آداب و رسوم اقوام ایرانی را در مستند «پارسین» تماشا کنید

مجموعه مستند «پارسین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی منیری با محوریت مردم‌شناسی روی آنتن شبکه افق می‌رود.
کد خبر: ۱۴۵۸۵۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی منیری در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید جدید شبکه مستند در ۵ استان مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و زنجان تصویربرداری شده است و به معرفی معماری بومی، لباس‌های محلی، غذا‌های سنتی، بازی‌های محلی، صنایع‌دستی، موسیقی و مشاغل کهن در میان اقوام مختلف ایران می‌پردازد.

کارگردان «پارسین» افزود: مناطق مختلف کشور ایران دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که هر ناحیه از آن جاذبه‌های خاص خود را دارد. همچنین به دلیل تنوع آب و هوایی، ایران را کشور چهارفصل نامیده‌اند. گوناگونی حیات جانوری و گیاهی در کنار تفاوت‌های آب و هوایی در مناطقی که شاید فاصله‌ی چندانی از هم ندارند کشور ایران را از بسیاری کشور‌های دیگر متمایز کرده است.

منیری گفت: در دهه‌های اخیر خصوصاً در سال‌های گذشته به اشکال مختلف شاهد نابودی طبیعت و زیست‌بوم‌های مختلف جانوری و در کنار آن از بین رفتن یا حداقل کم‌رنگ شدن سرمایه‌ها و داشته‌های فرهنگی، هنری و سنتی ایران مانند مشاغل کهن، موسیقی، لباس‌های محلی، آیین‌ها و آداب‌ورسوم، معماری، هنر‌ها و صنایع‌دستی، زبان، بازی‌های محلی و... بوده و هستیم.

وی ادامه داد: مجموعه مستند «پارسین» در ۱۴ قسمت با تأکید بر پرداخت جنبه‌های مردم‌شناسی وجوه زندگی مردم ایران و با نیم‌نگاهی به جذابیت‌های بصری و چشم‌انداز‌های طبیعی کمتر دیده‌شده در مناطق مختلف کشورمان ساخته‌شده است.

به گفته وی در این مجموعه راوی در بیشتر موارد مانند افراد بومی درصحنه حضور دارد و در صورت امکان اعمال و رفتار آن اشخاص را در کنارشان انجام داده و تجربه می‌کند و در همان زمان موارد لازم را به اطلاع مخاطب می‌رساند، پس‌از آن نیز در صورت لزوم در جایگاه نریتور (گوینده) توضیحات تکمیلی را نیز برای بیننده بازگو خواهد می‌کند.

منیری افزود: پخش مجموعه مستند «پارسین» از روز گذشته آغاز شده و تا پنجشنبه ساعت ۱۲ بامداد روی آنتن شبکه افق می‌رود. علاقه‌مندان می‌توانند تکرار این مجموعه مستند را همان روز ۷ صبح و ۱۳:۳۰ عصر از قاب افق سیما به تماشا بنشینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها