موج دستگیری افراد خاطی بالا گرفت

به وقت پاکسازی فوتبال

پرونده فساد فوتبال که از باشگاه مس رفسنجان کلید خورد، به مرحله دستگیری رسیده است. روز گذشته خبرگزاری‌های معتبر کشور خبر دادند خداداد افشاریان، رئیس پیشین کمیته داوران دستگیر و روانه زندان شد.
کد خبر: ۱۴۵۹۸۱۹
 
در جزئیات این خبر آمده بود: «پس از بررسی پرونده مربوط به پرداخت رشوه از سوی باشگاه مس رفسنجان به برخی مدیران فوتبال، حالا خبر رسیده یکی از متهمان پرونده بازداشت شده است. در این رابطه شنبه هفته جاری پنج متهم پرونده به دادگاه احضار شده و توضیحات خود را ارائه کردند.» یک مقام آگاه با تایید این خبر اعلام کرد: «خداداد افشاریان در رابطه با این پرونده روانه زندان شده است.» 
رئیس سابق کمیته داوران قصد داشت با گذاشتن وثیقه به زندان نرود ولی به دلیل آن‌که کارمند دولت است، موفق به انجام این کار نشد تا راهی زندان شود. دستگیری او نشان می‌دهد ماجرای فساد در داوری، عمیق‌ است و پای داوران نیز به پرونده باز خواهد شد. در فصلی که گذشت، ابهامات زیادی درباره قضاوت بعضی از آنها وجود داشت که شک و تردیدها را درباره اشتباهات آنها افزایش داد. در پرونده مس رفسنجان، افشاریان از طریق بعضی داوران نتایج بازی‌ها را برای این تیم درآورده که به همین جهت باید آنها نیز در دادگاه حاضر شده و از خود دفاع کنند. جام‌جم هفته گذشته خبر داد که مراجع قضایی منتظر هستند لیگ برتر تمام شود تا داوران را به دادگاه احضار کنند. حالا زمان آن رسیده تا پاکسازی در این جامعه صورت گیرد؛ چراکه آرام‌آرام مشخص می‌شود بعضی اشتباهات نه غیرعمدی که از قضا تعمدی بوده است. 
یک منبع آگاه در این باره به روزنامه جام‌جم گفت: «بحث یکی دو داور نیست. چند فصل متوالی این اتفاقات افتاده و این یعنی پای آدم‌های زیادی وسط است.» 
ظرف روزهای آینده دو عضو سازمان لیگ نیز قرار است بازداشت شوند، چراکه قاضی حکم آنها را صادر خواهد کرد. موج دستگیری‌ها از سازمان لیگ و فدراسیون به رسانه‌ها نیز رسیده و طبق خبرهای موثق، قرار بازداشت یکی از چهره‌های رسانه‌ای صادر شد اما این فرد با گذاشتن وثیقه به زندان نرفت. همچنین یکی دیگر از چهره‌های فعال رسانه‌‌ای نیز به دلیل تخلف، حکم بازداشت گرفته اما بعد از بررسی وضعیت جسمی او، ترجیح این شد که به زندان نرود. پزشکان اعلام کردند وضعیت جسمی این فرد مناسب نیست و به همین جهت قاضی تصمیم گرفت تا به زندان نرود. 
   
سه باشگاه دیگر هم...
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز به عنوان مطلع درباره این فساد توضیحاتی داده است. او نیز به مراجع قضایی اعلام کرد که برای پاکسازی فوتبال حاضر است همه کار کند. به همین دلیل حتی به دفاع از داوران نپرداخته و تلاش کرده تا همگام با مراجع قضایی پیش برود. مهدی تاج هم مطلع شده پای سه باشگاه صنعتی دیگر نیز به فساد باز شده است. این سه باشگاه در بخش مالی ابهامات زیادی داشته‌اند، به شکلی که هزینه صورت گرفته با بودجه دریافتی همخوانی نداشته و یکی از مدیران نیز برای ادای توضیحات در این‌باره به دادگاه احضار شده است. در یکی از این باشگاه‌ها پول‌های زیرمیزی زیاد پرداخت شده که بخشی از آن به جیب بازیکنان رفته و بخش دیگری هم به جیب ایجنت‌ها و دلال‌ها. 
   
بازرسان ویژه
مبارزه با فساد در فوتبال به صورت جدی آغاز شده و در این راه اتفاق خوبی هم رخ داده است. به گفته منابع آگاه خبری برای بررسی وضعیت مالی اکثر باشگاه‌ها، بازرسان ویژه انتخاب شده و قرار است بررسی‌ها به صورت گسترده صورت گیرد. این بازرسان که به قول مقامات مو را از ماست بیرون می‌کشند، تمام اسناد مالی را بررسی و تخلفات مالی را گزارش می‌دهند. بدون شک پای مدیران زیادی وسط خواهد آمد و اگر هم مربیان متهم به تخلف شوند، عجیب نخواهد بود. به طور مثال در یکی از باشگاه‌های تهرانی به‌تازگی مشخص شده پولی ناپدید شده که جنجال زیادی به‌پا کرده است. قرار است از مدیر سابق این باشگاه شکایت شود تا در محاکم قضایی پاسخگو باشد.

سقوط قطعی است؟
به دلیل آن‌که مس رفسنجان برای نتیجه‌گیری در لیگ یک و لیگ برتر هزینه کرده، متهم است و طبق قانون باید به دسته پایین‌تر سقوط کند. بعضی منابع خبری می‌گویند مدیران مس اعلام کرده‌اند اسنادی از تخلفات در باشگاه‌های دیگر دارند و قاعدتا باید آنها هم سقوط کنند! البته محاکم قضایی قطعا عدالت را رعایت کرده و طبق اسناد و مدارک تصمیم نهایی را می‌گیرند. کمااین‌که در گذشته نیز این اتفاق رخ داده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها