گزارش «تپش» از افزایش قربانیان تیراندازی درمراسم‌ عروسی و عزا

شادباش به مرگ

بارها درباره رسم غلط تیراندازی در مراسم‌های عروسی نوشتیم اما همچنان گوش شنوایی نیست و این رسم شوم در شهرهای مختلف قربانی می‌گیرد.
کد خبر: ۱۴۵۶۸۹۶
نویسنده وحید اخباری - گروه حوادث
 
شادباش به مرگ
در آخرین حادثه که در بروجرد رخ داد، مردی در جشن عروسی شروع به تیراندازی هوایی کرد که بر اثر آن، کابل برق پاره شد و روی مهمانان افتاد. یک زن بر اثر برق‌گرفتگی جان باخت و مهمان دیگری هم مصدوم شد. مرد تیرانداز هم خود را به پلیس معرفی کرد و مدعی شد فکر نمی‌کرد تیراندازی هوایی باعث عزا شدن عروسی شود. با وجود هشدارهای پلیس و دستگاه قضایی هنوز برخی در برابر حذف این رسم از مراسمات عروسی و عزا مقاومت کرده و می‌گویند‌ این رسم از قدیم در بین طایفه ما بوده و باید اجرا شود. نکته قابل توجه در این حوادث، قربانی شدن کودکان است. مرور تیراندازی‌های مرگبار در مراسم‌های عروسی و عزا نشان می‌دهد اغلب قربانیان این حوادث، کودکان هستند. افزایش حوادث ناشی از تیراندازی در مراسم عزا و عروسی باعث هشدار جانشین فرماندهی پلیس به تیراندازان شد. سردار قاسم رضایی گفت: خرید، فروش، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز جرم است و بدتر از این، کسانی‌ با تیراندازی در مراسم عروسی، عزا، شادی و...احساس ناامنی و رعب و وحشت ایجاد می‌کنند. این موضوع فرهنگ، آداب و رسوم نیست بلکه یک بدعت غیر‌قانونی و خط قرمز پلیس است. وی با تاکید بر این‌که کسی که سلاح غیرمجاز دارد باید احساس ناامنی کند و کسی که سلاح مجاز دارد، حق استفاده غیرمجاز از آن را ندارد، گفت: ما به‌عنوان مجری قانون، تیراندازی غیرمجاز را نمی‌پذیریم و هرکس بخواهد عرض‌اندام و رعب و وحشت برای مردم ایجاد کند، پلیس قاطعانه برخورد می‌کند. جانشین فرمانده انتظامی کشور از بزرگان خواست سلاح‌های غیرمجاز را یا تحویل دهند یا مجوزدار کنند و آنهایی که سلاح مجاز دارند، به‌صورت غیرمجاز در مراسم و...استفاده نکنند.وی ادامه داد: بزرگان ضمن انجام اقدامات فرهنگی، نشست‌هایی با اعضای عشایر خود برگزار کنند و در صورت نیاز همکاران انتظامی و قضایی حضور خواهند داشت و مسأله را تشریح خواهند کرد. برخورد پلیس با این بدعت غلط و ضدقانون(دارندگان سلاح غیرمجاز) به‌هیچ‌عنوان مقطعی نخواهد بود و استمرار خواهد داشت. با این وجود به نظر می‌رسد پلیس و دستگاه قضایی باید ورود جدی به این ماجرا داشته باشند تا برخوردهای قاطع با متخلفان از بروز حوادث مرگبار دیگر جلوگیری کند. تیراندازی در مراسم عروسی یکی از جرایمی است که به نظر می‌رسد مجریان قانون مقابله خوبی در برابر آن نداشته‌اند. هر زمانی که قانون در برابر فرهنگ و عرف جامعه قرار می‌گیرد، کار را برای مجریان قانون سخت و سخت‌تر می‌کند. طی سال‌ها و دهه‌های گذشته تیراندازی در مراسم عروسی در برخی‌ مناطق و قومیت‌ها مانند عشایر و…به‌عنوان یک رسم سنتی اجرا می‌شد. از این رو مقابله با چنین رسمی نمی‌تواند حتی برای قانون هم ساده باشد. براساس ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه استفاده از اسلحه با هدف قدرت‌نمایی باشد از دو تا شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در انتظار‌فرد متخلف است. حال اگر فردی بر اثر این تیراندازی کشته شود، ‌فرد تیرانداز با اتهام قتل رو به رو خواهد شد که در صورت اثبات غیرعمدی بودن آن به حبس و پرداخت دیه علاوه بر مجازات حمل و نگهداری سلاح محکوم می‌شود. 
شادباش به مرگ

لغو پروازها با تیراندازی در عروسی
چند روز قبل هم تیراندازی هوایی در یک تالار در خرم‌آباد باعث لغو پروازهای فرودگاه این شهر شد. دادستان خرم‌آباد در این باره گفت: تیراندازی در یک مراسم عروسی این تالار باعث اخلال امنیتی در روند پرواز‌های فرودگاه خرم‌آباد شد و تعدادی از پرواز‌های این فرودگاه را لغو کرد. مدیر تالار افلاک خرم‌آباد به تذکرات داده شده برای ممنوعیت تیراندازی توجهی نکرد و این تالار به دستور دادستان پلمب شد. حسنوند تأکید کرد: تیراندازی‌ها هرچند هوایی و با سلاح مجاز، مخل امنیت و نظم عمومی است و ایجاد رعب و وحشت می‌کند و با خاطیان برخورد قاطع می‌شود. فرهنگ و رسم تیراندازی در مراسم‌های شادی صرف‌نظر از مخاطرات احتمالی، ناشی از عدم مهارت و خطر در تیراندازی بوده و ممکن است صدمات غیرقابل جبران به‌دنبال داشته باشد. او به استفاده‌کنندگان از سلاح در مراسم‌های عروسی هشدار داد و گفت: خاطیان در این زمینه به اشد مجازات قانونی محکوم خواهند شد و اقدامات قانونی برای ابطال مجوز سلاح انجام می‌شود. 

تیراندازی مرگبار پدر در عروسی پسر
یکی از مرگبارترین تیراندازی‌ها‌ی عروسی‌ در شهر ملارد در غرب تهران رقم خورد. در پایان مهمانی پدر به رسم خانوادگی و شادباش، شروع به تیراندازی هوایی کرد اما در یک لحظه لوله اسلحه پایین آمد و زن و مردی و دو کودک دختر و پسر را مجروح کرد. مجروحان به بیمارستان منتقل شده اما کودکان بر اثر شدت جراحات جان‌باختند. این مرد بازداشت شد و در تحقیقات گفت: در زمان حادثه حالت عادی نداشتم و یادم نمی‌آید چه شد که تیرها به سوی مهمانان شلیک شد. عروسی پسر بهترین شب یک پدر است و دوست ندارد آن شب را عزا کند. من با اشتباهم این کار را کردم. 
شادباش به مرگ

۱۳ مصدوم در عروسی
در آخرین روزهای سال گذشته، در جشن عروسی در یکی از تالارهای نزدیک شهر ایذه، یکی از حاضران با سلاح شکاری اقدام به تیراندازی هوایی کرد. بر اثر این حادثه ۱۳ نفر از حاضران در این مراسم عروسی به صورت سطحی مجروح شدند که به بیمارستان اعزام شده و همگی به جز یک نفر پس از درمان، مرخص شدند. در پی وقوع این حادثه با هماهنگی دستگاه قضایی،‌ فرد تیرانداز و برگزارکنندگان مراسم دستگیر و با توقیف سلاح مورد استفاده شده، تالار عروسی مهر و موم شد. فرمانده انتظامی شهرستان ایذه با اشاره به این خبر گفت: پلیس با افرادی که در مراسم‌ عزا و شادی اقدام به تیراندازی می‌کنند و جان شهروندان را به خطر می‌اندازند، قاطعانه برخورد می‌کند. 

پایان هستی
هستی اسدی، دختر۱۰ساله‌ای‌ که به همراه خانواده خود در مراسم خاکسپاری یکی از اقوام از شهر فارسان به مسجد سلیمان رفته بود، یکی از قربانیان تیراندازی در عزاداری است. زمانی که پدر هستی جلوی جمعیت زیر تابوت را گرفته بود و آماده می‌شدند تا فرد فوت شده را به خاک بسپارند، به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که تابوت بعدی که باید سر شانه‌های خود بگیرد، تابوت دختر دلبندش خواهد بود. در همین اثنا بود که ناگهان صدای مهیب تیراندازی یک مرد جوان به سمت جمعیت، همهمه‌ای به پا کرد و صدای مادربزرگ هستی برای کمک به نوه عزیزش، توجه آقای اسدی، پدر هستی را جلب کرد اما با وجود این‌که پیکر هستی گرم بود، تیر سرکش قلب او را نشانه رفته بود و تلاش برای احیای این دختر نوجوان نافرجام ماند و حالا آه و حسرتی بزرگ نه فقط برای خانواده‌اش بلکه همه حاضران آن مجلس برجا گذاشت و به گفته مادر هستی، از زمان مرگ دخترش دیگر زندگی آنها سامان نگرفت و داغ دخترش، ضربه روحی شدیدی به وی و نزدیکانش وارد کرده است. 

مهر مرگ بر پیشانی کودک ۹ ساله
۱۹اسفند سال گذشته هم کودک ۹ ساله اهل روستای چاه‌دروا از توابع گله‌دار شهرستان مُهر بر اثر رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی مجروح شد. پس از انتقال این کودک به مرکز درمانی و با توجه به وخامت حالش، درخواست امداد هوایی شد تا او را به شیراز انتقال دهند اما قبل از رسیدن بالگرد، پسر‌بچه بر اثر شدت جراحات جان باخت. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها