مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه؛

آمادگی اماکن ورزشی کرمانشاه برای فصل تابستان

هجوم ملخ‌ها به شمال غربی کرمانشاه

شیوع آفت ملخ در شهرستان‌های منطقه اورامانات در شمال غربی استان کرمانشاه در چند سال اخیر همواره یکی از دغدغه‌های کشاورزان این منطقه بوده که به غیر از حوزه کشاورزی حوزه گردشگری را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۵۹۷۱۴

جام جم آنلاین-به گزارش ایرنا؛  در راستای مبارزه با آفت ملخ و با توجه به نقشی که شرکت های دانش بنیان در مهار و کنترل بیولوژیک این آفت می توانند ایفا کنند حضور این شرکت ها برای نقش آفرینی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا اخیرا جهاد دانشگاهی کرمانشاه برای کنترل آفت ملخ با همکاری شرکت های دانش بنیان اقداماتی را به انجام رسانده است.

مبارزه بیولوژیک با آفات مختلف گیاهی و جانوری در کشاورزی از جمله آفت ملخ با هدف تامین غذای سالم به جای استفاده از سموم شیمیایی که اثرات مخربی بر سلامت انسان، جانوران، گیاهان، آب و خاک و محیط زیست دارد می‌تواند با همکاری شرکت های دانش بنیان در استان کرمانشاه به مرحله اجرا گذاشته شود.

در همین راستا اخیرا یک شرکت دانش بنیان در استان کرمانشاه توانسته است با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان با تولید پایه‌های رویشی درختان میوه، گام مهمی را در افزایش تولید با کیفیت محصولات باغی در استان برداشته و با بکار گیری این شیوه جدید عالاوه برا افزایش ۵۰ درصدی عملکرد باغات، مقاومت پایه درختان میوه پیوندی را نیز نسبت به عوامل نامساعد محیطی مانند سرما، خشکی، شوری، pH بالا و آفات و امراض خاکزی ارتقای قابل توجهی دهد.

اورامانات منطقه‌ای در شمال غربی استان کرمانشاه شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر با بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت است.

آفت ملخ در استان کاملا تحت کنترل است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه ملخ‌ها در استان کرمانشاه عمدتا در مناطقی مانند پاوه، روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و دالاهو به صورت کم و بیش دیده می شوند، اظهار کرد: هرچند که وظیفه کنترل این آفت بر عهده دولت است ولی نیاز به یک مشارکت همگانی برای کنترل و مدیریت این آفت در عرصه های طبیعی که احتمال طغیان آن هست، وجود دارد.

«کیومرث اکبری» افزود: ملخی که در این مناطق وجود دارد ملخ شکم بادمجانی است که از نوع بومی مناطق زاگرس و هیرکانی در شمال غرب کشور است که در ۱۵ استان دیگر کشور نیز وجود دارند و از ۴۰ نوع علوفه مرتعی این مناطق تغذیه می کنند.

وی ادامه داد: چون انسان ها در زیست بوم این حشره با ایجاد عرصه های مسکونی و کشاورزی وارد شده اند از این رو این ملخ ها ناچار به جابجایی در زیست بوم خود می شوند.

اکبری با بیان اینکه این آفت در استان کرمانشاه کاملا تحت کنترل بوده و حتی به یک هکتار هم از عرصه های کشاورزی که عمدتا در این مناطق باغات را شامل می شود خسارت وارد نشده است گفت: این حشره بسته به شرایط بارندگی و دمایی جمعیت اش کم و زیاد می شود ولی تغییرات اقلیمی، میل به جابجایی، کوچک کردن عرصه های زندگی آنها توسط انسان و دام، شکار پرندگانی که از این نوع حشره تغذیه می کنند باعث شده تا شاهد جمعیت بالاتری از ملخ ها در طبیعت باشیم.

سمپاشی ۳۵۰۰ هکتار علیه آفت ملخ در استان کرمانشاه

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان کرمانشاه که احتمال طغیان ملخ در آن پیش‌بینی می‌شود، علیه این آفت سمپاشی شده است.

اکبری ادامه داد: در حال حاضر وجود ملخ ها در برخی نقاط مسکونی در روستاها تنها جنبه روانی در بین اهالی داشته و هیچ خسارتی را به دلیل کنترل آن به باغات و مزارع در برخی روستاها وارد نکرده است.

وی تاکید کرد: در کنار مبارزه با شیوه های مختلف با این آفت به دنبال روش های جدید دیگری نیز هستیم تا با همکاری شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی بتوان با این آفت به غیر از شیوه های شیمیایی مبارزه و آن را تحت کنترل قرار داد.

وی با اعلام اینکه اقدامات لازم برای کنترل این آفت از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است اظهار کرد: به نسبت سال های گذشته بیشترین حجم ملزومات مبارزه شیمیایی با این آفت را به میزان ۲۰ هزار هکتار در استان تدارک دیده ایم ولی به دلیل محدودیت های علمی و فنی نباید همه منطقه را به بهانه کنترل ملخ سمپاشی کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: از سال گذشته جلسات متعددی با اهالی محلی حدود ۶۰ روستای در معرض خطر این آفت برگزار و در کنار آن تمام ملزمات لازم را حتی بیشتر از مقدار مورد نیاز تهیه و در اختیار ادارات جهاد کشاورزی قرار داده شده است.

احتمال گسترش سریع کانون آن و سرایت به سایر روستاهای منطقه

فرماندار پاوه نیز با بیان اینکه موضوع هجوم ملخ به این شهرستان حدود چند سالی است که از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود، افزود: این گونه از ملخ ها با سرعت بسیار زیادی زاد و ولد و رشد قارچ گونه ای دارند که به تعداد زیاد در مزارع پراکنده می‌شوند.

«علیرضا حیدری» اضافه کرد: کانون این ملخ ها عمدتا در بخش باینگان و دهستان «ماکوان» است که احتمال گسترش سریع کانون آن و سرایت به سایر روستاهای منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه این گونه ملخ که عمدتا علفخوار بوده و مزاحمت زیادی را برای مردم در مزارع و باغات و حتی در منازلشان ایجاد کرده است گفت: برخی از مردم منطقه با پرورش بوقلمون به مبارزه با ملخ‌ها پرداخته اند که لازم است روش‌های فیزیکی و بیولوژیک دیگر نیز در نظر گرفته شود.

حیدری با بیان اینکه ابتدایی‌ترین راهکاری که برای مقابله با ملخ‌ها به ذهن می‌رسد مبارزه شیمیایی و استفاده از سموم است، تاکید کرد: به جهت اینکه این راهکار پیامدهای زیادی برای محیط زیست و سایر گونه‌ها دارد، به دنبال راه حل منطقی دیگری برای مبارزه با این آفت هستیم.

شیوع آفت ملخ در منطقه اورامانات می تواند گردشگری این منطقه را با تهدید مواجه کند

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه اورامانات از مناطق مهم گردشگری استان به شمار می رود که همه ساله پذیرای شمار زیادی گردشگر است گسترش حضور ملخ‌ها در این منطقه می تواند به گردشگری این مناطق صدمه وارد سازد.

فرماندار پاوه ادامه داد: باتوجه به اینکه امسال فرصت مقابله با ملخ‌ها را از دست داده‌ایم لازم است برای سال‌های آینده تدابیری اندشیده شود.

حیدری از راهکار جمع‌آوری ملخ‌ها و استفاده از آن در کنار خوراک دام و طیور نیز استقبال کرد و گفت: اگر ارزش غذایی این ملخ‌ها اثبات شود و منبع درآمدی هم برای مردم باشد، تبلیغات و اطلاع رسانی به مردم را در این خصوص آغاز خواهیم کرد.

وی با قدردانی از پیگیری‌های جهاد دانشگاهی و برگزاری نشست برای کمک به معضل هجوم ملخ‌ها در این شهرستان اظهار امیدواری کرد با همفکری اساتید و پژوهشگران، راهکاری برای ریشه‌کن شدن آفت ملخ اندیشیده شود.

آمادگی جهاد دانشگاهی برای کمک به رفع آفت ملخ در استان

رییس سازمان جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به معضل هجوم ملخ‌ها به بخش‌هایی از شهرستان پاوه، گفت: باید با همفکری یکدیگر راهکاری برای این موضوع بیاندیشیم که نه تنها مشکل برای امسال کنترل شود، بلکه بُعد پیشگیرانه نیز برای سال‌های آینده داشته باشد.

«مسلم حدیدی» وجود یک برنامه‌ریزی مستمر و منسجم برای جلوگیری از تکرار دوباره هجوم ملخ‌ها در سال‌های آینده را ضروری دانست و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی کرمانشاه این آمادگی را دارد که برای حل این چالش با همه توان، ظرفیت‌ و امکاناتی که دارد پای کار بیاید.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه لازم است ارزش غذایی این گونه ملخ برای استفاده به عنوان مکمل غذایی دام و طیور به طور دقیق سنجیده شود، یادآور شد: چنانچه این ارزش غذایی مسجل شود، می‌توان در قالب یک کار ترکیبی و با همکاری خود مردم منطقه نسبت به جمع‌آوری ملخ‌ها و استفاده از آنها به عنوان مکمل برای خوراک دام و طیور استفاده کرد.

حدیدی گفت: چنانچه این روش موفقیت‌آمیز باشد نه تنها به معیشت مردم منطقه کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند بعنوان یک الگوی موفق برای استفاده در سایر استان‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد و استان کرمانشاه نیز در این زمینه پیشگام و پایلوت باشد.

 

 یکی از آفات مهم محصولات کشاورزی، مرتعی و جنگلی ملخ‌ها هستند، ملخ‌ها در کشور ما شامل دو گونه ملخ‌های صحرایی یا مهاجر و ملخ‌های بومی هستند.

ملخ‌های مهاجر خطرناک‌ترین گونه ملخ و آفت نباتی هستند که عمدتا هفت استان جنوبی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خراسان جنوبی و جنوب کرمان درگیر این نوع ملخ هستند.

ملخ‌هایی نیز که در استان‌های دیگر مشاهده می‌شوند، ملخ مهاجر نیستند، بلکه بومی کشور هستند که شامل ده‌ها نوع از جمله ایتالیایی، مراکشی و شکم‌بادمجانی است و در فصل‌های مختلف سال دیده می‌شوند.

ملخ‌های بومی از جمله شکم‌بادمجانی ربطی به ملخ صحرایی ندارند و نهایتا تا آخر خرداد بدون نیاز به هرگونه مبارزه و سم‌پاشی از بین می‌روند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها