گزارش «جام‌جم» از یک پویانمایی پرطرفدار در گفت‌و‌گو با تهیه‌کننده

شهد شکرستان به کام مخاطبان

گزارش «جام‌جم» از پویانمایی‌های جدید مرکز صبا و گفت‌و‌گو با سازندگان مجموعه‌ها

به شیرینی داستان‌های ایرانی

مرکز پویانمایی صبا یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین مراکز تولید پویانمایی برای گروه‌های سنی مختلف است که خروجی آن را می‌توان روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما مشاهده کرد. این مرکز به قدری پویا و فعال است که هیچ‌گاه آنتن صداوسیما را در این حوزه خالی نگذاشته و مدام آثار مختلفی را برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید می‌کند.
کد خبر: ۱۴۵۹۸۳۴
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
 
از طرفی تداوم تولید مجموعه‌هایی که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند را شاهد هستیم. مجموعه‌هایی که در کنار سرگرمی بچه‌ها، سعی در آموزش در لایه‌های پنهان خود دارند. از این‌رو همواره در تولید این آثار، مسائل مهمی از جمله آموزش سبک زندگی مدنظر سازندگانش قرار گرفته و آنها نیز با استفاده از این قالب تاثیرگذار و جذاب اقدام به ساخت مجموعه‌هایی پرمخاطب و دیدنی می‌کنند. آن هم در شرایطی که یک رقابت نابرابر و ناعادلانه در این زمینه بین تولیدات داخلی و خارجی وجود دارد. با این حال پویانمایی‌های بسیاری در مرحله تولید و پخش قرار می‌گیرند که تا به امروز توانسته‌اند نظر مخاطبان را جلب کرده و آنها را با خود همراه کنند. از‌جمله مجموعه‌های چیا، مثل‌نامه، کوچولوهای کنجکاو، جنگل فندق و شکرستان که تولید آنها به فصل‌های بعدی هم رسیده است. در گزارش پیش رو به معرفی برخی تولیدات اخیر این مرکز پرداخته‌ایم و با تعدادی از تهیه‌کنندگان این آثار گفت‌و‌گو کرده‌ایم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

 تنوع مشاغل در «شکرستان» 
فصل جدید مجموعه پرمخاطب «شکرستان» در حالی روانه آنتن می‌شود که در طول این سال‌ها و در فصل‌های مختلف، تعداد فضا و کاراکترها خیلی زیاد و متفاوت بوده است.مسعود صفوی که ۱۸ سال است تهیه‌کنندگی این مجموعه را برعهده دارد، در گفت‌و‌گو با جام‌جم در‌خصوص ویژگی‌های سری جدید توضیح می‌دهد: برخی کاراکترها در فصل‌های قبلی کمرنگ شده بودند که در سری جدید حضور بیشتری خواهند داشت. مثلا کاراکتری داریم که یک طبیب پیر است. در چند فصل خیلی روی آن کار شد و چندین فصل هم کمرنگ شده بود و قصه‌ها بیشتر حول محور ننه قمر و اسکندر بود که مخاطبان بیشتری دارند. الان دوباره کاراکتر طبیب را در سری جدید زنده می‌کنیم، چون موضوعات تازه ما حول محیط‌زیست، آب و فناوری جدید است.وی در‌خصوص راوی سری جدید شکرستان و این‌که آیا قرار است از راوی خانم هم استفاده شود، می‌گوید: بعد از زنده‌یاد مرتضی احمدی، هر‌بار یک راوی داشتیم. یک دوره شهاب حسینی، یک دوره رضا بابک، یک دوره آقای مومیوند بود. الان به این فکر می‌کنم که برای بعدها، یک راوی خانم هم داشته باشیم. یعنی برای یک یا چند دوره، راوی شکرستان خانم باشد. این خیلی اتفاق مهمی است، چون باید قصه هم متفاوت باشد. یعنی نوع نگاهی که یک راوی زن با یک راوی مرد دارد، باید در قصه نمایش داده و این تفاوت احساس شود.صفوی همچنین می‌افزاید: چند خانواده و بچه جدید به این سری از مجموعه اضافه شده‌اند. تعدادی شغل هم اضافه شد که کاراکترهای جدید داستان به همان نسبت بیشتر شده است. فضاهای بیشتری را در این فصل اضافه کردیم، چون موضوعات جدید آوردیم و باید آن را در فضای نویی مطرح می‌کردیم. در سری‌های قبل، برای پرداختن به مسأله برخی کافی‌شاپ‌ها، یک طراحی خاص شکرستانی از این فضا داشتیم یا در برخی قسمت‌ها می‌خواستیم نشان دهیم که نوجوانان چطور در برخی محیط‌های سنتی رفتار می‌کنند. همه اینها باید در فضای مناسب خود ارائه می‌شد. برای همین، همان شکرستان همیشگی را نشان می‌دهیم که برخی نقاط شهر در آن زنده‌تر شده است.وی درخصوص زمان پخش سری جدیداین مجموعه عنوان می‌کند:سری قبل در نوروز امسال پخش شد. معمولا شکرستان در سه نوبت پخش می‌شود که نوروز،تابستان و پاییز است.گاهی بین عید قربان تا غدیر هم ۱۰ قسمت روی آنتن می‌رود. در حال حاضر هم در مراحل پیش‌تولید و نگارش قسمت‌هایی هستیم که قرار است تابستان، پاییز امسال و نوروز سال بعد روی آنتن برود.
 
آموزش به کوچولوهای کنجکاو
فصل چهارم مجموعه پویانمایی «کوچولوهای کنجکاو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی آتنا مسلمی با تکنیک کات‌اوت برای گروه سنی خردسال تهیه و تولید شده است. این مجموعه در مورد بازیگوشى، خیالپردازی و رویاپردازى سه خواهر و برادر کوچک به نام‌هاى امین، آرزو و امید با جهان پیرامون‌شان است. این پویانمایی در هر قسمت در مواجهه با یک چالش جدید، از دریچه ذهن کودکانه خود به مسائل نگاه مى کنند، به حل مسأله مى‌پردازند و از آن گذر مى‌کنند که در نهایت موجب تقویت شعور مثبت، حس محبت و همدلى با جهان پیرامون و احترام بیشتر به اطرافیان و پدیده‌ها مى‌شوند.آتنا مسلمی در گفت‌و‌گو با جام‌جم در‌خصوص فصل جدید این مجموعه بیان می‌کند: کوچولوهای کنجکاو در ۵۲ قسمت طراحی شده که تا پیش از نوروز ۲۶ قسمت از آن تولید شد و حدود ۱۳ قسمت هم در مرحله پس‌تولید قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی‌هایی داشتیم، قرار بر این شد که تا یک ماه آینده کار دوبله، موسیقی و صداگذاری انجام شود تا در تابستان روی آنتن برود. وی همچنین درباره ویژگی‌های این فصل از مجموعه هم می‌افزاید: می‌توانم بگویم مسائل چالشی کار مثل قرار گرفتن در موقعیت و شرایط بحرانی بیشتر شده و با این رویکرد داستان‌ها پیش می‌رود. مسلمی در ادامه با ذکر مثالی توضیح می‌دهد: در قصه‌های سری جدید، مسائلی چون خشکسالی و صرفه‌جویی در مصرف آب و پدیده‌های زیست‌محیطی با زبان کودکانه گنجانده شده است که برای بچه‌ها هم جالب و هم چالش‌برانگیز باشد. این‌که مثلا بچه‌ها بدانند دلیل صرفه‌جویی در آب چیست. بنابراین می‌توان گفت بحث آموزشی در این سری پررنگ‌تر از قبل شده است. وی می‌گوید: این‌که جذابیت داستان‌ها برای بچه‌ها حفظ شود و در کنار آن آموزش و انتقال مفاهیم مهمی هم مدنظر قرار بگیرد، کار را برای سازنده سخت می‌کند. البته در این سری سعی کردیم سراغ نکات و موضوعاتی برویم که در گذشته نداشتیم. یعنی به نوعی داستان‌ها و ماجراها را به‌روزتر کرده‌ایم.مسلمی درباره سایر موضوعاتی که در سری جدید مطرح می‌شود هم می‌افزاید: استفاده بیش از حد از تکنولوژی که بعد از کرونا بچه‌ها را درگیر کرده، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که به آن می‌پردازیم. در کل ما در هر سری از این مجموعه سعی می‌کنیم یک سری موضوعات مهم و جذاب را که برای بچه‌ها تازگی داشته باشد، وارد داستان‌ها کنیم. 
 
موش‌های محافظ موزه
یکی از مجموعه‌هایی که مورد توجه بچه‌ها قرار گرفته و به همین دلیل تولید آن به فصل پنجم رسیده است، پویانمایی «موزه» است که هدف از ساخت این مجموعه، آشنا کردن کودکان با تاریخچه آثار هنری، شناخت هویت‌های تمدنی، اجتماعی و فرهنگی است. همچنین موضوع و دکورهای این مجموعه با بهره‌گیری از فضاها و بناهای تاریخی ایران ساخته شده تا پیوندی دوباره با نقش کاربردی معماری ایرانی و تزئینات داخلی برقرار کند. پویانمایی موزه با تکنیک تک‌فریم به تهیه‌کنندگی نادر یغماییان و کارگردانی آبتین یغماییان است.از آنجایی که شخصیت‌های این مجموعه بین بچه‌ها محبوب شده بود و بار طنز داستان روی شانه دو تا از شخصیت‌ها بود، در سری جدید از این شخصیت‌ها کمک گرفته و نقش بیشتری به آنها داده شده است. سری جدید این مجموعه در مرحله تولید قرار دارد و به‌زودی روی آنتن می‌رود.
 
یک دشت پر از ماجرا
پویانمایی«دشت پرماجرا» عنوان مجموعه‌ای از گروه نوجوان مرکز پویانمایی صبا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین صالحی، درباره دشتی است که در آن آرامش برقرار است و توسط شیر دانا اداره می‌شود. کفتار‌ها با مظلوم‌نمایی وارد آن می‌شوند و با فریبکاری در آن سرزمین شروع به زندگی می‌کنند و بعد از مدتی در سرزمین شروع به خرابکاری کرده و درنهایت حاکمیت آن سرزمین را به‌دست می‌آورند. از اهالی آن سرزمین نوجوانانی با تشکیل هسته‌های مقاومت در مقابل این اشغالگران می‌ایستند. این مجموعه با تکنیک سه‌بعدی برای گروه سنی کودک و نوجوان در حال ساخت است.امیرحسین صالحی، تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه است که در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره ویژگی‌ها و شاخصه‌های این اثر توضیح می‌دهد: موضوع، درباره یک دشت است که حیواناتی که در این دشت زندگی می‌کنند، به یک ثبات و امنیتی رسیده‌اند که یکباره اتفاقاتی در آن رخ می‌دهد و تعادل دشت به‌هم می‌ریزد تا این‌که نوجوان‌های آن دشت دست به دست هم می‌دهند که شرایط را به آرامش قبل بازگردانند. بنابراین مسائلی که در این مجموعه قرار است به بچه‌ها منتقل شود، جزو مفاهیم مهم؛ مثل همکاری، دشمن‌شناسی، نفوذ بیگانه، اهمیت مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن، استقلال سرزمین و... است. می‌توانم بگویم مهم‌ترین رویکرد و شاخصه‌ای که این پویانمایی برمبنای آنها موضوع و سوژه‌ خود را استوار کرده، مبحث اشغال و همچنین اعتماد به نسل جدید است که سعی شده با نگاهی متفاوت و بکر به آنها پرداخته شود.صالحی همچنین عنوان می‌کند: این مجموعه اگرچه با زبانی طنز نکاتی رابه مخاطب منتقل می‌کند اما هدفش انتقال تجربه است و برای این موضوع برنامه‌ریزی ویژه‌ای را در نظر گرفته. از سوی دیگر قصه‌ها کیفیت بالایی دارد و این امر می‌تواند اقبال مخاطب را به‌دنبال داشته باشد. نکته قابل‌توجه این‌که هنگامی‌که یک محصول قرار است جذابیت ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد، باید پارامترهای خاص خود را داشته باشد و ما تلاش کردیم تا در این زمینه به اهداف در نظر گرفته‌شده نزدیک شویم. این نکته را باید در نظر داشت که جذب مخاطب و ظرفیت‌سازی نیاز به زمان دارد تا مخاطب با کاراکترها آشنا و به‌تدریج در خلال داستان‌ها با آنها رفیق شود.
 
داستان‌های قدیمی موزیکال
«خروس زیرک، روباه کلک» یکی دیگر از مجموعه‌های پرطرفدار پویانمایی است که به روش کات اوت و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی میترا عبدی ساخته شده است. موزیکال بودن این کار جزو شاخصه و مهم‌ترین ویژگی آن است که مرکز صبا هم روی این موضوع تاکید دارد و قرار است این فرم کار در سری جدید هم حفظ شود. موضوعات مهمی در سری جدید این مجموعه مدنظر سازندگانش قرار گرفته است؛ از‌جمله: تاکید بر حوزه گردشگری از دو منظر طبیعت و آثار باستانی، معرفی ابزارهای جدید کشاورزی با نگاه به مصرف بهینه منابع، حفظ آداب و سنن و فرهنگ بومی محلی و فولکلور، تاکید بر حفظ تنوع زیستی در کشور (درختان، رودها و...) و تبیین مسئولیت همگانی در این زمینه، تاکید بر حفظ منابع پایه زیست‌محیطی(آب، خاک، درختان و مراتع)، تاکید بر به کارگیری راهکارهای توسعه سبز در صنایع، استفاده از نیروگاه خورشیدی بادی‌، خودداری از مصرف پلاستیک و موادی که بازیافت آن دشوار است، شناسایی آسیب‌های ناشی از فزونی زباله و ضایعات و مخاطرات انباشت و دفن نامناسب آنها و آلوده‌سازی رودخانه‌ها و جنگل‌ها.جالب این‌که در سری‌های قبل از قصه‌هایی مثل «شنگول و منگول» استفاده شده بود. در این سری هم از داستان‌های قدیمی مثل‌«شنل قرمزی» و «چوپان دروغگو» در کار وجود دارد. چون قرار است در هر قسمت نکاتی به بچه‌ها آموزش داده شود.
 
آموزش مدیریت احساسات به خردسالان
مجموعه «چی شد که این رنگی شدم؟!» کاری از گروه خردسال مرکز پویانمایی صباست که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرخ یکدانه در قالب ۵۲ قسمت هفت دقیقه‌ای و با تکنیک تلفیقی در حال ساخت است. این مجموعه با بهره‌گیری از فانتزی، خلاقیت و طنز در ایده‌های تصویری و محتوای داستان‌ها سعی دارد تا مخاطب خردسال را در راستای شناخت، بیان و کنترل احساسات و هیجانات رفتاری یاری کند.فرخ یکدانه، نویسنده و کارگردان مجموعه‌های پویانمایی موفقی همچون «دانشمندان بزرگ» و «مهارت‌های زندگی» درباره ویژگی‌های این اثر به جام‌جم می‌گوید: ۱۳‌قسمت اول «چی شد که این رنگی شدم؟!» حاصل تلاش تیم خلاق این مجموعه، در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ روی آنتن رفت و به دلیل ویژگی‌های بصری و همین طور موضوع خاص و فراگیر آموزشی، با استقبال و بازخورد بسیار خوبی خصوصا از جانب خانواده‌ها مواجه شد. در واقع خود‌تنظیم‌گری احساس و هیجان به عنوان محور اصلی آموزش در هر قسمت از این مجموعه، مهارتی است که کمک می‌کند خردسال به واسطه ‌آن بتواند رفتار درست و سازنده‌ای با اطرافیان به ویژه گروه همسالان خود داشته و دلیل واکنش‌های متقابل آنها را نیز به خوبی درک کند. از آنجا که گروه سنی هدف ما به دلیل عدم شناخت کافی نسبت به این موضوع به طور طبیعی نمی‌داند در مقابل موقعیت‌های تجربه نشده، رفتارهای نا آشنای دیگران ‌یا به عنوان مثال رد خواسته‌هایش چگونه احساسات خود را مدیریت کند، ناخواسته کارهایی انجام می‌دهد که باعث قضاوت شدن، برچسب خوردن یا توبیخ او توسط اطرافیان می‌شود. وی همچنین می‌افزاید: لازم است تاکید کنم که به منظور بهره‌گیری از روش‌های آموزشی درست و کارآمد برای شناخت احساسات در این مجموعه از مشاوره تخصصی در حوزه روان‌شناسی تربیتی خردسال به شکل مداوم در طول تولید استفاده شده است؛ از مرحله ایده‌یابی و فیلمنامه‌نویسی گرفته تا شخصیت‌پردازی و حتی انتخاب دایره لغات به کار رفته در دیالوگ‌ها.وی در مورد این مجموعه که قسمت‌های جدید آن از ابتدای تابستان پخش خواهد شد، عنوان می‌کند: قهرمان ما پسربچه‌ای چهار ساله به نام سامین است که در هر قسمت تلاش می‌کند به کمک منطق کودکانه‌اش از پس چالشی تازه برآید، ولی عدم موفقیت، او را دچار احساس یا احساساتی مثل ترس، غم، تعجب، عصبانیت یا... می‌کند که برایش ناشناخته هستند و باعث تغییر رنگش می‌شوند. هر احساس سامین، او را به رنگ متفاوتی در‌می‌آورد. اینجاست که شخصیت راوی به کمک او می‌آید تا احساسش را بشناسد و سپس راهنمایی‌اش می‌کند که بتواند با انجام دادن رفتار درست، به رنگ قبلی خود برگردد. در مسیر همذات‌پنداری با سامین، مخاطب این مجموعه هم در موقعیتی قرار می‌گیرد که تجربه ‌لازم برای شناخت و بیان احساسات و کنترل رفتار خود را در شرایط مشابه به دست آورد. ضمنا دیگر شخصیت‌های اصلی یعنی هانا خواهر کوچک سامین، رامان دوست همسنش، پدر و مادر و عروسک مورد علاقه‌اش دالی نیز در این روند به همان اندازه که گاهی در ایجاد شرایط چالش‌برانگیز برای او نقش دارند، در حل مشکلاتش موثر خواهند بود.یکدانه در انتها تاکید می‌کند: خلق «چی شد که این رنگی شدم؟!» به دلیل تکنیک تلفیقی آن برای تیم تولید از نظر فنی و هنری تجربه‌ متفاوتی است؛ با این حال به نظر من ساختن آثاری ازاین دست که درکنار سرگرم‌سازی وطرح موضوعات آموزشی، قالب دیداری نویی را پیش چشم بچه‌ها قرارمی‌دهند، ارزش این چالش را دارند، زیرا تاثیری سازنده برتبلور عنصرخلاقیت در عملکرد ذهنی این گروه سنی خواهند داشت.‌
 
تکریم خانواده با «آنی و مانی»
«آنی و مانی» عنوان مجموعه‌ای است که در راستای تکریم و جایگاه خانواده در آموزش و تربیت فرزندان به تولید رسیده است. این مجموعه به همت گروه خردسال پویانمایی صبا می‌کوشد تا با روایت‌های هدفمند، کاربردی و به دور از هر گونه انتقاد رفتاری‌، به نوبه خود سهم موثری در ارائه آموزه‌های اخلاقی، اجتماعی و رفتاری داشته باشد.محمد‌مهدی نخعی، تهیه‌کننده و کارگردانی این مجموعه را برعهده دارد. این مجموعه نه فقط برای خردسالان بلکه برای والدین آنها نیز می‌تواند مفید واقع شود. چون محتوای آموزشی و تجربی آن برای والدین ملموس و قابل درک است.نخعی پیش از این در گفت‌و‌گویی بیان کرده بود: یکی از نقاط قوت این پروژه بخش موسیقی آن است که از نظر تیم تولید، بسیار قدرتمند عمل کرده و طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از مخاطبان، به این حاصل دست‌یافته‌ایم که موسیقی کار به‌نوبه خود موفق شده ارتباط خوبی با خردسالان برقرار کند. در کل از آنجا  که شخصیت‌های آنی و مانی بدون داشتن دیالوگ، داستان‌ها را روایت می‌کنند جای بخش‌های شعرخوانی در آن خالی است ولی در همین فرمت موجود نیز موسیقی تاثیر ویژه‌ای بر جذابیت کار داشته است.
 
آموزه‌های تربیتی در «مثل نامه»
«مثل نامه» مجموعه‌ای برای گروه سنی کودکان است که فصل چهارم آن به‌زودی روی آنتن می‌رود که با رویکرد بازگویی و مرور ضرب‌المثل‌های قدیمی ایرانی تهیه و تولید شده و در هر قسمت یک ضرب‌المثل را در قالب داستانی شیرین روایت می‌کند. تاکنون سه فصل از آن روی آنتن رفته است. در این پویانمایی با استفاده از مثل‌ها، فیلمنامه‌ای با خلاقیت و ایده جدید ارائه می‌شود. «مثل نامه» تلاش می‌کند با زبان شعر و داستان کودکانه همراه با هر ضرب‌المثل یک آموزه تربیتی و اخلاقی به کودکان آموزش دهد.برای ضرب‌المثل‌های مجموعه مثل نامه از منابع موثقی استفاده شده است. از‌جمله کتاب فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی مرحوم‌دکتر‌حسن ذوالفقاری که بالغ بر صدها هزار مثل در آن عنوان شده که خود این اثر از ۴۰۰ منبع و کتب تاریخی استخراج شده است و به دلیل رعایت ترتیب حروف الفبا و نمایه‌هایی همچون کلیدواژه‌ها، دسترسی مخاطب را برای یافتن هر ضرب‌المثل، سهل و آسان می‌کند. از منابع دیگری همچون حکایات نغز و شیرین شیخ اجل سعدی هم استفاده شده است.ضرب‌المثل‌های زیادی درباره روابط اجتماعی، مهارت‌های زندگی، کار و اقتصاد و... وجود دارند که دستمایه داستان‌های مثل‌نامه شده‌اند. نکته دیگری که در تولید مثل‌نامه به رخ کشیده می‌شود فضا‌سازی آن براساس نقاشی‌های مینیاتوری ایرانی است که به ایرانیزه بودن این اثربسیار کمک کرده است.
 
«چیا» و هوش مصنوعی
بچه‌های خردسال با قصه‌های «چیا» به‌خوبی آشنایی دارند. در تمامی قسمت‌های این مجموعه علاوه بر طرح سؤال و رسیدن به پاسخ، به موضوعات فرعی دیگری که در این میان به‌وجود می‌آید پرداخته می‌شود. موضوعاتی کوچک اما مهم که به‌طور مستمر در طول مجموعه به آنها اشاره می‌شود که گاه با زبان طنز روایت شده و نهایتا راهکارهایی نیز ارائه می‌‌شود. در چیا همچنان تاکید بر این است که از نصیحت مخاطب دوری شود.امیر سحرخیز، کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه درباره سری جدید آن به جام‌جم می‌گوید: در سری جدید هم همان شخصیت‌ها با همان فضاها وجود دارد اما یک سری موضوعات جدید هم به آن اضافه شده است. به‌عنوان مثال انواع هوش‌ها را در این سری داریم، چون در سری‌های قبل سراغ حواس پنج‌گانه رفته بودیم، این بار هوش‌ها را به داستان‌ها اضافه کرده‌ایم؛ مثل هوش هیجانی و هوش مصنوعی و‌... .وی ادامه می‌دهد: ما بعد از چند قسمت در هر سری تعدادی کاراکتر به قصه‌ها اضافه می‌کنیم. در سری جدید هم این اتفاق افتاده است و کاراکترهای جدیدی در راه هستند.سحرخیز همچنین می‌افزاید: سری جدید چیا در ۵۲ قسمت طراحی شده که احتمالا پاییز روی آنتن خواهد رفت. البته تولید همچنان در حال انجام است و ۲۶ قسمت را به سرعت بعد از تولید به بخش دوبله می‌سپاریم که خانم رویا فلاحی، مدیریت دوبلاژ این مجموعه را برعهده دارد.
وی در پایان هم می‌گوید: یکی از اتفاقاتی که در این مجموعه رخ می‌دهد این است که براساس بازخوردها بیشتر اتفاقات را در داستان رقم می‌زنیم. مثلا ما کاراکتر فرعی به نام «زنبورکی» داشتیم که چون مورد توجه بچه‌ها قرار گرفت در سری‌های بعد حضورش پررنگ‌تر شد. 
 
آموزش رفتار والدین با بچه‌ها
مجموعه پویانمایی «فیل کوچولو» کاری از گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا است که در سری جدید خود سعی می‌کند تا در کنار آموزش‌های رفتاری به کودکان، آموزه‌های چگونگی برخورد صحیح والدین در مواجهه با اشتباهات کودکان را نیز ترسیم و ارائه کند.محسن نظرپور، کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه در گفت‌و‌گو با جام‌جم در این‌باره توضیح می‌دهد: فصل سوم این مجموعه در حال تولید است که در دو بخش ۱۳‌قسمتی است که بخش اول آن در نوروز پخش شد و بخش دوم در پاییز روی آنتن خواهد رفت. وی می‌افزاید: در کل مجموعه‌هایی که برای گروه خردسال ساخته می‌شود، به لحاظ محتوایی ساده‌تر از کارهای کودک است و بیشتر جنبه سرگرم‌کنندگی دارد. گرچه بحث آموزه‌های اخلاقی و رفتاری هم در محتوای این مجموعه وجود دارد.ضمن این‌که در هر قسمت تعدادی کاراکتر داریم که باعث به‌وجود‌آمدن یک فضای درام در قصه می‌شوند. اما چالش و فراز و فرودکارهای خردسال با کودک متفاوت است. به این دلیل که بچه‌ها بتوانند با کار ارتباط بگیرند. نظرپور همچنین عنوان می‌کند: فضای شادی که در هر قسمت استفاده می‌شود و روابط دوستانه‌ای که بین کاراکترهاست و اشعاری که توسط آنها خوانده می‌شود، هر قسمت از مجموعه را برای بچه‌ها سرگرم‌کننده‌تر می‌کند. وی درباره برخی از افرادی که در زمینه دوبله با این مجموعه همکاری می‌کنند هم می‌گوید: مهوش افشاری مدیر دوبلاژ این مجموعه است و سعی شده تا از همان دوستان برای دوبله این مجموعه دعوت شود، مثل افشین زی‌نوری، شیلا  آژیر و ... .

پاسخ به سؤالات ریرا
فصل ششم از مجموعه «قصه‌های ریرا» به‌زودی روی آنتن می‌رود. در این مجموعه کاراکتر ریرا هر روز با سوالات متفاوتی در دنیای اطراف خود روبه‌روست. او و دوستان هم‌سن‌وسالش در هر قسمت از این مجموعه با مسائلی مواجه می‌شوند. آنها ابتدا مسأله را با ذهنیت کودکانه خود برانداز کرده و در طول داستان متوجه اشتباه‌ها و توانایی‌های خود می‌شوند. این مجموعه که از نگاه یک بچه به دنیای بیرون تولید شده می‌تواند دنیای ذهنی خردسالان را برای والدین ملموس‌تر کند. اتفاقات داستان توسط یک گوینده (نریتور) دنبال می‌شود.
 
اجتماع خانواده‌ها در «جنگل فندق»
مجموعه پویانمایی «جنگل فندق» که سری جدید آن به‌زودی پخش خواهد شد، درباره اجتماع کوچک و گرم سه خانواده دارای شباهت‌ها و تفاوت‌های گوناگون در جنگلی سرسبز و آرام است که با چالش‌های روزمره، طبیعی، خانوادگی و کودکانه روبه‌رو می‌شوند و همواره با تاکید بر کار گروهی و جمعی در کنار توانایی‌های فردی تلاش بر حل مسائل دارند.سری اول این مجموعه ارتباط میان بیننده و شخصیت‌های داستان از طریق یک راوی صورت می‌گرفت. راوی سؤال و جواب‌هایی را که در ذهن مخاطب شکل می‌گرفت بر زبان می‌آورد که البته موجب خلق موقعیت‌های جالبی هم می‌شد. خانواده خرگوش‌ها شامل پدر و مادر و سه فرزند محوریت اصلی را به‌عهده دارند. پدر خانواده، کشاورز است و فرزند اول‌شان فندق، به‌عنوان شخصیت اصلی بیشترین نقش را در پیشبرد داستان بازی می‌کند و به‌نوعی تلاش در هدایت بچه‌های دیگر نیز دارد. راه‌حل‌های فندق و دیگر بچه‌ها همیشه کارساز و درست از آب درنمی‌آید و موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود. در این مجموعه محورهای آموزشی هم مد نظر قرار گرفته ‌است ازجمله: احترام به پدر و مادر، راستگویی، دوری از حسادت، همدلی، رقابت سالم، کمک به دیگران و... .رضا تقدسی، تهیه‌کنندگی این مجموعه و محمد حیدری و ابراهیم ساکتی نیز کارگردانی آن را برعهده دارند.
 
ماجراهای آقامعلم و بچه‌ها
به‌دلیل استقبال بچه‌ها از مجموعه پویانمایی «آقامعلم و بچه‌ها» تولید این مجموعه به فصل ششم رسید. این مجموعه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داوود حدیثی داستان معلم یک روستاست که در تعامل با بچه‌ها مشکلات اهالی روستا را حل می‌کند. آقامعلم و بچه‌ها سعی دارد قصه‌ها و روایت‌های مشترکی که برای کودکان در طول زندگی رخ می‌دهد را به بهانه معرفی روستا برای کودکان بازگو کند و علاوه بر تعامل کودکان با یکدیگر به تعامل دانش‌آموزان با معلم نیز به‌عنوان یک الگوی قابل رجوع نگاه داشته باشد، قهرمان داستان این مجموعه معلمی است که محل رجوع تمام‌مشکلات بچه‌ها و فصل‌الخطاب روایت‌هاست.
 
ایستادگی جوانمردان مقابل مغول‌ها
فصل جدید پویانمایی «جوانمردان» یکی دیگر از برنامه‌های پویانمایی صباست که برای مخاطب کودک‌ونوجوان تهیه و تولید شده و آماده پخش از یکی از شبکه‌های سیماست. مجموعه جوانمردان روایتی از تاریخ ایران است که مغول‌ها با ایرانیان وارد جنگ شدند. در جریان این نبردها، سرداران ایرانی دلاوری‌ها و مقاومت‌هایی از خود نشان می‌دهند که در قالب پویانمایی، ایجاد حس فتوت، جوانمردی، دلاوری و میهن‌دوستی را با انگیزه‌های ملی، مذهبی وحماسی به نمایش می‌گذارد. انیمیشن جوانمردان، حکایت دلاورانی باایمان است که دائم با آزمون مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند تا نشان دهند ایمان تنها راه نجات و بقاست.
 
شوخی امروزی با قصه‌های قدیمی
سری جدید مجموعه «پند پارسی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رسول شیری برای گروه سنی کودک‌ونوجوان تولید شده و به‌زودی آماده پخش می‌شود. این مجموعه سه کاراکتر اصلی و محوری دارد که هرکدام با ویژگی‌های شخصیتی متنوع، بخشی از بار قصه‌ها را به دوش می‌کشند و برداشتی آزاد از حکایات سعدی و همچنین مولانا در ساختاری تازه همراه با طنز و شوخی امروزی را روایت می‌کند.رمضون، آسیابانی است با صدای گرفته که در بدو خلقت به شکل یک جفت ابرو و سبیل بوده و بعد شبیه انسان شده است. او بسیار پرتلاش و کاری است، همیشه می‌خواهد حرف، حرف خودش باشد اما درعین‌حال آدمی ساده و مهربان است. او برای حل مشکلات معمولا به تجربه‌ها و اندوخته‌هایش از زندگی متوسل می‌شود.           

پویانمایی‌های انتخاباتی روی آنتن شبکه‌ها
مرکز پویانمایی صبا در ایام منتهی به انتخابات، آثاری متفاوت و اثرگذار را در قالب پویانمایی برای پخش از شبکه‌های مختلف سیما تدارک دیده است.پویانمایی «ماجراهای آقای شهروندی» به تهیه‌کنندگی شهرام شیرزادی در ۱۰‌قسمت دو دقیقه‌ای و با تکنیک دوبعدی تولید شده است.محورهای این پویانمایی عبارتند از: چگونگی یک انتخاب درست در زندگی، اهمیت انتخابات درست و آگاهانه از منظر وظیفه شهروندی، مزایای مشورت‌کردن ونقش خانواده درانتخاب درست وبهتر، استفاده ازمشاوردر تصمیم‌گیری‌ها، فریب‌نخوردن درفضای مجازی،تاثیرحضور مردم درآینده جامعه و...است.پویانمایی «آقامعلم و بچه‌ها» به تهیه‌کنندگی داوود حدیثی است. این انیمیشن در ۱۳قسمت دو دقیقه‌ای و با تکنیک کات‌اوت تهیه شده و محورهای اصلی آن شامل: بیان شرایط یک انتخابات سالم اعم ازالزامات حضوردرانتخابات، فضای انتخابات سالم،شرایط انتخاب‌کننده سالم،شرایط انتخاب‌شونده سالم و انتخابات یکی از اصول اساسی برای حفظ انسجام ملی وامنیت ملی است.پویانمایی«شکرستان» که به تهیه‌کنندگی مسعود صفوی برای مخاطب عام، به تعداد ۱۳‌برنامه دو دقیقه‌ای با موضوع انتخابات ساخته شده است و دربرگیرنده موضوعاتی ازجمله انتخابات و بیان مباحثی همچون چگونگی تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار انتخاباتی مردم، احترام و حفظ حرمت کاندیداها، بیان مطالبات مردم و...است.مجموعه پویانمایی‌های تولیدشده درقالب یک بسته برای پخش از شبکه‌های سیما تدارک دیده شده که به‌تدریج پخش خواهد شد.«انتخاب من» به تهیه‌کنندگی مریم گودرزی در ۲۵ قسمت چهار دقیقه‌ای و با تکنیک سه‌بعدی تولید شده است. این مجموعه درباره شخصیتی است که یاد می‌گیرد چگونه در اجتماع و خانواده زندگی کند و حق انتخاب داشته باشد. وله‌های انتخابات این مجموعه هم با ۲۲ قسمت دو دقیقه‌ای با تکنیک سه‌بعدی ویژه انتخابات تهیه و تولید شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها