لاریجانی: سیاست ایران حمایت از ثبات عراق است

مهر: دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حمایت کشورمان از برقراری ثبات و امنیت در عراق و دولت منتخب این کشور، سیاستهای آمریکا را عامل اصلی مشکلات و بحران کنونی عراق دانست.
کد خبر: ۱۴۵۸۴۸

علی لاریجانی درباره روند حل موضوع هسته ای ایران و توافق اخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل مسائل حل نشده گفت : پس از رایزنی های طولانی با خاویر سولانا(مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، جلسات متعددی برگزار شد ما عزم و تلاش جدی برای حل مسائل باقی مانده داشتیم ولی آنها مدام با تبلیغات منفی ادعا می کردند که ایران اختلافات خود را با آژانس حل نکرده است در حقیقت مسائلی باقی مانده بود و ما عزم جدی برای حل آنها داشتیم اما رفتار ناشایست برخی طرف ها با پرونده هسته ای ایران و ارجاع پرونده به شورای امنیت مانع توافق در آن زمان شد.
لاریجانی تاکید کرد : ایران خواهان حل تمام مسائل موجود و رفع نگرانی ها و اطمینان بخشیدن درباره صلح آمیز بودن برنامه خود است.
خبرنگار الجزیره پرسید : البرادعی درباره ایران گفته است که همکاری داشته است، اما آمریکا و کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس و آلمان می گویند این همکاری کافی نیست و پرونده ایران در شورای امنیت باقی می ماند و در صدد تشدید تحریم ها علیه ایران هستند؛ شما داوری نهایی محمد البرادعی مدیرکل آژانس را چگونه پیش بینی می کنید؛
دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش گفت : به اعتقاد من، آمریکایی ها با مواضع اخیرشان نشان داده اند از این توافق راضی نیستند و اظهارات سختگیرانه بر ضد البرادعی که به شکل مناسب به آن پاسخ داد، ثابت کرد که آمریکایی ها مشکل آفرینی را انتخاب کرده اند و دوست ندارند این مسئله از راه صحیح و منطقی و در چارچوب آژانس حل شود.
لاریجانی افزود : ما گام بسیار مثبتی را با آژانس برای حل نهایی مسائل برداشته ایم و اگر برخی کشورها ماجراجویی نکنند موضوع هسته ای ایران در چارچوب درست و منطقی خود به راحتی حل خواهد شد.
لاریجانی خاطر نشان کرد: ایران کشور مهمی است و می توان تعامل سازنده با آن داشت، اما آمریکایی ها به سبب مشکلات فراوان در عراق وشکست استراتژی خود، راه مشکل آفرینی و تنش زایی را انتخاب کرده اند و تمایلی به حل موضوع هسته ای ایران درچارچوب آژانس ندارند.
خبرنگار الجزیره پرسید آنها(آمریکا و اروپایی ها) از این می ترسند که برنامه غنی سازی اورانیوم ممکن است، برنامه هسته ای غیر نظامی ایران را به برنامه نظامی تبدیل کند؛ آنها در نیت ایران تردید دارند که لاریجانی پاسخ داد : مگر آژانس به طور مستمر فعالیت های هسته ای ایران را تحت نظارت قرار نمی دهد آژانس بارها تاکید کرده است ایران هیچ انحرافی ازمسیر صلح آمیز نداشته است ؛ آیا مدرکی برای اثبات ادعاهای خود دارند؛آنها هدف دیگر دارند آنها خواهان توقف کامل برنامه هسته ای ایران هستند که این تصور اشتباهی از سوی آنها است؛درخواست آنها برای تعلیق غنی سازی غیر منطقی است و این برنامه برگشت ناپذیر است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با هشدار به غربی ها درباره تبعات منفی تصویب هرگونه قطعنامه ضد ایرانی جدید بر تلاش ها برای حل موضوع هسته ای ایران، تاکید کرد : ایران هرگز فعالیت های هسته ای مشروع خود را متوقف نخواهد کرد؛ چرا آنها می خواهند این فناوری فقط در انحصار خودشان باقی بماند و کشورهای دیگر از این حق مشروع محروم باشند؛
لاریجانی در بخشی دیگر از این گفتگو به عراق اشاره کرد و سیاست های اشتباه آمریکا را عامل اصلی ناامنی، بی ثباتی، کشتار غیر نظامیان و مشکلات فزاینده امروز این کشور دانست که به گفته وی، کشورهای همسایه از جمله ایران نیز از تبعات منفی آن درامان نخواهند بود.
خبرنگار الجزیره گفت : شما آمریکا راعامل مشکلات وخشونت ها و ناآرامی ها در عراق می دانید، اما آمریکا، ایران راعامل بی ثباتی و ناامنی در عراق می داند و به حمایت از گروه های مسلح متهم می کند.
لاریجانی در پاسخ تاکید کرد : این اتهامات بی پایه و اساس است ، مشکل امنیت با این ادعاها حل نمی شود؛ اخیرا آنها گفتند که حدود 50 نفر ازنیروهای سپاه پاسداران ایران را بازداشت کرده اند اگر این ادعای آنها صحیح است حداقل نام پنج نفر ازاین افراد را بگویند به اعتقاد من مسئولان آمریکایی به سبب شکست خود در عراق می خواهند توپ را به زمین دیگران بیندازند.
وی افزود : استراتژی که آنها در عراق در پیش گرفتند؛ استراتژی اشتباه است؛ نحوه رفتار نظامیان آمریکایی و انگلیسی سبب خشم مردم عراق شده است این ملت می خواهند اداره کشورشان را به شیوه دموکراتیک ، خود به دست بگیرند آنها قادر به طرد تروریست ها از کشورشان هستند.
خبرنگار الجزیره پرسید: چگونه عقب نشینی کنند در حالی که دولت منتخب نوری المالکی خواستار باقی ماندن نظامیان آمریکایی شده است؛
دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد : دولت آقای نوری المالکی، دولت مردمی است که با رای ملت عراق روی کار آمده است ؛ شما مواضع مالکی را در برابر اظهارات نادرست آقای بوش مشاهده کردید چرا نمی گذارند دولت مالکی قوی شود؛ آنها نمی خواهند اختیارات را به آن بدهند، زیرا اعتقاد دارند این دادن این اختیارات منجر به عقب نشینی آنها بر اساس جدول زمانی مشخص خواهد شد طبعا ما خواهان عقب نشینی فوری نیستیم باید یک جدول زمانی با دولت مالکی قرار دهند در هر حال اشغالگری درعراق وجود دارد که بار آن بر مردم عراق سنگینی می کند و دولت آمریکا باید به فکر حل این مسئله باشد و ما آماده ارائه هرگونه کمکی هستیم.
خبرنگار الجزیره پرسید : شما هرگونه دخالت در عراق را تکذیب می کنید، اما علاوه بر آمریکایی ها، برخی طرف های عراقی ایران را حداقل به جانبداری از شیعیان متهم می کنند؛ که لاریجانی بلافاصله گفت : کدام طرف عراقی این سخنان را گفته است؛ المالکی همه این ادعاهای بی اساس را تکذیب کرده است؛به هر حال طوایف مختلفی درعراق وجود دارد، اما آنچه برای ما مهم است، حفظ وحدت و جلوگیری از درگیری در عراق است؛ ما هرگونه درگیری شیعی سنی را به زیان عراق می دانیم، آیت الله خامنه ای هم، هرگونه درگیری میان عراقی را تحریم کرده اند.
لاریجانی تصریح کرد : سیاست ما، مخالفت با هرگونه درگیری است اما برخی کشورهای منطقه که با آمریکا دوست هستند، تروریست های خود را به عراق اعزام می کنند؛ سئوال ما این است که چرا آمریکا با این کشورها مقابله و برخورد نمی کند؛ عراقی ها هرگز به درگیری طایفه ای روی نمی آورند، زیرا عراقی ها چه شیعه و چه سنی از مدت های مدیدی در کنار هم و در صلح و دوستی زندگی کرده اند، اما اطلاعاتی دارم که سازمان اطلاعات آمریکا با همکاری برخی سازمان های اطلاعاتی در منطقه در ورای این مسئله قراردارند در حالی که ما تلاش هایی برای جلوگیری از بروز درگیری انجام داد ه ایم . خبرنگار الجزیره گفت : شما به تلاش هایی برای آرامش اوضاع در برخی مناطق و مهار جنگ طایفه ای اشاره کرده اید، آیا این تلاش ها در مناطق شیعی بوده است یا در مناطق سنی، با توجه به اینکه در هفته های گذشته درگیری هایی در مناطق شیعی مانند کربلا و دیوانیه رخ داد؛
لاریجانی گفت : این نشان می دهد که درگیری طایفه ای در عراق وجود ندارد؛ این اشتباهاتی است که ممکن است در عراق رخ دهد ما این اشتباهات را تایید نمی کنیم شیعیان واهل سنت باید بدانند که عزت عراق در ثبات آن است و سیاست ایران بر ایجاد ثبات در عراق و نه درگیری، استوار است . وی خاطر نشان کرد : بسیاری از کشورها نمی خواهند در عراق دموکراسی باشد یکی از رهبران عرب گفته است که مسئولان کنونی عراق، مزدوران آمریکا هستند در حالی این رهبران روابط حسنه و نزدیکی با آمریکا دارند این فهم اشتباه است ، نوری المالکی مزدور ایالات متحده نیست؛ او سالها متمادی بر ضد رژیم دیکتاتوری سابق مبارزه کرد؛ اشخاصی مانند حکیم و طالبانی نیز سوابق مبارزاتی دارند.
خبرنگار الجزیره پرسید : برخی می گویند این افرادی(مالکی ، حکیم ، طالبانی) را که شما نام بردید وابسته به ایران هستند و گرایش های ایرانی دارند. پاسخ شما چیست؛
دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : نه ، هیچ کدام از این افراد ایرانی نیستند؛ مسئله این است وقتی که صدام ملت عراق را می کشد و آمریکا و کشورهای اروپایی ، رژیم وی را با سلاح شیمیایی حمایت می کردند آنها هیچ پناهگاهی جز ایران نیافتند المالکی در ایران نبود بلکه در سوریه بود.
وی افزود : المالکی، ایرانی نیست ؛ مزدور آمریکا هم نیست، او شخصیت عراقی و ملی است حکیم و طالبانی نیز اینگونه هستند. آمریکایی ها باید به این افراد احترام بگذارند و به نفع کشورهای منطقه نیز هست که به این شخصیت های عراقی احترام بگذارند.
خبرنگارالجزیره پرسید برخی طرف های منطقه ای و حتی عراقی از عقب نشینی ناگهانی آمریکا بسیار نگران هستند به ویژه پس از سخنان اخیر رئیس جمهوراحمدی نژاد که گفت ایران آماده پرکردن خلا ناشی ازعقب نشینی است؛ آیا واقعا ایران آماده پرکردن خلا در صورت عقب نشینی است و این خلا چگونه است؛
لاریجانی پاسخ داد : مقصود آقای احمدی نژاد توافق کشورهای منطقه برای برقراری امنیت در عراق است زیرا این کشورها به قیمومیت کسی نیاز ندارند نتایج سیاست یکجانبه آمریکا برای همه روشن است خانم رایس در جنگ تابستان گذشته اسرائیل علیه لبنان گفت که منطقه شاهد تولد خاورمیانه جدید است اینها نیت های سالمی نیستند منظور آقای احمدی نژاد این بود اگر آمریکا برنامه ای برای عقب نشینی از عراق داشته باشد جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا دولت های منطقه به ملت عراق کمک خواهند کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها