عصر امروز در مجلس شورای اسلامی انجام شد؛

بازشماری آراء انتخابات هیات رئیسه مجلس

گزارشی از تغییر تعداد آرای اعضای هیات رئیسه مجلس

کش و قوس شمارش آرا در بهارستان

با فرا رسیدن هفتم خرداد و افتتاح رسمی مجلس دوازدهم، تکلیف هیات رئیسه جدید خانه ملت نیز در دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مشخص شد و نهایتا رأی‌گیری از نمایندگان مجلس دوازدهم برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صبح روز سه‌شنبه هشتم خرداد، محمدباقر قالیباف را با کسب ۱۹۸ رای از مجموع ۲۸۷ رای ماخوذه برای پنجمین سال متوالی به کرسی ریاست مجلس نشاند.
کد خبر: ۱۴۵۹۰۰۲
 
همچنین رای‌گیری از نمایندگان، به تعیین تکلیف نواب، دبیران و ناظران هیات رئیسه مجلس دوازدهم منجر شد و طبق شمارش اولیه آرا، حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد به ترتیب با کسب ۱۷۵ و ۱۶۹ رای، به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس، مجتبی بخشی‌پور با کسب ‌۱۲۰ رای، احمد نادری با کسب ‌۱۱۲ رای، روح‌ا... متفکرآزاد با کسب‌ ۱۰۱ رای، مجتبی یوسفی با کسب ۹۸ رای، محمد رشیدی با کسب‌ ۹۷ رای و اکبر رنجبرزاده با کسب ۹۵ رای به عنوان شش دبیر هیات رئیسه مجلس و غلامرضا نوری قزلجه با کسب‌ ۱۳۰ رای، علیرضا سلیمی با کسب ۸۲ رای و سیدجلیل میرمحمدی با کسب ۶۱ رای از مجموع ۲۸۷ رای ماخوذه به عنوان ناظران هیات رئیسه مجلس دوازدهم انتخاب شدند.  اما اعتراض یکی از کاندیداهای نایب رئیسی به نتایج شمارش آراء و به تبع آن برگزاری جلسه بازشماری آرا با حضور کاندیدای معترض، نماینده مرکز حراست و نماینده اداره ‌کل هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در عصر همان روز، تعداد آرای نمایندگان کاندیدای نواب ریاست مجلس را با اختلافی بین حدودا ۲۰ تا ۳۰ رای تغییر داد. با وجود این تغییری در اصل نتایج حاصل نشد و آقایان حاجی‌بابایی و نیکزاد این بار با ۱۵۴ و ۱۴۲ رای مجددا به‌عنوان نواب اول و دوم هیات رئیسه اعلام شدند.
 
اشتباه شمارش آرا از سوی نمایندگان
در همین راستا روابط عمومی مجلس شورای اسلامی درباره چرایی تغییر در تعداد آرای شمارش شده طی اطلاعیه‌ای توضیح داد که گرچه فرآیند چاپ تعرفه رأی، توزیع تعرفه‌ها و ثبت امضای نمایندگان و جمع‌آوری آرا توسط سیستم اداری مجلس انجام شده و هیچ‌گونه تناقضی در این امر وجود نداشته است اما در شمارش آرا توسط چهار نفر از نمایندگان، اشتباه رخ داده و همین اشتباه تفاوت تعداد آرای اولیه با تعداد آرای اعلامی پس از شمارش مجدد را رقم زده است. از سوی دیگر پس از ملاحظه این میزان مغایرت، با دستور رئیس مجلس بازشماری سایر آرای اعضای هیات رئیسه در دستور کار قرار گرفت اما بر اساس آنچه روابط عمومی مجلس در همین اطلاعیه اعلام کرد، با بازشماری انجام شده در حضور تعدادی از نمایندگان، هیچ‌گونه تغییری در آرای کاندیداهای ریاست مجلس مشاهده نشد و تعداد آرای نامزدهای ریاست مجلس، همان تعداد اعلام شده توسط رئیس سنی مجلس است اما بازشماری آرای دبیران و ناظران هیات رئیسه در حال انجام است. با وجود این تا اواخر سه‌شنبه شب خبری از اطلاع‌رسانی درباره بازشماری آرای مربوط به دبیران و ناظران هیات رئیسه مجلس نشد. نهایتا صبح چهارشنبه نهم خرداد، تنها نتایج مربوط به بازشماری آرای مربوط به سه ناظر هیات رئیسه منتشر شد که طبق آن فقط آرای مربوط به غلامرضا نوری‌قزلجه در بازشماری از ۱۳۰ رای به ۸۹ رای تغییر کرده است و آرای دو ناظر دیگر همان تعدادی که در شمارش اولیه اعلام شده بود، باقی ماند. درواقع این بازشماری گرچه با تغییر تعداد آرای یکی از منتخبان همراه بود اما تغییری در ترکیب ناظر ایجاد نکرد و آقایان غلامرضا نوری‌قزلجه، علیرضا سلیمی و جلیل میرمحمدی میبدی ناظران هیأت رئیسه مجلس باقی ماندند. روابط عمومی مجلس شورای اسلامی دلیل اختلاف در تعداد آرای اعلامی ناظران را اشتباه نمایندگان شمارش‌کننده آرا در تجمیع آرا اعلام کرد؛ به نحوی که آرای شمارش شده در دو برگه هنگام تجمیع دوبار محاسبه شده و باعث بروز این اختلاف در تعداد آرا شده است.
 
کار به قرعه‌کشی رسید؛ شانس با «پا‌پی‌زاده» بود
نهایتا عصر چهارشنبه اعلام شد که بر اساس نتایج بازشماری آرا و تعداد آرای جدید دبیران هیات رئیسه و نیز با توجه به برابر شدن تعداد آرای اکبر رنجبرزاده و عباس پاپی‌زاده، کارتعیین تکلیف ترکیب دبیران هیات رئیسه به قرعه‌کشی رسیده است و با انجام این قرعه‌کشی در حضور نمایندگان شمارش کننده، نایب رئیس اول مجلس و رئیس مرکز حراست قوه مقننه، عباس پاپی‌زاده جایگزین اکبر رنجبرزاده و یکی از شش دبیر هیات رئیسه اجلاسیه اول مجلس دوازدهم شد.
 
تغییر در ترکیب و تعداد آرا جای تامل دارد
براین اساس طبق بازشماری انجام شده، روح‌ا... متفکرآزاد با ۱۱۷ رای در صدر لیست دبیران هیات رئیسه مجلس قرار دارد و پس از او احمد نادری با ۱۰۲ رای، مجتبی بخشی‌پور با ۹۶ رای، محمد رشیدی با ۸۹ رای، مجتبی یوسفی با ۸۸ رای و عباس پاپی‌زاده با ۸۲ رای به‌ عنوان دبیران هیات رئیسه دوازدهمین مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. شمارش آرا اما نه‌فقط منجر به خارج شدن یکی از اسامی از لیست دبیران هیات‌رئیسه و ورود یک اسم جدید به این لیست و تغییر در ترکیب شش نفره دبیران شد که حتی ترتیب نام افراد منتخب را متناسب با تعداد آرایی که اخذ کرده بودند تغییر داد؛ برای مثال درحالی مجتبی بخشی‌پور در شمارش اولیه با ۱۲۰ رأیی که کسب کرده بود، نفر نخست لیست دبیران قرار داشت که اکنون و پس از بازشماری آرا، با کاهش تعداد آرای کسب کرده از ۱۲۰ به ۹۶ رای نفر سوم این لیست است. وضعیت سایر دبیران نیز به همین شکل است و به جز عباس پاپی‌زاده که در قرعه‌کشی شانس با او یار بود و جایگزین اکبر رنجبرزاده شد، آرای همه دبیران با کاهشی در حد ۱۰ رای یا افزایش حدود ۱۵ رای همراه بوده است و جای تامل دارد که شمارش آرای یک هیات رئیسه ۱۲ نفره چرا باید به مرحله بازشماری رسیده و اختلاف آرای مرحله نخست و دوم این بازشماری نیز نه به اندازه یک الی دو رأی، بلکه تا این اندازه فاحش باشد؟
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها