گزارشی از یک هفته تلاش رسانه ملی برای پوشش خبری سقوط بالگرد شهدای خدمت

«روایت اول » از سوگ ملت

ازهمان دقایق اولی که چهره یکی ازخبرنگاران صداوسیما را درمه و باران نم‌نم جنگل‌های ورزقان دیدیم، تا ساعت‌ها بعد که چشم‌های‌مان از بی‌خوابی و دلنگرانی وضعیت رئیس‌جمهور و همراهانش مثل همین خبرنگار قرمز شود، شاهد یک مسیر مشخص و دقیق در پوشش خبری تلویزیون بودیم؛ مسیری که بر‌خلاف بالگرد رئیس‌جمهور، هدف و مقصدش را گم نکرد و تا آخر متصل ماند.
کد خبر: ۱۴۵۸۲۶۳
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
شاید به همین دلیل کمتر از حوادث پیش از این، نیاز به‌دنبال کردن کانال‌های خبری بود. رسانه‌ملی در یک اتفاق و فاجعه‌ای که ابعاد ملی داشت، توانست همراه اقشار مردم حرکت کند تا شکوه یک سوگ جمعی را به نمایش بگذارد.در همین رابطه و به‌تازگی، برخی چهره‌های حوزه فرهنگ و رسانه نسبت به عملکرد درست و مناسب رسانه‌ملی واکنش نشان داده و اعتراف کرده‌اند که این عملکرد مثبت و حرفه‌ای بوده است.از جمله، سید‌محمود رضوی، تهیه‌کننده سینمای ایران که در این رابطه نوشته است: پوشش خبری صداوسیما در سانحه بالگرد حامل شهید جمهور و همراهان از اولین دقایق بی‌نقص، کامل، به لحظه، اثرگذار و مستمر بود. همچنین پوشش شبانه‌روزی برنامه‌های این چند روز از نقاط مختلف کشور نیز متفاوت بود. به سهم خود از زحمات مسئولان و تمام عوامل این پوشش گسترده قدردانی می‌کنم. خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی از پوشش خبری تلویزیون با عنوان سنگ‌تمام صداوسیما برای شهیدان خدمت یاد کرده است. این خبرگزاری در مطلبی این‌طور عنوان کرده است: صداوسیما غیر از نمایش یک عملکرد کم اشکال، خوب و حرفه‌ای در پوشش اخبار مربوط به سانحه بالگرد حامل آیت‌ا... رئیسی، رئیس‌جمهور شهید و‌ همراهانش در آذربایجان شرقی، در ایام پس از اعلام شهادت نیز عملکرد خیلی خوبی از خود به‌جای گذاشته است. پوشش شبانه‌روزی، گسترده، پرحجم و خوب مراسم‌هایی که در شهرها و حتی روستاهای مختلف کشور در سوگ شهادت آیت‌ا... رئیسی و همراهانش برگزار می‌شود و همچنین پخش صدها برنامه‌ تبیینی و گفت‌وگو با شخصیت‌ها و چهره‌های مختلف درباره شهدای خدمت، قطعا جای تقدیر و تمجید دارد. تقریبا تمام شبکه‌های تلویزیون از همان ابتدای واقعه یا به لحاظ خبری یا به جهت تبیینی مشغول فعالیت بودند؛ ده‌ها و یا شاید صدها شخصیت و مقام و فرد شاخص و مرتبط در صداوسیما حضور یافتند و به بیان ویژگی‌های شهدای خدمت، از آیت‌ا... رئیسی تا آیت‌ا... آل‌هاشم و حسین امیرعبداللهیان و دیگران پرداختند. قطعا برگزاری این حجم از برنامه‌های شبانه‌روزی، همت و‌ مجاهدت خاصی را می‌طلبد و به همین جهت باید به دست‌اندرکاران صداوسیما در این برهه‌ مهم خداقوت گفت و قدردان بود.
   
یک تلاش شبانه‌روزی 
تایید این نحوه خبررسانی در شرایطی است که پیش از این هم معاونت سیما گزارشی از نحوه پوشش خبری خود منتشر کرده بود. بر اساس این گزارش، از لحظه اعلام خبر شهادت شهیدان خدمت و اعلام عزای عمومی، معاونت سیمای رسانه‌ملی با تشکیل «ستاد بزرگداشت شهدای خدمت» به دبیری محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با پشتیبانی مرکز تولید و فنی معاونت سیما و همراهی شبکه‌های تلویزیونی و هم‌افزایی مراکز مرتبط استانی به صورت لحظه‌ای رویدادهای مرتبط با این حادثه دلخراش را به سمع و نظر بینندگان رساندودرادامه حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع تهران و استان‌های مورد نظر را به تصویر‌کشید.در تهران دوربین‌های شبکه‌های سراسری درموقعیت‌های مختلف مراسم تشییع واقامه نمازتوسط مقام معظم رهبری حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای برپیکرشهیدآیت‌ا...سیدابراهیم رئیسی،رئیس‌جمهوراسلامی ایران،دکتر امیرعبداللهیان وزیر‌خارجه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان در سانحه هوایی را پوشش دادند. شبکه‌های یک، دو، سه، قرآن، چهار، تهران و افق حضور باشکوه مردم برای وداع با رئیس‌جمهور شهید و یارانش را به صورت زنده پخش کردند و شبکه‌های دیگر نیز بخش‌هایی از شکوه حضور مردم را به تصویر‌ کشیدند. قاب‌های ماندگار حضور قدرشناسانه مردم ولایت‌مدار، با استقرار دوربین‌ها و تجهیزات و نیروهای تخصصی مرکز تولید و فنی سیمای رسانه‌ملی در دانشگاه تهران، خیابان ۱۶آذر، میدان انقلاب، تقاطع نواب، تقاطع بهبودی، تقاطع یادگار امام، دانشگاه شریف، میدان آزادی، از فراز برج آزادی و خودروهای ویژه حمل پیکر مطهر شهدا فراهم شده بود. این‌طور بیان شده بود که هم‌افزایی معاونت سیما با سایر مراکز استانی در به تصویر کشیدن شایسته مراسم تشییع همچون استان‌های آذربایجان شرقی و قم، در سایر استان‌ها تا زمان خاکسپاری پیکر مطهر شهدای خدمت ادامه خواهد داشت.
   
چرا پوشش خبری رسانه‌ملی حرفه‌ای بود؟
اما نکته مهم اینجاست که تایید بسیاری از چهره‌ها و حتی خبرگزاری‌های خارجی نسبت به حرفه‌ای بودن عملکرد تلویزیون، به واسطه فاکتورهای مختلفی است که رسانه‌ملی در خبررسانی و پوشش خبری این واقعه مهم و ملی در نظر گرفته بود. یک استاد ارتباطات در این خصوص به حرفه‌ای بودن پوشش خبری و برخی نکات مهمی اشاره می‌کند که رسانه‌ملی در این بازه زمانی به آن توجه کرده است. محمدعلی هرمزی‌زاده در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: مثبت بودن عملکرد سازمان صداوسیما چیزی است که بسیاری به آن اعتراف کرده‌اند. حتی خیلی از افرادی که خارج از کشور هستند به این مسأله اعتراف کردند که عملکرد صداوسیما در این خصوص مثبت بوده است. البته دلیل اصلی آن، حضور کم سابقه مردم بود. یعنی حمایتی که مردم از شهیدان خدمت کردند و در شهرهای مختلف به شکل عجیبی در مراسم تشییع آنها حاضر شدند و عزاداری کردند، بهترین دلیل برای این بود که دروغ بودن بسیاری از تبلیغاتی که رسانه‌های بیگانه درباره محبوب نبودن شهید رئیسی مطرح می‌کردند، مشخص شود.خیلی وقت‌ها خود رسانه‌های بیگانه ناچار به اعتراف می‌شوند که این تبلیغات دروغ بوده است. به نظرم رسانه‌ملی خوب توانست از این موقعیت استفاده کند و صحنه‌هایی خلق کند که نشان از حضور مردم برای تجلیل از این شهدا بود. اگر این صحنه‌هایی که تلویزیون نمایش داد و برنامه‌هایی که تولید کرد نبود، این‌قدر انعکاس جهانی پیدا نمی‌کرد. البته یک کار خوبی هم که شد، اجازه حضور بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی بود تا بتوانند از نزدیک شاهد صحنه‌هایی از این نوع باشند.حتی بسیاری از خبرگزاری‌ها مثل سی‌ان‌ان و دیگر رسانه‌ها، با این حضوری که داشتند، به حضور مردم اعتراف کردند. به نظرم عملکرد رسانه‌ملی در این حوزه عملکرد خوبی بوده است. وی همچنین ادامه می‌دهد: به نظرم مهم‌ترین نکته در گزارش‌های اخیر رسانه‌ملی، مهارت خبرنگاران و آنهایی بود که دست‌اندرکار تهیه و پخش خبر بودند. به وضوح می‌دیدم که گزینش‌های خوبی صورت می‌گیرد و توانستند عواطف مردم اقشار و سنین مختلف را به درستی منعکس کنند. این گزارش‌ها و نحوه تدوین آن ماهرانه بود و توانست تاثیرگذار باشد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها