انتخاباتی‌شان و حزب‌شان چیست؟چه برنامه‌هایی دارندو...جذاب‌ترین صحنه درستادانتخابات برای من به‌عنوان گزارشگر،حضور جوان‌ترین کاندیدایی بود که برای ثبت‌نام آمده بود. دو نفر از کاندیداهای هم با دختران‌شان آمده بودند. یکی دیگر از خاطرات من به‌عنوان یک زن، حضور چهار کاندیدای زن و تایید آنها بود. وی ادامه می‌دهد: رقابت در سرعت انتقال خبر از جانب خبرنگاران هر رسانه‌ای بسیار بالا بود و ما به‌عنوان رسانه رادیو تلاش می‌کردیم که جزو اولین‌ها باشیم ودرلحظه با کاندیداها ورئیس ستاد انتخابات گفت‌وگو داشته باشیم که  این سبب پویایی بیشتر می‌شد. خودم به‌شخصه این هیجان را واقعا دوست داشتم و سعی می‌کردم هیجان حاکم در ستاد انتخابات را به سمع مخاطبان برسانم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها