برج آرامگاهی میدانک بنای تاریخی قرن هشتم در البرز

یکی از بنا‌های تاریخی جاده چالوس، برج آرامگاهی میدانک است که از مهم‌ترین آثار تاریخی بخش آسارای شهرستان کرج در استان البرز به حساب می ¬آید.
یکی از بنا‌های تاریخی جاده چالوس، برج آرامگاهی میدانک است که از مهم‌ترین آثار تاریخی بخش آسارای شهرستان کرج در استان البرز به حساب می ¬آید.
کد خبر: ۱۴۵۸۴۵۴

به گزارش جام جم آنلاین البرز؛ این برج که در کیلومتر ۶۰ جاده کرج به چالوس و در روستای میدانک نزدیک گچسر قرار گرفته است، در میان بومیان با نام برج تهمینه هم شناخته می‌شود برج میدانک که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، مدفن یکی از قلعه‌بانان در خلال قرن‌های هشتم تا نهم هجری قمری بوده است.

قدمت این برج آرامگاهی که شبیه بنا‌های دوران مغول ساخته شده، به دوره تیموری باز می‌گردد. از دوره تیموریان به بعد، نوعی از بنا‌های آرامگاهی با استفاده از اشکال هندسی مانند هشت ضلعی شکل گرفت. روشی که در طراحی و اجرای بنای برج استفاده شده، آن را در ردیف برج‌های آرامگاهی قرن هفتم هجری قمری قرار می‌دهد.

این بنای سنگی، آرامگاهی با پلان ۸ ضلعی است. همچنین این برج دارای یک ایوان پیش آمده در سمت غرب آن است که پهنای ورودی آن حدود ۳ متر است. پلان فضای داخلی برج مربع شکل است که چهار تورفتگی در هر ضلع آن مشاهده می¬شود. این تورفتگی¬ها پلان چلیپایی را در ذهن تداعی می‌کنند.

داخل فضای ایوان و بقعه با تزییناتی از جمله کاربندی¬ها و قطاربندی‌ها پوشیده شده¬اند. سقف برج به صورت گنبد دوپوسته¬ای مخروطی بوده که در حال حاضر، پوشش بیرونی آن از بین رفته و تنها پوشش زیرین باقی مانده است. در ساخت برج از مصالحی همچون سنگ، گچ و نوعی ملاط ساروج استفاده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها