ایران – ازبکستان؛ آخرین بازی شاگردان قلعه‌نویی در مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی

صدر در چنگ!

۱۳ – ۱۳؛ امتیاز برابر ایران و ازبکستان وصدرنشینی شاگردان قلعه نویی به لطف تفاضل گل بهتر؛این نبرد،بدون شک برای صدرنشینی است و یک بازی حیثیتی؛ وگرنه اول یا دوم شدن تفاوت زیادی نمی‌کند، چرا که تیم‌های اول و دوم هر گروه مستقیم راهی مرحله بعد می‌شوند ونکته اینجاست که در مرحله بعد درقالب سه گروه ۶تیمی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
کد خبر: ۱۴۶۰۴۷۱
 
طبق قانون از هشت گروه ۱۶ تیم به مرحله بعد می‌آیند و دو تیم هم؛ بهترین تیم‌های سوم هستند که ۱۸ تیم این مرحله را تشکیل خواهند داد. در مرحله نهایی هم تیم‌های اول و دوم مستقیم به جام‌جهانی می‌رسند و از این سه گروه تیم‌های سوم و چهارم در قالب دو گروه سه تیمی با هم به رقابت خواهند پرداخت که دو تیم اول گروه‌ها به جام‌جهانی می‌رسند. به همین دلیل است که صدرنشینی در بازی امروز ایران با ازبکستان فقط حیثیتی است و به رخ کشیدن قدرت فوتبالی برای سایر تیم‌ها در مرحله بعد. اتفاقی که با میزبانی در ورزشگاه آزادی کفه پیروزی را به نفع شاگردان قلعه‌نویی سنگین خواهد کرد. نکته جالب این دیدار، حضور دو بازیکن اصلی تیم‌ملی ازبکستان است که هر دو در تیم‌های بزرگ استقلال و پرسپولیس ایران بازی می‌کنند. جلال‌الدین ماشاریپوف کاپیتان استقلالی ازبک‌هاست و اوستون اورونوف پرسپولیسی هم از اصلی‌ترین امیدهای گلزنی سرکو کاتانچ در آزادی خواهند بود. البته یک چهره نام آشنای دیگر هم در تیم‌ملی ازبکستان بازی می‌کند؛یعنی عزیزبک آمانوف.این بازیکن هم سابقه بازی برای استقلال را دارد و پس از جدایی پرحاشیه دوباره به تهران بازخواهد گشت. درتاریخ؛ دو تیم۱۳بار مقابل یکدیگرقرارگرفته‌اندکه ترازو با اختلاف به سمت یوزهای ایرانی سنگینی می‌کند. تیم‌ملی ۱۰ بارمقابل ازبکستان برنده بوده و فقط یک بار طعم شکست را چشیده است.این اتفاق به ۱۲ سال قبل و زمان کی‌روش بر می‌گردد که تیم‌ملی بازی را با یک گل به رقب خودش واگذار کرد. نکته دیگر این است که امیر قلعه‌نویی مقابل ازبکستان و سرکو کاتانچ هیچ‌گاه بازنده نبوده و سرمربی اسلوونیایی هم فقط یک برد از تقابل با تیم‌ملی دارد که مربوط به زمانی می‌شود که وی سرمربی تیم‌ملی عراق بود‌. برترین گلزنان ایران به ازبکستان سه بازیکن نامدار هستند. علی دایی، مهدی طارمی و سردار آزمون هر کدام سه گل به ازبکستان زده‌اند و حالا زوج سردار و طارمی این فرصت را دارد تا با گلزنی در بازی فردا به تنهایی برترین گلزن این پیکار باشد. همچنین مهدی ترابی هم برابر ازبکستان دو گله است.

۱۳
تیم‌های ملی ایران و ازبکستان در طول تاریخ فعالیت خود ۱۳ بار رودرروی هم قرار گرفته‌اند که همواره ملی‌پوشان فوتبال ایران توانسته‌اند عملکرد بهتری برابر حریف آسیای مرکزی خود داشته باشند. در مجموع ۱۳ رویارویی دو تیم، ۱۰ برد سهم فوتبال ملی ایران بوده و ۲ تساوی و یک برد برای ازبکستان در تاریخچه هماوردی‌های دو تیم به چشم می‌خورد. 

۱۲
از تنها باخت تیم‌ملی ایران مقابل ازبک‌ها نزدیک به ۱۲ سال می‌گذرد. در آبان ماه سال ۹۱ و در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ بود که تیم‌ملی با هدایت کارلوس کی‌روش با نتیجه یک بر صفر به ازبکستان باخت. بعد از آن، تیم‌ملی ایران ۷ برد متوالی مقابل ازبک‌ها به دست آورد تا این‌که تساوی ۲ بر ۲ دو تیم در بازی رفت امسال، نوار پیروزی‌های ایران را پاره کرد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها