گشوده شدن گذرگاه کشتیرانی ناحیه قطب شمال در اثر پدیده گرمایش

یک گذرگاه آبی میان اقیانوس اطلس واقیانوس آرام که از شمال کانادا می گذرد و همواره پوشیده از یخ بوده است اکنون برای نخستین بار در اثرپدیده گرمایش زمین به طور کامل گشوده شده است.
کد خبر: ۱۴۵۸۳۶

به گزارش شبکه BBC ، به گفته آژانس فضایی اروپا، اسا (Esa)، این مسیر به نام گذرگاه شمالغرب که مستقیم ترین راه میان دو اقیانوس اطلس و آرام است از زمان آغاز ثبت دمای زمین و در جریان سده های اخیر هرگز چنین اتفاقی در آن رخ نداده بود.
آژانس فضایی اروپا (Esa) اعلام کرد ، پوشش یخی این گذرگاه با روندی ثابت درحال ذوب شدن است و در سال جاری امکان عبور کشتی ها حتی بدون یخ شکن از آن وجود دارد.
این یافته که حاصل مطالعه این منطقه قطبی با تصاویر ماهواره ای است ، به نگرانی ها در مورد سرعت پدیده گرمایش زمین دامن زده است.

گذرگاه شمالغرب یکی از افسانه ای ترین مسیرهای دریایی در جهان بوده و راه میانبری از اروپا به آسیا ازمسیر شمالگان است.
(Esa)اعلام کرده است ، کاهش میزان یخ های این مسیر در سال های اخیر چشمگیر بوده است اما ذوب شدن پوشش یخی این مسیر شتاب بی سابقه ای گرفته است.
به همین دلیل برای نخستین بار از سال 1978 که نظارت بر پوشش یخی این ناحیه آغاز شد امکان کشتیرانی کامل در این مسیر ممکن شده است.
لیف تودال پدرسون از مرکز ملی علوم فضایی دانمارک گفت: ما شاهد کاهش پوشش یخی گذرگاه به میزان 3 میلیون کیلومتر مربع بوده ایم.
او افزود ، این میزان حدود یک میلیون کیلومتر مربع بیشتر از حداقل میزان سطح یخ تابستانی در سال های 2005 و 2006 است.
پدرسون گفت: در 10 سال گذشته پوشش یخی این ناحیه سالانه به طور متوسط در حدود 100 هزار کیلومتر مربع کاهش یافته است، بنابراین کاهش یک میلیون کیلومتر مربعی در تنها یک سال بسیار شدید است.
آژانس فضایی اروپا اعلام کرد ، گذرگاه شمالشرق که از ناحیه قطبی روسیه می گذرد نیز شاهد کاهش پوشش یخی بوده است و در حال حاضر تنها بخش هایی از آن مسدود است.
دانشمندان این تغییرات را به دلیل اثرروند پدیده گرمایش زمین می دانند ، روندی که ممکن است با سرعتی بیش از حد انتظار درحال تشدید باشد.
گشوده شدن مسیرهای دریایی از این ناحیه از هم اکنون باعث بروز اختلاف میان برخی کشورها شده است.
مقام های کانادا می گویند ، کشورشان حق کامل کنترل بخشی از گذرگاه شمالغرب که از آب های سرزمینی کانادا می گذرد را دارد و می تواند مانع عبور و مرور کشتی ها شود.
اما آمریکا و اتحادیه اروپا این موضع را قبول ندارند و استدلال می کنند که این مسیر باید یک تنگه بین المللی باشد تا همه کشتی ها بتوانند از آن عبور کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها